Матеріал спрямований на ознайомлення школярів зі змінами в житті Римської держави, основними напрямками внутрішньої та зовнішньої політики Юлія Цезаря
Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне
Предмет: Всесвітня історія. Історія України.
6 клас.
Тема уроку: Диктатура Цезаря.
Мета уроку: ознайомити учнів зі змінами в житті Римської держави; розглянути основні напрямки внутрішньої та зовнішньої політики Юлія Цезаря; розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження, аналізувати, критично мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати толерантність, пошану до історії інших народів, інтерес до вивчення античної історії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Терміни: диктатори, гладіатори, тріумвірат, плебс.
Основні дати та події: 60 р. до н.е. – утворення Першого тріумвірату.
Обладнання: підручник, зошит, історичний атлас, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, історична карта, картки для оцінювання.
Хід уроку
І. Організаційний моментв
Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування.
Побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учні презентують повідомлення «Римська республіка в ІІ ст. до н.е.»
Бесіда.
III. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми перегорнемо наступну сторінку історії Стародавнього Риму і дізнаємося про становище Римської держави в період правління Юлія Цезаря.
Запис у зошити теми уроку
Метод «Проблемне питання»
Наприкінці уроку ми повинні дати відповідь на запитання:
Чи має слушність твердження: «Криза республіки полягала в тому, що Рим із невеличкої громади-поліса перетворився на величезну державу, якій належала половина світу, тож республіканська форма правління не відповідала такому становищу?»
Розповідь вчителя
На початку І ст. до н.е. оптимати об’єдналися навколо представника давнього аристократичного роду, полководця та обдарованого політика Луція Корнелія Сулли. У 89 р. до н.е. його обрали командувачем армії для відсічі понтійському цареві Мітрідату VI Євпатору. Після перемоги у війні з Понтійським царством Сулла повернувся до Італії. Проти нього виступила наспіх зібрана армія популярів. 1 листопада 82 р. до н.е. відбулася битва між двома римськими арміями. Сулла переміг і був проголошений диктатором без обмеження терміну. Майном знищених ворогів Сулла нагороджував своїх прихильників і солдатів, скасував закони, видані популярами, посилив роль сенату. Судові справи було передано сенатові, обмежено права народних трибунів. Але в 79 р. до н.е. Сулла склав із себе повноваження, а наступного року помер.
Після диктатури Сулли ситуація а Римській державі загострилася. Точилася громадянська війна в Іспанії, Мітрідат знову напав на римські провінції. У 74 р. до н.е. спалахнуло повстання рабів, очолене рабом-гладіатором Спартаком. Виступ було придушено лише через кілька років зусиллями трьох римських армій. Сенат та виборні посадові особи не могли утримувати спокій у державі.
У 60 р. до н. е. троє видатних політиків Риму – Гней Помпей, Марк Красс та Юлій Цезар – утворили Перший тріумвірат. Вони поділили між собою керівництво провінціями й домовилися підтримувати один одного. Союз тримався передусім на військовій славі учасників. Помпей та Красс відзначилися в боротьбі з Мітрідатом та Спартаком, а Цезар 58-50 рр. до н.е. завоював усю Галлію (сучасна Франція) і навіть переправився на Британські острови. Ці землі ввійшли до складу Римської держави як провінція Галлія.
Словникова робота
Диктатор – у Давньому Римі посадова особа, яку призначав сенат на 6 місяців у випадку внутрішньої або зовнішньої небезпеки, що загрожувала державі. Диктатора було наділено необмеженою цивільною та військовою владою.
Гладіатори – у Римі так називали рабів, які виступали в боях для розваги римських громадян.
Тріумвірат – у Давньому Римі союз трьох політичних діячів задля захоплення найвищої влади.
Метод «Перехресний поєдинок». Опрацювати підпункт параграфа і скласти питання по його змісту.
У 53 р. до н.е. Марк Красс вирішив розпочати війну з могутньою Парф’янською державою. Військо Красса було розбите, а сам він загинув у бою. У тріумвіраті лишилося двоє: Помпей та Цезар. Помпей, наляканий успіхами Цезаря в Галлії, переконував сенат відкликати Цезаря із завойованих ним земель. У 49 р. до н.е. сенат ухвалив відповідний наказ. Народні трибуни Марк Антоній та Кассій Лонгін наклали на це рішення вето й утекли до Цезаря.
У розпорядженні Юлія Цезаря було лише два легіони (близько 10 тис. воїнів). Він розумів, що перетнувши річку Рубікон, розпочне нову війну. Зваживши всі «за» та «проти», зі словами «Жереб кинуто!» він переправився через річку. Ця подія дала життя крилатому вислову перейти рубікон.
Несподівано Помпей залишив Італію та переправився в Грецію. Шлях на Рим був відкритий. Цезар, вступивши в місто, нікого не переслідував. Завдяки цій політиці «милосердя», як називав її сам Цезар, він швидко здобув багато нових прихильників.
Пробувши в Римі декілька днів, Цезар почав переправляти в Грецію свою армію. Тут, поблизу міста Фарсал, у 48 р. до н.е. відбулася битва двох видатних римських полководців, яка закінчилася перемогою Цезаря.
Учні виконують завдання 1 (ст. 92) в робочих зошитах
Фізкультхвилинка
Хронологічна задача.
Обчисліть, скільки років тому розпочалася диктатура Юлія Цезаря, скільки років тому закінчилася. Як відповів би римлянин на запитання: у якому році Юлій Цезар став диктатором?
Опрацювати підпункт параграфа та скласти історичний портрет Юлія Цезаря
Після поразки Помпей утік до Єгипту, де його вбили наближені царя Птолемея ХІV. За три дні до Александрії прибув Цезар. Він переміг вояків Птолемея і посадив на єгипетський трон старшу сестру Птолемея Клеапатру.
Через кілька місяців Цезар повів своє військо до Сирії проти понтійського царя, що загрожував римським провінціям в Азії. У серпні 47 р. до н.е. після перемоги над ним Цезар надіслав найкоротший в історії звіт до Риму: «Прийшов, побачив, переміг».
Диктатура Цезаря істотно відрізнялася від правління Сулли. Хоча за блискучі перемоги його й було проголошено диктатором на 10 років, він щороку обирався консулом і діяв через органи влади республіканського Риму. Основною метою політики Цезаря було відновлення нормального життя держави. Він видав закони про устрій міст у провінціях, про безплатні роздачі хліба плебсу.
Словникова робота
Плебс – від плебеї простолюд.
Цезар намагався зменшити вплив сенату, налагодити роботу органів місцевого самоуправління, скоротити витрати, особливо розкіш та марнотратство заможних, дати захист малозабезпеченим прошаркам населення.
Для проведення цих заходів Цезар створив особисте угруповання, до якого належали Марк Антоній, Емілій Лепід та інші – переважно військові командири. Проте, як і кожний політик, Цезар не уник прорахунків. Політика «милосердя» зумовила появу в сенаті групи людей, які хотіли усунути Цезаря від влади. Саме ці сенатори поширювали чутки про прагнення Цезаря стати царем і перенести столицю з Рима до Александрії.
У березні 44 р. до н.е. під час засідання сенату Цезаря підступно вбили. Головними учасниками змови були Марк Юній Брут і Кассій Лонгін. За переказами, Цезар намагався чинити опір. Коли ніж для удару над ним заніс Брут, Цезар кинув фразу, що стала крилатою, – «І ти, Бруте?»
Загибель диктатора штовхнула державу в новий вир міжусобиць та війн.
Розгляньте таблицю, у якій зазначено основні віхи правління Сулли та Цезаря. Поміркуйте, хто з диктаторів прагнув більше зберегти республіку.
Публій Корнелій Сулла |
Гай Юлій Цезар |
Сам себе проголосив диктатором. Спирався на сенатську олігархію. Належав до оптиматів. Переслідував своїх політичних противників. Ухвалював закони в інтересах знаті. Добровільно відмовився від диктатури. |
Диктатором став за рішенням сенату. Мав підтримку середніх та дрібних землевласників. Належав до популярів. Провадив політику «милосердя». Ухвалював закони в інтересах середніх прошарків населення й плебсу. Був убитий під час засідання сенату. |
V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу
Метод «Мозковий штурм»
1. Які території завоював Юлій Цезар протягом 58-46 рр. до н.е.?
2. Що означають крилаті вислови: «жереб кинуто», «перейти рубікон», «І ти, Бруте?». Які події лежать в їх основі?
3. Як і коли було створено перший тріумвірат? Чи можна вважати тріумвірів диктаторами?
4. Коли і за яких обставин було встановлено диктатуру Юлія Цезаря? Які вона мала особливості?
5. У чому відмінність диктатури від республіки? Чому за правління Цезаря зберігався республіканський лад?
Учні виконують завдання 2, 3, 4 (ст. 92-93) в робочих зошитах
VІ. Підсумки уроку.
Наш урок завершується. Давайте повернемося до проблемного питання:
Чи має слушність твердження: «Криза республіки полягала в тому, що Рим із невеличкої громади-поліса перетворився на величезну державу, якій належала половина світу, тож республіканська форма правління не відповідала такому становищу?»
(Учні дають відповіді на запитання)
Продовжити речення.
Інформація, яку я отримав (ла), була для мене…
Заключне слово вчителя.
Оцінювання учнів (картки самооцінювання)
Опрацювати матеріал підручника §46, випереджальне завдання «Октавіан Август».