Матеріал спрямований на ознайомлення школярів з процесом створення Римської республіки, завоювання Римом Італії (нова програма). Застосовуються різні форми та методи роботи
Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне
Предмет: Всесвітня історія. Історія України.
6 клас.
Тема уроку: Римська республіка в V-I ст. до н.е.: соціальний устрій та організація влади.
Мета уроку: охарактеризувати процес створення Римської республіки, розкрити причини та наслідки боротьби плебеїв та патриціїв, познайомити учнів із завоюваннями Римом Італії; розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження, аналізувати, порівнювати, критично мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати толерантність, пошану до історії інших народів, інтерес до вивчення античної історії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Терміни: республіка, консул, народний трибун, вето, Закони 12 таблиць.
Основні дати та події: 509 р. до н.е. – утворення республіки в Римі.
265 р. до н. е. – Римська держава підкорила всю Середню та Південну Італію.
Обладнання: підручник, зошит, історичні атласи, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, історична карта, картки для оцінювання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування.
Побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Історичний диктант
1) Що в перекладі означає слово «Італія»? («Країна телят»)
2) Які річки течуть в Італії? (По, Рубікон, Тибр)
3) Які острови розташовані поряд з Італією? (Сицилія, Сардинія, Корсика)
4) Який символ міста Рим? (Вовчиця)
5) На яких пагорбах виник Рим? (Капітолій, Палатин)
6) Вкажіть ім’я останнього римського царя. (Тарквіній Гордий)
7) Назвіть два класи, що складали римське суспільство (патриції, плебеї)
Робота з картою.
1) Покажіть на карті Апеннінський півострів і моря, що його омивають.
2) Покажіть на карті області, на які поділяється Італія за природно-кліматичними умовами.
3) Покажіть на карті найбільші річки Італії.
4) Покажіть на карті чотири моря, що омивають Італію;
5) Покажіть на карті три острови, що входять до її складу (Сицилія, Сардинія, Корсика)
Робота з датами.
1) У якому столітті був заснований Рим? У якому тисячолітті?
2) Як би відповів давній римлянин на таке запитання: «У якому році з Риму був вигнаний останній цар?».
Завдання. Вставте пропущені слова
Італія розташована на … (Апеннінському) півострові й в перекладі означає «країна … (телят)». Від Європи Італію відділяють гори … (Альпи), омивають її моря – … (Іонічне, Тірренське та Адріатичне), поряд розташовані великі острови – (Сицилія, Корсика, Сардинія). На півночі Італії тече найбільша річка – … (По). Уздовж усього півострова тягнуться невеликі гори – … (Апенніни).
III. Мотивація навчальної діяльності
Учні презентують прислів’я про Рим
Витлумачте вислів «Усі дороги ведуть до Рима».
Чому римляни надавали великого значення будівництву доріг?
Перша брукована дорога в Італії – «цариця» римських доріг. Названо на честь римського державного діяча – Аппія, за наказом якого її проклали.
Сьогодні ми перегорнемо наступну сторінку історії Стародавнього Риму і дізнаємося про соціальний устрій та організацію влади, підкорення Римом Італії.
Запис у зошити теми уроку
1. Боротьба між плебеями й патриціями
Вчитель. Вигнавши останнього царя, римляни проголосили, що відтепер управління Римом має стати «суспільною справою». Так, у 509 р. до н.е. в Римі було утворено республіку. Найвищим органом управління республіки були народні збори, на яких приймали рішення про найважливіші справи держави, наприклад: обрання на керівні посади та ухвалення законів.
Опрацювати підпункт параграфа, дати відповідь на питання: чи можна сказати, що результатом боротьби патриціїв і плебеїв стала їхня рівність у правах. Свою думку обґрунтуйте.
Після створення республіки всі виборні посади прибрали до своїх рук патриції. З них обирали двох консулів терміном на один рік. Консул – найвища державна посада в Римі. Під час воєн один з консулів перебував у Римі, інший – керував військом. Консули скликали народні збори й засідання сенату. Короткий термін їхнього перебування на посаді, а також одночасне правління двох осіб мало запобігти тиранії.
Становище ж плебеїв погіршилося. Вони були зобов’язані служити в лавах римської армії, проте не тільки не брали участі в управлінні республікою, а й потрапляли в рабство за борги. Прагнення плебеїв мати ті самі права, що їх мали патриції, зумовило багатовікову боротьбу між ними.
Для тиску на патриціїв плебеї скористалися тим, що на них трималася армія: одного разу вони зібрали свій домашній скарб і разом із сім’ями залишили місто. Оскільки Рим у цей час воював, такий відхід був небезпечним для всіх його мешканців. Патриції вирішили поступитися. Насамперед плебеї отримали право обирати двох представників для захисту своїх інтересів. Цих представників називали народними трибунами. Трибун мав право вето (заборони), яке він міг накласти на будь-який закон або розпорядження представника влади. Особу трибуна вважали недоторканною, він не мав права виїздити за межі Рима більш ніж на 24 години.
У 5 ст. до н. е. було ухвалено писані закони. Їх складали представники плебеїв і патриціїв. Через те що записали ці закони на таблицях-дошках, їх стали називати Законами 12 таблиць. Поступово плебеї домоглися нових поступок. У 4 ст. до н. е. закон заборонив за борги перетворювати римського громадянина на раба. Так остаточно завершено формування Римської республіки.
Словникова робота
Республіка (з латини - «республіка» - «суспільна справа», «справа народу») - держава, якою керують люди, обрані народом на певний термін.
Трибун – представник, обраний плебеями для захисту їхніх інтересів.
Рольова гра «Соціальний устрій Римської республіки»
Фізкультхвилинка
2. Підкорення Римом Італії
Від початку існування Рим постійно вів війни з племенами, що населяли Апеннінський півострів. Перші війни точилися з етрусками, до яких звернувся по допомогу вигнаний цар Тарквіній Гордий.
Метод «Перехресний поєдинок». Опрацювати в групах підпункт параграфа, задати представникам іншої групи запитання по його змісту.
У 390 р. до н. е. Рим захопили галльські племена. Трималася лише фортеця на пагорбі Капітолій. Коли захисники поснули, галли почали штурм. Гуси почули ворога і своїм криком розбудили варту. Так з’явився вислів «гуси Рим урятували». Галли погодилися звільнити місто за викуп. Римляни принесли золото й почали важити. Галли почали хитрувати: відхиляли стрілку терезів на свою користь. На протести римлян їхній вождь кинув свій меч на ту шальку терезів, де лежали гирі, мовивши: «Горе переможеним». На зворотному шляху на галлів напав римський полководець Камілл, який, відібравши золото, заявив: «Батьківщину захищають залізом, а не золотом».
На початку 3 ст. до н. е. Римська держава запанувала на Апеннінському півострові. Італійські племена мусили віддавати частину своїх земель, посилати солдатів до римського війська, їх було позбавлено політичних прав. Незавойованою залишалася тільки Південна Італія. Грецька колонія Тарент на допомогу у війні проти римлян покликала талановитого полководця з Греції Пірра. Спочатку у двох битвах Пірр переміг римлян. У його армії було 20 слонів, яких римляни ще не бачили. Перемога дісталася Пірру ціною таких втрат, що він навіть сказав: «Ще одна така перемога, і мені не буде з ким повернутися до Греції!». Із цією перемогою пов’язаний крилатий вислів «Піррова перемога». У 275 р. до н. е. біля містечка Малевентум Пірр зазнав поразки. Після перемоги римляни влаштували тріумф. Вони провели по місту тисячу полонених та чотирьох захоплених слонів. До 265 р. до н. е. Римська держава підкорила всю Середню та Південну Італію.
Римська держава й римське суспільство загалом були дуже воєнізованими. У Римі існувала загальна військова повинність. Кожен римський громадянин віком від 17 до 46 років міг бути взятий до війська. Воєнний досвід (участь у 10 воєнних кампаніях) був неодмінною умовою для всіх кандидатів на державні посади.
Тріумф – урочистий в’їзд і хода Римом полководця та армії. Менш урочистий спосіб пошанування – овація.
Учні виконують завдання в робочих зошитах на ст. 89 (дібрати до крилатих висловів пояснення).
Робота з історичними джерелами.
Роздивіться ілюстрації, присвячені тріумфальній ході римських полководців. Користуючись картиною, поясніть походження словосполучень «полководець-тріумфатор» та «тріумфальна арка».
V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу
Метод «Експрес-опитування»
1. Чому спалахнула боротьба між патриціями та плебеями? Якими були її результати?
2. З чим пов’язано виникнення слів: республіканський, тріумфальний, консультувати?
3. Що означають крилаті вислови: «Піррова перемога», «гуси Рим урятували», «горе переможеним», «Батьківщину захищають залізом, а не золотом»? Які події лежать в їх основі?
4. Яких меж сягала територія Риму на середину З ст. до н. е.?
5. Як римляни завоювали Італію?
Вставте пропущені слова.
На початку … (V) ст. до н. е. римляни вигнали царя … (Тарквінія Гордого). У Римі було встановлено виборне правління – … (республіка), що означає … («загальнонародна справа» ). Від того часу римською державою управляв … (сенат та народні збори). Після вигнання царів розпочалася боротьба плебеїв із … (патриціями). У результаті цієї боротьби плебеї отримали представників для захисту своїх інтересів – … (народних трибунів), які мали право … («вето» ), а також були прийняті писані закони – … (закони ХІІ таблиць).
Хронологічні задачі.
Розв’язання кросворду в робочих зошитах на ст. 88.
VІ. Підсумки уроку.
Продовжити речення.
Інформація, яку я отримав (ла), була для мене…
Заключне слово вчителя.
Оцінювання учнів (картки самооцінювання)
Опрацювати матеріал підручника §43 (1-2), пояснити римські крилаті вислови.