10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу на тему "Велика грецька колонізація. Заснування античних грецьких поселень на території України (у Північному Причорномор'ї)"

Про матеріал

Матеріал спрямований на ознайомлення школярів з основними причинами, напрямками та особливостями грецької колонізації, заснування античних грецьких поселень на території України (нова програма)

Перегляд файлу

Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне

 

Предмет: Всесвітня історія. Історія України.

6 клас.

Тема уроку: Велика грецька колонізація. Заснування античних грецьких поселень на території України (у Північному Причорноморї).

Мета уроку: ознайомити з основними причинами, напрямками та особливостями грецької колонізації, заснуванням античних грецьких поселень на території України, взаєминами греків і місцевого населення; розвивати навички роботи з історичною картою, хронологією та термінологією; виховувати повагу до історії Греції.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Терміни: Велика грецька колонізація, агора, акрополі.

Обладнання: підручник, робочий зошит, атлас «Історія стародавнього світу», карта, роздатковий матеріал.

 

                                                         ХІД УРОКУ

    І. Організаційний момент

   Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування.

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  Робота з картою

Завдання. Показати на карті:

1)  На якому півострові знаходиться Греція.

2)  Якими морями омивається?

3)  Яка найвідоміша гора.

 

Історичний тренінг. Гра «Так чи ні».

1. Чи називали Стародавню Грецію Елладою? Так

2. Чи можна назвати Кноський палац лабіринтом? Так

3. Гомер – історик? Ні

4. Геродот – автор «Іліади»? Ні

5. Правитель Мінойської цивілізації – цар Мінос? Так

6. Гора Олімп найвища в Греції? Так

7. Міста в Стародавній Греції називали полісами? Так

 

  III.  Мотивація навчальної діяльності

    Вчитель.

   Сьогодні на уроці ми з вами здійснимо уявну подорож до міст, заснованих грецькими колоністами у Північному Причорномор’ї та ознайомимося з особливостями грецької колонізації.

    Бажаю вам успішної праці та цікавих відкриттів.

 

     Учні записують у зошити тему уроку

 

   Метод «Проблемне запитання»

   Наприкінці уроку ми маємо дати відповідь на запитання: Чому міста-колонії Північного Причорномор’я та Криму називають копією грецького світу?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Причини та напрямки Великої грецької колонізації

   Бесіда за запитаннями.

- Що таке колонія? (місто, створене переселенцями)

- Ким і коли була створена перша колонія на берегах Середземного моря? (фінікійці, м. Карфаген, ІХ ст. до н.е)

- Чим займалися греки, чим вони могли торгувати? (вино, маслинова олія, вовняні тканини, зброя, кераміка)

 

    Вчитель.

    У 8-6 ст. до н. е. греки колонізували узбережжя Середземного та Чорного морів. Про розмах переселень свідчить і кількість закладених греками поселень (кілька сотень), і кількість переселенців (близько 2 млн осіб). Саме тому вчені називають це переселення Великою грецькою колонізацією.

    До переселення на чужину греків спонукали різні причини.

 

   За допомогою рольової гри ми визначимо, що примушувало греків кидати батьківщину і переселятися в далекі, невідомі землі.

Рольова гра

        Автор: Уявіть, що ви опинилися у місті Коринф. Тут зібралося декілька сотень від'їжджаючих. Вони знайомляться, питають одне одного про причини мандрівки.

    1-й селянин: Я - бідний селянин. У нашій долині ніхто краще мене не міг орати землю. Але моє поле високо в горах, а землі в долині захопила знать. Скільки не працюй, а з злиднів не вибратися. Часто голодуємо. Може, на чужині знайду своє щастя...

    2-ий селянин: А у мене справи гірші, ніж твої. Як поставили мені борговий камінь, загубив я і спокій, і сон. День працюєш, а всю ніч крутишся і думаєш: не стати б рабом-боржником. Вирішив я залишити і свою ділянку, і рідне селище. Кажуть, за морем є країни, де землі вдосталь, вона родючіша, ніж на берегах Нілу.

    Автор: Підходять два гарно одягнених грека.

   Селяни: Хто ви такі? Не схоже, щоб голод чи борги гнали вас з дому.

   Торговці:

- Точно, ми торгові люди, живемо тут, у Коринфі. Вірні люди кажуть, що в заморських країнах із задоволенням обмінюють пшеницю і рабів на грецькі товари: амфори, зброю, вино, олію.

-   Ми попливемо з вами. Морська торгівля небезпечна, але, може, вона збагатить нас.

   Автор: підходять 2 брати-ремісники.

   Ремісники:

- Нам прийшлося назавжди покинути рідне місто. Ми підняли народ на боротьбу проти знаті.

-  Почалося повстання, але аристократи перемогли, а ми вимушені були тікати...

    Автор: Один з присутніх похмуро мовчав і не вступав в розмову. «Хто ти? - запитали його, - по одежі і вигляду ти належиш до знаті. Що примусило тебе приєднатися до нас?»

   Аристократ: Ви не помиляєтеся. Я з давнього знатного роду. Я був правителем. Але одного разу я був вимушений кинути дім, повний коштовностей і рабів. Відданий слуга сповістив, що в місті спалахнуло повстання демосу, багато знатних людей було вбито.

   Автор: Так спілкувалися ці різні люди.

 

 Обговорення. Хто і з яких причин залишав Грецію?

 

    Робота з схемою. Вчитель визначає причини Великої грецької колонізації, учні відображують причини у вигляді схеми:

  Настав час, коли земля вже не могла прогодувати всіх, а вільних ділянок у Греції бракувало. Тож багато хто з греків, потерпаючи від злиднів на батьківщині, шукав краї, де міг би зажити багатшим життям. Хтось сподівався закладати міста – своєрідні торговельні бази, використовуючи які прагнув збувати у віддалені землі вироби грецьких майстрів. Хтось сподівався знайти джерела сировини для свого ремесла. Сприяла колонізації й боротьба між аристократами та демосом.

 

    Метод «Навчаючи-вчуся». Опрацювати матеріал параграфа і назвати основні колонії греків по групах (рядах):

І група – західний напрямок колонізації;

ІІ група – північно- східний напрямок колонізації;

ІІІ група – південний напрямок колонізації.

 

    Грецька колонізація відбувалася в трьох основних напрямках. Найбільше колоній виникло на захід від Еллади: у Південній Італії та на острові Сицилія, а також на узбережжі сучасної Франції та Іспанії. Першою колонією на цих землях стало місто Куми (Італія), закладене в середині 7 ст. до н. е. Невдовзі виникли інші колонії: Сиракузи, Регій, Тарент (єдина колонія Спарти), загалом близько 500.

    Не менш потужним був й інший напрямок колонізації - північно- східний. Спочатку греки опановували узбережжя Фракії та землі біля проток між Середземним і Чорним морями. Потім було заселено північне узбережжя Малої Азії. Після колонізації цих земель елліни почали організовувати поселення в Західному та Північному Причорномор’ї.

    Повільніше відбувалася грецька колонізація в південному напрямку. Фінікійська держава намагалася не допустити появу грецьких колоній на півдні. Проте греки закладали не самостійні колонії, а торговельні поселення, підпорядковані місцевим правителям.

 

   Учні називають грецькі колонії та записують їх назви в робочі зошити (завдання 1, ст. 62-63).

 

    Робота з історичною картою. Показати напрямки Великої грецької колонізації, знайти грецькі міста-колонії в кожному напрямку.

 

2. Грецькі міста-колонії в Північному Причорномор’ї та Криму

    Появу перших грецьких поселень у Північному Причорномор’ї відносять до середини 7 ст. до н. е.

    У колонізації Північного Причорномор’я велику роль відіграло грецьке місто Мілет, розташоване в західній частині Малої Азії, адже більшість грецьких міст-колоній на північному узбережжі Чорного моря засновано вихідцями саме із цього міста.

 

   Опрацювати підпункт параграфа і заповнити таблицю «Грецькі міста-колонії в Північному Причорномор`ї»:

№ п/п

Назва міста-колонії

Час заснування

 

 

 

 

    Першою грецькою колонією на півдні України вважають поселення на острові (за тих часів – півострові) Березань неподалік сучасного міста Очакова Миколаївської області. Мілетяни почали облаштовувати його в середині 7 ст. до н. е. Поселення називалося Борисфенідою (від грецької назви р. Дніпра – Борисфен). Протягом 6-5 ст. до н. е. грецькі переселенці опанували все узбережжя Чорного моря. Їхні міста на північному узбережжі скупчувалися в чотирьох регіонах – у пониззі Південного Бугу та Дністра, на Керченському півострові та на Південно- Західному березі Криму. Так, біля гирла р. Тірас (Дністер) виникла Тіра (на місці сучасного Білгорода-Дністровського), на правому березі Бузького лиману – Ольвія (біля сучасного с. Парутине Миколаївської області). До найважливіших грецьких колоній належить і Херсонес Таврійський (на території сучасного Севастополя). Але постало те місто трохи згодом – наприкінці 5 ст. до н. е.

   На берегах Керченської протоки, яку греки називали Боспором Кімерійським, від 7 ст. до н. е. були засновані Пантикапей (сучасна Керч), Феодосія, Німфей, Мірмекій, Тірітака, Фанагорія тощо. Близько 480 р. до н. е. там виникло Боспорське царство, об’єднавши понад 20 грецьких міст. Столицею держави був Пантикапей.

 

   Виконання завдання 2 в робочих зошитах (ст. 63)

 

   Фізкультхвилинка

 

    Творча лабораторія. Робота в парах. Роздивіться малюнок-реконструкцію «Вулична сцена в Ольвії». Розіграйте діалоги мешканців грецької колонії, які можна було почути на вулиці.

 

3. Життя греків у Північному Причорномор’ї та Криму

    Прибувши здалеку, греки прагнули влаштуватися на нових місцях так, щоб їм ніщо не нагадувало про розлуку з рідною Елладою. Отож кожна колонія була ніби копією, двійником грецького міста, з якого прибули колоністи. Не були винятком і грецькі міста-колонії Північного Причорномор’я. У них майже цілком відтворено особливості державного, господарського та культурного життя Давньої Греції. Освоєння греками північного узбережжя Чорного моря відбувалося мирно, адже колоністи селилися на незайманих землях, на прибережній смузі вздовж моря та лиманів, що не перевищувала завширшки 10 км. Місцеві мешканці не зачіпали прибульців, поступово налагоджуючи з ними торговельні контакти.

 

     Опрацювати матеріал параграфа на ст. 147 і на основі тексту та ілюстрацій розказати про забудову грецького міста-колонії.

 

     Кожне грецьке місто на узбережжі Чорного моря забудовувалося за планом і відповідало законам містобудування материкової Греції. Усі великі міста були оточені міцними оборонними мурами з вежами та мали укріплені гавані. Усередині вони поділялися на квартали. У центрі міста розташовувалася головна площа – агора, поряд з нею – священне місце з храмами, капищами, жертовниками. Навколо головної площі споруджували важливі громадські будівлі. У деяких містах їх розташовували на укріпленому пагорбі – акрополі. Будинки зводили з каменю, стіни тинькували, дах накривали черепицею. Місцевою особливістю північночорноморських міст були підвальні житлові приміщення. Вулиці закладали прямими. Вони перетиналися під прямим кутом або розходилися променями. їх забруковували каменем або череп’ям. Уздовж вулиць прокладали каналізаційні труби. Були в грецьких містах і водогони.

    Кожне місто мало сільськогосподарську округу – хору. Хори складалися з невеличких поселень або й містечок, мешканці яких жили з городництва та садівництва, вирощуючи сільськогосподарську продукцію на продаж.

 

 V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

   Робота в парах. Доповнити речення (робочі зошити, ст. 63)

   Причинами колонізації Північного Причорномор’я греками було прагнення до______________________________,пошук  джерел__________________________та втеча від ________________________.

Перші грецькі колонії в Північному Причорномор’ї та Криму почали з’являтися ___________ ст. до н.е.

Велику роль у колонізації Північного Причорномор’я відіграло грецьке місто ________________.

Кожне грецьке місто на узбережжі Чорного моря та в Криму забудовувалося___________________________.

 

  Метод «Мозковий штурм»

1. Коли та в яких напрямках відбувалася Велика грецька колонізація?

2. Чим могли займатися греки в колоніях?

3. Якими були наслідки Великої грецької колонізації? (підвищення рівня життя демосу, розвиток кораблебудування та мореплавства, розвиток грецької культури та її вплив на культурний розвиток інших народів).

 

    VІ.  Підсумки уроку.

    Метод «Проблемне запитання»

   Наш урок завершується. Давайте повернемося до проблемного питання. Учні дають відповіді на запитання: Чому міста-колонії Північного Причорномор’я та Криму називають копією грецького світу?

 

   Висновки

    Грецька колонізація була викликана різними причинами: війнами, боротьбою між різними верствами населення, пошуком ринків збуту і джерел сировини. Греки поселялися на узбережжях морів, засновуючи міста-поліси. 

   Для всіх людей Батьківщина – це, перш за все, країна, яка дала їм життя. Тому давайте її берегти і бути вірними їй дочками й синами!

 

  Оцінювання учнів (картки самооцінювання)

 

VІІ. Домашнє завдання

   Опрацювати §29, завдання в контурній карті.

 Випереджальне завдання. Підготувати повідомлення «Життя в грецьких містах Північного Причорномор’я»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондаренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
2 липня 2018
Переглядів
7101
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку