2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу на тему "Римська імперія. Октавіан Август"

Про матеріал

Матеріал спрямований на ознайомлення школярів з процесом утворення Римської імперії, системою державного управління, що склалася за часів правління Августа

Перегляд файлу

Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне

 

Предмет: Всесвітня історія. Історія України.

6 клас.

Тема уроку: Римська імперія. Октавіан Август.

Мета уроку: розглянути процес утворення Римської імперії, основні напрямки політичного життя в І-ІІ ст. н.е.; ознайомити учнів із системою державного управління, що склалася за часів правління Августа; удосконалити навички роботи з історичною картою, вміння давати характеристику історичної особистості, висловлювати власні судження, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до вивчення античної історії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Терміни: принципат, імперія.

Основні дати та події: 43 р. до н.е. – утворення Другого тріумвірату;

                                         30-14 рр. до н.е. – правління Октавіана Августа.

Обладнання: підручник, зошит, історичний атлас, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, історична карта, картки для оцінювання.

 

                                                         Хід уроку

    І. Організаційний моментв

   Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування.

Побажання  гарного  настрою, цікавої  роботи,нових  знань та відкриттів.

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Самостійна робота. Продовжити речення.

                                                      І варіант

  1. Римська держава підкорила Італію у…    році до н.е.
  2. Контрибуція – це…
  3. Тіберій Гракх провів…..  реформу, внаслідок якої….
  4. Оптимати – це….

5. Перший тріумвірат утворено у ….. році  до н.е., до нього входили…..

6. Вислів «Прийшов, побачив, переміг» означає….

 

                                                       ІІ варіант

  1. Республіка – це….
  2. Перша пунічна війна відбулася…..   році до н.е.
  3. Провінція – це…
  4. Гай Гракх провів…..  реформу, внаслідок якої….
  5. Вислів «Жереб кинуто!» означає…..
  6.  Юлій Цезар у 58-50 рр. до н.е. завоював …..

 

  III.  Мотивація навчальної діяльності

    Сьогодні ми під час нашої заочної подорожі до Стародавнього Риму дізнаємося про становище Римської держави в період правління Октавіана Августа.

 

 Запис у зошити теми уроку

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

1. Другий тріумвірат

Розповідь вчителя.

Після смерті Цезаря влада перейшла до рук сенату, який поквапився укласти з Марком Антонієм угоду: усі розпорядження Цезаря залишилися чинними, його вбивць було помилувано. Невдовзі в Римі заявив про себе новий політичний діяч -родич Цезаря Гай Юлій Цезар Октавіан (Октавій), усиновлений Цезарем незадовго до смерті та названий ним у заповіті основним спадкоємцем.

 

Опрацювати підпункт параграфа та дати відповідь на запитання «Чому      30-ті роки І ст. до н.е. називають громадянською війною?»

 

У листопаді 43 р. до н. е. Октавій, Марк Антоній та намісник в Іспанії Лепід створили Другий тріумвірат, поставивши собі за мету покарати вбивць Цезаря. Через рік у Македонії тріумвірат переміг армію заколотників. Після цього Антоній залишився на Сході, а Октавій відбув до Італії. Згодом Октавій усунув від влади Лепіда та виступив проти Антонія, якому цариця Єгипту Клеопатра надала допомогу. У вересні 31 р. до н. е. між флотами Октавія та Антонія відбулася битва біля мису Акцій. Антоній зазнав поразкийого армія перейшла на бік Октавія.

Переслідуючи Антонія, Октавій підійшов до мурів Александрії. Він пообіцяв залишити Клеопатру царицею в Єгипті та захистити її дітей, вимагаючи натомість видати Антонія. Але Антоній і Клеопатра наклали на себе руки. 1 серпня 30 р. до н. е. війська Октавія вступили в Александрію. Єгипет став римською провінцією.

 

2. Принципат

Розповідь вчителя.

Після завоювання Єгипту та смерті Антонія Октавіан став єдиним, з необмеженою владою, володарем. У 27 р. до н. е. на засіданні сенату Октавіан оголосив, що громадянські війни припинено, відновлено мир і що він відмовляється від влади. Сенатори, злякавшись відповідальності, стали благати його не полишати державне кермо й висловили згоду пристати на всі його умови. Тоді Октавіан продиктував розгубленому сенату свої умови, які було прийнято. Октавіана проголосили довічним трибуном, консулом та цензором. У нових списках сенаторів ім’я Октавіана стояло першим. Так він став принцепсом найавторитетнішим серед сенаторів, тим, хто визначав порядок денний, головував на засіданнях.

 

Метод «Інформаційний відділ». Випереджальне домашнє завдання.

 

 Октавіан мав найвищу військову владу – імперій (звідси - «імператор» як частина титулу принцепса), міг скликати народні збори та збори сенату, вносити законопроекти або накладати вето на закони. Згодом йому було присвоєно титул верховного жерця, почесний титул Августа («поважний», «возвеличений богами»), трохи пізнішетитул «батька вітчизни». Культ Августа поширювався і в римських провінціях: у Єгипті, наприклад, його вважави фараоном і сином бога Сонця.

 Імператор Октавіан Август правив Римом від 30 р. до н. е. до 14 р. н. е. Римляни назвали його найщасливішим принцепсом. Він виправдав їхні надії. Октавіан роздавав гроші плебсу та землі легіонерам, відновлював храми й відбудовував Рим. Він піклувався про звичаї й шанував традиції римлян.

 

Робота в парах з історичним джерелом

Прочитайте уривки з твору Светонія про Октавіана Августа. Зробіть висновки про спосіб життя, здоров’я, риси вдачі правителя Риму. Яку цінну інформацію про повсякденне життя римлян містить уривок?

«За обідом бувало три зміни, якнайбільшешість; усе подавалося без особливої вишуканості, але з найбільшою привітністю. Свята й урочистості влаштовував він з більшою пишністю, а іноді тільки жартома. Що ж до їжі, то їв він дуже мало й невибагливо. Любив грубий хліб, дрібну рибку, вологий сир, відтиснутий руками, зелені фіги другого збору; під'їдав і в передобідні години, коли й де завгодно, щойно зголодніє. Дуже піклувався про своє слабке здоров’я. Насамперед, він рідко купався: натомість зазвичай обтирався олією або розпарювався перед відкритим вогнем, а потім обливався водою кімнатної температури або підігрітою на сонці.

...Ніколи не говорив ні перед сенатом, ні перед народом, ні перед військом, не обміркувавши й не склавши свою промову заздалегідь, хоча не позбавлений був здатності говорити й без підготовки».

 

Фізкультхвилинка

 

3. Внутрішня та зовнішня політика Августа

 

Метод «Інформаційний відділ». Випереджальне домашнє завдання.

 

 Октавіан Август постійно наголошував, що він лише відновив Римську республіку. Але насправді він створив нову форму управління державою. Римська знать підтримувала нові порядки, бо вбачала в них силу, здатну придушувати повстання рабів і припиняти громадянські війни. Нова держава стала називатися Римською імперією. Від часів Октавіана Августа всіх правителів Римської держави називали імператорами.

 Август запровадив нові посади – префекта Рима і префекта преторіанської гвардії. Префекта Рима обирали із сенаторів, до обов’язків цього посадовця належало наглядати за порядком у місті. Префект преторіанської гвардії командував охороною імператора.

Було підвищено платню солдатам і офіцерам. Чимало ветеранів осіли в провінціях і допомагали їх освоювати. Як головнокомандувач армії Август керував провінціями, де перебували війська (імператорські провінції). Він призначав намісників, які командували гарнізонами. Сенату для управління було надано спокійніші й розвинутіші провінції. Їх називали сенаторськими провінціями.

     За Октавіана Августа західний кордон досяг Атлантичного океану й пролягав по Рейну. Північні кордони сягнули Дунаю, де було створено нові провінції. Кордони на сході посунули до річки Євфрат та Парф’янського царства, з яким імператор уклав мир.

 

 

 

Хронологічна задача.

Як відповів би римлянин на запитання: у якому році почалося правління Октавіана Августа? Обчисліть, скільки років воно тривало.

 

    Робота з історичною картою (ст. 235 підручника). Визначте території, завойовані римлянами за Октавіана Августа, назвіть нові провінції, які постали за часів його правління.

 

4. Культура Риму за правління Октавіана

Август зажив неймовірної популярності, його оспівували поети та історики, звеличували скульптори. Це й не дивно, адже Август був покровителем тих митців, які вміли йому догодити. Найулюбленішими поетами за доби Октавіана були Вергілій та Горацій. Ці митці стали придворними імператорськими поетами, творячи під наглядом друга імператора Гая Цільній Мецената. Сьогодні «меценатом» називають людину, яка матеріально підтримує розвиток культури. Гай Цільній Меценат подарував Вергілію маєток замість того, який у нього відібрали раніше, Горацію - невелику, але гарну віллу.

 Вергілій зажив безсмертя поемою «Енеїда». Узявши за взірець гомерівську «Іліаду», він написав поему, у якій ішлося про пригоди троянського героя Енея. Після втечі з Трої Еней, нащадком якого і був Октавіан, перебрався до Італії, заклав нову державу. Так Вергілій уславив свого покровителя імператора Октавіана Августа, втіливши ідею його божественного походження. Горацій поряд з офіційними віршами-листівками, у яких звеличував Августа, називаючи його богом, складав також «Сатири», де дотепно висміював вади римського суспільства.

 За часів правління Октавіана жив видатний римський історик Тит Лівій – автор «Історії Рима від заснування міста», що складалася із 142 книжок. Август вибачав Тита Лівія за його прихильність до республіки, адже в основі праці історика лежала ідея величі Риму, прославлення традицій, патріотизму й героїзму предків. Кажуть, що імператор прискіпливо вичитував кожен том, боячись крамоли.

 

Робота з історичним джерелом.

Прочитайте уривок із твору Светонія. Поясніть, чому Августа називають будівничим Рима. Навіщо імператор розбудовував Рим? Як, на вашу думку, мали ставитися мешканці Рима до Августа?

«Август так відбудував місто, що по праву пишався тим, що прийняв Рим цегляним, а залишає мармуровим; і він зробив усе, що може передбачати людський розум для безпеки міста на майбутні часи... Громадських будинків він вибудував дуже багато; з них найважливіші - форум із храмом Марса, святилище Аполлона на Палатині, храм Юпітера Громовержця на Капітолії... Усе місто він розділив на округи й квартали, наказавши, щоб округами відали за жеребом посадові особи щороку, а кварталами - старости, що обиралися з місцевих обивателів. Для охорони від пожеж він розставив пости й запровадив нічну варту, для запобігання повеням розширив і очистив русло Тибру, за багато років занесене сміттям і звужене обвалами будівель».

 

 

 

   V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

    Метод «Бліц-опитування»

1. Витлумачте поняття: принцепс, імператор, префект, меценат.

2. Що таке принципат? Чим ця форма правління відрізнялася від республіки?

3. Якою була політика Октавіана Августа?

    4. Чому Октавіана Августа, а не Юлія Цезаря, називають засновником імперії?

 

 Хронологічна задача

 Скільки років минуло від створення імперії в Давньому Римі?

 

   Завдання. Визначте роль Октавіана Августа в історії Риму. Дайте йому оцінку як людині та державному діячеві.

 

   Учні виконують завдання 4 (ст. 96) в робочих зошитах

 

VІ.  Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя

(Учні дають відповіді на запитання)

 

Продовжити речення.  

Інформація, яку я отримав (ла), була для мене…

 

Заключне слово вчителя.

 Оцінювання учнів (картки самооцінювання)

 

  VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника §48, скласти історичний портрет Октавіана Августа.

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
4145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку