Конспект уроку з Всесвітньої історії.Історії України (Інтегрований курс) для 6 класу на тему: "Римська республіка в II ст. до н.е."

Про матеріал


Тема: Римська республіка в II ст. до н.е.

Мета: розповідати про основні події на шляху Риму до перетворення на могутню Середземноморську державу, показувати на карті перебіг Пунічних війн, визначати їх наслідки, охарактеризувати діяльність братів Гракхів і Гая Марія, формувати вміння оцінювати факти, події, виховуватив учнів повагу до історії людства.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

1

 

6 клас

Всесвітня історія. Історія України. (Інтегрований курс)

Тема: Римська республіка в II ст. до н.е.

Мета:  розповідати про основні події на шляху Риму до перетворення на могутню Середземноморську державу, показувати на карті перебіг Пунічних війн, визначати їх  наслідки, охарактеризувати діяльність братів Гракхів і Гая Марія, формувати вміння оцінювати факти, події, виховуватив учнів повагу до історії людства.

Тип уроку: комбінований.

Основні події:

264-241 рр. до н.е.- Перша Пунічна війна;

218-201 рр. до н.е.- Друга Пунічна війна;

02.08.216 р. до н.е.- битва біля Канн;

197 р. до н.е.- битва під Кіноскефалами;

147 р. до н.е.- Македонія стає провінцією Риму;

149-146 р. до н.е.- Третя Пунічна війна; захоплення м. Коринф;

133 р. до н.е.- реформи братів Гракхів;

Персоналії: Ганнібал, Публій Корнелій Сципіон, Тіберій і Гай Гракхи, Гай Марій.

Поняттяі терміни: Пунічні війни, легіон, контрибуція, провінція, люмпен-пролетаріат, популяри, оптимати.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України : підруч. для 6-го кл. загальнооосвіт. навч. закл. / О.Г. Бандровський, В.С. Власов. – К. : Генеза, 2014; презентація, картки.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальна бесіда:

  1. Скільки років минуло від установлення в Римі республіки до завоювання Римом Італії? (265 р. до н. е.)
  2. Із чим пов*язано виникнення слів: республіканський, тріумфальний, провінціальний?
  3. Чому відбувалася боротьба між патриціями і плебеями?

     4. Чому протягом IV- ІІІ ст до н.е. римляни жили майже за безперервних війн? В ім*я чого вони воювали і чому перемагали?

Робота з картою:

Покажіть на карті

  • Аппенінський півострів (материкова Італія, Середня, Південна);
  • Місто Рим;
  • Моря- Адріатичне, Лігурійське, Тірренське, Середземне;
  • Острови: Сицилія. Сардинія, Корсика.

Самостійна робота учнів з картками:

1.Італія розташована на:

А). Піренейському півострові;

Б). Аппенінському півострові;

В). Аравійському півострові.

2. Рік утворення м. Рим:

А). 752 р. до н.е.;

Б). 753 р. до н.е.;

В). 509 р. до н.е.

3. Місто було названо на честь

А). Ромула;

Б). Рема;

4. У якому році в Римі була утворена республіка?

А). 505 р. до н.е.;

Б). 509 р. до н.е.;

В).  27 р до н.е.

5. Яка верства а Римі боролася за свої права, і домоглася створення нової посади- трибуна, що мав право вето і  захищав їх у сенаті?

А) патриції;

Б) плебеї;

В) раби.

6. Як називалися писані закони, ухвалені у 5 ст. до н. е.

А). Закони 12 таблиць;

Б). Закони плебеїв;

7. Чому війни з Карфагеном римляни назвали пунічними?

А). називали їх пунійцями;

Б). карфагеняни знаходилися на північ від них.

8. Форма державного управління через обраних народом урядовців:

А). монархія;

Б). консульство;

В). республіка.

Відповіді: 1б, 2б, 3а, 4б, 5б, 6а, 7а, 8в.

Поясніть крилатий вислів:

1. «гуси Рим урятували»;

2. «Горе переможеним»;

3. «Батьківщину захищають залізом, а не золотом»;

4. «Піррова перемога».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель: Сьогодні ми з вами визначимо, як Рим перетворився на могутню Середземноморську державу, будемо визначати хронологічні межі, причини, перебіг, наслідки Пунічних воєн.

Сьогодні ми з вами дізнаємося про геній полководця Ганнібала, його противника Сципіона, про кризу, яка виникне в Римській республіці і шляхах її вирішення- реформах братів Гракхів та Гая Марія.

Зверніть увагу, що узагальнення вашої роботи буде відображатися у табличках, які ви будете заповнювати протягом уроку і здасте у його кінці. На цьому питанні ми надалі зупинятися не будемо. Питання є?

IV. Вивчення нового матеріалу

План

1.Коли, як і чому розпочлися нові війни з Карфагеном?

2. Які країни були підкорені Римом у II ст. до н.е.?

3. Як вплинули війни Риму II ст. до н.е. на господарське і суспільне життя? Що передбачали реформи братів Гракхів, яку мету вони мали?

 

1.Коли, як і чому розпочлися нові війни з Карфагеном?

Перед тим, як ми рушимо далі, давайте згадаємо, що таке «Пунічні війни»?

Словникова робота:

Пунічні війни  війни між Римом і Карфагеном за панування в Середземномор'ї (пуни-так називали римляни карфагенян)

Робота з табличкою «Пунічні війни»:

Критерії

Перша Пунічна війна

Друга Пунічна війна

Третя Пунічна війна

Дати

 

 

 

Територія воєнних дій, Командуючі

 

 

 

Підсумок і результати

 

 

 

Висновок: Наслідком Пунічних війн було зруйнування Карфагену та ствердження Риму як наймогутнішої середземноморської держави

Учні, зверніть увагу, що узагальнення вашої роботи буде відображатися у табличках, які ви будете заповнювати протяягом уроку і здасте у його кінці. На цьому питанні ми надалі зупинятися не будемо.

Питання: Опишіть перебіг і наслідки Першої Пунічної війни, занотуйте відповідь у табличку. А тепер давайте ми з вами порівняємо наступні:

Діти записують до таблички дані

Хто переміг-Римляни
Значення: 1. Оточення війська пунійців у Сицилії.2. Карфаген просить миру.
3. Сицилія переходить під владу Риму

Коментоване читання с. 213-214

Втративши Сицилію та острови Середземномор'я, Карфаген заснував колонію в Іспанії - Новий Карфаген. Золоті та срібні поклади дали можливість відновити колишню могутність держави. Цю нову область очолював Ганнібал. Він зібрав потужну найману армію, яка налічувала 60 тис. воїнів і мала на озброєнні 37 слонів. З нею Ганнібал розпочав Другу пунічну війну (218-201 pp. до н. е.). На шляху до Італії війську потрібно було подолати Альпи. Полководець планував напасти зненацька й підняти на боротьбу з Римом його колишніх ворогів: галлів, італіків, греків. Найбільший успіх йому принесла битва біля містечка Канни 2 серпня 216 р. до н. є. Армія Ганнібала зуміла оточити вдвічі більшу армію Риму. Римляни втратили 50 тис. воїнів, а на бік Ганнібала перейшли міста півдня Італії та Сицилії. Шістнадцять років Ганнібал воював в Італії і не програв жодного бою. Проте після кожної поразки Рим виставляв нову армію, а сподівання Ганнібала на воєнну допомогу місцевих племен не виправдалися.

Учні заповнюють табличку про Другу  пунічну війну

Хто переміг: Карфагеняни, Ганнібал
Значення1. Величезні людські втрати римлян (45 тис.).2. Перехід союзників Риму на бік Карфагену

Повідомлення учня про Ганнібала (3 хв)

Згодом римські війська на чолі з Публієм Кориелієм Сципіоном висадилися в Африці. Ганнібала було відкликано з Італії для захисту рідного міста. У 202 р. до н. е. у битві під Замами римляни здобули вирішальну перемогу. Римськими провінціями стала Сицилія, південь Іспанії. У Північній Італії були організовані нові колонії.

Римляни почекали, поки Карфаген виплатить контрибуцію в 10 тис. талантів, а потім оголосили йому нову війну. Третя пунічна війна (149— 146 pp. до н. е.) була просто знищенням слабшого. Після трирічної облоги місто було захоплене, його жителі перетворені на рабів. На землях Карфагена було створено римську провінцію, а саме місто зруйноване.

Учні заповнюють табличку про Третю пунічну війну

Хто переміг: Римляни, Сципіон Африканський
Значення: Карфаген був вимушений укласти мир на умовах:
• утрата земельних володінь;• утрата кораблів і слонів;• заборона вести війни без дозволу Рима;• контрибуція з розмірі 10 тис. талантів сріблом, зруйнування Карфагену.

Після перемоги над Карфагеном Рим став наймогутнішою морською державою Середземномор'я, а саме море римляни стали називати «внутрішнім», або «нашим», морем.

2. Які країни були підкорені Римом у II ст. до н.е.?

Розповідь вчителя с. 214-215, супроводжується показом на карті:

Уже в часи Другої пунічної війни армії Риму воювали в різних кінцях Європи.

А) Які держави були союзниками Риму у Пунічних війнах?Покажіть їх на карті.

Філіпп V, цар Македонії, необачно погодився виступити союзником Ганнібала в Другій пунічній війні. Після перемоги над Карфагеном римляни підтримали союз еллінських міст, що боровся з Македонією, й оголосили Філіппу V війну. У 197 р. до н. є. римський полководець Тіт Фламінін розгромив македонську армію в битві біля поселення Кіноскефали. Через рік Тіт Фламінін від імені римського сенату проголоси в «визволення Греції». Насправді ж Рим прагнув підкорити і македонців, і греків. У 148 р. до н. є. Македонія стада римською провінцією.

Б) Яка була доля Греції?

У 146 р. до н. є. римляни захопили місто Коринф: Грецію було перетворено на римську провінцію Ахайя. Лише Спарті та Афінам було дозволено зберегти обмежене самоуправління.

В) Яка була доля Пергамського царства?

У 133 р. до н. є. землі Пергамського царства (Мала Азія) й Іспанії стали римськими провінціями. Унаслідок завойовницьких воєн Рим перетворився на найсильнішу в стародавньому світі державу.

Г) Яка була територі Римської імперії на кінець ІІ ст. до н.е.?

Д) Назвіть римські провінції (карта, с. 215)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3. Як вплинули війни Риму II ст. до н.е. на господарське і суспільне життя? Що передбачали реформи братів Гракхів, яку мету вони мали?

Розповідь учителя:

Після великих завоювань у господарстві відбулися істотні зміни. Першим наслідком стало зростання кількості рабів та більш активне використання їхньої праці. Другим наслідком війн стало пограбування провінцій. Переможені сплачували величезні контрибуції й податки. Право збирати податки з населення провінцій продавалося на аукціоні, тобто на торгах. Певну суму вносили в державну скарбницю, а потім здирали з місцевих жителів значно більше грошей. Для сплати податків завойовники позичали їм гроші. Коли борг своєчасно не повертали, боржників перетворювали на рабів.

Малоземельні селяни, розорені війною та конкуренцією з великими господарствами, залишали свої наділи й переселялися до міст, де жили на державні кошти або з продажу своїх голосів під час виборів. Так формувався римський люмпен-пролетаріат - прошарок суспільних утриманців (волоцюг, жебраків, безпритульних).

Учитель: Зараз ми з вами попрацюємо із історичним джерелом на с. 216, яке дає увагу про класові явища. Подумайте, які тези ми можемо використати при відповіді на слідуючі питання:

Прочитайте уривок із твору Плутарха, у якому історик наводить промову Тіберія Гракха. Поясніть, долею яких прошарків римського населення переймався трибун. У чому він убачав причини їхнього жалюгідного становища?

«Навіть дикі звірі мають свої нори й лігвища, і тільки ті, хто гине за Італію, не мають притулку та змушені разом зі своїми жінками й дітьми жити волоцюгами. Воєначальники обманюють солдатів, коли говорять їм, що вони віддають своє життя за батьківщину. Вони воюють і гинуть заради розкоші й достатків інших. Цих воїнів називають "володарями всього світу", а тим часом у них немає ні клаптика власної землі».


Що передбачали реформи братів Гракхів, яку мету вони мали?

Розповідь вчителя с. 216-217:

Перемоги у війнах Римові здобула армія із селян. Проте розорення селянства підривало боєздатність римського війська: втрата землі позбавляла права служити в легіоні. Ті, хто виступав за реформи в державі, популяри, обрали своїм лідером Тіберія Семпронія Гракха. У 133 р. до н. е. Гракх виступив з проектом земельного закону. Кожна сім'я, за цим законом, не повинна мати більше ніж 500 югерів на батька і по 250 на двох синів (югер - близько чверті гектара) державної землі. Надлишки землі держава вилучала та розподіляла між безземельними. Закон забороняв продаж та дарування цих наділів. (занотовується)

Робота з документом, с. 217:

Зараз ми з вами дізнаємося, що пропонував Гай Гракх:

Прочитайте уривок з праці Плутарха про діяльність Гая Гракха, дайте відповідь на запитання:
•Що передбачали реформи Гая Гракха? 
• Як вони захищали права плебеїв?

«З законів, які він запропонував на догоду народові та з метою послабити вплив сенату, один стосувався заснування колоній. Цей закон передбачав водночас і розподіл громадської землі між бідняками. Другий стосувався воїнів, вимагаючи видавати їм одяг на кошти державної скарбниці без вирахування його вартості з їхньої платні. а також забороняв брати до війська осіб, яким не виповнилося сімнадцять років. Закон про союзників надавав італійцям однакові права з римськими громадянами. Хлібний закон передбачав продаж хліба бідним за дешевою ціною. Судовий закон своїми змінами найбільш відчутно підривав владу сенату Потім Гай вніс ще й законопроект про нові колонії, про будівництво доріг і хлібних комор, причому сам керував цими роботами, сам за ними наглядав, ніскільки не втомлюючись ні від кількості, ні від важливості занять. З дивовижною швидкістю і старанністю виконував він кожну роботу, немовби вона була єдина. Тому навіть ті, що люто його ненавиділи й боялися, дивувалися його невичерпній діловитості та цілеспрямованості».

Учні занотовують до зошитів зміст реформи братів Гракхів

Невдоволені великі землевласники спровокували сутичку, під час якої Гракха і триста його прихильників було вбито. Проте оптимати (с. 217) не змогли припинити діяльності дуже популярної серед населення аграрної комісії. Справу Тіберія продовжив молодший брат Гай Гракх. У 123 р. до н. е. його було обрано народним трибуном. Незабаром його також убили, тож реформа звелася нанівець.

Закон 111 р. до н. е. проголосив приватними власниками тих, хто на той момент володів державною землею. Це був перший у світі закон про приватизацію землі.

Підсумком суспільних протистоянь стало схвалення реформи консула Гая Марія, яка перетворила римську армію з ополчення на найману. Відтепер римські громадяни, ставши до лав війська, отримували платню, а після закінчення служби - земельну
ділянку.

  • Поміркуйте, яка небезпека загрожувала республіканському ладу внаслідок реформи Гая Марія (римська армія є найманою).

V. Узагальнення і систематизація знань

Діти, зверніть увагу, що зараз ми після узагальнення здаємо ваші таблички, тому уважно слухаємо відповіді учнів, можливо у вас щось не дороблено, щось невірно вказано, у вас є можливість виправити при проведенні підсумків уроку.

  • Визначте тривалість подій:

264-241 рр. до н.е.- Перша Пунічна війна (23 р.);

218-201 рр. до н.е.- Друга Пунічна війна (17 р.);

149-146 р. до н.е.- Третя Пунічна війна (3 р.).

  • Де велися ці війни? (на 2х материках-в Європі (Іспанія, Італія, Галлія), Африці (акваторія Середземного моря, острови Сицилія, Корсика, Сардинія).

Фронтальна бесіда:

1.Які території Рим завоював у 2 ст. до н.е? Які провінції було утворено?
2.Витлумачте поняття: Пунічні війни, легіон, контрибуція,  люмпен-пролетаріат , оптимати, популяри.

Вчитель на слайді показує поняття, діти тлумачать, на слідуючому слайді поміщено правильну відповідь

3. Як Рим став наймогутнішою морською державою Середземномор'я?
4.Що спонукало братів Гракхів здійснювати реформи?
У чому виявлялася криза республіки в 1 ст. до н. е.? Якими були її причини?

Отже, після перемоги над Карфагеном Рим став наймогутнішою морською державою Середземномор'я, відбулися зміни у самій державі, а саме реформи, які були покликані запобігти кризі республіки.

VI. Підсумки і оцінювання учнів

А). Рефлексія


Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ...

Мені захотілося ...

Мене надихнуло ...


Б). Оцінювання

Оцінюються усні відповіді, ті що на картках-після їх перевірки

VII. Домашнє завдання

1). параграф 44 вивчити, опрацювати питання до параграфу, підготувати повідомлення про  а) релігію, б) сім*ю, в) виховання давніх римлян,

2). Скласти кросворд із 12 слів до теми уроку

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондарь Ольга Олегівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
26042
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку