поглибити знання учнів про творчість Джека Лондона, допомогти зрозуміти зміст твору, сильний характер головного героя; розвивати навички аналізу художнього тексту та уміння висловлювати власну точку зору; виховувати любов до життя, уміння боротись за своє життя, навчити виживати в екстремальних ситуаціях. |
Тема уроку. Джек Лондон «Жага до життя».
Характеристика героїв. Описи природи та їх роль у тексті.
Значення назви оповідання.
Очікувані результати
ключові компетентності:
учні розуміють залежність людини від навколишнього середовища (НЛ-1);
усвідомлюють цінності життя, розуміють небезпеку потрапляння в
критичні ситуації (НЛ-3)
предметні компетентності:
визначають актуальні проблеми у прочитаному творі, висловлюють
своє ставлення до порушених питань, виявляють особливості сюжету і
композиції творів, визначають кульмінаційні моменти, характеризують
персонажів, пояснюють вчинки та мотиви їхньої поведінки
ХІД УРОКУ
Людину, яка не здається, перемогти не можна.
Е. Хемінгуей
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Тести
1.В оповіданні Дж. Лондона «Любов до життя» розповідається про події часів американської:
а) «золотої лихоманки».
б) «голодної лихоманки»,
в) «золотої доби».
2.Головний герой оповідання :
а) Білл,
б) Джек,
в) не має ім’я.
3. Дія оповідання відбувається :
а)влітку,
б) весною,
в) восени.
4. Зав’язкою сюжету є;
а)боротьба героя з вовком,
б) втеча Білла,
в) перебування героя на кораблі.
5.Назвіть річ, з якою розлучається безіменний герой і не розлучається Білл:
а) золото,
б) гроші,
в) рушниця.
6. Автор пише , що врай знесилений герой був гнаний уперед:
а) волею,
б) життям,
в) голодом.
Відповіді: 1 а, 2 в ,3 в , 4 б ,5 а , 6 а .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Жертвувати собою заради інших людей – це героїзм. Однак іноді героїзмом стає боротьба не за чуже, а за власне життя. Це ми побачили на прикладі життя Робінзона Крузо, але такий сильний людський характер створив і Джек Лондон в своєму оповіданні «Жага до життя». Саме про нього буде наша розмова.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Яке враження справив на вас твір, прочитаний вдома?
1. Творчий переказ оповідання від першої особи.
2. Бесіда
- Назвіть головних героїв. Скільки їх? ( Двоє. Білл та його товариш)
- Як ви вважаєте, чому головний герой не має імені? ( Автор прагне до узагальнень. Його цікавить просто людина в критичній ситуації, головне, щоб вона залишилася людиною )
3. Словесне малювання «Яким я уявляю собі героя оповідання "Жага до життя”?»
4. Складання схеми «Які почуття переживає герой оповідання?»
- Про які риси характеру персонажа ми можемо зробити висновки? (Сміливість, терпіння, упертість, життєлюбність)
Коментар учителя
Герой Д. Лондона переживає різні почуття, що стосуються його фізичного й морального стану, та проявляє позитивні якості характеру. Герой відчуває змореність від довгої дороги, холод Білої пустелі, тугу від усвідомлення зради товариша, страх самотності, голод, який не вгамовується мізерною «їжею», біль у ногах, розтертих до крові, та змученому тілі, відчай після марних спроб роздобути їжу, виснаженість, що призводить до галюцинацій. Але в ланцюжку відчуттів намічається зміна на краще: це сміливість, виявлена під час зустрічі з ведмедем, усвідомлення нестримного бажання жити, спокій, яким змінився страх, терпіння, з яким герой продовжує свій важкий шлях, сила волі у поєдинку з вовком. «Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед».
5. Система образів оповідання Герой і Білл
- Чому Білл зрадив друга? (Було важко йти одному, допомагати іншому — ще важче)
- Як він поплатився за зраду? (Загинув)
- Чому герой оповідання не взяв золото «друга»? (Не хотів скористатися смертю Білла)
- У чому різниця між цими персонажами? (Один — Людина, інший — зрадник, людина, що не має високих моральних устоїв)
Герой і вовк
- Які почуття викликає у героя вовк? (Лише увагу до нього, страх вже зник, ненависті теж немає; і вовк, і людина — в однаковому становищі: голодні, хворі, самотні)
- Чому людина перемагає? (Людина, як і вовк, бореться за виживання і, завдяки силі волі й упертості, перемагає у цьому двобої.)
6. Робота з текстом
- Пригадайте, що таке сюжет твору?
- Визначте елементи сюжету оповідання.
Експозиція – опис Півночі та золотошукачів
Зав’язка – Білл кидає свого хворого товариша.
Розвиток дій – герой бореться за життя.
Кульмінація – сутичка з вовком.
Розв’язка – порятунок героя.
- Доведіть, що цей твір є оповіданням.
Наявні усі ознаки:
Невеликий прозовий твір;
Невелика кількість героїв (двоє);
Однолінійний сюжет (тема: як людина бореться за життя в Білій Пустелі);
Невеликий проміжок часу (декілька тижнів);
Стислі описи.
Коли ви читали оповідання, то , звичайно, звернули увагу на описи природи, подані автором.
Знайдіть і зачитайте описи природи, які « побачив» герой .
Який колір переважає в пейзажах оповідання? Чому? (Сірий " сіре море на моху", " сірі скелі", " на небі ні сонця, і навіть проблиску сонця". Сірий колір найбільше відповідає настроєві героя)
Подумайте, яка роль пейзажу в оповіданні? (пейзаж виконує роль емоційного тла у творі, підкреслює настрій головного героя, допомагає краще зрозуміти внутрішній стан, почуття героя)
7. Робота з ілюстраціями
Природа Північної Америки яскраво відображене на малюнках, американського художника, скульптора і письменника Рокуелла Кента (1882 – 1971). Як і Джек Лондон , він перезимував на Алясці, але ще до відкриття родовищ золота. З його малюнків у всій красі постає сувора природа Півночі.
V. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
- Які якості характеру не дали героєві загинути? (Сміливість, упертість, сила духу, волі, високі моральні цінності, любов до життя) «Доля вимагала від нього дуже багато. Навіть помираючи, він не підкорився смерті. Можливо, це було справжнє безумство, але і в пазурах смерті він кидав їй виклик і боровся з нею».
- Чому, на вашу думку, автор не дав імені своєму героєві? (Він утілює в собі узагальнений образ людини, що бореться за своє виживання й у двобої з природою відстоює своє право на існування.)
- Назву оповідання Дж. Лондона перекладають по-різному: «Любов до життя» і «Жага до життя». У чому різниця цих назв? Яка з них здається вам точнішою щодо змісту оповідання?
VІ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Перемагають лише сильні».