Конспект уроку з зарубіжної літератури для 6-го класу на тему:"Ч.Діккенс. Різдвяна пісня в прозі""

Про матеріал

Мета:1.Вчити замислюватися над змістом прочитаного;удосконалювати навички усного мовлення в українській та англійській мові;аналізуючи текст, показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів

2.Удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях;

3.Розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення;сприяти розвитку аналітичного і художнього мислення учнів, навиків і вмінь аналізувати художній текст.

4.Виховувати любов до традицій рідного народу, сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, гуманне ставлення один до одного;

Обладнання: портрет письменника, записи українських та англійських колядок, 12 страв, які готують на Святвечір.

Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів

Форма уроку.Інтегрований(зарубіжна література, українська література, англійська мо

Задачі уроку:

I.Розвивати у дитини почуття прекрасного , розуміння того, кожна людина прагне бути щасливою, знайти своє місце серед людей. І тільки від неї самої залежить, чи йти дорогою добра, осяяною світлом і теплом, чи блукати в темряві безнадії. Тож вам бажаю вчасно зробити правильний вибір.

Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.




Перегляд файлу

Урок

Тема: Диво Різдва ( за повістю Чарльза Діккенса « Різдвяна пісня в прозі»)

Мета:Вчити замислюватися над змістом прочитаного;удосконалювати навички усного мовлення в українській та англійській      мові;

 удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях;

розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення;

виховувати гуманне ставлення один до одного;виховувати любов до традицій рідного народу.

Обладнання: портрет письменника, записи українських та англійських                          колядок, 12 страв, які готують на Святвечір.

Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів

Формауроку.Інтегрований(зарубіжна література, українська   література, англійська мова).

Місце проведення: класна кімната-світлиця.

Епіграф. Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.

               Це єдині дні в усьому календарі, коли люди ніби

               за мовчазною згодою, добровільно розкривають одне

               одному серце і вбачають у своїх ближніх,- навіть бідних

               і знедолених, - таких же людей, як вони самі.

 

                             Чарльз Діккенс                                          

Хід уроку

І. Оргмомент (Звучить різдвяна мелодія №1 )

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1.Вступне слово вчителя зарубіжної літератури.

З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Чому? Мабуть, тому, що всі люди очікують на подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі виносимо з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки. А дорослі чекають змін у житті, розв’язання якихось важливих проблем. Новорічні і різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному.

2. На тлі музики учні читають вірші

Як казково вечір наплива,

В серці щем забутий ожива,

Тихо стукає у шибку

Ніч Христового Різдва.

Це приходить той чарівний час,

Що до неба повертає нас.

Квітне втіха, в’яне лихо

І зникає біль образ.

Ніч Різдва, ніч любові,

Освяти нас, освяти

І у душах да воскресне

Віщий промінь чистоти.

Хай же музика небесна

Тихо лине з висоти,

Щоб на світі люди знову

Обнялися, як брати.

У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку колись давно мріяв, для інших - очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме таке і чекає на нас. Свій урок ми назвемо « Диво Різдва ».

3. Вступне слово вчителя української літератури

У різдвяні дні відбуваються різні дива. Особливо повниться чудесами

Святвечір. Звичайні предмети та речі набувають чарівних властивостей. У стайні розмовляли свійські тварини. Дівчата ворожили на свого судженого. Кожна господиня-українка готувала 12 страв, серед яких царицею була кутя.

ІІІ. Постановка мети і завдань уроку(записується тема уроку).

Учитель зарубіжної літератури

Сьогодні ми простежимо, які моральні проблеми ставить у своєму творі

« Різдвяна пісня в прозі» Чарльз Діккенс, проаналізуємо образ головного героя оповідання Ебенезера Скруджа.

Учитель української літератури

Крім того, поговоримо про традиції католицького і православного Різдва, пригадаємо вивчені раніше на уроках української літератури колядки, які вселяють радість і надію у душі всіх, хто їх слухає.

Учитель англійської мови

Та чи тільки українці так радіють святу Різдва Христового ? Звичайно, що ні. День народження Спасителя возвеличують всі, хто вірить в Ісуса. Тому сьогодні ми пригадаємо про традиції святкування Різдва на батьківщині Чарльза Діккенса, в Англії.

Учитель зарубіжної літератури

Маємо надію, що і вам, учням, і нам, учителям, і нашим гостям буде приємно від спільної роботи.

Звернімося до епіграфа.

Ці слова – про Різдво, бо письменник найбільше любить це свято. Про це свідчить і той факт, що з 1843 по 1848 роки Діккенс щоразу писав до Різдва так звані “різдвяні повісті”, в яких переконував читача, що немає нічого кращого, ніж сімейне вогнище у святвечір.

2.Бесіда

а)Осмислення назви твору

  • Чи не є дивною назва “Різдвяна пісня у прозі”?
  • Як ви розумієте словосполучення “Різдвяна пісня”?(Це колядка в українців і щось подібне до колядки в інших народів)
  • Як ви гадаєте, чому автор вибрав таку назву?Що він хотів підкреслити? (пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини. Саме такі почуття автор передає у творі.)
  • Хто співає “Різдвяну пісню” в творі Діккенса? (усі герої, крім Скруджа)?

 б) Характеристика героя

Учитель зарубіжної літератури(у супроводі ніжної святкової музики №6).

«Є багато речей, що я з них міг би добути щастя, але я ними не скористався, - між іншим, і Різдво так само. Але, окрім моєї великої шаноби до святого Різдва, я ще вважаю цей день найкращим у цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідних людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої подоби. І через те, дядечку, хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка золота чи срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю  його…»

«Сьогодні я прийшов для того, щоб сказати, що ти ще можеш мати надію минути моєї долі. Я допоможу тобі…»

  • До кого звернені ці слова? (До Ебенезера Скруджа, героя оповідання Чарльза Діккенса)
  • Знайдіть у тексті і зачитайте характеристику Скруджа (стор. 79-80)
  • Як характеризують Скруджа слова: «Душевний холод заморозив зсередини старечі риси…» і « Це був кремінь, а не чоловік»? (Душа Скруджа була холодна і тверда, мов кремінь)
  • Чи всі герої шанують Різдво ? (Ні. Ебенезер вважає, що ці дні – звичайні : гадає, що матиме збиток, якщо дасть своїм підлеглим вихідні).
  • Як Скрудж провів передсвяткові дні ? (Працював, с. 80)
  • Чим головний герой відрізняється від свого оточення? Знайдіть у тексті цитати, які б характеризували його (с. 80(1), 81(2), 81(3), 83(4), 85(5).

Отже, головний герой оповідання – багатій Ебенезер Скрудж. Спробуймо скласти схему «Скрудж і його оточення». Закінчимо ми її в процесі роботи.

3. Робота з текстом. Запитання до учнів

  • Що надзвичайного сталося зі Скруджем Різдвяної ночі ? (Вирушив у подорож в Минуле, Теперішнє, Майбутнє).
  • Дух минулих свят показав головному герою його минуле. Яким був Ебенезер у дитинстві, юності? Відповідь підтвердіть цитатами з тексту. (самостійний хлопчик, сестра Фанні, перше кохання,  96(1),   96(2),   98(3),   100(4),   102(5))
  • Чому Дух Минулого Різдва нагадує одночасно і дитину, і старого діда? (В минулому всі - діти. Але з часу дитинства пройшло багато років, то ж він ніби постарі, с.94).
  • Чи легким було життя Скруджа  у дитинстві? Звичайно , ні. Нелегким було і життя Діккенса. Але письменник, переживши тяжке дитинство, не став таким як Скрудж. Чому ж Скрудж став духовно мертвою людиною? (Можливо він обрав неправильні життєві орієнтири).
  • Яку мету в житті обрав Діккенс? (Вирішив боротися, зробити так, щоб усім жилося легше, щоб згинули злидні і безправ’я).
  • А яку мету вибрав Скрудж?(Він вирішив стати багатим).(У схемі записуємо слова  «кохання» , «гроші»).Отже, гроші мали найбільший вплив на героя, саме вони зробили його відлюдкуватим, черствим, жорстоким, сварливим. У ньому померли звичайні людські почуття: любов, щедрість. Різдво викликало у нього злобу).
  • Що дізнався Ебенезер Скрудж від Духа Теперішніх свят? (
  • Як святкують Різдво Фред, Боб Кретчит, що говорять вони і члени їхніх родин  про Скруджа).
  • Давайте завітаємо в гості до добрих і милосердних людей – членів родини Боба Кретчита та родини племінника Скруджа.

Знайдіть у тексті слова, які б підтверджували, що Кретчитам жилося важко.

1. У них не кімнати, а «комірчини».

2. Плаття місіс Кретчит «двічі перелицьоване»( с. 106).

3. Костюм Боба Кретчита «пошарпаний, підлатаний»

4. Пітер Кретчит одягнутий у «велетенський комірець» Боба Кретчита (с. 106).

5. Боб не має пальта, тому весь час ходить у довгому шарфі (с.85).

6. Родинний кришталь – дві склянки і кухоль з відбитою ручкою(с.109)

7. Крихітка Тім тяжко хворий, а лікувати його коштів нема.

-Чи ображені вони на життя?(Вони сприймають все як належне. Щиро тішаться Днем народженням Божого сина.Марта прийшла в гості.

Усі Кретчити як могли прикрасили одяг.Кретчити зготували святкову вечерю) 

Вчитель англійської мови

-А що подають на стіл в Англії на Святвечір?(Учні відповідають англійською мовою. Індичку, пудинг, соки, яблука, апельсини, печені каштани).

Вчитель української літератури: 25грудня католицьке Різдво. Православне святкується з 6 на 7 січня.

        Що готують англійці на Різдво, ми дізналися. А чи знаєте ви, які страви готують ваші бабусі та матері на український Святвечір? Звичайно, це

1.кутя,

2.борщ з вушками,

3.вареники з капустою,

4.вареники з маком,

5.гриби,

6.рибу смажену,

7.квасолю,

8.вінегрет,

9.узвар,

10.пампушки,

11.тертюхи з підливою часниковою,

12.яблука(печені) 

Довечерісідає вся родина,як тільки зійде перша зірка нанебі. Господар тричі промовляє молитву, перехрестившисьпробує кутю. Всі члени родини роблять теж саме. І тоді починають вечеряти.

А зараз завітаємо до родини Кретчетів з нашими українськими, побажаннями. Яку колядку ви хотіли б заспівати, заходячи в цей гостинний будинок ? Скажіть їм також і Різдвяну віншівку.

Хай за вікном хуртеча злиться,

А нам співати і радіти.

Горить ялинка у світлиці –

З Різдвом Христовим, любі діти.

2. Схилився за ворота вечір.

Звізда нова зійшла за обрій.

Той вечір завітав до речі :

З Різдвом Христовим, люди добрі!

Діти співають «Добрий вечір»

 

Вчитель зарубіжної літератури:

  • Яку істину зрозумів Скрудж у сім’ї Боба Кретчита?( Головне - не гроші, а теплі людські стосунки)
  • Знайдіть у підручнику і зачитайте діалог племінника Скруджа та його дружини про Скруджа( с.112). Отже, « його багатство не йде йому на пожиток. Воно й людям не приносить добра і його не втішає».( заносимо до схеми імена клерка та племінника).
  • Чому Дух Майбутніх свят дуже налякав Скруджа? ( Він зрозумів, що після смерті його ніхто не згадає добрим словом).
  • Зачитайте благання Скруджа, звернені до останнього Духа(стор.120).
  • Що було в житті Ебенезера найголовнішим?( Гроші, не дав ні цента збирачам коштів для бідних. Наказував племіннику більше працювати. Економив на всьому).
  • Чи змінився Скрудж після різдвяних подорожей? Як? (стор.122).У нашій схемі залишилося ще одне вільне місце. Кого ми не вказали?
  • ( Марлі, компаньйона. Саме Дух Марлі допоміг головному герою зрозуміти що гроші – не головне в людському житті)
  • Чи відчув Скрудж, що існують інші цінності? Які? ( Так. Це милосердя, добреставлення до людей, які нас оточують, бажання допомогти їм, зробити для них щось приємне)
  • Ебенезер Скрудж змінився. З ним трапилося справжнє диво. Чому? (На Різдво трапляється багато різних див. Різдво робить людину кращою, добрішою, ніжнішою, милосердною)

Учитель зарубіжної літератури.

Ось і закінчилися наші зустрічі зі Скруджем, подорожі з Духами. « Різдвяна пісня в прозі» вже не буде звучати  на уроці. Та чи буде вона звучати у ваших серцях? Чи будете ви заздрити, зустрівши багатого скупця, що нагадує Скруджа, чи, може, пожалієте його?

     Чарльз Діккенс застерігає від надмірного захоплення грошима, багатством. Письменник стверджує, що «не гроші роблять людину щасливою, а людяність».

 IV. Домашнє завдання.

     Отож, домашнім завданням вашим буде підготуватися до творчої роботи на тему « Що в житті людини найцінніше?»

  1.            Підбиття підсумків.Кожна людина прагне бути щасливою, знайти своє місце серед людей. І тільки від неї  самої залежить, чи йти дорогою добра, осяяною світлом і теплом, чи блукати в темряві безнадії. Тож вам бажаю вчасно зробити правильний вибір.

 

 

docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
3217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку