Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7 класу на тему "А. Азімов "Фах". Проблема духовної реалізації людини. Сутність освіти. ПАризначення людини в сучасному світі"

Про матеріал

Файл містить конспект уроку з детальним описом його змісту та орієнтовними відповідями учнів. На уроці використовувалась презентація, опис якої відображено в конспекті

Перегляд файлу

Тема . А. Азімов «Фах». Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності освіти, призначення людини в сучасному світі.

Мета. Допомогти глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору. Розвивати образне, критичне мислення, творчу уяву, навички ведення дискусії, пошуково-дослідницької роботи, проектної  та ігрової навчальної діяльності. Спряти вихованню любові до самоосвіти, до обрання майбутньої професії відповідно до своїх нахилів та здібностей

Тип уроку. Нетрадиційний

Форма. Урок-подорож в майбутнє

Методи. Бесіда, дискусія, метод дослідження, метод проектної діяльності, метод соціального опитування, тестування, гра

Обладнання. Завдання для тестування, сигнальні картки, стенди, макети планет майбутнього, костюми інопланетян, глобус, мультимедійна презентація, відео соціологічного дослідження, відео «Космічна опера», музичні твори: Космічна балада, Дід’є  Маруані . Космічна музика.

 

    Найважча професія – бути людиною

        Хосе Марті

    Хід уроку

1. Організаційний момент.

Слайд № 1

Космос + музика

Слайд № 2

Ромни вітає Вас!

«Увага! Увага! Добрий день! Земля рада вітати гостей з інших планет та землян як з минулого, так і сучасників, а особливо жителів міста Ромни, яке сьогодні стало центром Олімпіади»

  • «Тепер на Землю за новими спеціалістами злітаються космічні кораблі. До червня тисячі й тисячі їх з мільйонами чоловіків та жінок відлетять до інших світів…»

2.Оголошення мети уроку.

  • Саме очікуванням Олімпіади починається оповідання А. Азімова «Фах», Олімпіади, яка вирішує долю землян, їх професійну реалізацію. Нам ще немає18 років, але нас теж попереду чекає вибір.

Слайд №3

  • «Людина сама своїми руками повинна прокласти шлях у життя», - говорила Агата Крісті. Чи готові ми до цього вибору шляху, головного вибору в житті – вибору фаху, який дасть змогу самореалізуватися? Наскільки він свідомий, осмислений нами і чи залежить від нього наш успіх , в майбутньому? Що ми можемо вже зараз у 13-14 років зробити, щоб не помилитися і не пожалкувати, що змарнували час? На всі ці питання нам допоможе відповісти оповідання А. Азімова «Фах»

Слайд № 4

А. Азімов «Фах»

3. Оголошення теми уроку, презентація епіграфа

Слайд № 5

Тема уроку

- Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності освіти, призначення людини в сучасному світі.  (Запис у зошити)

Слайд № 6

Девізом нашого уроку є слова Хосе Марті: «Найважча професія – бути людиною»

- Головний герой оповідання Джордж Плейтен пройшов досить довгий шлях до повного розуміння свого призначення. А скільки думок, переживань, сумнівів, поривань!

- То ж запрошуємо всіх до подорожі майбутнім разом з нашим героєм.

Слайд № 7

Земля – інтелектуальний центр + музика

4. Бесіда

- Галактика безмежна. Вже заселено 1500 планет. Але серед цього безмежжя центральне місце займає Земля. Чому?

- Шановні земляни, ознайомте нас з інформацією про наш спільний дім.

 (Орієнтовні відповіді учнів: Земля перенаселена; відкрито способи між-планетних і міжзоряних перельотів; відбувається «Заповнення Всесвіту»; Земля – інтелектуальний центр; вона постачає висококваліфікованих фахівців на інші планети, а також експортує стрічки освіти для спеціалістів низької кваліфікації; Завдяки стрічкам, які експортує Земля відбувається єдність культур для всієї Галактики; всі люди розмовляють однією мовою)

  • Отже, я думаю, буде доречно назвати нас громадянами Всесвіту, які обєднані не тільки мовою , але й спільними проблемами: проблемою освіти, обрання фаху, призначення людини.
  • Щоб висловлювати сьогодні свою позицію, тобто згоду, незгоду чи вагання, кожен з Вас має біля себе сигнальні картки: зелені – «Так», червоні – «Ні», жовті – «Компроміс».
  • Давайте згадаємо, які етапи проходить більшість жителів Галактики на шляху до отримання освіти.

Після відповідей учнів – Слайд № 8

 1 вересня – день Читання (8 років)

 1 листопада – день Освіти (18 років)

 1 травня – Олімпіада (фахові знання)

5. Зупинка 1. День Читання

Слайд № 9

1 вересня – День Читання. Сигнал. Звучить оголошення: Увага! Увага! Шановні пані і панове! Оголошуємо День Читання!

  • Пригадайте, як ви вчилися читати в минулому?
  • Чи багато це займало часу?
  • В чому суть цього дня в майбутньому? (За один день з допомогою стрічки в мозок програмують вміння читати)
  • Отже, вміння читати за один день, коли воно програмується в твій мозок за допомогою спеціальних стрічок. Висловіть свою позицію: ви «за», чи хотіли б аби люди і в подальшому вчилися читати самі? Аргументуйте свій вибір

(Очікувані відповіді:

«За»: це економить час, гроші. Не треба сидіти довго за букварем, вивчати кожну окрему букву, не треба друкувати цілу масу підручників.

«Проти»: коли навчаєшся читати сам, ти тренуєш свій мозок, виробляється «звичка до самостійних знань», ти отримуєш насолоду, долаючи перешкоди; вміння читати – це сходинка до успіху.)

«Компроміс»: Використовувати стрічки частково, і це пропонує новіанину Джордж. Наприклад, якщо дитина з якихось причин не може самостійно навчитися читати)

Слайд № 10

«Друковані тексти розкажуть тобі стільки корисного й цікавого, що не вміти читати було б так само погано, як зовсім не бачити»

  • Чиї це слова? (Лікаря Ллойда)
  • Чи згодні ви з ним? Висловіть свою позицію Ваші аргументи.

(Очікувані відповіді: Сліпа людина дивиться і нічого не бачить, так само б ми дивилися, як сліпі, на знаки в книгах, журналах, на моніторах компютерів, бо не розуміли б їх. Тому вміти читати важливо)

  • День Освіти буде аж через 10 років після Дня Читання. А що між ними?
  • Як про це сказано в оповіданні? («Після дня Читання діти ще 10 років живуть на перенаселеній Землі своїм недиференційованим життям; вони повертаються в родини, але вже вміють читати»
  • Що значать слова «недиференційованим життям»

Після відповідей учнів – Слайд № 11

 Словник. Диференціація

  • Порівняйте з нашою системою освіти. Чим заповнені ці 10 – 11 років? (У нас є початкова школа, середня і старша, де ми опановуємо основи наук)
  • Чи тільки інформацією поповнюємо ми свій мозок в цей час? (Ні, ми виділяємо одні предмети з-поміж інших, виявляємо до чогось більший інтерес, до чогось – менший, виявляємо наші уподобання, розуміємо до чого більш здібні, який вид діяльності викликає у нас захват, а який дається через силу)
  • Цього всього позбавлені діти майбутнього. А Джордж Плейтен? Він жив в цей період як усі інші? (Ні, він потай від батьків і всіх інших читав книжки; щоб осилити книгу про програмування, він читав книги з математики, електроніки)
  • Тобто Джордж уже тоді, до дня Освіти, вирізнив програмування серед інших дисциплін? Доведіть це. (Дж. Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи пам’ятав себе», «Програмісти виконують важку і складну роботу. Мені вона подобається і я впевнений, що впораюся з нею»)
  • Чи дало це йому якісь переваги в майбутньому? (Так, він точно знатиме, що він хоче і чого не хоче, впевненість в успіху)
  • Що ж вирушимо слідом за Джорджем.

6. Зупинка 2. День Освіти

Слайд № 12

Сигнал. Звучить оголошення: «Увага! Увага! Шановні пані і панове! Громадяни Землі! День Освіти! Зображення: «День Освіти – важлива подія в житті кожного»

 1.Бесіда

  • «Коли він (Джордж Плейтен) заходив до кімнати тестування, то був щасливий», говориться в оповіданні.
  • Чому щасливий? (Бо був впевнений, що отримає омріяний фах)
  • Тестування проводиться спеціальною машиною. З якою метою воно проводиться і як діє земна Програма Освіти? (Проводиться вивчення структури мозку за допомогою тестів спеціальною машиною, щоб визначити, знання якого фаху краще накладати на мозок)
  • Перевіримо і ми, наскільки уважно ви сприймали текст оповідання, як зберігаєте інформацію в пам’яті і наскільки швидка ваша реакція. Ви зможете самі оцінити себе і зробити висновок, наскільки ефективно працювали. На виконання тесту – 2 хвилини.

2.Тестування

     Слайд № 13 (Музика + космос)

  1. Скільки часу Джордж провів в Інтернаті до дня Освіти?

А) 1 рік;

Б) 2 роки;

В) 1,5 року.

 2. Наймодніший фах

       А) Гравітологія;

       Б) Металургія;

       В) Програмування.

 3. Товариш Джорджа з дитинства:

       А) Інженеску;

       Б) Тревіліян;

       В) Омейні.

 4. Планета класу А, згадувана у творі:

 А) Діпорія;

       Б) Новія;

       В) Ландонум

 5. Місце, де проводилися день Читання і день Освіти:

       А) Будинок Освіти;
       Б) Будинок культури;

       В) Будинок Учителя.

 6. Місто, яке згадується в оповіданні, центр Олімпіади:

       А) Нью-Йорк;

       Б) Сан-Франціско;

       В) Париж.

 7. Транспортний засіб:

       А) Сканер;

       Б) Скімер;

       В) Канцер.

 8. Мікроспектрограф, яким користувалися учасники олімпійських змагань серед металургів:

       А) Хенслера;
       Б) Моргана;

       В) Бімена.

 9. Чиї це слова: «З минулим не буває ніколи покінчено, юначе. Воно розяснює теперішнє»:

       А) Інженеску;

       Б) Омейні;

       В) Антонеллі.

 10. Пристрій, за допомогою якого Джордж спілкувався з новіянином:

       А) Відеофон;

       Б) Скайп;

       В) Фонозір.

 11. Що Джордж обіцяє скласти новіянину:

 А) Нового типу свічки;

       Б) Нову програму освіти без стрічок;

       В) Нову систему постачання висококваліфікованих спеціалістів із Землі.

 12. Слово «Інтернат» означає:

       А) Інститут для недоумків;

       Б) Заклад для людей з фізичними вадами;

       В) Інститут вищої освіти.

- Перевіримо себе:

Слайд № 14


1.В;

2. А;

3. Б;

4. Б;

5. А;

6. Б;

7. Б;

8. В;

9. А;

10.А;

11 .Б;

12. В.

- Виставте оцінку, а нам повідомте про ефективність вашої роботи з текстом за допомогою сигнальних карток: зелена –так, червона – ні, жовта – посередньо.

- Дякую, тестування завершено.

3.Продовження бесіди

  • Чи таким же щасливим для Джорджа було  завершення Дня Освіти як і його початок?
  • Назвіть почуття, які його переповнювали (здивування, обурення, гнів, гіркота, лють, відчай)
  • Чому? (не отримав ніякого фаху)
  • Яку перспективу йому представили? (сказали, що охоронятимуть, бо він виняток, таких небагато; він збиратиме знання по зернині , читаючи книжки в Інтернаті)

4.Погляд на світ очима героя

  • Уявіть себе головним героєм і змалюйте заклад, куди потрапив Джордж після дня Освіти, передаючи  його емоції та почуття. Говоріть від 1-ої особи. (Орієнтовна відповідь : «Я потрапив в Інтернат для недоумків. Проживаю в кімнаті з чоловіком-нігерійцем на імя Омейні, який приставлений, щоб слідкувати за мною. Він мене дратує, бо весь час спокійно читає книжки. Тут проживає 205 душ і це не єдине місце на Землі. Це не тюрма, двері відчинені, але і йти немає куди, тому я почуваю себе як у вязниці. В цьому закладі є все необхідне для життя, навчання і відпочинку. Навчаються тут як у давнину в класних кімнатах з книгами, компютером , самостійно або з учителем. Омейні говорить, що це робить людей щасливими, але мене розлючує, як повільно просуваються справи в здобутті освіти. Тут навіть платять гроші за нескладну роботу в парку, на кухні, та гроші не цікавлять мене. Я ні з ким по-справжньому не потоваришував. Омейні вирішив, що я змирився з таким життям, але це не так. З наближенням травня місяця, тобто Олімпіади, у мене знову виникло бажання втекти звідси, довести, що я можу мати фах.)

5.Бесіда

  • Ось Джордж в Сан-Франциско, в  центрі Олімпіади. Але почуває він себе, наче голий. Чому?
  • Чому так важливо мати фах? (Професія дає змогу зрозуміти, для чого ти призначений, реалізувати свої здібності, зрозуміти, в чому суть твого існування на Землі. Це діяльність, якою людина займається половину свого життя, то ж хіба не важливо як пройдевона: приноситиме задоволення чи ні,  буде престижною чи ні, дасть можливість розкрити свої здібності чи ні?)

7. Зупинка 3. Олімпіада.

 Слайд № 15

Зображення Олімпіади. Сигнал. Оголошення. Шановні пані і панове! Розпочинається Олімпіада!

 1)Рольова гра «Журналістські дослідження»

Учень. Головне, що хвилює всіх –це фах! Сьогодні на Землі присутні представники планети «Новія». Вони спеціально прилітали на Землю, щоб вивчити ситуацію в Україні щодо популярності, затребуваності фаху. Надамо їм слово

Новіанин 1. Вивчаючи статистичні дані, ми зрозуміли, що проблема освіти і подальшої фахової реалізації – одна з найважливіших проблем української молоді. Тільки 22 % всіх випускників вузів і спеціалізованих установ освіти йдуть працювати за фахом. А що це значить? Або неправильно обрали професію і немає бажання працювати за нею, або дана професія незатребувана. Рівень конкуренції зростає, хоча кількість вакансій майже не збільшується. Процес пошуку ускладнює той факт, що роботодавці стали вимогливішими. Компанії хочуть отримати максимально ефективного працівника за мінімальних витрат. А ось топ – 10 найбільш перспективних професій в Україні:

 Слайд № 16

Топ – 10 найбільш перспективних професій

 На 1-му місці – програмісти, спеціалісти інтернет технологій – 47 %, на 2 – лікарі – 28 %, на 3 – військовослужбовці – 23 %, далі 20 % - інженери, по 19 % - підприємці, бізнесмени та робочі професії. 7 сходинку займають співробітники МВС, прокуратури, СБУ, МНС і т. д. – 16 %, журналісти, юристи, адвокати, прокурори – по 15 % і, нарешті , фермери – 10 сходинка – 13 %

Новіанин 2.Як бачимо перспективних професій не так багато. Нажаль, в десятку не ввійшли професії, пов’язані з освітою, культурою, мистецтвом. Яке ж майбутнє нас чекає?  Не всі професії з даних відповідають нашим захопленням, уподобанням, можливостям. Але важливо обрати професію до душі і спробувати бути в ній асом. А сьогодні в цьому залі ми розмістили найбільш популярні професії за алфавітним покажчиком. Можливо, про існування деяких із них ви і не підозрювали. То ж у вільний час ви можете з ними ознайомитися. А я дякую всім за увагу.

Учень.Земляни-соціологи провели своє дослідження серед учнів 5-9 класів ЗОШ № 6 на тему : «Мій майбутній вибір»

Слайд № 17

Фото соціологів

Відео «Опитування учнів 5-9 кл»

-Заслухаємо висновок соціолога.

Виступ соціолога.

 Соціолог 1

 Метою нашого опитування було визначення важливості проблеми вибору професії для підлітків: чи задумувалися вони над майбутнім вибором, ким бачать себе за фахом, де хочуть продовжити освіту? До опитування було залучено 65 осіб. Це 85, 5 % всіх учнів 5 – 9 класів. Як і прогнозували, над проблемою майбутнього вибору більше замислювалися учні 8 – 9 класів, які вже  в дорозі до старту в життя і тому конкретніше називають навчальні заклади, де продовжать освіту, і майбутню професію. Учні 5 – 7 класів називають професію, про яку мріють, але в більшості своїй не уявляють, як саме і де здобуватимуть фах, чи потрібна їм вища освіта. Ось які загальні дані ми отримали.

 Мають намір продовжити навчання в 10 – 11 класах лише 14 учнів. Збираються закінчувати середньо-спеціальні заклади – 29 учнів. 22 учні не визначилися, де продовжать освіту. 21 учень мріє про вищу освіту. Нажаль, більшість учнів не бачать необхідності в отриманні вищої освіти, або про це ще не думали.

 Соціолог 2

Слайд № 18 (Професії)

 Щодо вибору фаху, то ось як розташувалися обрані учнями професії:

 - робітничі професії – 12 учнів;

 - медичні працівники – 11 учнів;

 - професії, пов’язані із освітою і культурою – 10 учнів;

 - професії, пов’язані зі спортом – 6 учнів;

 - програмісти – 3 учні;

 - юристи – 3 учні;

 - кухарі – 3 учні;

 - економісти – 2 учні;

 - пожежники – 2 учні.

 Як бачимо, більшість учнів обрали професії, що потрапили в Топ – 10 найбільш затребуваних. Сподіваємося, що мрії наших учнів збудуться і вони вже зараз докладуть зусиль для наближення до омріяного фаху. Дякуємо за увагу.

 

    2.Бесіда.

  • Джорджа Плейтена обурювало те, що він позбавлений можливості здобути фах за один день за допомогою стрічки освіти, якою накладають знання з фаху на мозок.
  • Висловіть свою позицію: як ви ставитесь до можливості отримати освіту таким чином. Аргументуйте.
  • Під час Олімпіади думка Дж. Плейтена про спосіб отримання освіти, фаху змінилася на протилежну. Під час обговорення ви можете теж змінювати свою позицію на протилежну, якщо опоненти вас переконають в іншій думці.
  • Отже, яка подія заставила Джорджа по-іншому поглянути на спосіб отримання освіти? ( Його друг Трев не зміг перемогти в змаганнях, бо в його мозок не була закладена інформація про спектрограф Бімена, яким мали користуватися на екзамені)
  • А чи міг би Трев здобути цю інформацію до екзамена, адже він розумів що внього немає її? (Як виявилося, - ні, Трев не здатен здобувати інформацію, вчитися, поповнювати знання самотужки по краплині)

*- «Якщо ти знав про спектрограф Бімена, хіба ти не міг ознайомитися   з ним? – запитав Джордж.

           - Я ж кажу тобі, що його не було в моїх стрічках.

           - Ти міг почитати… книжку.

- Тревіліян раптом так пронизливо глянув на нього, що останнє слово завмерло на Джорджевих устах».

        - То що ж це за Освіта за стрічками. Проаналізуйте її, підключаючи текст.              

- Чи влаштовує така освіта Джорджа? Чому?  На що схожа людина, яка отримала освіту за допомогою стрічки?( На робота, запрограмованого на певні можливості, дії, але ці дії, можливості  обмежені).

- Чи може така людина досягати карєрного зросту?

- Яку програму Джордж запропонував новіанину? В чому її недоліки чи переваги? (Недолік для новіанина –займає  багато часу. Перевага  - «В даному випадку важливо те, що він може вчитися далі. Він зможе придумати нове, на що не здатна людина, яка здобула освіту за допомогою стрічок. Ви матимете в запасі людей здатних оригінально мислити».

- Чи зрозуміло тепер, чому Земля оберігає таких людей і чому саме Земля є інтелектуальним центром? ( Бо на інших планетах немає тих, хто вивчився «вручну», а значить немає, кому впроваджувати новітні технології)

- Нажаль, велика кількість молодих людей теж перестали читати, аналізувати прочитане, робити самостійні висновки, надаючи перевагу готовій інформації з інтернету. А значить, ми втрачаємо людей, здатних самостійно, оригінально, творчо мислити?

- Проголосуйте ще раз: яка Освіта , на вашу думку, краща, ефективніша: за стрічками чи та яку пропонує Джордж і яку маємо ми з вами на Землі? Отже, освіта за стрічками?

(Голосування сигнальними картками)

- Але, мабуть, наша система освіти теж дала якийсь збій, раз ми втрачаємо мислячих людей. Можливо, в цьому винна суспільно-політична ситуація, а, можливо, і ми, люди, що населяємо нашу прекрасну планету Земля.

- Як ви гадаєте, чи важливі моральні якості людини для вибору фаху?

 - Що краще мати професіонала чи мати людяного, порядного професіонала? ( Кожна людина повинна бути на своєму місці і який би фах вона не обрала, повинна бути компетентною (обізнаною), відповідальною, чесною, порядною)

- Чи згодні ви зі словами Хосе Марті: «Найважча професія – бути людиною»?

- Як ви думаєте, Джордж Плейтен буде справжнім людяним професіоналом? (Так, його не хвилюють гроші, він безкорисливий, обирає професію за покликом серця, Джордж щиро хвилюється за долю Тревіліяна)

 3.Презентація проекту: «Вибір фаху – мій життєвий вибір»

- Один із наших землян  вже багато думав над питаннями, які ми обговорювали і зробив певний вибір. Зараз він запропонує свій проект. Можливо, він наштовхне вас на власні ідеї, заставить задуматися над своїм життєвим вибором.

Слайди № 19 – 29 (Презентація учня)

 

8.Домашнє завдання.

Слайд № 30

 Зібрати досьє на Дж. Плейтена і Тревіліяна; створити презентацію, малюнок або твір на тему: «Мій вибір професії»; відповісти на проблемне запитання: «Чи влаштовує вас сучасна система освіти, що б ви хотіли в ній змінити»

9. Підсумок

 - Отже, підсумовуючи нашу подорож, дайте відповіді на запитання, скориставшись сигнальними картками:

- Чи потрібно вчитися читати самотужки за книгами?

- Чи необхідна освіта, яку ми маємо  в наших школах?

- Чи матиме переваги в отриманні фаху людина, яка має глибокі знання?

- Чи важлива самоосвіта?

- Чи важливо бути порядною людиною в будь-якій професії?

- Яке наше основне завдання зараз, коли ви ще школярі?

Слайд № 31 (Дякую за увагу!)

 

 

 

G:\Фото Гербуль\Відкр ур семінар директорів\DSC_1081.JPG

G:\Фото Гербуль\Відкр ур семінар директорів\DSC_1082.JPG

 

 

 

 

G:\Фото Гербуль\Відкр ур семінар директорів\DSC_1086.JPG

G:\Фото Гербуль\Відкр ур семінар директорів\DSC_1089.JPG

 

docx
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
2497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку