Файл містить конспект уроку з детальним описом його змісту та орієнтовними відповідями учнів. На уроці використовувалась презентація, опис якої відображено в конспекті
Тема . А. Азімов «Фах». Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності освіти, призначення людини в сучасному світі.
Мета. Допомогти глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору. Розвивати образне, критичне мислення, творчу уяву, навички ведення дискусії, пошуково-дослідницької роботи, проектної та ігрової навчальної діяльності. Спряти вихованню любові до самоосвіти, до обрання майбутньої професії відповідно до своїх нахилів та здібностей
Тип уроку. Нетрадиційний
Форма. Урок-подорож в майбутнє
Методи. Бесіда, дискусія, метод дослідження, метод проектної діяльності, метод соціального опитування, тестування, гра
Обладнання. Завдання для тестування, сигнальні картки, стенди, макети планет майбутнього, костюми інопланетян, глобус, мультимедійна презентація, відео соціологічного дослідження, відео «Космічна опера», музичні твори: Космічна балада, Дід’є Маруані . Космічна музика.
Найважча професія – бути людиною
Хосе Марті
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Слайд № 1
Космос + музика
Слайд № 2
Ромни вітає Вас!
«Увага! Увага! Добрий день! Земля рада вітати гостей з інших планет та землян як з минулого, так і сучасників, а особливо жителів міста Ромни, яке сьогодні стало центром Олімпіади»
2.Оголошення мети уроку.
Слайд №3
Слайд № 4
А. Азімов «Фах»
3. Оголошення теми уроку, презентація епіграфа
Слайд № 5
Тема уроку
- Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності освіти, призначення людини в сучасному світі. (Запис у зошити)
Слайд № 6
Девізом нашого уроку є слова Хосе Марті: «Найважча професія – бути людиною»
- Головний герой оповідання Джордж Плейтен пройшов досить довгий шлях до повного розуміння свого призначення. А скільки думок, переживань, сумнівів, поривань!
- То ж запрошуємо всіх до подорожі майбутнім разом з нашим героєм.
Слайд № 7
Земля – інтелектуальний центр + музика
4. Бесіда
- Галактика безмежна. Вже заселено 1500 планет. Але серед цього безмежжя центральне місце займає Земля. Чому?
- Шановні земляни, ознайомте нас з інформацією про наш спільний дім.
(Орієнтовні відповіді учнів: Земля перенаселена; відкрито способи між-планетних і міжзоряних перельотів; відбувається «Заповнення Всесвіту»; Земля – інтелектуальний центр; вона постачає висококваліфікованих фахівців на інші планети, а також експортує стрічки освіти для спеціалістів низької кваліфікації; Завдяки стрічкам, які експортує Земля відбувається єдність культур для всієї Галактики; всі люди розмовляють однією мовою)
Після відповідей учнів – Слайд № 8
1 вересня – день Читання (8 років)
1 листопада – день Освіти (18 років)
1 травня – Олімпіада (фахові знання)
5. Зупинка 1. День Читання
Слайд № 9
1 вересня – День Читання. Сигнал. Звучить оголошення: Увага! Увага! Шановні пані і панове! Оголошуємо День Читання!
(Очікувані відповіді:
«За»: це економить час, гроші. Не треба сидіти довго за букварем, вивчати кожну окрему букву, не треба друкувати цілу масу підручників.
«Проти»: коли навчаєшся читати сам, ти тренуєш свій мозок, виробляється «звичка до самостійних знань», ти отримуєш насолоду, долаючи перешкоди; вміння читати – це сходинка до успіху.)
«Компроміс»: Використовувати стрічки частково, і це пропонує новіанину Джордж. Наприклад, якщо дитина з якихось причин не може самостійно навчитися читати)
Слайд № 10
«Друковані тексти розкажуть тобі стільки корисного й цікавого, що не вміти читати було б так само погано, як зовсім не бачити»
(Очікувані відповіді: Сліпа людина дивиться і нічого не бачить, так само б ми дивилися, як сліпі, на знаки в книгах, журналах, на моніторах комп’ютерів, бо не розуміли б їх. Тому вміти читати важливо)
Після відповідей учнів – Слайд № 11
Словник. Диференціація
6. Зупинка 2. День Освіти
Слайд № 12
Сигнал. Звучить оголошення: «Увага! Увага! Шановні пані і панове! Громадяни Землі! День Освіти! Зображення: «День Освіти – важлива подія в житті кожного»
1.Бесіда
2.Тестування
Слайд № 13 (Музика + космос)
А) 1 рік;
Б) 2 роки;
В) 1,5 року.
2. Наймодніший фах
А) Гравітологія;
Б) Металургія;
В) Програмування.
3. Товариш Джорджа з дитинства:
А) Інженеску;
Б) Тревіліян;
В) Омейні.
4. Планета класу А, згадувана у творі:
А) Діпорія;
Б) Новія;
В) Ландонум
5. Місце, де проводилися день Читання і день Освіти:
А) Будинок Освіти;
Б) Будинок культури;
В) Будинок Учителя.
6. Місто, яке згадується в оповіданні, центр Олімпіади:
А) Нью-Йорк;
Б) Сан-Франціско;
В) Париж.
7. Транспортний засіб:
А) Сканер;
Б) Скімер;
В) Канцер.
8. Мікроспектрограф, яким користувалися учасники олімпійських змагань серед металургів:
А) Хенслера;
Б) Моргана;
В) Бімена.
9. Чиї це слова: «З минулим не буває ніколи покінчено, юначе. Воно роз’яснює теперішнє»:
А) Інженеску;
Б) Омейні;
В) Антонеллі.
10. Пристрій, за допомогою якого Джордж спілкувався з новіянином:
А) Відеофон;
Б) Скайп;
В) Фонозір.
11. Що Джордж обіцяє скласти новіянину:
А) Нового типу свічки;
Б) Нову програму освіти без стрічок;
В) Нову систему постачання висококваліфікованих спеціалістів із Землі.
12. Слово «Інтернат» означає:
А) Інститут для недоумків;
Б) Заклад для людей з фізичними вадами;
В) Інститут вищої освіти.
- Перевіримо себе:
Слайд № 14
1.В;
2. А;
3. Б;
4. Б;
5. А;
6. Б;
7. Б;
8. В;
9. А;
10.А;
11 .Б;
12. В.
- Виставте оцінку, а нам повідомте про ефективність вашої роботи з текстом за допомогою сигнальних карток: зелена –так, червона – ні, жовта – посередньо.
- Дякую, тестування завершено.
3.Продовження бесіди
4.Погляд на світ очима героя
5.Бесіда
7. Зупинка 3. Олімпіада.
Слайд № 15
Зображення Олімпіади. Сигнал. Оголошення. Шановні пані і панове! Розпочинається Олімпіада!
1)Рольова гра «Журналістські дослідження»
Учень. Головне, що хвилює всіх –це фах! Сьогодні на Землі присутні представники планети «Новія». Вони спеціально прилітали на Землю, щоб вивчити ситуацію в Україні щодо популярності, затребуваності фаху. Надамо їм слово
Новіанин 1. Вивчаючи статистичні дані, ми зрозуміли, що проблема освіти і подальшої фахової реалізації – одна з найважливіших проблем української молоді. Тільки 22 % всіх випускників вузів і спеціалізованих установ освіти йдуть працювати за фахом. А що це значить? Або неправильно обрали професію і немає бажання працювати за нею, або дана професія незатребувана. Рівень конкуренції зростає, хоча кількість вакансій майже не збільшується. Процес пошуку ускладнює той факт, що роботодавці стали вимогливішими. Компанії хочуть отримати максимально ефективного працівника за мінімальних витрат. А ось топ – 10 найбільш перспективних професій в Україні:
Слайд № 16
Топ – 10 найбільш перспективних професій
На 1-му місці – програмісти, спеціалісти інтернет технологій – 47 %, на 2 – лікарі – 28 %, на 3 – військовослужбовці – 23 %, далі 20 % - інженери, по 19 % - підприємці, бізнесмени та робочі професії. 7 сходинку займають співробітники МВС, прокуратури, СБУ, МНС і т. д. – 16 %, журналісти, юристи, адвокати, прокурори – по 15 % і, нарешті , фермери – 10 сходинка – 13 %
Новіанин 2.Як бачимо перспективних професій не так багато. Нажаль, в десятку не ввійшли професії, пов’язані з освітою, культурою, мистецтвом. Яке ж майбутнє нас чекає? Не всі професії з даних відповідають нашим захопленням, уподобанням, можливостям. Але важливо обрати професію до душі і спробувати бути в ній асом. А сьогодні в цьому залі ми розмістили найбільш популярні професії за алфавітним покажчиком. Можливо, про існування деяких із них ви і не підозрювали. То ж у вільний час ви можете з ними ознайомитися. А я дякую всім за увагу.
Учень.Земляни-соціологи провели своє дослідження серед учнів 5-9 класів ЗОШ № 6 на тему : «Мій майбутній вибір»
Слайд № 17
Фото соціологів
Відео «Опитування учнів 5-9 кл»
-Заслухаємо висновок соціолога.
Виступ соціолога.
Соціолог 1
Метою нашого опитування було визначення важливості проблеми вибору професії для підлітків: чи задумувалися вони над майбутнім вибором, ким бачать себе за фахом, де хочуть продовжити освіту? До опитування було залучено 65 осіб. Це 85, 5 % всіх учнів 5 – 9 класів. Як і прогнозували, над проблемою майбутнього вибору більше замислювалися учні 8 – 9 класів, які вже в дорозі до старту в життя і тому конкретніше називають навчальні заклади, де продовжать освіту, і майбутню професію. Учні 5 – 7 класів називають професію, про яку мріють, але в більшості своїй не уявляють, як саме і де здобуватимуть фах, чи потрібна їм вища освіта. Ось які загальні дані ми отримали.
Мають намір продовжити навчання в 10 – 11 класах лише 14 учнів. Збираються закінчувати середньо-спеціальні заклади – 29 учнів. 22 учні не визначилися, де продовжать освіту. 21 учень мріє про вищу освіту. Нажаль, більшість учнів не бачать необхідності в отриманні вищої освіти, або про це ще не думали.
Соціолог 2
Слайд № 18 (Професії)
Щодо вибору фаху, то ось як розташувалися обрані учнями професії:
- робітничі професії – 12 учнів;
- медичні працівники – 11 учнів;
- професії, пов’язані із освітою і культурою – 10 учнів;
- професії, пов’язані зі спортом – 6 учнів;
- програмісти – 3 учні;
- юристи – 3 учні;
- кухарі – 3 учні;
- економісти – 2 учні;
- пожежники – 2 учні.
Як бачимо, більшість учнів обрали професії, що потрапили в Топ – 10 найбільш затребуваних. Сподіваємося, що мрії наших учнів збудуться і вони вже зараз докладуть зусиль для наближення до омріяного фаху. Дякуємо за увагу.
2.Бесіда.
*- «Якщо ти знав про спектрограф Бімена, хіба ти не міг ознайомитися з ним? – запитав Джордж.
- Я ж кажу тобі, що його не було в моїх стрічках.
- Ти міг почитати… книжку.
- Тревіліян раптом так пронизливо глянув на нього, що останнє слово завмерло на Джорджевих устах».
- То що ж це за Освіта за стрічками. Проаналізуйте її, підключаючи текст.
- Чи влаштовує така освіта Джорджа? Чому? На що схожа людина, яка отримала освіту за допомогою стрічки?( На робота, запрограмованого на певні можливості, дії, але ці дії, можливості обмежені).
- Чи може така людина досягати кар’єрного зросту?
- Яку програму Джордж запропонував новіанину? В чому її недоліки чи переваги? (Недолік для новіанина –займає багато часу. Перевага - «В даному випадку важливо те, що він може вчитися далі. Він зможе придумати нове, на що не здатна людина, яка здобула освіту за допомогою стрічок. Ви матимете в запасі людей здатних оригінально мислити».
- Чи зрозуміло тепер, чому Земля оберігає таких людей і чому саме Земля є інтелектуальним центром? ( Бо на інших планетах немає тих, хто вивчився «вручну», а значить немає, кому впроваджувати новітні технології)
- Нажаль, велика кількість молодих людей теж перестали читати, аналізувати прочитане, робити самостійні висновки, надаючи перевагу готовій інформації з інтернету. А значить, ми втрачаємо людей, здатних самостійно, оригінально, творчо мислити?
- Проголосуйте ще раз: яка Освіта , на вашу думку, краща, ефективніша: за стрічками чи та яку пропонує Джордж і яку маємо ми з вами на Землі? Отже, освіта за стрічками?
(Голосування сигнальними картками)
- Але, мабуть, наша система освіти теж дала якийсь збій, раз ми втрачаємо мислячих людей. Можливо, в цьому винна суспільно-політична ситуація, а, можливо, і ми, люди, що населяємо нашу прекрасну планету Земля.
- Як ви гадаєте, чи важливі моральні якості людини для вибору фаху?
- Що краще мати професіонала чи мати людяного, порядного професіонала? ( Кожна людина повинна бути на своєму місці і який би фах вона не обрала, повинна бути компетентною (обізнаною), відповідальною, чесною, порядною)
- Чи згодні ви зі словами Хосе Марті: «Найважча професія – бути людиною»?
- Як ви думаєте, Джордж Плейтен буде справжнім людяним професіоналом? (Так, його не хвилюють гроші, він безкорисливий, обирає професію за покликом серця, Джордж щиро хвилюється за долю Тревіліяна)
3.Презентація проекту: «Вибір фаху – мій життєвий вибір»
- Один із наших землян вже багато думав над питаннями, які ми обговорювали і зробив певний вибір. Зараз він запропонує свій проект. Можливо, він наштовхне вас на власні ідеї, заставить задуматися над своїм життєвим вибором.
Слайди № 19 – 29 (Презентація учня)
8.Домашнє завдання.
Слайд № 30
Зібрати досьє на Дж. Плейтена і Тревіліяна; створити презентацію, малюнок або твір на тему: «Мій вибір професії»; відповісти на проблемне запитання: «Чи влаштовує вас сучасна система освіти, що б ви хотіли в ній змінити»
9. Підсумок
- Отже, підсумовуючи нашу подорож, дайте відповіді на запитання, скориставшись сигнальними картками:
- Чи потрібно вчитися читати самотужки за книгами?
- Чи необхідна освіта, яку ми маємо в наших школах?
- Чи матиме переваги в отриманні фаху людина, яка має глибокі знання?
- Чи важлива самоосвіта?
- Чи важливо бути порядною людиною в будь-якій професії?
- Яке наше основне завдання зараз, коли ви ще школярі?
Слайд № 31 (Дякую за увагу!)