Матеріал допоможе ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом О.Генрі, проаналізувати новелу «Кульбаба»,охарактеризувати образ головної героїні, її внутрішній стан. На основі змісту новели можна розвивати логічне мислення, пам'ять, пізнавальну активність і творчі здібності учнів; виховувати риси доброту, чуйність, щирість.
Позакласне читання. О.Генрі « Кульбаба». Щирість та оптимізм головної героїні твору.
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом О.Генрі, проаналізувати новелу «Кульбаба»,охарактеризувати образ головної героїні, її внутрішній стан; розвивати логічне мислення, пам'ять, пізнавальну активність і творчі здібності учнів; виховувати риси доброту, чуйність, щирість.
Тип уроку: засвоєння нових знань ( класифікація за О.Бєляєвим) .
Обладнання: портрет О.Генрі, бібліотечка його творів, дидактичний
матеріал
Методи та форми роботи:фронтальна бесіда, розповідь, повідомлення учнів, робота з картками, виразне читання уривків твору.
Використана література:
1.Вибране: Королі і капуста. Оповідання та новели/Упоряд.Н,М, Торкут.-К.:А.С.К., 2006. – 704с.
2.О.Генри. Избранныепроизведения: Пер. с англ. / Сост. вступ. Ф. Золотаревской, Ил. И. Смирнова. – М: Правда, 1991. – 592с.
3. О.Генри. Серце Запада: Избранное. – Симферополь: РедотделКрымскогоуправления по печати, 1991. Т.1. – 318с.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент .
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Фронтальна бесіда.
- Як ви розумієте слово «щастя»?
- Коли людина відчуває себе щасливою? Наведіть приклади власних
щасливих подій.
- Як герої художніх творів борються за своє щастя, долаючи різні перешкоди? Наведіть приклади.
- Чи можете ви зробити щасливими рідних, друзів, знайомих?
- Прокоментуйте слова В.Гюго:«Найбільше щастя в житті-це впевненість,що тебе кохають...». Відповідь обгрунтуйте.
III. Оголошення теми, мети уроку.
1. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- Сьогодні на прикладі новели О.Генрі «Кульбаба» ми спробуємо з’ясувати, у чому сенс життя та в чому полягає щастя для людини.
Учні записують до зошитів очікувані результати від уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Розповідь вчителя про життєвий та творчий шлях письменника, яка супроводжується показом слайдів.
Американський прозаїк О. Генрі (справжнє ім'я й прізвище Вільям Сідней Портер) народився 11 вересня 1862 року в Гринсборо, штат Північна Кароліна. Він є автором понад двохсот вісімдесяти оповідань, скетчів, гуморесок. Життя Вільяма Портера було нерадісним від самого дитинства. У три роки він втратив матір, а батько, провінційний лікар, ставши вдівцем, почав пити й невдовзі перетворився на нікчемного алкоголіка.
Покинувши школу, п'ятнадцятирічний Біллі Портер став за аптечний прилавок. Робота в оточенні мікстур від кашлю й порошків від бліх згубно вплинула на його й без того підірване здоров'я.
У 1882 році Біллі вирушив до Техасу, два роки жив на ранчо, а потім влаштувався в Остині, служив у земельному управлінні, касиром і рахівником у банку. З банківської кар'єри нічого путнього в нього не вийшло. Портера звинуватили в розтраті 1150 доларів - дуже серйозної суми на той час. Біографи письменника дотепер сперечаються, чи був він насправді винний. З одного боку, він мав потребу в грошах для лікування хворої дружини (і для видання "RollingStone"), з другого - касир Портер звільнився з банку в грудні 1894 року, тоді як розтрата була розкрита тільки в 1895 році, причому власники банку були на руку нечисті. Проти Портера порушили кримінальну справу, і в лютому 1896 року він у паніці тікає до Нового Орлеана, а звідти - до Гондурасу
У Мексиці Портер одержав телеграму, в якій повідомлялося про те, що його кохана дружина - Атол Естес помирає. Письменник вирушає додому. Він встиг побачитися й попрощатися із дружиною. За кілька днів вона померла. Агенти поліції з жалобними пов'язками мовчки йшли за труною. Відразу після похорон вони заарештували касира-розтратника, який не сказав жодного слова на суді й одержав п'ять років в'язниці.
У засланні Портер пробув три роки й три місяці. Звільнився достроково (за зразкову поведінку й хорошу роботу в тюремній аптеці) влітку 1901 року.
Перебуваючи у в'язниці, Портер соромився друкуватися під своїм прізвищем. В аптечному довіднику він наштовхнувся на прізвище відомого в той час французького фармацевта О.Анрі. Саме її в тій же транскрипції, але в англійській вимові (О.Генрі) письменник обрав своїм псевдонімом до кінця життя. Виходячи з тюремних воріт, він вимовив фразу, яку цитують уже протягом чи не століття: "В'язниці могли б зробити велику послугу суспільству, якби суспільство вибирало, кого туди саджати".
Наприкінці 1903 року О. Генрі підписав контракт із нью-йоркською газетою"World" на щотижневу здачу короткого недільного оповідання - по сто доларів за один твір. Цей гонорар на той час був досить великий. Річний заробіток письменника дорівнював прибуткам популярних американських романістів.
Але скажений темп роботи міг вбити й більш здорову людину, ніж О. Генрі, який не міг відмовити ще й іншим періодичним виданням. Протягом 1904 року О. Генрі надрукував шістдесят шість оповідань, за 1905 - шістдесят чотири. Іноді, сидячи в редакції, він дописував відразу два оповідання, а поруч переминався редакційний художник, чекаючи, коли можна буде розпочати ілюстрування.
Останні тижні життя О.Генрі провів сам-один у злиденному готельному номері. Він хворів, уже не міг працювати. На сорок восьмому році життя в нью-йоркській лікарні він перейшов у інший світ, на відміну від своїх героїв, так і не діставши чудесної допомоги.
2.Повідомлення учнів про творчу спадщину митця ( індивідуальні завдання).
1 учень. За своє життя О. Генрі написав 273 новел і оповідань, і тільки один великій твір — роман «Королі і капуста». Повне зібрання його творів складає 18 томів.
Більша частина його оповідань, які публікувалася в періодиці, увійшла до збірників, що були видані за його життя: "Чотири мільйони" (1906), "Палаючий світильник" (1907), "Серце Заходу" (1907), "Голос міста" (1908), "Шляхетний шахрай" (1908), "Дороги долі" (1909), "На вибір" (1909), "Ділові люди" (1910), "Вовчки" (1910). Посмертно видано ще більше десятка збірників. Роман "Королі й капуста" (1904) складається з умовно пов'язаних сюжетом авантюрно-гумористичних новел, дія яких відбувається в Латинській Америці.
Доля спадщини О.Генрі була не менш важкою, ніж особиста доля В. С. Портера. Після десятиріччя слави настала пора нещадної критичної переоцінки цінностей . Втім, приблизно з кінця 50-х років минулого століття в США знову відродився літературознавчий інтерес до творчості й біографії письменника. Що ж до читацької любові до нього, то вона незмінна: О.Генрі, як і раніше, посідає постійне місце серед авторів, яких люблять перечитувати в багатьох країнах світу.
2 учень. Новели письменника можна розподілити на декілька циклів. Перший із них — головний і найчисленніший (близько 150 новел) — присвячується велетенському місту Нью-Йорку з чотирма мільйонами його мешканців, починаючи з вуличних злидарів і закінчуючи королями біржі, банкірами і капітанами промисловості. Саме в нью-йоркських новелах виразно можна побачити найяскравіші риси таланту О. Генрі — людяність, демократизм, гумор і ліризм, трагікомізм і вміння зображувати світ пересічних людей.
Другий за кількістю і значенням цикл новел О. Генрі — твори про Техас й інші штати Заходу (близько 100 творів). Герої техаських новел: ковбої, скотарі, бандити, пройдисвіти. У них відтворюється романтика життя, вільного, мов степ.
Третя група новел О. Генрі розповідає про Південь — батьківщину письменника, зображує південні типи (таких новел 28). Письменник залучає до своїх творів численних персонажів з усіх верств американського суспільства і в такий спосіб перетворює свій доробок на своєрідну гумористичну енциклопедію американської дійсності початку XX ст.
3. Завдання і запитання.
- Стисло розкажіть цікаві факти життя О. Генрі.
- Які обставини його життя вплинули на формування його стилю?
- В якому жанрі О. Генрі прославив своє ім'я?
- Дайте загальну характеристику новел письменника за тематикою.
4.Розповідь вчителя про історію створення новели.
Згідно з однією з численних літературних легенд, пов’язаних з ім’ям О.Генрі, сюжет цієї новели народився на очах одного з приятелів письменника. Американський літератор ІрвінгКобб згадував, що одного разу за вечерею в нью-йоркській кав'ярні він запитав у О. Генрі, як тому вдається вигадувати такі цікаві сюжети. Новеліст взяв у руки меню і, імпровізуючи на очах у здивованого Кобба, намалював сюжет про бідну дівчину Сару, яка під час друкування чергового меню думає про свого коханого фермера й випадково припускається помилки, що приносить їй щастя.
«Кульбаба» - маловідома широкому колу читачів. Бо в жодному із сучасних видань її не було, уперше ми мали змогу побачити її в 2006 році у « Вибраному», хоча її переклад був зроблений Остапом Вишнею в 1924 році.. Впадає в око невідповідність заголовка першоджерела « Весна в меню» та його інтерпретації Остапом Вишнею « Кульбаба». Роль заголовка як першого знака художнього твору, що вміщає в стисненій формі основну його ідею,- дуже важлива. Символічний образ весняної квітки кульбаби, що пронизує весь текст і має сильний асоціативний імпульс , цілком виправдовує перекладача.
5.Словникова робота.
Пояснити значення слів:
- Табельдот - загальний стіл у деяких готелях, пансіонатах і ресторанах, коли сніданок, обід та вечеря подаються для всіх мешканців або постійних відвідувачів у визначений час і за єдиним меню.
- Лета - у грецькій міфології річка забуття в царстві мертвих; у даному випадку "миттю б кинулася за травами Лети до якогось гарного аптекаря" означає - "одразу звернулася б до аптекаря за смертельною отрутою".
- Мукден - при Мукдені відбувалися воєнні дії під час російсько-японської війни 1904-1905 рр.
- "Монастир і серце" - історичний роман англійського письменника Чарльза Ріда (1814-1884).
6.Читання новели вчителем.
7.Фронтальна бесіда за прослуханим.
- Опишіть почуття, які викликала у вас новела «Кульбаба» під час слухання. Чи можна назвати новелу гумористичною?
-Які цінності возвеличує О. Генрі в новелі?
-Розкрийте такі особливості форми новели О. Генрі:
а) тип головного персонажа, б) характер сюжету і кінцівки, в) форми комічного .
8. Виразне читання учнями цікавих епізодів твору, переказування їх змісту.
9. Обговорення змісту твору за питаннями:
- Пригадайте, які дерева, кущі росли поряд з будинком Сари? Чому ці рослини не радували її око?( Дівчина з нетерпінням чекали,коли з’являться кульбаби).
- Яку роль відіграли ці квіти в житті Сари.( Коли вона закохалася, була весна. Земля була вкрита цими квітами. На побаченні Сара прикрашала свої чорні коси віночком із кульбаби, що дуже подобалося Уолтеру).
- Доведіть, що Сара як друкарка працювала проворно.( За півтори години вона надрукувала двадцять одну картку).
- Як автор по – іншому називає кульбабу? ( Справжні віщуни весни, вибрані сини старої матері – землі, рідні діти землі, хоробрі посланці, «левів зуб»).
- Поясніть , як ви розумієте слова: « Фермер вискочив нагору, скосив Сару, зв’язав її , не залишивши для інших навіть колосся підбирати». ( Він її від себе ніколи більше не відпустить).
10.Ідейно – художній аналіз новели.
10.1. Тема: показ чистих , щирих почуттів, прагнення особистого щастя.
10.2. Ідея: возвеличення цілеспрямованості, наполегливості, бажання бути щасливим.
10.3. Жанр: новела
(Новела (італ. novella — новина) — невеличкий епічний твір (розповідь, оповідання), характерними ознаками якого є незвичайна й несподівана розв'язка; героїв небагато, увага зосереджена на розкритті бажань та настроїв дійових осіб.)
10.4. Композиція.
Експозиція. Автор показує, що події відбуваються в Нью – Йорку в березні та знайомить з головною героїнею – Сарою.
Зав’язка. Укладання угоди між Сарою та Шуленбергом.
Розвиток дії. Робота Сари як друкарки. Милування дівчини весняною природою з вікна кімнати. Спогади про відпочинок минулого літа на фермі «Соняшне джерело» .
Кульмінація. Несподіваний дзвінок у двері.
Розв'язка. Розповідь Уолтера про те, що помилка в картці допомогла молодому фермеру знайти кохану.
10.5. Позасюжетні елементи.
Авторські відступи – це елементи тексту твору, де автор перериває розповідь проподії, персонажів твору й висловлює власні думки та почуття про зображуване, чи те, що пов’язане із зображуваним тільки опосередковано, або звертається до читача. Авторські відступи можуть являти собою пояснення авторської мети, позиції. Серед авторських відступів за змістом виділяються ліричні, філософські й публіцистичні, історичні, морально-етичні відступи, хоч досить часто важко чітко визначити належність відступу до кожного з таких типів. За формою авторські відступи також різні – від короткого зауваження до розгорнутого міркування.
-Визначити, якого виду ліричні відступи зустрічаються в новелі.( Філософські, короткого й розгорнутого міркування).
10.6. Аналіз художніх засобів новели.
У поданих уривках проаналізувати використання художніх засобів.
- Сара мала харчі на всю холодну, похмуру тьмяну зиму… Сара справлялася з своєю безрукою машиною. Лице фермера світилося весняною усмішкою.( Епітети)
- Потім календар почав брехати ( Метафора).
- Кульбаба – віщун весни, - сумна гірлянда її горя – спогади про її найщасливіші дні.( Символ).
- Невиразно, плесковато, сухо, ніби вітром підбито.( Порівняння).
- Сарині пальчики танцювали,як мошка над струмком улітку. ( Порівняння).
Дати відповідь на питання:
- Які ще художні засоби використані автором для змалювання образу Сари?
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1. Цитатна характеристика образу Уолтера.
2. Складання усної характеристики Сари за поданим планом.
План-зразок характеристики Сари.
I .Місце персонажа в системі образів твору.
II. Характеристика персонажа як певного соціального типу.
1. Соціальне й матеріальне становище.
2.Зовнішній вигляд.
3. Своєрідність світосприймання й світогляду:
- коло розумових інтересів, схильностей і звичок;
- характер діяльності ;
- стосунки з навколишнім світом.
4. Область почуттів:
- тип ставлення до оточуючого;
- особливості внутрішніх переживань.
5. Авторське ставлення до персонажа.
6.Які риси особистості героя виявляються у творі:
- за допомогою портрета;
- в авторській характеристиці;
- через характеристику інших дійових осіб;
- за допомогою передісторії або біографії;
- через ланцюг вчинків;
- у мовній характеристиці;
- через навколишнє оточення.
3.Робота за картками.
Розкласти у потрібному порядку картки, на яких записано окремі епізоди з твору.
1.Сара впізнала першу з видрукованих нею сьогодні карток.
2.Календар почав брехати, кажучи , що вже настала весна.
3.Сара залишалася два тижні на фермі «Соняшне джерело».
4.Лакей приніс записку – меню «Хатнів обідів» на наступний день.
5.Все ще не зовсім прокинувшись од своєї кульбабиної мрії, вона кілька хвилин розгубливо стукала машинкою, а розумом і серцем – уся була, зо своїм фермером на чудовій стежинці.
6.Сара бачила внизу зелену поляну в тіні вишневих дереві берестків, облямовану малиновими та трояндовими кущами.
7.Вона (Сара) перебирала страви, розміреним оком визначала кожній її місце відповідно до того , яка в неї завдовжки назва.
8.Найблискучішим подвигом Сариним у бою зо світом була угода з «Шуленберговими хатніми обідами».
9.Сара плакала над обіденною карткою.
10. Сара не могла примусити себез’їстиалат з кульбабиного листя…
11.Уолтер захоплювався ефектом жовтих квіток на її чорнявих косах.
12.Вона вискочила на сходи якраз , коли фермер , стрибаючи через троє східців , вискочив на гору.
Відповідь: 8, 2, 6, 3, 11, 4, 7, 9, 5, 10, 12, 1.
4.Розвиток зв’язного мовлення. Інсценізація.
- Показати діалог зустрічі Уолтера та Сари після довгої розлуки.
5.Письмова робота за картками.
Картка № 1
1. Проаналізуйте композицію новели « Кульбаба».
2. Як причини називав автор, чому Сара плакала над меню?
3. Доберіть епітети, порівняння до слова «кульбаба».
Картка № 2
1. Скільки за своє життя О. Генрі написав новел і оповідань? ( 273).
2. У чому полягає невідповідність заголовка першоджерела та переклада?
3. Дати визначенні поняття «новела».
VII. Підбиття підсумків уроку .
1. Гра «Закінчи речення».
- Новелам О.Генрі притаманні такі риси…
- Герої О. Генрі різноманітні: …
- Псевдонім письменника виник…
- Творча оригінальність О. Генрі виявилася в …
- Позасюжетні елементи в новелі « Кульбаба» були потрібні для того, щоб…
2.Рефлексія.
Результати рефлексії відображаються в учнівських зошитах шляхом заповнення анкети.
На цьому уроці світової літератури я:
дізнався ...
зрозумів ...
навчився ...
найбільше мене зацікавило …
найефективнішими формами роботи, на мою думку, були …
загальні враження від сьогоднішнього уроку…
VIII. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
II рівень .Переказати новелу « Кульбаба».
III рівень. Скласти хронологічну таблицю життя та творчості О.Генрі .
IV рівень. Скласти твір – мініатюру «Мої враження від прочитаної новели О.Генрі «Кульбаба» .