Конспект уроку з зарубіжної літератури для 8 класу на тему: "Під брязкіт лицарських мечів. Роланд - головний герой давньофранцузького героїчного епосу".

Про матеріал
Даний урок є другим уроком за матеріалами давньофранцузького героїчного епосу "Пісня про Роланда" і присвячений роботі над образами твору: образом головного персонажа Роланда, короля Карла та їх антипода Ганелона. Урок передбачає роботу на онлайн-платформі "Сlasstime" (виконання перевірочного тесту і командна гра) та роботу в групах (опрацювання цитатного матеріалу, робота над проблемними запитаннями), результатом якої має стати створення ментальної карти образу за готовими шаблонами.
Перегляд файлу

Тема. Під брязкіт лицарських мечів. Роланд — головний герой французького героїчного епосу.

Мета.1. Закріпити знання про французький героїчний епос, про історичних та вигаданих персонажів і народне уявлення про їх роль в житті країни.

 2. Розвивати навички усного мовлення, асоціативне мислення, навички аналізу художнього тексту та характеристики персонажів, вміння висловлювати власну думку та підтверджувати її цитатним матеріалом, розвивати критичне мислення, навички роботи в групах.

 3. Наприкладах героїв поеми формувати високі моральні якості: чесність, відповідальність, почуття патріотизму.

Обладнання. Тексти «Пісні про Роланда» (підручник), картки з цитатним матеріалом, ментальні карти, презентація до уроку, запис пісні В. Висоцького «Балада про боротьбу», ноутбук, проектор для роботи на платформі «Classtime”, фігурки лицарів.

Тип уроку. Комбінований з застосуваннямроботинаплатформі «Classtime»

 

     Хід уроку

Лицарство – джерело найшляхетніших вчинків, це опора гноблених та захист принижених...

        В. Скотт

Патріотизм – почуття соромливе та делікатне… Побережи святі слова, не кричи про любов до Батьківщини на всіх перехрестях. Краще мовчки працюй в імя її блага та могутності.

      В. Сухомлинський

Зраджують тільки свої.

        А. Франц

І.Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя

Слайд №1. Ми продовжуємо рухатися сторінками історії Середньовіччя. Одні називають його темним, інші – прекрасним. Але точно те, що окрасою цієї епохи є лицарство. «Лицарство – джерело найшляхетніших вчинків, це опора гноблених та захист принижених...», - скаже відомий письменник-романтик    В. Скотт. Саме про лицарів, які стали  героями давньофранцузького героїчного епосу «Пісня про Роланда», піде мова на сьогоднішньому уроці, який ми назвали «Під брязкіт лицарських мечів». Запишіть тему уроку і перший епіграф.

 Багато століть відділяють нас від тієї епохи, але проблеми хвилюють ті ж самі: які вчинки гідні справжнього героя, а які ні? Що значить бути патріотом? Чому з’являються зрадники та чи можна пробачити зраду? Завдяки такому чудовому та неповторному предмету як зарубіжна література ми маємо прекрасну можливість на прикладах найкращих творів світової літератури, на прикладах героїв цих творів вирішувати  проблеми сучасності, вчитися відрізняти добро від зла, чорне від білого, намагатися стати справжніми людьми. В. Висоцький  у відомій пісні «Балада про боротьбу» до кінофільма «Балада про доблесного лицаряАйвенго» співав: «Значит нужные книги ты в детстве читал».Ключова фраза -  «Нужные книги». Дякую Богу, у нас їх ще не відібрали.

  1. Вправа «Асоціації». Пошук ключів до уроку.

Прослуховування пісні В. Висоцького «Балада про боротьбу»

Завдання. Прослухайте пісню і випишіть ключові слова, які можуть стати ключами до нашого уроку. Оформіть ваші записи у вигляді пар-антитези, наприклад, добро – зло.

(Книги, книжные дети – битви, війна – мир, друг – ворог, боягуз, зрадник, іуда – герой, «что по чём – ни при чём»)

- Дякую. Це не просто антитези. Це протиріччя нашого життя. Автор декілька раз повторює слово «боротьба». Все наше життя і є боротьба, то ж спробуємо розібратися, «что по чём», щоб не бути «ни при чём». Почнемо свій шлях сторінками «Пісні про Роланда» і попрацюємо на платформі «Classtime»

ІІІ. Робота за темою уроку

  1. Онлайн-тест на платформі «Classtime»
  1. Король Сарагоси – це…
  1. Карл;
  2. Марсилій;
  3. Бланкандрін;
  4. Олів’єр.
  1. Друг Роланда – це…
  1. Ганелон;
  2. Турпін;
  3. Олів’єр;
  4. Карл.

 

  1. Карл не хоче бачити Роланда в якості посла, тому що Роланд…
  1. Запальної вдачі;
  2. Занадто молодий;
  3. Може зрадити;
  4. Безвідповідальний.
  1. Що пообіцяв Ганелон Роланду, який запропонував його в якості посла до сарацинів?
  1. Дати щедрий дарунок;
  2. Помститися;
  3. Славити його ім’я;
  4. Бути другом.
  1. Дюрандаль – це…
  1. Меч;
  2. Щит;
  3. Воїн;
  4. Ворог.
  1. Ріг Роланда мав ім’я…
  1. Чернубль;
  2. Турпін;
  3. Оліфант;
  4. Вельянтіф.
  1. Під час бою Роланда у Франції…
  1. Було сонячне затемнення;
  2. Почався паводок;
  3. Був землетрус;
  4. Була буря.
  1. Скільки разів Олів’єр просив Роланда засурмити у ріг?
  1. Один;
  2. Два;
  3. Три;
  4. Чотири.
  1. Як звуть коня Роланда?
  1. Найм;
  2. Вельянтіф;
  3. Оліфант;
  4. Джойз.
  1. Клич франків…
  1. Аой;
  2. Гей;
  3. Монжуа;
  4. Ура.
  1. Помираючи, Роланд потрапляє…
  1. У руки ворогів;
  2. У пекло;
  3. В обійми друзів;
  4. У рай.
  1. Як був покараний зрадник Ганелон?
  1. Повішений;
  2. Розірваний кіньми;
  3. Загинув від меча;
  4. Кинутий з кручі.
  • Що ж результати чудові, вони перед нами. Значить, можемо рухатися далі.
  • Сьогодні ми працюємо у лицарських групах, які утворені відповідно до роботи над трьома головними образами «Пісні» - Роланда, Карла Великого та Ганелона. Склад групи – спікер, дизайнер та аналітики. Хто яку обере роль, визначаєте ви самі. Кожна група отримала завдання, на виконання якого має 15 хвилин. Завдання включає роботу з цитатним матеріалом, підібраним вами вдома, додатковими цитатами – висловлюваннями відомих людей та командну гру на платформі «Classtime», результатом яких має стати ментальна карта героя та складений пазл. Також кожна група має проблемні запитання, на які треба відповісти, аргументуючи відповідь. До відповіді на проблемні запитання можуть долучатися учасники інших груп. Якщо під час роботи у групі виникнуть якісь питання, можна подати знак лицарем, що знаходиться на вашому столі, і вам буде надана допомога.
  1. Робота в групах
  • Складання ментальної карти за цитатним матеріалом;
  • Відповідь на проблемне запитання;
  • Командна гра у «Classtime».

Склад групи: Спікер, дизайнер, аналітики.

Час роботи.15 хвилин.

Образ Роланда

Статус                          Вчинки

Картинки по запросу "Картина Смерть Роланда"" 

 

    

 

 

 

 

 

 

Цитати        Характер

 

 

 

Уособлює

 

  Образ Карла

Статус                         Вчинки

Картинки по запросу "карл великий картинки"" 

 

 

 

Цитати                       Характер

 

 

 

 

Уособлює

Образ Ганелона

Картинки по запросу "Ганелон картинки""Статус                         Вчинки

 

 

 

 

Цитати                    Характер

 

 

 

 

Уособлює

 

Матеріали для роботи групи «Роланд»

  1. Текст «Пісні», с. 158 – 165 за підручником
  2. Проблемні запитання.
  1. Чи можна вважати відмову Роланда сурмити про допомогу патріотичним вчинком, вчинком героя? (Патріот той, хто інтереси держави ставить вище своїх власних. Порятунок людей – це патріотичний вчинок, а Роландом у той момент керує гординя і марнославство.)
  2. В чому на вашу думку полягає справжній патріотизм? Роланд – патріот? ( Роланд припускається помилки в силу своєї молодості, характеру, але згодом усвідомлює її і гине як справжній патріот)
  1. Цитати видатних людей в допомогу.

Герой – це людина,  яка в рішучий момент робить те, що потрібно робити в інтересах людського суспільства.

       Ю. Фучик

Патріотизм – почуття соромливе та делікатне… Побережи святі слова, не кричи про любов до Батьківщини на всіх перехрестях. Краще мовчки працюй в імя її блага та могутності.

       В. Сухомлинський

4. Орієнтовний матеріал для ментальної карти.

1. Статус: Граф, лицар, васал Карла Великого, небіж Карла, пасинок Ганелона.

2. Вчинки: - очолює арєргард армії франків;

  - через гордість відмовляється сурмити у ріг про допомогу;

  - вірно служить королю;

  - відважно бється з ворогами;

  - гине в бою як герой, не віддавши меч ворогам;

  - просить у бога відпущення гріхів.

3. Цитати. «За нашого синьйора слід терпіти// Жорстокий холод і нестерпну спеку;// Віддати кров свою і тіло разом»

«Як справжній лицар бється граф Роланд».

4. Характер. Сміливий, хоробрий, рішучий, відданий сюзерену, вірний товариш, патріот, самовпевнений, запальний.

5.Висновок.Образ графа Роланда уособлює ідеал лицарської відваги, мужності, відданості королю, державі та християнській вірі. Він жив і помер як герой. Тому, незважаючи на допущені помилки, архангел Гавриїл забирає його душу в Рай.

 

 

 

 

Матеріал для роботи групи «Карл Великий»

1. Текст «Пісні», с. 158 – 165 за підручником

2. Проблемні запитання.

 1) Чи можна виправдати загарбницьку війну високою метою? (Не можна виправдати війну будь-яку. Війна – це антиприродне явище, яке приносить тільки смерть і  руйнацію.)

3.Цитати видатних людей в допомогу.

У цій війні не буде переможців і переможених, а будуть загинулі і вцілілі.

         О. Довженко

Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших.

         Д. Лихачов

4. Орієнтовний матеріал для ментальної карти.

 1) Статус. Король Франції, лицар, «батько Європи».

 2) Вчинки: - очолює похід франків  до Іспанії;

   - визначає послів до Марсилія;

   - повертається до Франції;

   - знищує величезну армію мусульман;

   - оплакує своїх воїнів.

 3) Цитати.

«Король наш Карл, Великий Імператор

В Іспанії провоював сім років»

«І що я, Боже, варт? – сказав король, -

Чому в цій битві не було мене?»

  1. Характер. Щедрий,шляхетний, справедливий, мудрий, досвідчений, суворий і безжальний до ворогів, вболіваючий за долю своїх воїнів.
  2. Висновок. Французький король Карл Великий уособлюєвтіленняідеалізованихнароднихуявлень про мудрого і справедливого правителя, ідею державної єдності та християнської віри.

 

 

 

 

 

 

 

Матеріал для роботи групи «Ганелон»

 

  1. Текст «Пісні», с. 158 – 165 за підручником
  2. Проблемні запитання.
  1. Чому в «Пісню» введений образ зрадника Ганелона? (Щоб утвердити думку, що той, хто зраджує короля і державу заради власних інтересів, гідний покарання)
  2. Зрадник гідний покарання чи співчуття? (Йому можна поспівчувати. адже зрадникам ніхто не довіряє і ніхто їх не любить. Щодо покарання, то зрадник, напевно, вже сам себе карає, прирікаючи на самотність. Але якщо це державна зрада, то має бути суворіше покарання, визначене справедливим судом.)
  3. Чи можна пробачити зраду? (Напевно, можна пробачити все, бо християнська віра вчить  нас всепрощенню. Людина може зрадити через слабкість характеру , і хто ми такі, щоб засуджувати іншого за це? Інша справа, чи зможемо ми далі будувати стосунки,  із зрадником?)
  1. Цитати видатних людей в допомогу.

Зрада, може, комусь і подобається, але зрадники ненависні всім.

       М. де Сервантес

Зраджують тільки свої.

       А. Франц

Зрадництва відбуваються найчастіше не за обдуманого наміру, а через слабкість характеру.

       Ф. де Лярошфуко

Зрада як смерть: вона не знає нюансів.

       Дельфіна Жирарден

  1. Орієнтовний матеріал для ментальної карти.
  1. Статус. Граф, лицар, васал Карла Великого, вітчим Роланда.
  2. Вчинки: - вирушає послом до Марсилія;

                      -зраджує королю і батьківщині;

                      -мстить Роланду;

                      -гине як зрадник, розірваний кіньми.

   3)  Цитати.

«Якщо поможе Бог мені вернутись,

Тобі таку я помсту приготую,

Що до кінця життя ти не забудеш!»

«Як кожний зрадник, Ганелон вмирає,

Нехай він зради більш не похваляє.»

  1. Характер. Сильний, розумний, але боягуз, егоїстичний, підступний,

мстивий, зрадник.

 5)Висновки.Образ Ганелона уособлює їдею державної зради, яка має бути покарана. Це негативний персонаж, який, керуючись егоїстичними помислами, стає на шлях зради, за що був жорстоко, але справедливо покараний.

Завдання для командної гри – «Пазли»

  1. Чому Олі’єр заперечує проти того, щоб відправити до сарацинів Роланда?
  1. Тому що Роланд може зрадити;
  2. Бо він має запальну вдачу;
  3. Бо йому шкода Роланда посилати на вірну смерть;
  4. Бо Роланд не має достатнього досвіду
  1. Установіть відповідність між художніми засобами, які характеризують Роланда, і їх назвами.
  1. Грізніший став за лева й леопарда. – порівняння;
  2. Могутній стан, лице ясне. – епітет;
  3. Знов у бою він б’є нещадно маврів,

Убив відразу двадцять  тих невірних. – гіпербола.

  1. А битва ширшає,стає лютіша, -

Та граф Роланд у самім пеклі бою. – метафора.

  1. Чому Роланд відмовляється сурмити у ріг, коли про це просить Олів’єр, побачивши, щоарміясарацинівзначнобільша?
  1. Бо не хоче наражати на небезпеку Карла Великого;
  2. Бо боїться осуду свого вітчима Ганелона;
  3. Бо вважає, що це принижує його честь і гідність, знеславлює франків;
  4. Боїться осуду свого товариша.
  1. Для чого Роланд, зустрічаючи смерть, свій меч і ріг кладе під себе?
  1. Щоб святині лицаря не потрапили до рук невірних сарацинів;
  2. Щоб подумали, що він беззбройний і не може заподіяти шкоди;
  3. Бо це такий традиційний ритуал смерті;
  4. Щоб зберегти ці речі від мародерів.
  1. Який вчинок Роланда свідчить про те, що він справжній герой?
  1. Відмова сурмити у ріг на початку битви;
  2. Помираючи, Роланд не віддає свого меча і лягає обличчям до ворога як переможець;
  3. Сурмить у ріг, розуміючи. що майже всі його воїни загинули;
  4. Пропонує свого вітчима Ганелона відіслати у якості посла до Марсилія.
  1. Який факт свідчить про те, що Роланд, незважаючи на свої недоліки і помилки, прощений Богом і помирає як вірний християнин?
  1. Вбивство одразу двадцяти невірних;
  2. Бажання відправитись послом до Марсилія;
  3. Душу Роланда забирає архангел Гавриїл до Раю;
  4. Роланд сурмить у ріг, щоб Карл прийшов на допомогу і їх тіла не дісталися невірним.

3.Виступи спікерів групи. Презентація ментальних карт образів героїв та обговорення проблемних запитань. Слайд № 2, 3, 4

ІІІ. Підсумок уроку.

  1. Мозговий штурм
  • Я вважаю «Пісню про Роланда» актуальним твором, тому що…
  • Я думаю, справжньому лицарю притаманні такі риси…..Оберіть на ваших столах з-поміж багатьох позитивних рис лише три, які є, на ваш погляд, головними для сучасного лицаря
  1. Заключне слово вчителя Слайд № 5
  • Сьогодні ми з вами говорили про Францію, яку віддаляють від нас багато століть, про лицарів, про риси характеру, які роблять людину зрадником чи патріотом. Я сподіваюсь, що наш урок не пройшов дарма і в потрібну хвилину на життєвому полі боротьби ми зрозуміємо «что по чём», ми не будемо «ни при чём», ми намагатимемося бути сміливими, рішучими, чесними і справедливими, справжніми патріотами нашої батьківщини.

Закінчу словами Ліни Костенко із вірша «Майже переклад з провансальської»:

І хоч на світі сторони чотири,
я тут живу, бо я цей край люблю.
І не боюсь донощика в трактирі,
бо все кажу у вічі королю!

ІV. Домашнє завдання Слайд № 6

Прочитати вірш Ліни Костенко і скласти ментальну карту сучасного лицаря.

Підготувати повідомлення або презентацію про Данте Аліг’єрі

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
3737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку