Тема. Під брязкіт лицарських мечів. Роланд — головний герой французького героїчного епосу.
Мета.1. Закріпити знання про французький героїчний епос, про історичних та вигаданих персонажів і народне уявлення про їх роль в житті країни.
2. Розвивати навички усного мовлення, асоціативне мислення, навички аналізу художнього тексту та характеристики персонажів, вміння висловлювати власну думку та підтверджувати її цитатним матеріалом, розвивати критичне мислення, навички роботи в групах.
3. Наприкладах героїв поеми формувати високі моральні якості: чесність, відповідальність, почуття патріотизму.
Обладнання. Тексти «Пісні про Роланда» (підручник), картки з цитатним матеріалом, ментальні карти, презентація до уроку, запис пісні В. Висоцького «Балада про боротьбу», ноутбук, проектор для роботи на платформі «Classtime”, фігурки лицарів.
Тип уроку. Комбінований з застосуваннямроботинаплатформі «Classtime»
Хід уроку
Лицарство – джерело найшляхетніших вчинків, це опора гноблених та захист принижених...
В. Скотт
Патріотизм – почуття соромливе та делікатне… Побережи святі слова, не кричи про любов до Батьківщини на всіх перехрестях. Краще мовчки працюй в ім’я її блага та могутності.
В. Сухомлинський
Зраджують тільки свої.
А. Франц
І.Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд №1. Ми продовжуємо рухатися сторінками історії Середньовіччя. Одні називають його темним, інші – прекрасним. Але точно те, що окрасою цієї епохи є лицарство. «Лицарство – джерело найшляхетніших вчинків, це опора гноблених та захист принижених...», - скаже відомий письменник-романтик В. Скотт. Саме про лицарів, які стали героями давньофранцузького героїчного епосу «Пісня про Роланда», піде мова на сьогоднішньому уроці, який ми назвали «Під брязкіт лицарських мечів». Запишіть тему уроку і перший епіграф.
Багато століть відділяють нас від тієї епохи, але проблеми хвилюють ті ж самі: які вчинки гідні справжнього героя, а які ні? Що значить бути патріотом? Чому з’являються зрадники та чи можна пробачити зраду? Завдяки такому чудовому та неповторному предмету як зарубіжна література ми маємо прекрасну можливість на прикладах найкращих творів світової літератури, на прикладах героїв цих творів вирішувати проблеми сучасності, вчитися відрізняти добро від зла, чорне від білого, намагатися стати справжніми людьми. В. Висоцький у відомій пісні «Балада про боротьбу» до кінофільма «Балада про доблесного лицаряАйвенго» співав: «Значит нужные книги ты в детстве читал».Ключова фраза - «Нужные книги». Дякую Богу, у нас їх ще не відібрали.
Прослуховування пісні В. Висоцького «Балада про боротьбу»
Завдання. Прослухайте пісню і випишіть ключові слова, які можуть стати ключами до нашого уроку. Оформіть ваші записи у вигляді пар-антитези, наприклад, добро – зло.
(Книги, книжные дети – битви, війна – мир, друг – ворог, боягуз, зрадник, іуда – герой, «что по чём – ни при чём»)
- Дякую. Це не просто антитези. Це протиріччя нашого життя. Автор декілька раз повторює слово «боротьба». Все наше життя і є боротьба, то ж спробуємо розібратися, «что по чём», щоб не бути «ни при чём». Почнемо свій шлях сторінками «Пісні про Роланда» і попрацюємо на платформі «Classtime»
ІІІ. Робота за темою уроку
Склад групи: Спікер, дизайнер, аналітики.
Час роботи.15 хвилин.
Образ Роланда
Статус Вчинки
Цитати Характер
Уособлює
Образ Карла
Статус Вчинки
Цитати Характер
Уособлює
Образ Ганелона
Статус Вчинки
Цитати Характер
Уособлює
Матеріали для роботи групи «Роланд»
Герой – це людина, яка в рішучий момент робить те, що потрібно робити в інтересах людського суспільства.
Ю. Фучик
Патріотизм – почуття соромливе та делікатне… Побережи святі слова, не кричи про любов до Батьківщини на всіх перехрестях. Краще мовчки працюй в ім’я її блага та могутності.
В. Сухомлинський
4. Орієнтовний матеріал для ментальної карти.
1. Статус: Граф, лицар, васал Карла Великого, небіж Карла, пасинок Ганелона.
2. Вчинки: - очолює ар’єргард армії франків;
- через гордість відмовляється сурмити у ріг про допомогу;
- вірно служить королю;
- відважно б’ється з ворогами;
- гине в бою як герой, не віддавши меч ворогам;
- просить у бога відпущення гріхів.
3. Цитати. «За нашого синьйора слід терпіти// Жорстокий холод і нестерпну спеку;// Віддати кров свою і тіло разом»
«Як справжній лицар б’ється граф Роланд».
4. Характер. Сміливий, хоробрий, рішучий, відданий сюзерену, вірний товариш, патріот, самовпевнений, запальний.
5.Висновок.Образ графа Роланда уособлює ідеал лицарської відваги, мужності, відданості королю, державі та християнській вірі. Він жив і помер як герой. Тому, незважаючи на допущені помилки, архангел Гавриїл забирає його душу в Рай.
Матеріал для роботи групи «Карл Великий»
1. Текст «Пісні», с. 158 – 165 за підручником
2. Проблемні запитання.
1) Чи можна виправдати загарбницьку війну високою метою? (Не можна виправдати війну будь-яку. Війна – це антиприродне явище, яке приносить тільки смерть і руйнацію.)
3.Цитати видатних людей в допомогу.
У цій війні не буде переможців і переможених, а будуть загинулі і вцілілі.
О. Довженко
Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших.
Д. Лихачов
4. Орієнтовний матеріал для ментальної карти.
1) Статус. Король Франції, лицар, «батько Європи».
2) Вчинки: - очолює похід франків до Іспанії;
- визначає послів до Марсилія;
- повертається до Франції;
- знищує величезну армію мусульман;
- оплакує своїх воїнів.
3) Цитати.
«Король наш Карл, Великий Імператор
В Іспанії провоював сім років»
«І що я, Боже, варт? – сказав король, -
Чому в цій битві не було мене?»
Матеріал для роботи групи «Ганелон»
Зрада, може, комусь і подобається, але зрадники ненависні всім.
М. де Сервантес
Зраджують тільки свої.
А. Франц
Зрадництва відбуваються найчастіше не за обдуманого наміру, а через слабкість характеру.
Ф. де Лярошфуко
Зрада як смерть: вона не знає нюансів.
Дельфіна Жирарден
-зраджує королю і батьківщині;
-мстить Роланду;
-гине як зрадник, розірваний кіньми.
3) Цитати.
«Якщо поможе Бог мені вернутись,
Тобі таку я помсту приготую,
Що до кінця життя ти не забудеш!»
«Як кожний зрадник, Ганелон вмирає,
Нехай він зради більш не похваляє.»
мстивий, зрадник.
5)Висновки.Образ Ганелона уособлює їдею державної зради, яка має бути покарана. Це негативний персонаж, який, керуючись егоїстичними помислами, стає на шлях зради, за що був жорстоко, але справедливо покараний.
Завдання для командної гри – «Пазли»
Убив відразу двадцять тих невірних. – гіпербола.
Та граф Роланд у самім пеклі бою. – метафора.
3.Виступи спікерів групи. Презентація ментальних карт образів героїв та обговорення проблемних запитань. Слайд № 2, 3, 4
ІІІ. Підсумок уроку.
Закінчу словами Ліни Костенко із вірша «Майже переклад з провансальської»:
І хоч на світі сторони чотири,
я тут живу, бо я цей край люблю.
І не боюсь донощика в трактирі,
бо все кажу у вічі королю!
ІV. Домашнє завдання Слайд № 6
Прочитати вірш Ліни Костенко і скласти ментальну карту сучасного лицаря.
Підготувати повідомлення або презентацію про Данте Аліг’єрі