Конспект уроку за темою : "Іменники-синоніми та іменники-антоніми. Однозначні та багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників."

Про матеріал
Актуалізувати знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні іменники, пряме й переносне значення слів, вчити добирати іменники - синоніми й антоніми, визначати пряме й переносне значення; використовувати у мові названі категорії іменників; розвивати й збагачувати мовлення дітей; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

          Конспект уроку           

          української мови

                 4   клас  

 

Тема.    Іменники-синоніми та іменники-антоніми. Однозначні

               та багатозначні іменники. Пряме і переносне значення

               іменників.

Мета.    Закріпити знання про іменники-синоніми, іменники-антоніми.

               Формувати вміння розрізняти однозначні та багатозначні слова, слова, що вживаються у прямому та переносному значеннях. Збагачувати словниковий  запас учнів, виховувати любов до слова, розвивати їх мовлення.

                       Хід    уроку                                                                  I.   Організаційний момент.

      (Привітання гостей).                                                                                                                                                                                                II. Перевірка домашнього завдання.

    ( Один з учнів зачитує ,решта перевіряє).                                                                                                                                  III.Мотиваційний етап.

    (Забезпечення емоційної готовості до уроку).

   1.Поетична хвилинка.

                                         Слова

                    Слова – живі: сумні, веселі,

                    Ласкаві, дивні і незлі;

                    Красиві й ніжні, як пастелі

                    Сумної осені в селі.

                    Як сон, як сонечко, як ніжність,

                    Як тихо мовлене «люблю».

                    Слова- живі: святі і грішні,

                    Що ранять душу без жалю.

                    Слова, як друзі, як сусіди,

                    Яких  стрічаємо щодня.

                    І не страшні ніякі біди,

                    Якщо безгрішна слів рідня.

                   Слова – живі: їх ніжні душі

                   Від наших доторків болять,

                   Коли ми сліпо і бездумно

                   Їх беремося вимовлять .

                   Слова – святі. Це наші душі

                   І всіх нас  на цій Землі …

                   Як у пустелі спрага душить

                  Без добрих ,теплих ,свіжих слів!

2. Що нового ви дізналися про слово, його значення?

   (Відповіді учнів).

IV. Оголошення теми і мети уроку.

3.Каліграфічна хвилинка

    День – ніч 

   друг – приятель                                                                                                                         -До якої частини мови належать слова каліграфічної хвилинки? Доведіть.

-Як називаються слова, обєднані у першій парі? А в другій ?

4.Повторення і закріплення вивченого про іменник.

5.Вибірковий диктант (за вправою 103).                                                                                                6.Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 51

7.Конкурс Синонімічний ряд.

  Із поданого тексту виписати синоніми, уклавши синонімічний ряд.(Діти отримують картки з текстом).

  1 команда     

                     Ну й зима-хуртеча та вітрюга.

                     Ні проїхати, ані пройти:

                     Третій тиждень небо в завірюсі

                                                    

            Падає на землю степову,

            Налітає раз у десять років

            Отака скажена крутія.

            Ніч на базі, ну і ніч нівроку,

            Степова безсонна манія.

            Курява, завія, хуртовина,

            Заметіль і хвища, і юга…

                                        (Л. Первомайський).

2 команда

            З’їжджалися дочки у гості до діда:

            Ось там Завірюха санчатами їде

            За нею Метелиця слідом мете,

            Хурделиця Хугу з собою веде.

            А тільки –но вітер у полі завиє

            Як стануть на лижі Хуртеча й Завія…

            Нарешті удвох із Заметіллю приїхали

            Найменша – улюблена дочка Віхола.

(Діти разом з вчителем роблять висновок про багатство мови).

8.Виконання вправи 104.

Повторення про багатозначність іменників.

9.Відгадай.Однозначними чи багатозначними є слова-відгадки?

Здавна я служу людині:

Я у маминій машині                               Швейна голка.

На сосні чи на ялині,                               Хвойна голка.

А у когось ще й на спині.                       Голка їжака

                                                                                  (Голка).

Я у кожній деревинці                              Корінь рослини.  

Квітці, кущику, травичці.                           Корінь – головна

В класі ж на уроці мови                           значуща частина

Ти побачиш мене в слові                          слова (Корінь).

10.Фізкульт-хвилинка

11.Виконання вправи 106.                                                                           V.Підсумок уроку

    Усний тест із сигнальними карткми

1.Синонімами називаються слова:

   а) що мають протилежне значення;

   б) мають різне лексичне значення;

   в) близькі заначенням.

2.Використання синонімів у мовленні:

   а) допомагає уникнути повторів слів, зробити мову           

       виразнішою;

   б) ніяк не впливає на якість мовлення;

   в) вносить малопомітні зміни у мовлення.

3.Слова з протилежним значенням це:

   а) синоніми;

   б) антоніми;

   в) багатозначні слова.

 

4.Багатозначними називаються слова, що:

   а) позначають велику кількість одних і тих самих                       

       предметів;

   б) позначають великі за розміром предмети або

       явища;

   в) мають кілька лексичних значень.

5.Прямим значенням слова називається:

   а) значення ,що безпосередньо відображає предмети

       і явища;

   б) значення, що переносить назву одного предмета

       або явища на інше через спільність ознак;

   в) будь-яке лексичне значення слова.

6.Переносне значення виникає тоді, коли:

    а) людина хоче назвати багато предметів або явищ;

    б) людина переносить назву одного явища чи                                                                                                                                                                             

        предмета на інший завдяки схожості ознак;

    в) між предметами чи явищами немає нічого спільного.

VI. Домашнє завдання

     Виконати вправу 107.

VI. Оцінювання.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

       

                                                                      

docx
Додано
27 травня 2020
Переглядів
740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку