Конспект уроку за темою "Правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-"

Про матеріал
Тема: Правопис прикметників із суфіксами –ськ-, -зьк-, -цьк-. Мета: формувати знання учнів про правопис прикметників із суфіксами –ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати мислення, пам'ять, увагу, фонематичний слух, усне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати зацікавленість, любов до рідної мови. Обладнання: картки з прислів’ями, гра «Кубик», ілюстрації, картки з завданням, таблиця. Тип уроку. Урок формування нових знань, умінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема:           Правопис прикметників із суфіксами –ськ-, -зьк-, -цьк-.

Мета:         формувати знання учнів про правопис прикметників  

                    із суфіксами –ськ-, -зьк-, -цьк-;

                    розвивати мислення, пам'ять, увагу, фонематичний слух, усне 

                    мовлення;

                    збагачувати словниковий запас учнів,

                    виховувати зацікавленість, любов до рідної мови.

 

Обладнання: картки з прислів’ями, гра «Кубик», ілюстрації, картки з 

                     завданням, таблиця.

 

Тип уроку. Урок формування нових знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку

  1. Підготовча частина.
    1.        Оргмомент. Привітання (пальчикова зарядка)

Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, добрії люди!

Всіх вас вітаєм і всіх вас ми любим!

    Візьміться за руки, діти, всміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

  1.        Нервово-психічна підготовка.

Вірш-загадка.

    Прослухайте вірш. Назвіть слово-відгадку. Які слова допомогли вам його відгадати?

 Красивий, щедрий, рідний край

 і мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

усе, що зветься … (Україна).

  • Так які слова допомогли вам відгадати вірш?
  • На які питання вони відповідають?
  • До якої частини мови вони належать?
    1.        Дидактико-психологічна підготовка.

Гомінку і ніжну, мов сопілка,

запашну, мов яблунева гілка,

будемо завжди і я і ти

рідну мову вчити й берегти!

    Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте уважними, зосередженими, активними.

    То ж на уроці ми будемо не просто дивитись, а бачити, не просто слухати, а чути.

    Не просто відповідати, а міркувати, дружно і плідно працювати.

  1. Загальнокорекційна частина.
    1.        Актуалізація опорних знань.

    Чітко і правильно вимовляємо чистомовку.

Ми любимо сонце і квіти.

І ранок нам шле свій привіт.

Ми роду козацького діти,

землі української цвіт.

Вправа «Мозкова атака»

  • Пригадайте, яку частину мови ми зараз вивчаємо на уроках української мови?
  • Що означають прикметники?
  • На які питання відповідають?
  • Як змінюються прикметники?
  • З якою частиною мови пов'язаний прикметник?

Гра «Утвори прикметник»

(Від іменників, що в дужках, утворити прикметники. Прочитати утворені словосполучення).

(Зима) ранок, (холод) вітер, (вечір) година, (мороз) повітря, (береза) ліс, (яблуня) гілка.

  1.        Повідомлення теми і мети уроку.

    Прочитайте речення. Поділіть його на слова. Назвіть прикметник. Від якого слова воно утворилося. За допомогою якої частини слова утворився прикметник козацькому?

Козацькомуродунемапереводу.

 

    Сьогодні на уроці дізнаємося, як правильно вимовляти і писати прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Пальчикова гімнастика.

  • Руки вперед, долоні вниз, усередину, вгору.
  • Розвести і звести пальці.
  • Стиснути долоньки в кулачок і розтиснути.
  • Повороти кистями рук.
  • Струсити кисті рук.

Запис в зошити: число, класна робота, тема уроку.

  1. Пояснення вчителя.

У суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк- пишеться м’який знак.

Море – морський,          козак -  козацький,

лікар – лікарський,        чумак – чумацький.

  1.  Робота біля дошки.

   Від іменників утворити прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Київ – київський, Одеса – одеський, Львів – львівський, Полтава – полтавський, Луцьк – луцький, Донецьк – донецький, Вінниця – вінницький, Запоріжжя – запорізький, Кривий Ріг – криворізький.

  • Що означають слова Київ, Одеса… ? (назви міст)
  • В якому місті ми живемо? Утворіть прикметник.

Підсумок. Яка буква пишеться у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-?

    Нашу планету населяють різні народи, кожен із них має свою мову.

 

Гра «Назви, яка в них мова»

    В українця – українська, в білоруса  - …, у казаха - …, у туркмена - …, у грузина - …,у цигана - …, у татарина - …, у француза - …, у німця - …, у поляка - …, у румуна - …, у англійця - … .

Фізхвилинка.

Щоб ніколи не хворіти,

треба вправи нам робити.

Із-за парт швиденько встали,

Спинки гарно розрівняли,

На носочки піднялись

І до сонця потяглись.

Руки разом опустили

І швидесенько присіли.

Потім встали, руки в боки,

Всі красиві робим кроки.

Назад-вперед прогнулись добре.

Не будем мати ми хвороби.

  1.        Актуалізація отриманих знань.

Повторення правила.

  1. Робота з текстом.

    Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається? Знайдіть прикметники із суфіксами  -ськ-, -зьк-, -цьк-.

     У військовій музиці українських козаків

була поширена дерев’яна труба.

     Звалася вона сурмою або козацькою

трубою. Це був сигнальний інструмент

війська запорізького.

  1. Гра «Склади прислів’я»
  1. Хліб та вода – то козацька їда.
  2. Степ та воля – козацька доля.
  3. Козацькому роду нема переводу.

               Назвіть прикметники із суфіксами –ськ-, -зьк-, -цьк-.

               Поясніть зміст прислів’я.

  1. Заключна частина.
    1.        Узагальнююча бесіда.

«Продовж речення»

  • Сьогодні на уроці я навчився:

(утворювати прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.)

  • Я дізнався, що в суфіксах пишеться м’який знак.

Гра «Кубик»

Утворити прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

  1.        Домашнє завдання.

Вправа 415, стор. 114.

Вправа 409, стор. 112 (1,2,3 реч.)

  1.        Оцінювання знань учнів.

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку