Урок. "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників" + презентація

Про матеріал
Тип уроку: комбінований. Поглибити знання про іменник як частину мови, з’ясувати правопис незмінюваних іменників та визначення роду таких слів з іншими словами у реченні.
Перегляд файлу

«_____» ____________20___р. клас 6  учитель  Семенець Г.І.

Тема уроку: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.

Мета уроку: поглибити знання про іменник як частину мови, зясувати правопис незмінюваних іменників та визначення роду таких слів з іншими словами у реченні;

розвивати зв’язне мовлення , мислення, комунікативні навички;

виховувати любов до книги, прагнення пізнати нове, цікаве,стати ерудованою людиною.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, тлумачний словник, презентація.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент ( привітатись, записати в зошиті дату). Доброго дня,діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. ( Учні вітаються, сідають).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Книга – се джерело мудрості,

Бо є у книгах незмірна глибина.

Літопис Руський

Слово вчителя:

Ці слова записані ще в сиву давнину за часів Київської Русі в «Літописі Руському».

  • Поясніть, як ви їх розумієте?

Дійсно, з книгами ми йдемо по життю, з ними почуваємо себе мудрішими та впевненішими. Пригадайте,як на попередніх уроках сміливо пірнали у глибину наукових книг, щоб почерпнути знання про іменник.

  • А що таке іменник?
  • Це змінна чи незмінна частина мови?
  • За чим змінюються іменники? ( за числами та відмінками)
  • Назвіть у даному реченні іменники, поставте питання і вкажіть число та відмінок.                           

Книга ( що? Одн.,Н.в.),джерело(що? Одн., Н.В.), мудрості( чого? Одн. ,Р.В.),у книгах( у чому?,мн.,М.В.),глибина(що? Одн.,Н.В.),літопис( що?,одн.,Н.В.).

 

  • Молодці! А сьогодні ми з’ясуємо, чи всі іменники в українській мові змінювані?
  •  

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Створення проблемної ситуації.

Зверніть увагу на дошку( слайд№2). Прочитайте написане.

                                         Обява

Якщо ви хочете стати актором дитячого лялькового театру «Усмішка», що діє при бібліотеці, завітайте у суботу об 11 годині. Звертайтесь до Карпій К.Г.

                                                    Режисер театру

 

  • Чи все влаштовує вас у цьому повідомленні? ( виправити у заголовку:  Оголошення).

У школу прийшла нова учениця й захотіла стати актором дитячого лялькового театру. У призначений час вона зайшла в бібліотеку і побачила чоловіка і жінку, які про щось розмовляли. «Хто з них Карпій К.Г.» - задумалася учениця.  К.Г. Клавдія Григорівна? Констянтин Григорович? Але хвилинку поміркувавши, вона підійшла до….

Як ви думаєте, до кого? Чому?

Як називаються такі іменники?

2.Оголошення теми і мети уроку.

Ви вже знаєте, що крім відмінюваних іменників, є ще й незмінювані. Отже, тема уроку «Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників». Запишіть її в зошит.

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо правопис незмінюваних іменників та визначення роду таких слів з іншими словами у реченні. А також ви зможете виявити свою ерудицію, кмітливість та уміння мислити. Допомагати нам будуть книги.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя ( слайд № 4-5).

У. Закріплення вивченого.

1. Робота з підручником.

- опрацювання теоретичного матеріалу С.110-112.

- виконання вправ і завдань. Робота з підручником. ( слайд №6)

Виконати вправу 281( усно)

Виконати вправу 282( письмово)

Виконати вправу 284 ( усно)

-Візьміть картки рожевого  кольору і виконайте завдання. Вставити, де потрібно, пропущені букви. Зверніть увагу на прізвища

Для самоперевірки пропоную вам відновлений текст ( слайд7). Уважно звірте з вашими записами.

Що допомогло визначити рід незмінюваних іменників? ( імена,форми дієслів). Молодці!

 

  1. Вправа «Займи свою позицію» ( слайд №8)

Спробую перевірити ваші знання за допомогою гри «Займи свою позицію» Якщо в моїх твердженнях є помилка, повертайте головою, якщо ні – плескайте в долоні.

  1. Нам сподобавсь над усе цей кмітливий шимпанзе. ( вірно)
  2. Заговорить до ладу це розумне какаду.( не вірно – ч.р.)
  3. На столі лежить досьє на старенького мосьє. (вірно ч.р.)
  4. Що за звір сидить в мішку? Це ж маленьке кенгуру. ( не вірно ч. р. або ж.р.)
  • Які помилки допущені в реченнях?

 

  1. Ерудитами стають ті,хто багато читає. Мені, думаю,і вам також подобаються акровірші. А що таке акровірш? Дивимось на екран. Зараз у вас є можливість виявити ерудицію за допомогою кросвордного акродиктанту ( 1 учень біля дошки). Слова записуємо одне під одним. Якщо не знаєте залиште місце.

 

  1. Звертання до жінки в Німеччині.                                     Фрау
  2. Розмова журналіста з цікавою людиною.                      Інтерв’ю
  3. Майстерня з пошиття одягу .                                              ательє
  4. Акробатичний стрибок з перевертанням тіла

У повітрі через голову .                                                         сальто

5)Артист, який веде концертно – естрадну програму       конферансьє 

6)салат ( традиційно новорічний)                                           олівє

Зверніть увагу на правопис іншомовних слів. Визначити рід цих іменників.

Підкресліть першу букву в кожному слові. Що вийшло? Що таке фіаско?

Знайти тлумачення цього слова можна  в тлумачному словнику.( фіаско – цілковита невдача, поразка, провал).

А чи чули ви фразеологізм потерпіти фіаско? Що цей вислів означає? ( зазнати цілковитого краху). ( фразеологічний словник)

  1. Розподільний диктант.

 3 колонки( чол., жін., с.р.)

Чоловічий рід – Перро, кокаду

Жіночий рід – шимпанзе,Міссісіпі(ріка),цеце,колібрі,Чилі.

Середній рід – ательє,Баку ( місто),пюре,рагу,хобі,кенгуру.

 

УІ. Підсумок уроку.

Ми перегорнули ще одну сторінку мудрої книги – української мови. На чому ми зосередили увагу?

1. Які іменники належать до незмінюваних?( іменники іншомовного походження;жіночі прізвища на приголосний або –ко,-ло; деякі абревіатури)

-До якого роду належать незмінювані  іменники  назви неістот? ( с.р.)

-Чиї прізвища належать до незмінюваних? (прізвища жінок)
2.Що нового дізнались?


УІІ. Оцінювання.

 Діти, ви гарно попрацювали. Я дякую вам за роботу на уроці. Хочеться відмітити активних …….., тому я ставлю……

 

УІІІ. Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал С.110-112.

Виконати вправу 288; * скласти невеликий текст «Книга – це джерело знань», використовуючи незмінювані іменники разом із прикметниками.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Десяте грудня Класна робота Книга – се джерело мудрості, бо є у книгах незмірна глибина. Літопис Руський

Номер слайду 2

Об’ява Якщо ви хочете стати актором дитячого лялькового театру «Усмішка», що діє при бібліотеці, завітайте у суботу об 11 годині. Звертайтесь до Карпій К.Г. Режисер театру.

Номер слайду 3

Тема уроку: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників. Мета уроку: поглибити знання про іменник як частину мови, з’ясувати правопис незмінюваних іменників та визначення роду таких слів з іншими словами у реченні; розвивати зв’язне мовлення, мислення,комунікативні навички; виховувати любов до книги, прагнення пізнати нове, цікаве,стати ерудованою людиною.

Номер слайду 4

До незмінюваних іменників належать: 1. Загальні і власні назви іншомовного походження , що закінчуються голосними е(є),а(я),і(ї),о,у,ю:кашне, фойє, кіно, журі, ательє, кенгуру,Марокко та ін. але пальто, пальта, в пальті. 2.Українські,російські та іншомовні жіночі прізвища,що закінчуються на приголосний , на –ко, -ло: Шевчук Ольга, Бондаренко Катерина,Шевченко Марія ( але Марко Вовчок відмінюється, бо це псевдонім). 3. Деякі абревіатури: ЮНЕСКО,ООН,ЄЕС але СНІДу, ВУЗу.

Номер слайду 5

Визначення роду іменників: До чоловічого роду відносять назви, що стосується осіб чоловічої статі(мосьє), а також назви тварин і птахів( крім цеце – (муха): поні, шимпанзе, колібрі. До жіночого роду відносять слова, що називають жінок: місіс, мадам. Назви неістот належать до середнього роду: депо, рагу, шасі, соло. Географічні назви, газет, журналів визначаємо за родовою назвою:місто Сочі,держава Перу, газета «Таймс». Рід незмінюваних абревіатур визначають за родом основного слова: СТО( станція технічного огляду)- жін. рід, ХТЗ ( Харківський тракторний завод) – чол. рід.

Номер слайду 6

Робота з підручником. 1. Виконання вправи 281( усно). 2. Виконання вправи 282( письмово). 3. Виконання вправи 284( усно).

Номер слайду 7

Уважно звір із написаним! До нас підійшла Петренко Г.М. і всім нагадала, що Савчук Тетяни сьогодні день народження. Ми з Іриною Похитайло приготували для ювілярки подарунок – сюрприз. Тетяна запросила однокласників до себе на гостину. А ввечері всі, крім Воловенка Сергія, завітали до іменинниці.

Номер слайду 8

«Займи свою позицію» Нам сподобавсь над усе цей кмітливий шимпанзе. Заговорить до ладу це розумне какаду. На столі лежить досьє на старенького мосьє. Що за звір сидить в мішку? Це ж маленьке кенгуру.

Номер слайду 9

Кросвордний акровірш Акровірш- вірш, в якому початкові букви кожного рядка, що читаються зверху вниз, утворюють слово або фразу. Звернення до жінки у Німеччині. Розмова журналіста з цікавою людиною. Майстерня з пошиття одягу. Акробатичний стрибок з перевертанням тіла у повітрі через голову. Артист, який веде концертно – естрадну програму. Назва салату( традиційно новорічний).

Номер слайду 10

Розподільний диктант Завдання. Розділити слова в 3 колонки( чоловічий рід, жіночий рід, середній рід) Перро ( письменник), Баку, пюре,Міссісіпі,хобі, ательє,колібрі,поні,шимпанзе, цеце,какаду,Чилі.

Номер слайду 11

ПЕРЕВІР СЕБЕ Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Перро Какаду Колібрі Шимпанзе Поні Міссісіпі( ріка) Цеце Чилі Ательє Баку ( місто) Пюре Рагу Хобі

Номер слайду 12

Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал С.110-112. Виконати вправу288; * скласти невеликий текст «Книга – це джерело знань», використовуючи незмінювані іменники разом із прикметниками.

Номер слайду 13

МОЛОДЦІ! Бажаю Вам успіхів.

zip
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
5632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку