Урок. "Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки прикметника; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Перегляд файлу

«01 »лютого 2019р.  клас 6   учитель   Ганна Іванівна Семенець

 

Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови;

формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови;

 правильно визначати морфологічні ознаки прикметника;

удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість;

 виховувати мовленнєву культуру учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

Обладнання: підручник, дошка, мультимедійний проектор, комп’ютер.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент. Етап орієнтації , стимулювання та психологічного налаштування

 на урок .

Створення позитивного настрою та установка на емоційно-ціннісне ставлення до праці.

 

Вчитель констатує готовність учнів до уроку та пропонує перебороти небажання, лінь за допомогою пам’ятки-навіювання та формули успішного навчання:

Я

Розумна, творча особистість

Я

Вчуся, бо хочу знати рідну мову

 

Навіювання успіху: заплющіть очі і про себе промовте:

 

«Я все знаю, все вмію, все зможу»

Тому розпочинаємо активно співпрацювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Інтерактивна вправа «Кросворд»

  • Напишіть у зошитах своє ім’я у стовпчик по буквах. Навпроти кожної літери напишіть рису вашого характеру (Слайд 1).

 

О – обдарована

К – креативна

С – симпатична

А – активна

Н – наполеглива

А – амбітна

 

  • По черзі прочинайте написане.
  • Згадайте, до якої частини мови належать написані риси характеру? Чому?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Творче спостереження за мовним матеріалом

  • Прочинайте уривок, який ви бачите на екрані. З якого вірша цей уривок? Знайдіть у ньому прикметники, визначте їхню синтаксичну роль (Слайд 2)

 

В час гарячий полудневий

Виглядаю у віконце:

Ясне небо, ясне море,

Ясні хмарки, ясне сонце.

Певне, се країна світла

Та злотистої блакиті,

Певне, тут не чули зроду,

Що бува негода в світі!..

(«Тиша морська» Леся Українка)

 

2. Лінгвістичний експеримент

Вилучіть з попереднього вірша усі прикметники. Яким став вірш? Зробіть висновок про роль прикметників у мові (Слайд 2).

 

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.

Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку –  «Прикметник» (Слайд 3).

Основним завдання на сьогодні є навчитися знаходити прикметники у текстах і визначати їхні морфологічні ознаки: рід, число і відмінок.

(Учні записують у зошитах тему)

 

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з використанням узагальнювальної інтерактивної таблиці про прикметник як частину мови (Слайд 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Осмислення нових знань, умінь і навичок

1. Творча робота

До картинок на екрані доберіть прикметники на позначення кольору, смаку, розміру, матеріалу та запишіть їх у зошити:

  • кольору – сукня, очі, автомобіль (Слайд 5,6,7,8);
  • смаку – яблуко, перець, мандарин (Слайд 9,10,11,12);
  • розміру – дерево, собака, тарілка (Слайд 13,14,15,16);
  • матеріалу  будинок, блузка, паркан (Слайд  17,18,19,20).

2. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

3. Гра «Четверте зайве»

Визначити в кожній групі «зайве» слово, обґрунтувати свій вибір. Із «зайвими» словами скласти словосполучення (Слайд 21).

Залізний, дерев’яний, широкий, золотий;( матеріал )

Високому, високий, високі, високочолий;  (розмір )

Білий, біленький, білизна, білуватий.  ( колір )

 

VІІ. Закріплення, систематизація й узагальнення

Робота з підручником

Виконати вправу 356 на С. 148 (письмово)

 

VІІІ. Підсумок уроку

Вправа-гра «Світлофор»

Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.

  1. Прикметник – службова частина мови.
  2. Прикметник – самостійна змінна частина мови.
  3. Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета.
  4. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки?
  5. Прикметник не змінюється за родами.
  6. У реченні виступає будь-яким членом речення.
  7. У реченні виступає означенням.
  8. Прикметник відповідає на запитання який? Чий?

ІХ. Домашнє завдання

 Повторити * 12;  Опрацювати § 44; виконати вправу 362 на С. 149 -150;

Високий рівень: скласти сенкан до слова прикметник.

 

Х. Оцінювання. ( індивідуально для кожного учня)

 

 

doc
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку