Загадка дружби Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна
Мета: навчати учнів бачити і розуміти багатогранність образів Тома Сойєра та Гека Фінна, показати роль дружби в їх житті; розвивати вміння та навички зіставляти образи, працювати з цитатами для аргументації власної думки, навички зв’язного мовлення; виховувати розуміння переваг чудового періоду у житті людини – дитинства, його неповторності й неминучості.
Обладнання:текст повісті, ілюстрації.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
« В ньому біс сидить …він син моєї покійної сестри…» (Том Сойєр)
«Чарівне голубооке створіння з двома довгими золотистими кісками, в білому платтячку та вишитих панталончиках». (Беккі Тетчер)
«Завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, вкриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків. (Гекі Фінн)
- Хто зображений на ілюстрації і який уривок твору?
- Роздивіться карту, яка лежить на ваших партах. Поясніть, що на ній зображено.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Спробуймо розгадати загадку дружби Тома Сойєра і Гека Фінна. Звернімось до тексту.
Дорослі називали Гека: юним відщепенцем.
--Що означає слово «відщепенець»?
За тлумачним словником
Відщепенець – 1)той, хто відірвався від певного суспільного середовища; 2)викинутий середовищем.
-У якому значенні слово «відщепенець» вжито у тексті повісті?
(У другому. Його викинуло середовище, визнавши чужим).
Ще у творі його називають :
- нероба;
- безпритульник;
- чи волоцюга. («Тамтешні матусі», тітка Поллі)
- Розтлумачте слово «волоцюга».
1)Бездомна людина, яка не працює, жебракує, краде;
2) бродяга, пройдисвіт;
3) той, хто ходить кудись без потреби;
4) той, хто певний час був відсутній дома.
--Яке зі значень слова «волоцюга» притаманне образу Гекльберрі?
Гек:
- сирота;
- син відомого в містечку пияка;
- «романтичний обідранець».
- Для кого він є «романтичним обідранцем»? І чому?
(Для Тома. Бо «цей хлопець мав усе, що робить життя прекрасним», він «сам собі господар»)
Автор не змальовує рис обличчя Гека, а докладно подає його зовнішній вигляд. Пригадайте опис. Як він характеризує героя?
(Натягнувши на себе лахміття, Гекі Фінн кидає виклик містечку, яке щонеділі добропорядно вдягається і йде до церкви. Він демонструє навіть одягом презирство до всього, що обмежує його свободу).
-Сьогодні у нас в гостях Гекльберрі Фінн. Прошу взяти у нього інтерв’ю.
-У чому Том Сойєр схожий на Гекльберрі Фінна? Яким його бачить містечко?
Том:
- не був Зразковим Хлопчиком, «поганець» (тітка Поллі);
- розбишака;
- хлопчисько, «в ньому наче біс сидить»;
- сирота.
Сьогодні у нас в гостях Том Сойєр. Прошу взяти у нього інтерв’ю.
- Томе, як тобі вдається зовсім в простому, буденному бачити незвичайне?
- Які в тебе стосунки з Гекі Фінном?
- Як ви вважаєте, образи Тома і Гека протиставлені чи зіставлені?
(Автор зіставляє своїх героїв, у них все схоже, крім свободи).
(Свобода, гра, таємниці, пригоди, пошуки скарбів, слава, визнання).
(Вони як справжні друзі, поступаються одне одному. Їхні стосунки будуються на взаємоповазі і довірі).
-З якого епізоду автор починає демонструвати читачам пригоди друзів? Чому саме з нього?
(Із епізоду на кладовищі. Мета: виводити бородавки за допомогою дохлого кота і нечистої сили (зовнішня), а справжня – слава).
-Коли події перестають бути грою і пригодою?
(Тоді, коли хлопці стали свідками вбивства, злякалися, побачили страшну підступність індіанця Джо).
-Скажіть, коли за яких обставин змінилося у містечку ставлення городян до «розбишаки» і «поганця» Тома?
(Коли на суді захистив Мафа Поттета). (Том знову став славнозвісним героєм – утіхою старих і предметом заздрості малих», його авторитет зростає вже не тільки серед людей, а й серед дорослих).
-Чи залишився Гекі Фінн назавжди для городян відщепенцем і волоцюгою?
(Ні. Він врятував життя вдові Дуглас і теж став героєм в очах мешканців містечка).
-Що це за торбинки?
-Як ви гадаєте, що більше приваблювало хлопців, сам скарб чи його пошуки?
Обговорення у формі навчального діалогу:
-Де шукали скарб?
-Яким чином?
-Чи розчарували їх невдачі?
-Чи змінились їхні життєві цінності?
-Чи стали багатими джентльменами Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Статечними жителями містечка?
-За якої умови Гек погодився повернутися із «діжки» до осоружної вдови Дуглас?
V. Підсумок уроку.
Розкриваючи загадку дружби Тома і Гека автор подав нам головні цінності життя дітей.
Ще раз назвімо найважливіші з них:
Дружба, порядність, добро, гра, пригоди, здатність прийти на допомогу, свобода.
VІ. Домашнє завдання: Прочитати останній розділ твору.
1