Урок "М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». «Секрет того, щоб домогтися чогось – треба почати діяти»

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу, до творчості М.Твена. Тема уроку:"М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». «Секрет того, щоб домогтися чогось – треба почати діяти». Конспект уроку, безпосередньо опирається на зміст підручника, конспект побудований так, що після кожної виконаної роботи можна плавно переходити до наступної. В конспекті використані різні види роботи, зокрема: на уважність, логічність тощо. Матеріал конспекту підібраний відповідно до можливостей учнів. Присутня робота з ілюстраціями, кросвордом,з теоретико-літературним поняттям та словникова робота. Виконання робіт постійно супроводжується коментарем вчителя. Струкрута уроку побудована правильно тому робота на уроці буде вдалою та ефективною. Даний конспект допоможе при підготовці до уроку з даної теми.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

із зарубіжної літератури,

проведеного у 5 Б класі

Глухівської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів № 3

студентом 25-А групи

факультету філології та історії

денної форми навчання

Ткаченком Вадимом Анатолійовичем

 

 

 

Перша консультація вчителя          ________________

підпис

     

Перша консультація методиста   _______________

підпис

Друга консультація вчителя        ___________________ 

підпис

Друга консультація методиста    __________________

підпис

   До уроку допущено вчителем    ________________

підпис

До уроку допущено методистом________________

підпис

 

           Дата проведення уроку:  _______________________

 

           Оцінка за урок:               ________________________

 


         Тема: М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». «Секрет того, щоб домогтися чогось – треба почати діяти»

Мета:

навчальна: розглянути короткі відомості з життя і творчості Марка Твена, розпочати роботу над змістом повісті «Пригоди Тома Сойєра», дати початкові уявлення про «повість» як епічний жанр, вчити учнів виразно читати епічний твір;

 розвивальна: розвивати навички роботи з художнім текстом, уміння виразно читати, складати власне судження;

виховна: виховувати інтерес до читання художньої літератури;  допитливість, прагнення жити за законами правди, справедливість, гуманізм.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до ІІ розділу повісті, фрагмент кінофільму «Том фарбує паркан», мультимедійна презентація «М.Твен «Пригоди Тома Сойєра»».

            Епіграф:                                       Природа бажає, щоб діти були дітьми,

                                                         перш ніж бути дорослими.

                                                                                                     Ж.-Ж.Руссо

 

Зміст уроку

 

І. Актуалізація опорних знань.

1.1. Бліц-вікторина «Впізнай героя за цитатою»

- «Справжній велетень – був надзвичайно дужим і хитрим звіром» (Лобо)

- «Справжній гігант» (помічник Лобо, рудий вовк)

- «Красива біла вовчиця» (Бланка)

- «В листопаді 1893 року… вигубили 250 овець» ( Бланка і рудий вовк)

- «Боявся лише вогнепальної зброї» (Лобо)

- «Попереду слідів ватажка видно сліди меншого вовка» (сліди Бланки)

- «Він знавісніло гасав навколо ранчо, втративши страх» (Лобо)

Коментар учителя

- Отже, ми з вами пригадали матеріал розділу «Природа і людина», з творами якого ми мали можливість працювати протягом тривалого часу. Проаналізувавши ваші відповіді, я зрозумів, що ви добре опанували матеріал попередньої теми. На сьогоднішньому уроці ми розпочнемо захоплюючу мандрівку по третій, не менш цікавій частині, яка має назву «Світ дитинства».

1.2. Бесіда на основі життєвих вражень

1.Чи можете ви назвати себе пустунами, бешкетниками? Чому?

2.Пригадайте, хто з вас чинив такі пустощі, згадка про які і по сьогодні викликає у вас посмішку?

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Коментар учителя

2.1 Закрийте очі, пригадайте цей момент. Відкривши очі, не ховайте посмішку тому, що протягом сьогоднішнього уроку ми з вами неодноразово ще будемо посміхатися. І викликатимуть посмішку герої та їх веселі пригоди протягом повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра»

         Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)

Протягом уроку ми з вами повинні:

- розглянути короткі відомості з життя і творчості Марка Твена

- розпочати роботу над змістом повісті

- вивчити теоретико-літературне поняття «повість»

- вчитися виразно читати епічний твір;

2.2. Робота з епіграфом

(Слайд 2. Епіграф уроку)

       Зверніть увагу на слова, взяті за епіграф до нашого уроку. Давайте зачитаємо його. Як ви його розумієте? Епіграф нашого уроку: Природа бажає, щоб діти були дітьми, перш, ніж бути дорослими.  Ж.-Ж.Руссо

( У дітей має бути дитинство. Діти можуть робити якісь витівки, головне, щоб вони не чинили зла.)

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу

3.1. Вступне слово вчителя

          (Слайд 3. Марк Твен)

 Мабуть, не помилюся, коли скажу, що для вас писати важче, ніж для дорослих. Чому? Тому, що ви більш вимогливі, справедливі, чистіші душею, відчуваєте найменший обман. Для вас слід розповідати веселі й правдиві історії, захоплюючі й ненав’язливо повчальні, оскільки ви страшенно не любите нотацій.

Якраз такі легкі, гумористичні твори писав улюбленець дітей усього світу – американський письменник Марк Твен.

        Цікаво, що в американському містечку, під назвою Ганнібал, на високому скелястому березі стоїть один з небагатьох пам’ятників літературним героям, двом нерозлучним підліткам, образи яких були створені творчою фантазією Марка Твена, - Тому Сойєру і Гекльбері Фінну.

Коментар учителя

        Свідченням популярності письменника слугує той факт, що у багатьох куточках світу встановлені пам’ятники літературним героям повісті «Пригоди Тома Сойєра» Тому Сойєру і Гекльбері Фінну.

(слайд 4. пам’ятник Тому Сойєру і Гекльбері Фінну)       

3.2. Робота над портретом письменника

          1. А зараз діти, я хочу звернути вашу увагу на портрет письменника. Давайте спробуємо описати зовнішність Марка Твена. Яке ваше перше враження від портрета письменника? (Ми бачимо гарну, освічену людину, з приємним, добрим виразом обличчя.)

        2. Добре, що ми можемо сказати про його вік?  (Ми бачимо, що у письменника сиве волосся , виходить, що він вже не молодий.)

        3. Давайте поглянемо на його лоб, дивіться, який він у нього великий, про що це може говорити? (Про те, що людина освічена, розумна).

        4. Що ще ви можете описати? (В письменника пишні вуса  та  брови, що свідчить про його поважний статус, очі письменника добрі, в них можна побачити, що це людина яка не завдасть нікому шкоди, а навпаки допоможе у скруті.)

        5. У що одягнений Марк Твен? (Піджак білувато-жовтуватого кольору, під ним біла сорочка).

         6. На які окремі деталі ви, можливо, звернули увагу? (Письменник зображений з люлькою). Як ви гадаєте, чому з люлькою? ( Напевно тому, що Марк Твен хотів стати в дитинстві моряком, а всім відомо, що у кожного моряка, який себе поважає, повинна бути люлька. Також потрібно доповнити те, що письменник любив курити тютюн )

Коментар вчителя

         Кожен з вас по-своєму уявив М. Твена. А ось, як згадувала донька письменника Сюзен про батька, «у нього дуже гарне сиве волосся, не дуже густе і не дуже довге – у самий раз: римський ніс, завдяки якому його обличчя видається ще красивішим, добрі сині очі й гарні вуса…». Отже, як ми бачимо, що наш з вами опис М. Твена практично повністю збігається з тим, як його описувала донька Сюзен.

3.3. Розповідь учителя про М. Твена

          Марк Твен  — американський письменник, гуморист, сатирик, публіцист, видавець. Найвідомішими творами є «Пригоди Тома Соєра» та «Пригоди Гекльберрі Фінна».

          Народився він у селищі Флорида (штат Міссурі) 30 листопада 1835 р. Коли хлопцеві виповнилося чотири роки, його родина перебралася до містечка Ганнібал, що на березі Міссісіпі. Саме це містечко згодом було описане в книжках про Тома Сойєра та Гека Фінна. У дитинстві майбутній письменник мріяв стати матросом.

         У дванадцятирічному віці Сем утратив батька. Змушений самотужки заробляти на життя, хлопець влаштувався на роботу в друкарню: спершу був учнем майстра, потім – складачем. У сімнадцять років майбутній письменник вирушив мандрувати Америкою. Працювати над «Пригодами Тома Сойєра» він почав у 1876 році. Ідея створити твір зріла у письменника давно, і після декількох невдалих спроб, за два роки з невеликими перервами, Марк Твен створив «Пригоди Тома Сойєра». Помер письменник 21 квітня 1910р.

3.4. Робота з довідкою Кота Ученого (с. 155)

- А чи знаєте ви, що Марк Твен це - літературний псевдонім письменника?

Справжнє ім'я ( Семюель Легхорн Клеменс). А що ж таке псевдонім? (Розгорніть підручник на с. 155 в кінці сторінки зачитайте визначення). Про те, як виник псевдонім ми дізнаємося, прочитавши довідку Кота ученого на с. 155.

3.5. Гра «Продовж речення...»

  Завдання:  письмово дати відповідь на запитання по змісту біографії (карточки)

  •             Народився Марк Твен у невеличкому селищі.. .(Флорида)
  •             Коли йому було чотири роки, сім'я переїхала до містечка...(Ганнібал)
  •             Містечко Ганнібал розташоване на березі річки.. .(Міссісіпі)
  •             Справжнє ім'я Марка Твена ( Семюель Легхорн Клеменс)
  •             Англійською «Марк- Твен» означає...(«мірка-два»)
  •             У дитинстві майбутній письменник найбільше мріяв...(стати матросом)

А тепер перевіримо чи правильно ви дали відповіді.

(Слайд 5-9 Перевірка виконаної  самостійної роботи учнів)

3.6. Коментар учителя

     Не одне покоління дітей і дорослих читало й перечитувало захоплюючі та цікаві повісті митця: «Принц та злидар», «Янки при дворі короля Артура»  «Пригоди Тома Сойєра», «Пригоди Гекльберрі Фінна» та багато інших.

3.7. Робота з теоретико-літературним поняттям

  •                  А чи знаєте ви що таке повість? Розгорніть підручник на ст.155 і в рубриці Словник Мудрої Сови знайдіть визначення терміну «повість»

(Учні зачитують та записують до зошита  поняття «повість»)

       Повість – прозовий твір, який має більший, ніж оповідання, обсяг.

Коменар учителя

      Вдома ви вже ознайомилися з текстом ІІ розділу повісті «Пригоди Тома Сойєра, скажіть, чи виникали у вас труднощі під час читання, чи зрозумілі вам слова, чи  зрозуміле вам значення кожного слова в тексті?

3.8. Словникова робота

       Маляр (від нім. Maler -«маляр», «живописець») -будівельна спеціальність, фахівець, що займається фарбуванням будов, споруд, обладнання та інших предметів.

       Фут – міра довжини, що дорівнює приблизно тридцять з половиною

сантиметрів.

       Ярд (англ. Yard) - британська й американська одиниця вимірювання відстані. Зараз ярд дорівнює  91,44 см.

      Мотлох -  старі речі домашнього вжитку, одяг, ганчір’я тощо.

      Злидар - людина, яка живе в бідності, нестатках; бідняк.

      Вапно (рос. Известь) - матеріал, що отримується шляхом випалення карбонатних гірських порід. За допомогою якого можна фарбувати.

     Сюрчок – свисток.

     Поблякнути – втратити свіжість.

     Отетеріти - украй розгубитися, збентежитися від несподіванки, з переляку і т. ін., втративши здатність міркувати, рухатися тощо.

     Недбало – не обережно. 

  3.9. Інтелектуальне завдання «Віднови послідовність подій» - Учні повинні правильно відновити послідовність подій цього розділу.

-У вас на партах картки в яких надруковані події розділу, розмістіть їх у хронологічній послідовності.

1. Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.

2. Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю

3. У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення – не що інше, як натхнення, геніальна , блискуча думка.

4. Ось у далині зявився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.

5. Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»…

6.  Я вважаю, що навряд чи знайдеться хтось один на тисячу, навіть на дві тисячі хлопців, хто може це зробити як слід.

7. Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість

8. Отже, жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти

Коментар учителя

Виходячи з того, що ви розмістили у правильній послідовності події, можу сказати, що ви чудово засвоїли новий матеріал.

3.10.  Бесіда за змістом ІІ розділу повісті

1. Де відбуваються події повісті? ( У маленькому американському містечку Санкт-Петербурзі)

2. Про кого йде мова у творі? ( Про Тома Сойєра)

3. Що ви дізналися про героя з перших рядків твору? ( Те, що він невгамовний бешкетник, живе у тітоньки Поллі)

4. Яке завдання Том отримав від тітки Поллі? (пофарбувати паркан)

5. Зачитайте, які почуття переповнювали Тома, коли він глянув на паркан? (с. 158, 4-5 абзаци)

3.11. Перегляд відео фрагмента  «Том фарбує паркан».

3.12. Робота за змістом переглянутого фрагменту

1. Пригадайте, хто першим підійшов до Тома? (Бен)

2. Кого зображав Бен Роджерс?(пароплав «Велика Міссурі»)

3. Що запропонував Бен Тому? (яблуко)

4. Чи дозволив спочатку Том Бену фарбувати паркан? Чому? (Ні не дозволив, спираючись на те, що крім нього ніхто краще не зробить)

5. Чи справді Том не хотів віддавати щітку Бену?( Том хотів відати щітку, просто він це зробив кмітливо, що і ніхто нічого не запідозрив)

6. Розкажіть, що робив Том тоді, коли Бен фарбував паркан. (Сидів на діжці, поїдаючи яблуко)

3.13. Бесіда по змісту ІІ розділу

  1. Хто ще, крім Бена, допомагав фарбувати паркан? (Білл Фішер, Джонні Міллер)
  2. Чому опівдні Том із жебрака перетворився на «багатія». (Зачитайте с. 161 зі слів Із злидаря….до на горищі)
  3. Подумайте, чи втомився наш герой фарбувати паркан? (Ні)
  4. Який великий закон, сам того не підозрюючи, Том відкрив?(с.161 зі слів Отже….до було досягти.)
  5. Якою була реакція тітоньки Поллі на виконану племінником роботу?(Вона навіть не повірила, проте оглянувши паркан, була вражена)

ІV Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів

(Слайд 10. Кросворд)

4.1. Робота з кросвордом.

  •                  Подивіться на цей уже розвязаний  кросворд і подумайте, які запитання ставив його укладник.

    БЕН       (Хто перший з хлопців підійшов до Тома?, Чиїх кепкувань Том  

                    боявся найбільше?)

    Л І Т О        (В яку пору року відбувалися події?)

В А П Н О    (За допомогою якого матеріалу Том фарбував паркан?)
Я Б Л У К О    (Що гриз Бен, коли підійшов до Тома?)

4.2. Робота з ілюстраціями до твору

- Зверніть увагу на ілюстрації до повісті. Перекажіть, який епізод на них зображено? (На ілюстрацій зображений епізод, як Том Сойєр, сидячі на діжці і поїдаючи яблуко, насміхається над Беном, який у той час фарбує паркан.)

4.3. Робота з епіграфом

(Слайд 11 Епіграф)

  • Давайте повернемося до епіграфу нашого уроку. Давайте разом його прочитаємо.

Епіграф нашого уроку:

Природа бажає, щоб діти були дітьми, перш ніж бути дорослими. Ж.-Ж.Руссо

- Поясніть, чому саме ці слова є епіграфом  до сьогоднішнього уроку, спираючись на зміст ІІ розділу.

( Том та його друзі це хлопчаки, які хочуть грати веселитися, їхнє життя наповнене пригодами, цікавими історіями. Дитинство триває не довго і треба встигнути награтися, побешкетувати, адже в дорослому житті на пустощі часу не вистачає)

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання

5.1. Підсумкова бесіда

-  Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому? (Те, що Марк Твен в дитинстві хотів стати моряком, що взагалі не стоїть поруч з літературною діяльністю, хоча, можна впевнено стверджувати, що з нього письменник вийшов дуже хороший)

-  Чому в письменника такий псевдонім — Марк Твен? (Псевдонім письменник отримав завдяки тому, що він працював лоцманом на пароплаві)

-  Які професії змінив у житті Марк Твен? (Був учнем майстра в книгарні, потім складачем, лоцманом)

VІ. Осмислення домашнього завдання

1.Прочитати статтю у підручнику про письменника ( с. 154 – 155)

2.Прочитати 6,9 розділи повісті «Пригоди Тома Сойера» ( с.161-167)

3. Вивчити теоретико-літературне поняття «повість»

4. Створити ілюстрацію до прочитаних розділів. (за бажанням)

 

 

1

 

docx
Додано
4 березня 2020
Переглядів
2904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку