КОНСПЕКТ УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 6 КЛАСІ
ТЕМА. І.А.КРИЛОВ «КВАРТЕТ». МОРАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ БАЙКИ
МЕТА: закріпити теоретичні знання учнів про жанр байки, її побудову; вказати на моральні проблеми, які байкар підіймає у творі «Квартет», проаналізувати художні особливості твору, формувати навички аналізу твору;
розвивати зв’язне мовлення, навички виразного читання, логічне мислення та творчі здібності учнів;
виховувати критичне ставлення до людських вад, вимогливість до себе, прагнення до самовиховання
ОБЛАДНАННЯ: портрет байкаря, текст байки «Квартет», презентація, лоції (кожному учню або одну на парту), картки для характеристики героїв
ХОД УРОКА
І.ОРГ.МОМЕНТ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Вірю – не вірю»
Байка – це віршований твір повчального змісту.
Мораль – висновок, який утілює ідею і повчальний зміст байки.
Засновник жанру байки – І.А.Крилов.
Езопівська мова – художня мова, де думка зашифрована в алегоріях і натяках.
Алегорія – це інакомовлення.
Герої байок – завжди тварини, в образах яких втілюються людські вади.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Ви любите слухати музику?
А що треба для того, щоб гарно виконувати музичний твір?
Якщо музику буде виконувати людина, позбавлена музичного слуху, без належних навичок гри на музичному інструменті, чи сподобається вам ця музика?
Сьогодні на уроці ми поговоримо про горе-музик, образи яких розкриває в своїй байці «Квартет» найвідоміший російський байкар – Іван Андрійович Крилов.
Отже, тема нашого уроку: І.А.Крилов «Квартет». Моральні проблеми байки. Ми ознайомимось зі змістом байки, проаналізуємо її дійових осіб, опрацюємо мораль та поміркуємо, яке виховне значення має ця байка для нас, сучасних учнів.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1.Виразне читання байки вчителем.
2.Словникова робота
Квартет – музичний ансамбль із чотирьох виконавців, або п’єса у виконанні чотирьох музичних інструментів.
Бас – контрабас. Найбільший смичковий інструмент скрипичної родини з найнижчим звучанням.
Альт – музичний інструмент з середнім звучанням.
Прима – перша скрипка в оркестрі.
Втора – друга скрипка в оркестрі.
3.Аналіз байки.
Робота з лоцією.
Лоція (від голландського loodsen — вести корабель)— посібник для плавання, який дає повний опис морів, річок, узбереж.
Лоція на уроці літератури –інтелект-карта, яка призначена для організації індивідуальної та групової роботи з учнями, дає їм можливість дописувати певні відповіді, малювати, підкреслювати, виділяти важливе й значуще.
Впродовж уроку, аналізуючи байку, учні заповнюють свої лоції (індивідуально або працюють в парах). Наприкінці уроку декілька учнів можуть представити результати своєї роботи.
Бесіда:
Хто є автором байки? Що ви можете сказати про цю людину, спираючись на минулі уроки? (Обговорення та самостійне заповнення відповідної частини лоції)
Які персонажі діють у байці?
Чи вдало завершили справу учасники квартету?
Чому? Хто може бути музикантом?
В чому, за думкою героїв, причина невдачи?
Чи змогли вони домовитись?
Чому обрані саме ці герої? Втіленням яких якостей вони є?
Які приказки про них ви знаєте? (кривляється як мавпа, впертий як осел, від нього користі, як від козла молока, ведмідь на вухо наступив)
Інтерактивна вправа.
На дошці картки з героями та рисами характеру. Завдання: з’єднати героя з його характеристикою (можна використовувати інтерактивну дошку).
Мартишка |
Осел |
Козел |
Мишка |
Соловей |
Позбавлений будь-яких музичних здібностей |
Незграбний, неповороткий |
Знавець своєї справи |
Непосидючий, вертлявий, несерйозний |
Упертий, тупий |
Після обговорення самостійне заповнення відповідної частини лоції.
Виразне читання байки в особах
Підготовка:
Скільки нам потрібно виконавців?
Звертаємо увагу на те, як читати слова того чи іншого персонажа:
Мартишка – читати швидко, інтонація повчальна, в деякій мірі хвастлива.
Осел – читати голосно, в тоні повинна звучати грубість, впертість, самовпевненість
Соловей – читати спокійно, в тоні – повчання, осуд, насмішка
Слова автора – читати серйозним тоном, не поспішаючи.
Розподіл ролей
Читання байки в особах
Продовження бесіди
А чи справді це байка? Спробуємо довести.
Згадайте ознаки байки.
ОЗНАКИ БАЙКИ Коротка оповідь: прозова або віршована 2 частини: оповідь і мораль Алегорія (інакомовлення) Сатиричне зображення Герої – найчастіше тварини Діалог Афористичність мовлення |
Доведіть, що твір «Квартет» має ці ознаки і за жанром є байкою. (Обговорення та самостійне заповнення відповідної частини лоції)
На скільки частин ми можемо поділити байку?
В яких словах мораль байки?
Хто говорить ці слова та чому саме він?
Як ви розумієте мораль байки? (Заповнення відповідної частини лоції)
Які крилаті вислови зустрічаються в байці? (Заповнення відповідної частини лоції)
Про що попереджає І. А. Крилов читачів? (І. А. Крилов говорить про те, що важливо мати музичні здібності для того, щоб гарно грати)
Чи тільки про музикантів ця байка?
Які людські вади висміяв байкар? (Заповнення відповідної частини лоції)
Слово вчителя.
Байка «Квартет» Івана Крилова висміює вищий орган царської Росії — Державну раду, засновану в 1801 р, що складалася з чотирьох департаментів. Його члени ніяк не могли розміститися по відділах і без кінця пересідали з одного в інший.
Байка створена у 1811 році, тобто більш ніж двісті років тому. Чи цікава вона для сучасного читача? Які висновки ви зробили після знайомства з байкою? (Заповнення відповідної частини лоції)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Презентація учнями результатів своєї роботи з лоціями.
Які висновки ви зробили для себе після сьогоднішнього уроку?
А зараз ми послухаємо, як грають справжні майстри своєї справи. (Прослуховування музичної композиції британського композитора Карла Дженкінса у виконанні струнного квартету «Focus Fortis "Palladio"
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити байку Крилова напам’ять