Поетизація світлого та чистого кохання в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Образи Оксани та Вакули

Про матеріал
Мета: навчальна - поглибити первинне враження від прочитаного, продовжити роботу над характеристикою образів, розкрити майстерність письменника в описі стосунків Вакули та Оксани; розвивальна - розвивати образне мислення учнів, вміння характеризувати образи персонажів, аналізувати епізоди, висловлювати свою думку й обґрунтовувати її; виховна – виховувати інтерес до творів М.В.Гоголя, любов до рідної української землі, її славного минулого; сприяти вихованню естетичного смаку, моральності, духовності.
Перегляд файлу

1

 

Поетизація світлого та чистого кохання в повісті  М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Образи Оксани та Вакули

Мета: навчальна - поглибити первинне враження від прочитаного, продовжити роботу над характеристикою образів, розкрити майстерність письменника в описі стосунків Вакули та Оксани;         

розвивальна - розвивати образне мислення учнів, вміння характеризувати образи персонажів, аналізувати епізоди, висловлювати свою думку й обґрунтовувати її; 

виховна – виховувати інтерес до творів М.В.Гоголя, любов до рідної української землі,        її славного минулого; сприяти вихованню естетичного смаку, моральності, духовності.

Обладнання: портрет М.В.Гоголя, текст збірки М.В.Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки», виставка ілюстрацій до твору, малюнки учнів, фрагмент опери Римського-Корсакова «Ніч перед Різдвом», уривки з фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки» (художній фільм, 1961, режисер Олександр Артурович Роу), мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

                                                                    

                                                                     Зараз прочитав «Вечори поблизу Диканьки». Вони

                                                                     здивували мене. Ось справжня веселість, щира,

                                                                     невимушена, без манірності. А місцями яка

                                                                     поезія! Все це так незвичайно в нашій нинішній

                                                                     літературі…

                                                                                                                         О.Пушкін

                                                                     Любов страху немає

                                                                                                              Нестор Літописець

Хід уроку

   І. Організаційний момент

  ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Слово вчителя.

(Вступні слова учителя звучать під звуки народної пісні «Місяць на небі»)

        З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобається Різдво і Новий рік. Чому? Мабуть, тому, що всі люди очікують на подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі виносимо  з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки. А дорослі чекають  змін у житті, розв’язання якихось важливих проблем. Новорічні і різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідно кожному.

Слайд  1 Англійський письменник Чарлз Діккенс писав: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче в мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто немає ні грошей, ні долі, - таки самих людей, як вони самі».

         У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріти із цікавою книгою, що здатна перенести нас в невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме такими героями є персонажі повісті М.В.Гоголя Оксана і Вакула.

        Сьогодні нашим завданням буде поглибити свої знання щодо змісту твору, схарактеризувати образи головних героїв, прослідкувати як і під впливом чого змінюється доля Оксани та Вакули в повісті М.В.Гоголя.

 

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку.

Слайд 2.  Поетизація світлого та чистого кохання в повісті  М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Образи Оксани та Вакули

 (Запис дати та теми уроку)

Слайд 3. Очікуванні результати

На цьому уроці ви зможете :

  • повторити термін «повість»;
  • вдосконалити навички виразного читання;
  •  аналізувати прозовий твір;
  • розвивати усне зв'язне мовлення;
  • вміти відтворювати основні події твору.
  • аналізувати вчинки і характери героїв.

Пояснення значення епіграфів    

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слайд 4

 І) Бліц-опитування «Хто найкраще пам’ятає події повісті?”

Вчитель: Давайте перевіримо, чи вдалося вам гарно запамʼятати зміст та подробиці повісті.

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір’ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті “Ніч .”.?(Ковалем)

4) Назвіть “транспортний засіб” коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя “Ніч”.? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохи. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісні, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

Слайд 5

2) Гра „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав: "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".

Тому, я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті за їх описом.

  • «Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі». (Чорт)
  • ".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана)
  • «Обережно витяг  він з-за пазухи черевики …; умився, причепурився якнайкраще, … вийняв зі скрині нову шапку… із синім верхом…; вийняв новий барвистий пояс; поклав усе це разом з нагайкою в хустку й подався просто до Чуба». (Вакула)
  • „... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна ні погана собою ” (Солоха)
  • «Солоха думала довго, куди заховати такого огрядного гостя; нарешті вибрала найбільший мішок з вугіллям.. і кремезний чоловік забрався з вусами, з головою і з капелюхами в мішок». (Голова)
  • „... «Він, хоча й на зріст невеликий, завширшки був-таки як добра діжка. Ходив до того в таких просторих шароварах, що як би широко не ступив би віня, ніг зовсім не було знати…» (Пацюк)
  • «Бідолашний дячина не посмів ані кашлянути, закректати з болю, коли тяжкий дядько витеребився йому трохи не на голову та розіклав намерзлі на снігу чоботи по обидва боки його скронь». (Чуб)

3) Презентація творчих робіт (творів-мініатюр) «Різдво у моїй родині”

    Учитель. Найбільш шанованим святом в українців було і є Різдво – свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це одне з найсвітліших свят, яке всім християнським  світом відзначається з особливим благоговінням. Вдома ви писали твір-мініатюру «Різдво у моїй родині», оформили роботи у вигляді маленьких зірочок, завдяки чому ми створимо різдвяне небо (А в цей час учні зачитують свої твори, а потім чіпляють «зірочки» на стіну, де вже висить місяць їз назвою конкурсу. Таким чином створюється зоряне різдвяне небо.)

 

ΙΙІ. Опрацювання навчального матеріалу.

   1. Слово вчителя

       Микола Васильович Гоголь завжди прагнув знайти ідеал людини, багатої душею, людини з високими моральними якостями. Так, в повісті «Ніч перед Різдвом» автор малює простих селян, які наділені вродою, силою, красою духу, оптимізмом. Такі головні герої повісті – Вакула та Оксана. Подивіться на цю щасливу пару. Але такими вони постануть перед нами тільки у фіналі повісті. До цього їм треба пройти певні випробування

і подолати перешкоди.

       - Тепер поглянемо, що робить, залишившись сама, красуня-дочка.

 

   2. Інсценізація підготовленими учнями уривку з повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» (Оксана перед дзеркалом. Прихід Вакули) (На початку звучить пісня

«Гарна я, гарна…)»

Учитель : Що ж, ви тільки що довели, що напередодні Різдвяного свята герої не відчувають себе щасливими – Оксана нікого не любить , а Вакула любить, та не відчуває взаємності і тому страждає . Але ми з вами  вже впевнились , що Різдво – чудове і радісне свято, яке робить людей  щасливими і добрими , а , іноді, в чарівну Різдвяну ніч відбуваються справжні чудеса … Різдвяна ніч у Гоголя теж незвичайна – вона своєю чудодійною силою вплинула на наших героїв і змінила і їхні стосунки, і їх самих . Давайте прослідкуємо , як це відбулося .

Любов – це глибоке почуття і щоб зрозуміти , як воно виникає , треба заглянути в саму душу закоханої людини . Зараз дослідники тексту твору спробують довести , що М.В.Гоголь – тонкий психолог , якому вдалося проникнути у внутрішній світ своїх героїв . Для цього письменник використовує мовні засоби та внутрішні монологи , в яких герої самі говорять про свої почуття.  

 

   3. Рольова гра

Завдання для  груп. В роботі можна користуватись матеріалами домашнього завдання.

    І група (хлопці) – Вакула про себе

(Я коваль Вакула, мене знають і в Диканьці, і поза її межами.  Люблю кувати гарні речі з заліза, ось Оксані  з найкращого заліза скриньку викував, дві ночі з кузні не виходив. А ще  люблю малювати . В селі мене гарним живописцем вважають, розписав стіни церкви , розфарбував деревʹ яний посуд , з якого їдять усі козаки в Диканьці. Все добре, якби не Оксана. Люблю її всім серцем, а вона грається моїм почуттям, як іграшкою . А вона ж мені найдорожча в світі. Коли я бачу її, то завжди милуюся  нею. Я розумію, що вона дівчина примхлива, самозакохана, норовлива, але все одно не перестаю її любити. Не можу відвести від неї очей. Готовий

заради неї на будь-що.)

- Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту. (Коваль був богобоязлива людина й малював часто образи святих, і тепер ще можна знайти в Т... церкві його євангеліста Луку. Але все перевершив він, як змалював у церкві на стіні, святого Петра в день Страшного Суду, з ключами в руках, що виганяє з пекла нечисту силу.)

        2 група (дівчата) – Оксану про себе

(Я Оксана, дочка заможного козака Чуба. Ні в чому не мала нестачі і звикла, що батько виконує всі мої забаганки. Я дівчина вродлива, приваблива, грайлива, норовлива, тому хлопці завжди біля мене. Чи подобається мені Вакула? Мабуть, що ні, скоріше його подарунки і відданість. Можливо, до мене посватається багатй хлопець, який буде милуватися мною, і тоді я стану найщасливішо дівчиною в усьому світі.)

       Групи презентують результати своєї роботи.

 

    Учитель. Оксана, дійсно самозакохана дівчина, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).

 

      4. Слово учителя.

       Вакула сильний та добрий, працьовитий хлопець. Він гарний художник і вправний майстер. А ще Вакула вміє віддано кохати. Перешкоди, які виникають на його шляху, не зупиняють його, а навпаки, заставляють проявляти винахідливість, ініціативу і рішучість. Всім серцем любить Вакула прекрасну Оксану. Але не просто складаються їхні стосунки.

       5. Робота з ілюстраціями. Використовуючи цитатний матеріал та запропоновані ілюстрації розповісти про героїв. 

( І група – до образу Вакули, ІІ група – до образу Оксани)

Слайд 6

І варіант

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\Уроки М.Гоголь\108781571_2 (1).jpgC:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\Уроки М.Гоголь\108781590_13.jpg68444823_cd43f78bfb14bc2295c88e77651

   

 

 

 

 

     

 

 

 

ІІ варіант


    

  Характеристика Оксани за ілюстраціями підручника

- Якою зображена Оксана?

- Чи схожа вона на героїню повісті М.Гоголя?

 (Оксана – українка-красуня, на картині схожа на гоголівську героїню. В неї гарне, молоде личко, вінок зі стрічками на голові, вишита сорочка. Вона така ж горда та примхлива, як у Гоголя.)

 

     6. Словникова робота (індивідуальне завдання – робота з тлумачним словником)

        Примхливий – вередливий (із забаганками), вибагливий, химерний, мінливий, свавільний;

        норовливий – впертий, непокірливий, капризний, примхливий;

        кокетка – жінка, яка прагне сподобатися своєю поведінкою, одягом.

 

     7. «Гронування». Визначити риси вдачі головних героїв.

 

        Риси характеру Оксани на початку повісті:

        приваблива, горда, примхлива, норовлива, вередлива, самозакохана, кокетлива.

 

        Риси характеру Вакули:

        Сміливий, розумний, сором’язливий, працьовитий, вірний, відданий, люблячий,  рішучий, обдарований, наполегливий (любить Оксану, незважаючи на її опір і глузування), простодушний (не помічає, як Оксана насміхається над ним), богобоязливий

 

     8. Бесіда за змістом

     Учитель. Зрештою самовідданість, сміливість Вакули, його безмежна любов і відданість отримали винагороду – Оксана покохала його. Простежимо зміни в характері Оксани.

     В різдвяну ніч сталося чудо – і Оксана змінилась. Якою була вона? Якою стала? Чому? (Події відбуваються в Різдвяну ніч, а саме в цю ніч очищається і просвітлюється душа. Отже, страждання очистили душу Оксани.)

     - Чи закохалася б Оксана у Вакулу, аби не знала, що він зник? (Ні.)

     - Чи схоже перетворення Оксани на диво?

 

     5. Створення логічного ланцюжка розвитку почуттів Оксани, спостереження над змінами в образі героїні. Розташуйте картки з написами почуттів в такій послідовності.     

(Картки прикріпити на дошці)

 

          До Різдвяної ночі                                                           Після Різдвяної ночі

Кокетування, каяття, гордування, зневага, картання себе, пихатість, тривога, глузування, збентеження, сльози, любов, знущання., радість, щастя.

 

     6. Обговорення дискусійного питання

     - Чи гідна Оксана любові Вакули? (Хлопці – дівчата «за» чи «проти»)

 

     ІV. Підсумкове слово вчителя

 

      І. Символічне значення образу Оксани.

      Оксана – головна героїня, дівчина, із-за якої розгорнулася інтрига в повісті, - стала здатною на співчуття, коли Вакула зник. Оксана жалкує, що жорстоко з ним повелася, на святковій Різдвяній службі, де зібралися всі жителі села, не вистачало лише коваля.»Одна тільки Оксана стояла наче не своя: молилася і не молилася, ... сльози бриніли на очах».

      Дівчина кається у своїй жорстокості, ніби в обмін на це, її серце стає здатним любити. Вона з радістю зустрічає Вакулу після повернення його з Петербурга. «Ні! Ні! Мені не потрібно черевичків! – говорила вона, махаючи руками і не зводячи з нього очей, - я і без черевичків…» - Далі вона не договорила і почервоніла.

      Гоголь нам показує іншу Оксану – не горду, а люблячу і смиренну. У кінці повісті ми бачимо її біля дверей розписаної нової хати: «красива жінка з дитям на руках». Згадаймо, як захоплювався в Петербурзі Вакула картиною Пречистої діви з немовлям, символом святої любові – і перед нами вона ніби оживає.

      Тож головна ідея твору: справжнє щире кохання перемагає всі негаразди. Віра, краса, любов, на думку Гоголя, роблять життя людини щасливим.

 

      2. Перегляд фрагменту (по можливості) кінострічки «Вечори на хуторі біля Диканьки»    

           - А зараз я пропоную подивитися кадри з кінофільму, знятого в 1961 році кінорежисером О.Роу  (Перегляд фінального епізоду фільму)

 

       - Яке ж воно кохання?

         (Кохання – чудове, чарівне, прекрасне прочуття, здатне змінити людину, зробити її кращою, доброю, але воно дуже вразливе, тривке і його треба цінувати і відноситися до нього бережно.)

        (Фінальні слова вчителя звучать на тлі музики з опери П.Чайковського «Черевички»)

 

      V. Аналіз виступу учнів, аргументація оцінок.

 

      VІ. Домашнє завдання: виписати цитати, які характеризують Солоху, чорта, Пацюка (по групах); усно охарактеризувати цих персонажів.

    

 

 

doc
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
2300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку