Урок зарубіжної літератури у 7 класі на тему «Друга світова війна у європейській поезії»
Мета: узагальнити знання учнів про особливості зображення теми війни в літературі; ознайомити з життєвим і творчим шляхом А.Маргул-Шпербера, К.І.Галчинського, знайти спільне і відмінне у віршах поетів; розвивати в учнів уміння робити висновки на основі вивченого, навички ідейно-художнього аналізу поетичного твору; сприяти формуванню особистого ставлення до проблем, порушених у творах, повагу до історичного минулого, патріотичних почуттів.
Обладнання: комп’ютер, проєктор, мультимедійні матеріали, підручник, портрети письменників, матеріали індивідуальних випереджуючих завдань ( «Портрет з обрамленням», «Історична довідка»), репродукції картин, виставка художніх творів на тему війни; добірка віршів про війну; відео «Спогади про табір смерті» https://www.youtube.com/watch?v=nLMrHJzA2js; відео «В той день, коли закінчиться війна» https://www.youtube.com/watch?v=_A-f8idpJdU.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Введення в тему уроку.
ІІ. Друга світова війна- це подія, що змінила життя людства на до та після…Вона ввійшла в історію народів світу, залишилася навічно в долях нащадків.
ІІ.Історична довідка. Друга світова війна ( випереджуюче завдання за обраним джерелом).
ІІІ. Тема Другої світової війни у мистецтві-одна з найпоширеніших у світі.
ІУ. А.Маргул-Шпербер, видатний німецькомовний поет, автор вірша «Про назву концтабору Бухенвальд».
1.Перевірка домашнього завдання: пояснити, як візуальні образи на запропонованому зображенні пов’язані з життєвим і творчим шляхом поета.
Буковина-край буків, батьківщина поета; Чернівці-навчання в гімназії, університеті; Відень-переїзд родини за часів першої світової війни; Франція, Америка-країни, якими подорожував А.Шпербер; Бухарест- еміграція до Румунії).
2. У назві твору, який ми будемо вивчати, є назва міста Бухенвальд. Що вам відомо про це місто?
3. Понятійний словник твору.
Веймар- культурна столиця Німеччини, місто,в якому жили й творили світові генії Гейне та Гете, яке розташоване на відстані 6 милей від Бухенвальду.
Надпис на воротах концтабору Бухенвальд «Кожному своє».
Буковина- у буквальному перекладі «земля буків», букових лісів.
4. Виразне читання вірша.
5. Осмислення та аналіз твору.
1. Чому в першій стрічці вірша поет згадує Веймар?
2.Яким постає рідний край ліричного героя у дитячих спогадах?
3. Чому герой не може згадувати свою Батьківщину тепер?
4. Який ключовий образ поезії зазнає змін?( Хмари в небі).
5.Використання яких художніх засобів дозволяє створити картину протистояння миру війні?
6. Сформулюйте тему та ідею твору.
У. Наступний наш крок-дотик до творчості видатного польського поета К.І.Галчинського, знайомство з його поезією «Пісня про солдатів Вестерплятте».
1. Портрет з обрамленням. Розповідь учнів про життєвий та творчий шлях поета за попередньо підготовленою інформацією.
(Висновок: поету довелося пізнати лихоліття війни, полону. Це дало йому право писати для того, щоб пам’ятали).
2.Хроніка подій. Прочитати матеріал підручника «Зарубіжна література. 7 клас» (автор Є.Волощук).Чому ця подія стала знаковою для польського народу ? (Окупанти у перший тиждень війни зустріли шалений супротив невеличкого гарнізону).
3.Виразне читання з наступним ідейно-художнім аналізом твору.
УІ. Сучасне нашої держави- виклик не тільки для нас, а й для всього світу. Виборюючи своє право бути незалежним, наш народ став прикладом єднання, мужності.Мужності, яка поєднується з любов’ю та надією. Сучасна поезія поповнюється творами про будні війни. Можливо, літературні критики зроблять певні зауваження щодо форми, рими тощо. Але глибина пережитого, щирість не викликають ні в кого ніяких сумнівів та ставлять їх в один ряд з творами визнаних геніїв. Переконаймося в цьому самі.Учні читають обрані сучасні поезії про війну в Україні.
УІІ. Сила слова магічна. Подумки побажаймо нашій країні пермоги, попросимо у Всевишнього сили та мужності для бійців і помріємо про День Перемоги для країни. І щоб наблизити такий бажаний день, коли закінчиться війна, я пропоную вам виконати колективну роботу.
Учні під музичний супровід пісні «В той день, коли закінчиться війна» https://www.youtube.com/watch?v=_A-f8idpJdU)роблять короткі записи про те, яким вони бачать цей день, що ми повинні зробити, щоб він настав якнайшвидше. Записи збираємо до конверта, який відкриємо всі разом в той день, коли закінчиться війна…