Конспект уроку "Зображення трагедії відчуження в новелі «Перевтілення».

Про матеріал

"Зображення трагедії відчуження в новелі «Перевтілення». Образ Грегора Замзи як гротескний «автопортрет» письменника й уособлення типу «маленької людини» ХХ ст."

Перегляд файлу

Зображення трагедії відчуження особистості в новелі

«Перевтілення». Образ Грегора Замзи  як  гротескний «автопортрет»  письменника й уособлення типу «маленької  людини» ХХ ст.

 

 

 Тема. Франц Кафка. Зображення трагедії відчуження особистості в новелі «Перевтілення».Образ Замзи як гротескний літературний «автопортрет» письменника й уособлення типу  « маленької людини» ХХ ст.

 

 Мета: проаналізувати новелу Ф. Кафки «Перевтілення» (яке місце посідає  в її ідейному змісту головний герой),  навчати аналізувати  літературні образи через постановку питань до них, дати можливість усвідомити, що внутрішні суперечливості  образу є його звичайними і необхідними елементами.

 

 Обладнання:  портрет  Ф.  Кафки, репродукція  картини Е. Мунка «крик»,  яблука на парті біля  кожного  учня,  тест новели, опорні схеми «Конфлікт в оповіданні Ф.Кафки «Перевтілення», Становище Замзи у родині.»  «Убитий небом!» - епіграф.                                                                      

           (Гарсія Лорка)

 

ХІД  УРОКУ

І. Оголошення теми, мети та завдань  уроку.

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів.

 

Питання до учнів.

 1) Визначте основні  етапи життєвого та творчого шляху Ф. Кафки.

 2)Які обставини особливо вплинули на характер індивідуальності письменника та особливості його творчого доробку ?

 

ІІІ. Опрацювання теми  уроку.

 1.  Слово вчителя з елементами бесіди.

 Ми пригадали з вами, про що  йшлося на попередньому уроці, і з’ясували, що творчість Кафки і через  індивідуальні причини, і через причини загальні має надзвичайно особистісний характер. А якщо перекласти це на мову літературознавства,  то таке мистецтво кваліфікується як модернізм. І тому не випадково, що у центрі  більшості його творів – і новела «Перевтілення» не є винятком – один  певний герой, який переживає не найкращі дні.

 Тому, починаючи вивчення згаданої  новели, доречно буде зосередити увагу на образі головного  героя – Грегора Замзи.

 

 Звучить вірш Ф. Грація Лорки «Повернення з прогулянки»

 Убитий небом,

 Серед  форм, які прямують до землі,

 І форм, які  відшукують кристал.

 Я  запущу своє  волосся.

 З обтятим деревом, що не співає,

 Із хлоп’ям, чиє обличчя біле, як яйце.

 Із звірятками, яким розбито голови.

 І з водою в лахах  сухих стебел.

 З усім, що повила глухоніма утома,

 І з метеликом, утопленим в чорнильниці.

 Стикаючись із власним обличчям, обмінним щодня.

 Убитий небом!

 

 Дивний вірш, чи не так? Та ще й важкий для розуміння… Але щось, певно, ви збагнули? Що саме? Я це пов’язано  з темою нашого уроку?

 Так, якщо не безпосередньо, то принаймні опосередковано настрій вірша Гарсія Лорки виражає те, що ми  відчуваємо, читаючи новелу Кафки «Перевтілення».

 

 А що саме ми відчуваємо?

 Неабияке здивування і майже шок, тому що ось так, без будь-якої певної причини герой новели, прокинувшись уранці, бачить, що він перетворився на велетенську комаху.

 Що ж сталося? І найголовніше – чому та  сталося і який у цьому сенс, якщо він є?

Ці питання і стануть предметом нашого розгляду.

 1. Назвіть тематику творчості Кафки.

 2. Назвіть особливості композиції твору ( з кількох частин він складається).

 3. Ваші варіанти заголовків до тих частин, які складають новелу.

Варіанти: 

 

 І частина. Жахливе перевтілення.

 ІІ частина. Нове існування.

 ІІІ частина. Зникнення  Грегора. 

 

 Основні теми:

 1. Самотність. Сприймається трагічно і  незмінно. Людина  приречена на  самотність.

 2. Всесильне і всемогутнє зло,  яке  панує у світі. Людина в боротьбі зі злом завжди програє.

 3. Роз’єднаність, розрізненість,  відчуженість людей. Ніхто не може зрозуміти іншого.

 4. Вина людини. Кожна людина винна або може бути винна, будь-кого можна  звинуватити,  винести вирок.

Ї

 ІV. Робота над схемою-конспектом «конфлікти у новелі Ф.Кафки «Перевтілення»

 

 V. Слово   вчителя   з елементами бесіди.

 1. Чому ми можемо  назвати  твір  Ф. Кафки «Мої  історії це я ?» (Про  це свідчить  прізвище головного героя, яке є  криптограмою ( тайнописом) прізвища Кафка. )

 2. Чому ми можемо назвати Кафку «в’язнем   сімейного вогнища ?»

 (Дитячі роки наповнені страхом перед жорстокістю, гнівом, несправедливістю батька.  Почуття страху та провини перед батьком Кафка відчуватиме усе життя: «Я втратив віру в себе,  зате придбав безмежне  почуття провини»).

 (Стосунки із сім’єю  були важкі,  але Кафка був  хворобливо прив’язаний до рідного дому: «Я постійно стою перед своєю сім’єю і  широко розмахую ножем,  намагаючись одночасно їх і  поранити і захистити).

 3. Чому Кафка жив довгі роки  подвійним життя? (Замза ненавидів свою службу, вона заважала йому творити).

 

  VІ. Робота над схемою «Становище Замзи у родині».У чому ви  бачите схожість між життям Кафки і його головного героя (Образ батька, стосунки з ним, становище у сімї, відношення до служби). 

 Можливі інші варіанти відповідей учнів.

 

 VІІ.  Робота над текстом новели.

  1. Назвіть коло людей, серед яких  знаходиться Грегор.
  2.  Як ви гадаєте, чому в оточенні Грегора немає друзів, коханої дівчини?
  3. Що в своїй  роботі Грегор вважає  найбільш  тяжким і нестерпним для себе?
  4. Чому Грегор приречений на таку тяжку працю, бездуховне існування?
  5. На яку жертви  Грегор іде заради сім’ї? 
  6. Чи могла сім’я змінити на краще життя Грегора? Як саме.

 

VІІІ. Узагальнення  спостережень над текстом,  підсумки  уроку.

 Учитель. Головний герой має добре, любляче серце, почуття власної гідності, старанний, працьовитий,  відданий  почувається у жорстокому бездушному світі «маленькою людиною», самотнім,  приниженим. Істотою, яка заявляючись на світ, безжалісно «вбивається  небом».

 Перед кожним із вас лежить яблуко – що з ним зробити, вирішувати вам: ви можете  жбурнути їм у Грегора Замзу», самі можете його з’їсти,  але можете пригостити  цим яблуком  першого, хто трапиться вам і кому б вам хотілось зробити приємне.

 ІХ. Домашнє завдання.

 1 Напишіть невеликий твір – роздуми на тему: «Прокинувшись, я  побачив, що перетворився на…»


Конфлікт у новелі Франца Кафки «Перевтілення»

 

Схема №1

 

Частина твору: 

 

 повірений  мати

 

 шеф сестра

 батько  батько

 

 

 

 

 

Схема №2

 

 

Замза

 

Конфлікт:

 

Світ:

 


Становище Замзи у родині

ДО ПЕРЕВТІЛЕННЯ

ПІСЛЯ ПЕРЕВТІЛЕННЯ

СМЕРТЬ

 

 

 


Література.

  1. Кафка  Ф. Вибрані твори: Процес. Вирок. Перевтілення.

 Голодомайстер/ Переклад з нім. П. Таращука, Є. Поповича Для ст. шк.

віку./Упоряд. Та приміт. Є. Волощук – К. Ґенеза, 2003

2. Зарубіжна література ХХ ст. /за редакцією М.І.Борецького: підручник для 11 кл. середи. З/о школи, ліцеїв, гімназій – Львів:

Світ, 2000.

3.Зарубіжна література: хрестоматія посібник для 11 кл. з/о школи

Навч. зал. – К.Генеза, 2003.

4. Штейн бук Ф.М.Вивчення зарубіжної літератури. 11 клас. Харків.

Веста: Видавництво «Ринок» 2003

5. Хроменко І. Розпачливий крик самотньої людини.

/Зарубіжна література -2007 №9/

 6. Воронаєва О.Б. Трагедія Грегора Замзи (Заруб. література-2008-№2/.


a

Фотозвіт

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Михайлівна Катерина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
4890
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку