Мета: поглибити знання про звертання; удосконалювати вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв'язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; виховувати любов і повагу до рідної мови, до України , до рідного народу, почуття національної самосвідомості.
м.Мелітополь, ЗОШ№7
Вчитель вищої категорії
Лісняк О.М.
УРОК-КНИЖКА 8 клас
Мета: поглибити знання про звертання; удосконалювати вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; виховувати любов і повагу до рідної мови, до України , до рідного народу, почуття національної самосвідомості.
Обладнання: підручник, текст, мультимедійна система, опорна схема
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, поглиблення знань.
Форма уроку: урок-книжка
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Сторінка перша
Вступ до нашої книги буде незвичайний, як і урок сьогодні… Урок у вигляді книжки… Часто, сповнена мудрості, розкриває свої обійми для нас саме книга. Коли читаєш її, в уяві постають дивовижні образи, створені митцями слова. А чому сьогодні не спробувати, хоча б на 45 хвилин стати митцями? І не створити своєї книги, адже кожен із нас творець!
Сторінка друга
2. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, рушаємо! Тема, над якою ми сьогодні працюємо…
Поставимо собі за мету поглибити знання з теми; удосконалювати свої вміння визначати звертання в реченні, ставити відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення.
Епіграфом до нашої книжки можна запропонувати рядки відомого українського поета Павла Тичини
Епіграф
Слово наше рідне,
Ти сьогодні зазвучало
Як початок, як начало,
Як озброєння всім видне,
Слово наше рідне!
Павло Тичина
(Вчитель оголошує зміст і маршрут уроку.)
Маршрутний лист… або просто зміст. Для того, щоб виконати завдання, ми обов’язково маємо продумати зміст як книги, так і нашої роботи.
Сторінка перша
Вступ.
Сторінка друга
Повідомлення теми, мети та епіграфу уроку.
Сторінка третя
1. «Мікрофон».
2.Робота за § підручника.
3.Робота за «Опорною схемою».
Сторінка четверта
1.Робота з текстом.
2.Лексична хвилинка.
3.Мовознавчий коментар (розстановка розділових знаків).
Сторінка п’ята
1.Графічний самодиктант.
2.Робота в парах (взаємоперевірка робіт).
Сторінка шоста
Творча робота в групах:
1 група –записує прислів’я, приказки про рідну мову
2 група – записує віршовані рядки українських поетів, в яких є звертання
3 група – записує власні чотирьохряддя про українську мову
Сторінка сьома
1.Рефлексія.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Сторінка третя
3. «Мікрофон»
1.Що таке звертання?
2.Які особливості інтонації при звертанні?
3.Як виділяються звертання в реченні та усному мовленні?
4.Чи бувають звертання членами речення?
5.У якому відмінку вживаються звертання у реченні?
ІІІ Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
4. Робота з підручником
А щоб поглибити свої знання з даної теми, пропоную звернутися до підручника і самостійно опрацювати § 6, а після того відповісти письмово на питання, спроектовані на мультимедійній дошці.
1.Які види звертань за будовою бувають?
2. Наведіть свої приклади (за групами) .
3. Накресліть схеми наведених прикладів.
4. Якою частиною мови найчастіше виражається звертання?
5.Які зміни відбуваються в реченні якщо перед звертаннями з’являються вигуки?(Робота за «Опорною схемою») Проілюструйте прикладами.
Сторінка четверта
5.Робота з текстом
Прочитали вступ. Розглянули зміст та третю сторінку, яка змусила замислитися над тим, що ми знаємо про звертання, а також у нас з’явилася змога поглибити знання з поданої теми. Настав час перегорнути сторінку. Що ж на ній? Прекрасний текст С.Плачинди, який називається «Рідна мова» (Вчитель виразно читає текст під музичний супровід)
Рідна мова
Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.
Красо моя! Арфо серця мого! Люблю зажуру пісень твоїх, і
невмирущий оптимізм гумору твого, і музику слів твоїх. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі, без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття. Твердине моя, і захисток, і гордість, і розрада в годину смутку. Люблю тебе в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш громами на ворогів, і вбити можеш словом єдиним, як блискавкою. Люблю і твою ніжність, ласкавість, лагідність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонце, і підносиш над хмари та між зорі, і повертаєш до діяння, до життя, наснаго моя і мудрий вічний вчителю мій.
Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на теплі й могутні хвилі свої. Єдина печаль проймає, що не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан. Бо ти є вічність. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого.
Тож такою і будь, мово рідна!
(С.Плачинда)
(Текст, який пропонується учням, подається з вилученням розділових знаків при звертаннях)
6.Лексична хвилинка
(З’ясування значення слів)
Хвилі лексиконів, оптимізм, перекотиполе, мла небуття, твердине, клекочеш, наснаго.
Але що сталося? Коректор не помітив! Відсутні деякі розділові знаки!!! Давайте «рятувати» цей текст. Ваше завдання: віднайти та записати речення зі звертаннями в зошити, розставити розділові знаки, обґрунтувати їх.
7.Мовознавчий коментар
Ви дуже добре справилися з цим завданням, але пропоную не зупинятися на досягнутому і перегорнути наступну сторінку
Сторінка п’ята
Для заповнення цієї сторінки нам необхідно накреслити схеми визначених нами речень
8.Графічний самодиктант
(Учням пропонується накреслити схеми записаних речень, користуючись опорною схемою)
9.Взаємоперевірка робіт
Пропоную обмінятися з сусідами по парті зошитами і перевірити роботи. (На мультимедійній дошці пропонуються правильні відповіді)
Сторінка шоста
Мабуть, ця сторінка нашого уроку найцікавіша. Чим? Ми багато можемо, бо чимало знаємо. Ми – творчі митці Мелітопольщини. Пропоную цю роботу виконати в групах.
1 група – пригадає прислів’я, приказки про рідну мову та запише їх в зошити
2 група – спробує згадати віршовані рядки українських поетів, в яких є звертання і запише їх в зошити
3 група – запише власні чотирьохряддя про українську мову
(На уроці з творчих робіт складається збірочка)
ІV. Підсумкова бесіда. Оцінювання
Наш урок добігає кінця, і зараз ми перегорнемо останню сторінку нашої книги і спробуємо зробити підсумок нашої роботи
Сторінка сьома
10.Рефлексія
1.Що нового сьогодні ви узнали на уроці?
2.Який матеріал пригадали?
3.Які конкретні знання та вміння здобули?
4.Чи буде корисним вивчений матеріал?
5. Озвучити опорну схему, за темою «Розділові знаки при звертаннях»
V. Домашнє завдання
Всім опрацювати § підручника за темою «Звертання»
1 група – використовуючи прислів’я та приказки про рідну мову, переробити речення, щоб в ньому з’явилися звертання.
2 група – написати лінгвістичну казку про звертання
3 група – скласти вірші про рідну мову, використовуючи звертання.
Додаток
[З, … ]. [З! … ]!
[ …, з, … ]. [О з, … ]!
[ … ,з]. [ Ой з, … ]!
[ … , з]!
[Гей, з, … ].
1