Виготовлення сувеніру «Різдвяний ангел» з елементами конструювання та петриківського розпису" сприятиме поглибленню знань про особливості й технологію виконання петриківського розпису, вдосконаленню техніки перехідного мазка та засвоєнню послідовності виконання розпису. Завдання спрямоване на розвиток образного мислення, уяви, фантазії, заохочення до творчої діяльності та формування вміння практично використовувати навички петриківського розпису у власних роботах. Конспект та тематику завдання можна використовувати у позаурочній (гуртковій) роботі або у закладах художньо-естетичного профілю з вивченням петриківського розпису.
Джерела використаної інформації:
https://www.youtube.com/watch?v=pdFSsBziEn8
https://rukotvory.com.ua/maystry/halyna-nazarenko/
https://www.facebook.com/HalynaPetrykivka/
Тема. Барвисте диво українського народного розпису
Завдання: Виготовлення сувеніру «Різдвяний ангел» з елементами конструювання та петриківського розпису
Клас: 6 клас
Мета уроку:
Сприяти поглибленню знань про особливості й технологію виконання петриківського розпису, умінню заповнювати площини елементами розпису.
Спонукати до вдосконалення техніки перехідного мазка, опанування зображення основних форм квітів, листя та засвоєння послідовності виконання розпису.
Стимулювати розвиток образного мислення, уяви, фантазії, формувати вміння практично використовувати навички петриківського розпису у власних роботах.
Оснащення уроку:
для вчителя: презентація по темі з відеозаписом послідовності зображення основних елементів; зразки сувенірів ручної роботи та петриківських листівок; схеми поетапного виконання завдання; зразки робіт; музичний ряд.
для учнів: гуашеві фарби, пензлі, стаканчик для води, палітра, кольоровий фоаміран на клейовій основі, гумка, ножиці.
Тип уроку. Урок формування умінь та навичок
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційна частина
Добрий день, любі учні. Бачу, що учні готові до уроку, то ж можемо розпочинати.
Сподіваюся, що урок буде цікавим, змістовним та продуктивним.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
Ви всі працюєте творчо, виконали багато різних завдань на уроках петриківського розпису, багато чому навчилися.
Тож мені хочеться побажати вам сьогодні, щоб ваші роботи були чудовими, адже нас з вами чекає цікаве завдання.
Інтерактивний метод «Обери правильну відповідь»
Для цього давайте пригадаємо, що ми вже з вами знаємо, тому пропоную відповісти на запитання. Готові? Перше запитання.
1.Звідки походить назва петриківського розпису?
а) від назви селища Петриківка, б) від назви свята Петра і Павла; в) хутір козака Петрика, від імені якого і пішла назва хутору.
2.На чому виконувалися перші петриківські мальовки?
а) на стінах, б)на меблях, в)на посуді, г) на папері.
3.Як називається основна квітка петриківського розпису?
а) цибулинка, б) бурячинка, в) бутон, г) розанець.
4.Яка основна особливість виконання мазків у петриківському розписі?
а) перехідний мазок, б) поступовий мазок, в) багатошаровий мазок.
5. З якого хутра майстрині робили саморобні пензлі для розпису?
а) собачого, б) білячого, в) котячого, г) лисичого?
Відповіли без жодної помилки, отже до виконання завдання готові.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку та мотивація навчальної діяльності
Отже тема нашого уроку: «Виготовлення сувеніру Різдвяний ангел з елементами конструювання та петриківського розпису».
Очікувані результати
Сьогодні ми будемо працювати з шаблонами, познайомимося з новим матеріалом – фоаміраном, будемо вчитися вписувати орнамент у потрібну форму, продовжимо знайомитися з основними елементами петриківського розпису. Саме ці знання допоможуть вам правильно виконати завдання, і самостійно виготовити сувенір, який ви зможете подарувати своїм рідним та друзям.
ІV. Пояснення нового матеріалу
Розповідь учителя
Перш ніж ми почнемо виготовляти наш сувенір, давайте пригадаємо традиції святкування Різдва. Це одне з найголовніших християнських свят, коли ми святкуємо народження Ісуса Христа. Це свято сповнене тепла, любові та сімейного затишку, крім того, це – державне свято в понад 100 країнах світу..
- Як зустрічають Різдво у ваших родинах?
- Які легенди ви знаєте про Різдво?
- Які сувеніри можна виготовити для цього свята?
- Як вони можуть виглядати?
Через сувеніри людина може складати враження про культуру, традиції різних країн і народів. Тобто сувеніри, які ми будемо сьогодні виготовляти, – це річ, яка завжди буде нам нагадувати про нашу Батьківщину.
Давайте подивимся, як виглядають янголи майстрині петриківського розпису Галини Назаренко (на екрані варіанти мальовки художниці).
Для того, щоб розпис, який ви будете виконувати, виглядав природньо та красиво, потрібно дотримуватися певних правил побудови композицій та правильно виконувати усі елементи. Композиція – це гармонійне за кольором та розміром розміщення рослинних елементів у певному порядку, при якому правильно визначається їх розмір, форма, динаміка та рух.
Розпис завжди виконується залежно від форми площини і має певний ритм. Для того, щоб він виглядав цілісно, усі її елементи мають бути врівноважені великими і малими формами, кольоровим рішенням. Тому у центрі композиції завжди розташовують найбільші елементи (переважно квіти). Чим ближче до країв тим елементи дрібніші. Використання контрастних кольорів зробить вашу роботу більш яскравою та емоційною. Кольорова гама може бути, як традиційною, так й індивідуальною для вашого дизайну.
У розписі ми будемо використовувати основні елементи, з якими вже знайомі: квітка цибулинка, ромашка, листочки, ягідки, оздоблення мазками кошачим пензликом (Таблиця елементів петриківського розпису).
Пояснення послідовності виконання завдання з демонстрацією поетапності на екрані
Сьогодні ми з вами познайомимося з новим матеріалом – фоаміраном, який дуже часто зараз використовується для сувенірів. Фоаміран – це м'який, еластичний матеріал, який нагадує замшу. Його широко використовують у рукоділлі для створення квітів, листя, прикрас та інших декоративних елементів. Завдяки своїй пластичності, фоаміран легко надає потрібної форми під впливом тепла, що робить його ідеальним матеріалом для створення реалістичних об'ємних виробів. Проте на ньому можна й малювати акриловими й гуашевими фарбами. У нас з вам буде фоаміран на клейовій основі, тому його легко буде наклеювати, для цього потрібно зняти паперову основу.
Особливості фоамірану:
М'якість: легко розминається і приймає потрібну форму.
Еластичність: може розтягуватися і згинатися без деформації.
Різноманітність кольорів: існує величезна палітра кольорів і відтінків.
Текстури: крім однотонних листів, можна знайти фоаміран з блискітками, малюнками або фактурною поверхнею.
Термопластичність: при нагріванні стає м'яким і податливим.
Етапи виконання сувеніру
1. Визначаєтеся з кольором сорочки, крил, основи сувеніру та кольорами розпису. Обираєте колір для основи, прикладаєте шаблон №1, обводите та вирізаєте його.
2. Визначаєтеся з кольором крил, прикладаєте шаблон №2, обводите та вирізаєте його.
3. Визначаєтеся з кольором сорочки, прикладаєте шаблон №3, обводите та вирізаєте його.
4. Прикрашаєте розписом вбрання, крила ангела. Центральну частину, як правило, заповнює квітка (або кілька квітів) крупного розміру. Намічаєте загальний рух композиції та стеблинок, промальовуєте листя. Намічаєте бутони або ягідки.
5. Розфарбовуєте обличчя ангела.
6. Після того, як фарба висохла, збираєте сувенір, наклеюєте на основу крила, сорочку і вставляєте нитку для того, щоб його можна було повісити на ялинку.
Спостереження зразків
Зараз ви бачите зразки виконаних робіт. Сувеніри невеликі за розміром, тому це може бути 1-2 основні квітки, кілька пуп’янків, листочків, травичка.
V. Практичне виконання завдання (можна використати зимові, різдвяні мелодії)
Учитель веде фронтальну та індивідуальну роботу з учнями
VІ. Інструктаж з правил безпеки при роботі ножицями
(Після виконання розпису вчитель в ігровій формі за допомогою відеороліку проводить інструктаж про обережне поводження з ножицями).
Відео за посиланням. Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=pdFSsBziEn8
VІІ. Підсумки уроку
А зараз, діти, вже час закінчувати свої роботи. Давайте пригадаємо наші очікування перед початком уроку, чи справдилися вони, що нового дізналися, що запам’яталося. Будь ласка, оберіть одну з фраз і закінчить її.
Давайте оцінимо, як ми з вами працювали сьогодні.
Сьогодні ви молодці, і це підтверджують ваші роботи. Уявляєте, як зрадіють ваші рідні, отримавши такий особливий подарунок, зроблений власноруч? Це буде не просто річ, а частинка вашої душі. Ви ще на один крок стали ближче до успіху в опануванні петриківського розпису. Успіхів вам, і хай ніколи у вас не зникає бажання творити красу.