Конспект відкритого бінарного уроку з трудового навчання та музичного мистецтва

Про матеріал
Матеріал містить конспект бінарного уроку з трудового навчання та музичного мистецтва.
Перегляд файлу

Тема: «Майстерність рук людських, що у  пісні перелилася»

Мета: формування предметних компетентностей: засвоєння учнями знань про український етнічний стиль, історію його виникнення, регіональні ознаки та особливості українського національного одягу; формування вмінь визначати особливості українського етнічного стилю  інтер’єру;

  •        розвиток інтересу до українського народного одягу як складової частини духовної культури українців;
  •        виховання любові до українського мистецтва;
  •        виховання у учнів культури праці, працелюбності, естетичного смаку, національної свідомості.

формування ключових компетентностей:

  •        компетентність з ІКТ(вміння осмислювати та використовувати інформацію в повсякденному житті);
  •        уміння вчитися: самоорганізовуватися до навчальної діяльності.                 Уміння працювати в колективі;
  • загальнокультурну: дотримуватись норм культури мовлення. Зв’язно висловлюватись; аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;
  •  інформаційно-комунікаційну: використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих і суспільно значущих завдань.

 

Обладнання: комп’ютер, комп’ютерна  презентація,  ілюстрації, елементи українського національного інтер’єру, проектор, музичний інструмент.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

         1.Організаційна частина

       привітання; музичне привітання

       перевірка присутності учнів;

       заповнення класного журналу;

       перевірка підготовленості учнів до заняття.

       організація робочих місць (що повинно бути на столі).

            2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

     Діалогічне спілкування. Бесіда за питаннями.

      

     Яке призначення має одяг?

     Що, на вашу думку означає «національний одяг» сьогодні та в минулому?

     Як ви ставитеся до суто українського національного одягу?

       Як пов’язана праця майстринь з українською народною піснею?

 

3. ­­­­­­­­­­­­­­­Мотивація учбової діяльності

Мамина пісня, бабусина казка, рідна хата, вишитий рушник, український національний одяг, калина біля вікна, барвінок – усе це українські народні символи.

Якщо порівняти народний одяг окремих регіонів нашої Батьківщини, то складається враження, що це одяг різних народів. Бо ж гуцульські ногавиці (суконні штани) і наддніпрянські шаровари, подільська сорочка і поліська сукня мають чимало відмінностей.

     Це залежить від двох причин: природні умови місцевості та запозичення від сусідів

     Одяг – елемент  народного мистецтва, який не тільки легко сприймає зовнішні впливи сусідніх культур, а й моду. Це робить вивчення одягу цікавим і в той же час складним

4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

 

Тема уроку:

 Майстерність рук людських, що у пісні перелилася.

    5. Вивчення нового матеріалу

 

5.1. Історія одягу з найдавніших часів до сьогодення є дзеркалом, у якому   відображається вся історія людства. Кожна країна, кожен народ накладають на одяг відбиток, свої специфічні риси.

     А почалося все з того часу, коли людина зрозуміла значення одягу  як засобу захисту від несприятливої погоди. Одяг був не тільки прикриттям, а й символом.

Основні елементи українського народного одягу мають давньослов'янське походження і беруть свої витоки з культури Київської Русі. Це домоткані тунікоподібні сорочки, поясний одяг у вигляді прямокутної орнаментованої смуги тканини, вузькі полотняні чоловічі порти, рушникоподібне жіноче головне вбрання, плетені й ткані пояси та ін.

Вчитель музики.

     Наш народ має і душу, і характер, і зовнішність. Його душа – то пісня, його характер – то танок, а от зовнішність – то самобутній національний одяг.

   В давнину вся робота української жінки супроводжувалася народними піснями. Пісні складалися в процесі роботи : вишивали – співали пісні про кохання, пряли – виконували пісні про важку жіночу долю, поралися біля печі – співали веселих пісень, робота на полі теж супроводжувалася піснею.

Учень 1

Жіночий комплект включав домоткану сорочку, поясний одяг (запаски, плахти, спідниці), пояси, безрукавки, верхній одяг, головні убори, взуття, прикраси.

Учень 2

Чоловічий комплект складається з полотняної сорочки і штанів, безрукавки, верхнього одягу, поясів, взуття, головних уборів.

Учень 1

Споконвіку українські жінки і чоловіки свято шанували одяг, а особливо вишиту сорочку. Одягти білу сорочку в неділю чи свято було обов’язковим правилом, відступати від якого не міг найбідніший селянин: «Хоч лата ненька, аби біленька», - каже народне прислів’я.

Сорочки на щодень вишивали скромно і просто. Святкові – більш ретельно, а весільним приділялась особлива увага. Сорочку не позичали, не продавали, не одягали чужої, аби не «перетягнути» на себе чужої біди, хвороб і не віддати свого здоров'я разом із своєю сорочкою. Сорочки вишивали на комірці, рукаві, по низу – щоб людини не мало доступу все лихе і недобре.

Вчитель музики. Кожна вишиванка – то є оберіг, вона має вій вплив на ту людину, яка буде її носити. А вишивалися сорочки під супровід народної ліричної пісні. І в цій пісні перепліталися і жіноча доля , і радість юності, і тяжка праця жінки. Тому і пісні були дуже різноманітні.

Плахта частково зшитий святковий одяг. Невід'ємна частина центрально-українського жіночого національного костюму.

Плахта виконувалася із двох полотнищ (гривок) барвистої клітчастої вовняної саморобної тканини. Ці полотнища зшивали приблизно наполовину або на дві третини. Зшита частина охоплювала фігуру ззаду, а незшиті крила (криси) вільно звисали по боках. Іноді передні кінці плахти підтикали під пояс. Заможні жінки надягали дорогі нарядні плахти, а спереду пов'язували візерунчасту вовняну або парчову запаску.

 

Запаска – чотирикутник (60х80 см), що припоясувався "зав`язками" чи "поясом" тільки ззаду (на Поліссі), або ззаду й спереду (на Гуцульщині). Найпишнішою святковою формою такого одягу була плахта, що складалася з двох вовняних рушників ("гривок"), по боках до половини зшитих разом. Її підперізували поясом чи крайкою таким чином, щоб зшита частина обгортала стан, а незшиті "крила" звисали з боків.

Учень 2

Невід’ємною деталлю жіночого одягу був фартух (хвастух, попередниця). Його носили поверх спідниці, плахти, запаски. Слід зазначити, що спосіб одягання обгортки був різним для жінок і дівчат: молодиці обгорталися зліва направо, а дівчата справа наліво. Плахта була переважно святковим одягом. Кольори вказували на вік жінки: дівчата та молоді жінки носили яскраві червоні плахти. Літні жінки – стримані сині кольори. Фартухи були полотняні, вовняні, щедро прикрашені вишивкою або тканим узором. Фартух – своєрідна ізоляція. Наприклад, в народі й нині існує повір’я, що фартух захищає живіт жінки, особливо його рекомендували носити вагітним жінкам, щоб запобігти зуроченню майбутньої дитини.

6. Закріплення нового матеріалу.

Опитування

1. З яких видів одягу складався жіночий комплект українського народного одягу?

2. Як ви гадаєте, які прикраси української жінки сучасні і в наш час?

       3. Назвіть характерні риси українського національного стилю.

Вправа: знайди правильний шлях. Який український одяг є символом нашої країни?

 

7. Практична робота: Створення ескізу українського народного одягу. 

Музичний фон.   Українська авторська пісня « Два кольори», українські народні пісні в яких оспівується український одяг, взуття, прикраси.

 

Обладнання і матеріали: комп’ютер, комп’ютерна  презентація,  ілюстрації,картки з різними моделями одягу в українському   стилі, кольорові олівці, простий олівець, альбомний аркуш паперу, паперові серветки з українським орнаментом, проектор, музичний інструмент, відеоролики.

 

7.1. Вступний інструктаж

Завдання: на аркуші паперу намалювати елементи українського одягу(сорочка, сукня або комплект одягу) і за допомогою аплікації із серветок з українським орнаментом в техніці вишивка  хрестиком створити композицію оздоблення цього одягу.

Коротка характеристика процесу виконання роботи:

1.Розглянь уважно зразки запропонованих моделей одягу.

2. Розроби свою модель одягу в українському етнічному стилі.

3. Виконай робочий ескізи (простим олівцем) та художній  ( за допомогою аплікації з паперових серветок з українським орнаментом) розробленої тобою моделі.

7.2. Поточний інструктаж:

       контроль за виконанням роботи;

       коригування недоліків в роботі та шляхи їх усунення.

7.3. Заключний інструктаж:

       проведення короткого аналізу виконаної роботи;

       акцентування уваги на важливості організації робочого місця.

 

8.  Підсумок уроку

8.1. Виставлення та мотивація оцінок

8.2. Рефлексія

       Чи змогли ви дати відповіді на питання, які виникли на початку уроку?

       Що нового дізнались на уроці?

       Де можете використати отримані знання?

       Які пісні вам найбільше запам’яталися?

       Які українські народні  пісні виконують у вашій родині?

8.3. Домашнє завдання

Розробити ескіз сучасної святкової сукні в  українському етностилі, використовуючи для композиції різні види вишивки та прикраси.

 

 

Записати аудіо запис « Сімейне виконання української народної пісні»

 

  8.4.  Контроль прибирання робочих місць.

 

docx
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Роговська Л. І.)
Додано
29 січня
Переглядів
122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку