Тема. Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя
Мета:
Обладнання: паперова ялинка на дошці, схеми, макети, карти-подорожі, таблиці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Подорожувати — означає кожної хвилини
народжуватися і помирати.
В. Гюґо
І. Організаційний момент
1. Вітальне слово вчителя
– Доброго дня, діти. Сьогодні у нас з вами дещо незвичайний урок – до нас завітали гості. Встаньте і привітайте наших гостей.
2. Привітання дітей
– Ми вам раді, гості добрі
І вітаєм щиро вас
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 6-А клас.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя
– На попередньому уроці ми з вами розпочали роботу над повістю «Різдвяна пісня у прозі» Чарльза Діккенса. Вдома вам потрібно було прочитати це різдвяне оповідання. Ви впоралися з завданням?
– Наскільки уважно ви прочитали твір ми перевіримо зігравши у гру «Уважний читач», завдання якої ми знайдемо в моєму блозі у вкладці «Вправи». Знаєте як знайти вправу? (Учитель завантажує гру і виводить її на проектор)
– Поки вправа завантажується ви попрацюєте в парах з паперовим аналогом. Перед собою ви бачите поле з літерами. У цьому чудо-полі по вертикалі та по горизонталі заховалися відповіді на запитання-підказки, які вже за мить зявляться на екрані. Вам потрібно віднайти усі слова. Хто впорається з завдання – піднімайте руки.
2. Інтерактивна літературна гра «Уважний читач».
(Виконується в онлайн режимі на блозі вчителя або на картках)
– Молодці, усі впоралися із завданням. Це означає, що ми сміливо можемо рухатися далі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя
— Чи хотіли б ви помандрувати у минуле або майбутнє? Потрапити в той час, коли були зовсім маленькими, або в той, коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Сьогодні нас чекає зустріч із дивом: ми будемо мандрувати разом із головним героєм, паном Скруджем... То ж рушаймо разом і допоможемо головному герою осягнути своє життя та зробити висновки.
2. Міні-проект «Рецепт щасливого Різдва»
– Для початку, перенесімося в Англію… ХІХ ст… Лондон… Вечір напередодні Різдва… Який смак, запах, колір і звук передають ваш емоційний стан?
|
Рецепт щасливого Різдва |
|||
Рекомендовані процедури |
||||
Стан Щасливого Різдва |
смак |
запах |
колір |
звук |
|
|
|
|
(Учні заповнюють картки та презентують свої міні-проекти)
ІV. Оголошення теми, мети і завдань уроку
– Сьогодні ми простежимо шлях героя в часі й просторі, проаналізуємо його психологічний стан, дамо оцінку його діям і зробимо висновки. Проблемним запитанням нашого уроку є: «Що робить людину щасливою?». Протягом уроку ми з вами шукатимемо відповідь на нього.
Тема нашого уроку сьогодні «Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя».
Епіграфом уроку будуть слова В. Гюго (запис в зошит)
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Бесіда
– Різдво – одне з найулюбленіших свят у всьому світі. Що ви знаєте про святкування Різдва? (На Різдво родина збирається разом, на столі є 12 пісних страв, основною стравою є кутя, вечеря починається з появою першої зірки на небі, люди колядують, тощо.)
– Отже, Різдво – це свято добра, милосердя, любові і всепрощення. Саме цього дня відбуваються найфантастичніші речі. Як, наприклад, ті, що описані в повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
2. Робота з текстом.
– Знайдіть у тексті вислови героїв про Різдво.
3. Словесне малювання
– Усі люди радіють святу, вірять у добро, милосердя. Крім одного героя – Ебінзера Скруджа.
– Опишіть, яким ви уявляєте собі Скруджа. Яку він мав зовнішність, одяг, ходу? (Скрудж старенький дідуган зі скутою ходою, одягнений у темний одяг. Через холод у душі і вся його постать немов заморозилася: очі почервоніли, тонкі губи посиніли, щоки зморщилися, ніс загострився, холодний іній лежав на його голові, бровах та сухому підборідді.)
– Чи вплинули риси характеру героя на його зовнішність? Як саме? (Так, вплинули. Заздрість, жадібність, жорстокість, впертість наче відбилися на його обличчі. Люди, зустрічаючи Скруджа, не зупинялися, щоб привітно порозмовляти, старці – не сподівалися милостині, а діти – не запитували котра година. Навіть випадкові перехожі жодного разу не попросили вказати дорогу.)
– Як ви вважаєте, чи може цей герой змінитися на краще?
– Хто з героїв твору допомагає Скруджеві переглянути своє життя і ставлення до людей? (Привид Марлея та Духи Різдва.)
4. Гра «Упізнай героя»
(Учень, отримавши випереджальне завдання, зачитує уривки з тексту з описом трьох духів)
– Прослухайте цитати, які зачитає учениця, і впізнайте героїв, про яких йдеться у цих цитатах.
«… Волосся спадало йому на плечі й було зовсім біле, як у діда, але на його свіжому обличчі не було жодної зморшки. Руки в нього були довгі та міцні, голі, так само як і ноги, але ноги були дуже делікатні…» (Дух Минулого Різдва)
«… Дух був убраний у просту кирею, облямовану білим хутром. Кирея була накинута вільно, і було видно широкі груди духові; з-під широких піл видно було босі ноги …» (Дух Теперішнього Різдва)
«… у чорних шатах, з-під яких було видно лише простягнуту руку, він здавався згустком темряви й жаху …» (Дух Майбутнього Різдва)
5. Робота з таблицею «Емоційний стан Скруджа»
– Саме завдяки духам Скрудж здійснив подорож у просторі й часі. Пригадайте, які події у минулому, теперішньому та майбутньому Скруджеві продемонстрували Духи та спробуйте відчути, які емоції та почуття переживав він у ці моменти. Це допоможе нам з’ясувати, чому ж Скрудж не любив Різдва.
Запропоновані під таблицею слова вам потрібно розподілити між колонками та пояснити свій вибір.
Група 1. Минуле |
Група 2. Теперішнє |
Група 3. Майбутнє |
Брак батьківського тепла; мрії; надії; любов; зрада; самотність. |
Відмова від родинного затишку; самотність; холод кам’яного серця. |
Ненависть; самотність; немічність; смерть. |
6. Рольова гра
– Дайте відповідь на запитання: «Чому Скрудж не святкував Різдва»? Уявімо, що до нас завітав Скрудж. Як він відповість на це запитання? (Зі мною сталася пригода, у яку важко повірити. Але завдяки їй я міг по-іншому подивитися на своє життя і зрозуміти, що я жив неправильно. Головним для мене були гроші. Можливо, це сталося тому, що в дитинстві я не знав батьківського тепла і світ здавався мені ворожим. Я боявся почуттів, боявся близьких взаємин. Саме тому я втратив кохання, друзів, відмовився від спілкування з родиною. Усе це мені замінили гроші. Але чи був я щасливим? Ні. Поглянувши на своє життя збоку, я зрозумів свої помилки.)
7. Робота з епіграфом
– Зверніть увагу на слова Віктора Гюго: «Подорожувати - означає кожної хвилини народжуватися і помирати». За Різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорожі, після кожної з яких він заново переосмислював прожите життя.
8. Перегляд відеоролика «Відродження Скруджа»
9. Робота з таблицею «Відродження Скруджа»
(Вправа виконується на інтерактивній дошці)
Скрудж |
До подорожі |
Після подорожі |
Риси обличчя |
Старечі |
Щасливий вигляд |
Голос |
Скрипить |
Прекрасний сміх |
Настрій |
Холод всюди з ним |
Радість у душі |
Ставлення до людей |
Ненависть, невдоволення |
Приязнь, ласкавість |
Ставлення до Різдва |
Зневага |
Поважає і святкує |
VІ. Підбиття підсумків уроку
1. Слово вчителя
– Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Памятайте, людина завжди зможе змінитися. Тож поспішайте творити добро і вірте, що все залежить тільки від вас.
2. Відповідь на проблемне питання «Що робить людину щасливою?»
– На мою думку, людину робить щасливою… (міцна родина, любов, взаєморозуміння з людьми, вміння робити добро, тощо…)
3. «Рідвяний кошик побажань»
(Учні беруться за руки (ланцюжком) і переказують одне одному різдвяні побажання)
4. Підсумкове слово вчителя
– В усьому християнському світі Різдво символізує відродження душі. Це свято нікого не залишає байдужим. І Скрудж – не виняток.
VІІ. Домашнє завдання
1. Створити ланцюжок помилок Скруджа.
Джерела:
Богосвятська А.І. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури: Методичний посібник / А.І. Богосвятська. – Львів.: Норма, 2015. – 136 с.
Бондаренко О.А. Зарубіжна література. Збірник тестів для контрольних робіт. 5-9 класи / упоряд. Бондаренко О.А., Чмигова О.О. – К.: «Вид. дім «Перше вересня», 2015. – 136 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
Ковальова Л.Л. Стратегії розвитку критичного мислення на уроках світової літератури у 5 класі. Матеріали авторської творчої майстерні учителів світової літератури Львівщини / уклад. Грибанова М.В., Хабарова О.С. – Львів.: ЛОІППО, 2014. – 115 с.
Ходос Л. Чарльз Діккенс – «найбільший оптиміст століття» // Світова література. Шкільний світ. – 2015. – № 23-24. – С. 46-49.