28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Конспект відкритого уроку зі зарубіжної літератури у 6 класі «Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя»

Про матеріал
Конспект відкритого уроку зі зарубіжної літератури у 6 класі «Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя». З використанням інтерактивної дошки.
Перегляд файлу

 

Тема. Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя

 

Мета:

  • створити умови для аналізу змісту художнього твору, простежити шлях Скруджа Різдвяної ночі;
  •  вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя;
  • розвивати уміння логічно мислити, висловлювати власне ставлення до до проблем, що порушуються у творі, навички зв’язного мовлення;
  • виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати, повагу до національних традицій.

Обладнання: паперова ялинка на дошці, схеми, макети, карти-подорожі, таблиці.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

Подорожувати — означає кожної хвилини

народжуватися і помирати.

В. Гюґо

І. Організаційний момент

1. Вітальне слово вчителя

– Доброго дня, діти. Сьогодні у нас з вами дещо незвичайний урок – до нас завітали гості. Встаньте і привітайте наших гостей.

2. Привітання дітей

– Ми вам раді, гості добрі

І вітаєм щиро вас

Та запрошуєм ласкаво

На урок у 6-А клас.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Слово вчителя

– На попередньому уроці ми з вами розпочали роботу над повістю «Різдвяна пісня у прозі» Чарльза Діккенса. Вдома вам потрібно було прочитати це різдвяне оповідання. Ви впоралися з завданням?

– Наскільки уважно ви прочитали твір ми перевіримо зігравши у гру «Уважний читач», завдання якої ми знайдемо в моєму блозі у вкладці «Вправи». Знаєте як знайти вправу? (Учитель завантажує гру і виводить її на проектор)

– Поки вправа завантажується ви попрацюєте в парах з паперовим аналогом.  Перед собою ви бачите поле з літерами. У цьому чудо-полі по вертикалі та по горизонталі заховалися відповіді на запитання-підказки, які вже за мить зявляться на екрані. Вам потрібно віднайти усі слова. Хто впорається з завдання – піднімайте руки.

 

2. Інтерактивна літературна гра «Уважний читач».

(Виконується в онлайн режимі на блозі вчителя або на картках)

– Молодці, усі впоралися із завданням. Це означає, що ми сміливо можемо рухатися далі.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя

— Чи хотіли б ви помандрувати у минуле або майбутнє? Потрапити в той час, коли були зовсім маленькими, або в той, коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Сьогодні нас чекає зустріч із дивом: ми будемо мандрувати разом із головним героєм, паном Скруджем... То ж рушаймо разом і допоможемо головному герою осягнути своє життя та зробити висновки.

 

2. Міні-проект «Рецепт щасливого Різдва»

– Для початку, перенесімося в Англію… ХІХ ст… Лондон… Вечір напередодні Різдва… Який смак, запах, колір і звук передають ваш емоційний стан?

 

 

Рецепт щасливого Різдва

Рекомендовані процедури

 

Стан

Щасливого Різдва

 

смак

 

запах

 

колір

 

звук

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Учні заповнюють картки та презентують свої міні-проекти)

 

ІV. Оголошення теми, мети і завдань уроку

– Сьогодні ми простежимо шлях героя в часі й просторі, проаналізуємо його психологічний стан, дамо оцінку його діям і зробимо висновки.  Проблемним запитанням нашого уроку є: «Що робить людину щасливою?». Протягом уроку ми з вами шукатимемо відповідь на нього.

Тема нашого уроку сьогодні «Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя».

Епіграфом уроку будуть слова В. Гюго (запис в зошит)

 

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Бесіда

– Різдво – одне з найулюбленіших свят у всьому світі. Що ви знаєте про святкування Різдва? (На Різдво родина збирається разом, на столі є 12 пісних страв, основною стравою є кутя, вечеря починається з появою першої зірки на небі, люди колядують, тощо.)

– Отже, Різдво – це свято добра, милосердя, любові і всепрощення. Саме цього дня відбуваються найфантастичніші речі. Як, наприклад, ті, що описані в повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».

 

 

2. Робота з текстом.

– Знайдіть у тексті вислови героїв про Різдво.

  • Фред: «… я ще вважаю цей день найкращим у цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідніших людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої породи.» (підручник, ст. 87);
  • Тім: «Мені, - каже, - приємно нагадувати всім на Різдво Того, хто робив калік ходячими, а сліпих видющими…» (підручник, ст. 97);
  • Скрудж: «На Різдво платять борги без грошей; воно показує, що чоловік став на рік старший і на на одну годину не став багатший; це той час, коли треба лічити по книгах і бачити, що кожна стаття за всі дванадцять місяців була проти нас. Коли б я міг робити так, як бажаю, - скрикнув Скрудж з люттю, – то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!» (підручник, ст. 87).

 

3. Словесне малювання

– Усі люди радіють святу, вірять у добро, милосердя. Крім одного героя – Ебінзера Скруджа.

– Опишіть, яким ви уявляєте собі Скруджа. Яку він мав зовнішність, одяг, ходу? (Скрудж старенький дідуган зі скутою ходою, одягнений у темний одяг. Через холод у душі і вся його постать немов заморозилася: очі почервоніли, тонкі губи посиніли, щоки зморщилися, ніс загострився, холодний іній лежав на його голові, бровах та сухому підборідді.)

– Чи вплинули риси характеру героя на його зовнішність? Як саме? (Так, вплинули. Заздрість, жадібність, жорстокість, впертість наче відбилися на його обличчі. Люди, зустрічаючи Скруджа, не зупинялися, щоб привітно порозмовляти, старці – не сподівалися милостині, а діти – не запитували котра година. Навіть випадкові перехожі жодного разу не попросили вказати дорогу.)

– Як ви вважаєте, чи може цей герой змінитися на краще?

­– Хто з героїв твору допомагає Скруджеві переглянути своє життя і ставлення до людей? (Привид Марлея та Духи Різдва.)

4. Гра «Упізнай героя»

(Учень, отримавши випереджальне завдання, зачитує уривки з тексту з описом трьох духів)

– Прослухайте цитати, які зачитає учениця, і впізнайте героїв, про яких йдеться у цих цитатах.

«… Волосся спадало йому на плечі й було зовсім біле, як у діда, але на його свіжому обличчі не було жодної зморшки. Руки в нього були довгі та міцні, голі, так само як і ноги, але ноги були дуже делікатні…» (Дух Минулого Різдва)

«… Дух був убраний у просту кирею, облямовану білим хутром. Кирея була накинута вільно, і було видно широкі груди духові; з-під широких піл видно було босі ноги …» (Дух Теперішнього Різдва)

«… у чорних шатах, з-під яких було видно лише простягнуту руку, він здавався згустком темряви й жаху …» (Дух Майбутнього Різдва)

 

5. Робота з таблицею «Емоційний стан Скруджа»

– Саме завдяки духам Скрудж здійснив подорож у просторі й часі. Пригадайте, які події у минулому, теперішньому та майбутньому Скруджеві продемонстрували Духи та спробуйте відчути, які емоції та почуття переживав він у ці моменти. Це допоможе нам з’ясувати, чому ж Скрудж не любив Різдва.

Запропоновані під таблицею слова вам потрібно розподілити між колонками та пояснити свій вибір.

Група 1.

Минуле

Група 2.

Теперішнє

Група 3.

Майбутнє

Брак батьківського тепла;

мрії;

надії;

любов;

зрада;

самотність.

Відмова від родинного затишку;

самотність;

холод кам’яного серця.

Ненависть;

самотність;

немічність;

смерть.

 

6. Рольова гра

Дайте відповідь на запитання: «Чому Скрудж не святкував Різдва»? Уявімо, що до нас завітав Скрудж. Як він відповість на це запитання? (Зі мною сталася пригода, у яку важко повірити. Але завдяки їй я міг по-іншому подивитися на своє життя і зрозуміти, що я жив неправильно. Головним для мене були гроші. Можливо, це сталося тому, що в дитинстві я не знав батьківського тепла і світ здавався мені ворожим. Я боявся почуттів, боявся близьких взаємин. Саме тому я втратив кохання, друзів, відмовився від спілкування з родиною. Усе це мені замінили гроші. Але чи був я щасливим? Ні. Поглянувши на своє життя збоку, я зрозумів свої помилки.)

 

7. Робота з епіграфом 

Зверніть увагу на слова Віктора Гюго: «Подорожувати - означає кожної  хвилини народжуватися і помирати». За Різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорожі, після кожної з яких він заново переосмислював прожите життя.

 

8. Перегляд відеоролика «Відродження Скруджа»

 

9. Робота з таблицею «Відродження Скруджа»

(Вправа виконується на інтерактивній дошці)

Скрудж

До подорожі

Після подорожі

Риси обличчя

Старечі

Щасливий вигляд

Голос

Скрипить

Прекрасний сміх

Настрій

Холод всюди з ним

Радість у душі

Ставлення до людей

Ненависть, невдоволення

Приязнь, ласкавість

Ставлення до Різдва

Зневага

Поважає і святкує

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Слово вчителя

– Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Памятайте, людина завжди зможе змінитися. Тож поспішайте творити добро і вірте, що все залежить тільки від вас.

 

2. Відповідь на проблемне питання «Що робить людину щасливою?»

– На мою думку, людину робить щасливою… (міцна родина, любов, взаєморозуміння з людьми, вміння робити добро, тощо…)

 

 

3. «Рідвяний кошик побажань»

(Учні беруться за руки (ланцюжком) і переказують одне одному різдвяні побажання)

 

4. Підсумкове слово вчителя

– В усьому християнському світі Різдво символізує відродження душі. Це свято нікого не залишає байдужим. І Скрудж – не виняток.

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Створити ланцюжок помилок Скруджа.

 


Джерела:

Богосвятська А.І. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури: Методичний посібник / А.І. Богосвятська. – Львів.: Норма, 2015. – 136 с.

Бондаренко О.А. Зарубіжна література. Збірник тестів для контрольних робіт. 5-9 класи / упоряд. Бондаренко О.А., Чмигова О.О. – К.: «Вид. дім «Перше вересня», 2015. – 136 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).

Ковальова Л.Л. Стратегії розвитку критичного мислення на уроках світової літератури у 5 класі. Матеріали авторської творчої майстерні учителів світової літератури Львівщини / уклад. Грибанова М.В., Хабарова О.С. – Львів.: ЛОІППО, 2014. – 115 с.

Ходос Л. Чарльз Діккенс – «найбільший оптиміст століття» // Світова література. Шкільний світ. – 2015. – №  23-24. – С. 46-49.

 

docx
Додав(-ла)
Hrytsan Tetiana
Додано
7 серпня
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку