Конспект. "Відношення. Основна властивість відношення".

Про матеріал
Конспект уроку розроблений, щоб формувати поняття в учнів про відношення чисел і величин та основної властивості відношення. Навчати учнів розв’язувати приклади і задачі на обчислення відношень чисел та величин, в тому числі різнорідних величин.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок-казка

з математики у 6 класі

 

 

 

 

Тема. Відношення. Основна властивість відношення.

Мета. Освітня: формувати поняття відношення чисел і

величин та основної властивості відношення. Навчати учнів розв’язувати приклади і задачі на обчислення відношень чисел та величин, в тому числі різнорідних величин.

Тип. Урок-казка

Обладнання.  таблиця «Одиниці маси та одиниці

відстані», плакат з означенням відношення та основної властивості відношення

                            Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Самоперевірка за зразком на дошці

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. «Логічна хвилинка» - розв’язування задач-жартів

  •    Коляска, запряжена трійкою коней, проїхала 12 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь?
  •    10 колод розпиляли кожну на 2 плахи. Скільки стало колод?
  •    Опівночі йшов дощ. Чи можна очікувати на сонячну погоду через 2 доби?

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Як називаються числа при діленні?
  • Як поділити два звичайні дроби?
  • Як знайти швидкість тіла, якщо відомі пройдена ним відстань і затрачений час?
  • Що таке масштаб?
  • Заповнити таблицю величин

1 кг =

1 т =

100 кг =

1 км =

? м =

? м =

? м =

1 см =

? г

? кг

? ц

? м

100 см 

10 дм

1000 мм 

? мм

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Математична казка

 Одного разу прийшла Дія Ділення додому після складного робочого дня дуже втомлена. Умостилася зручно на дивані перед телевізором і зітхнула: «Я, звичайно, дуже пишаюся тим, що працюю в такому важливому офісі «Математика», але ж роботи наскільки багато, що й вгору нема коли глянути. Кожнісіньку секунду потрібно працювати з числами, а це ж якої точності потребує! Добре було б якби я лише математичну дію виконувала та знаходила у скільки разів одне число більше або менше другого, так ще й величини-відвідувачі постійно в прийомній товпляться. Ось, наприклад, учора 1 метр півгодини спокою не давав: «А скажіть у скільки разів я більший від 1 сантиметра? А від 1 дециметра? А від кілометра я менший? У скільки разів?» навіть голова від нього розболілася. А сьогодні, коли в 6 класі учні розв’язували задачу на рух, то виявилося, що коли поділити відстань на час, то взагалі нова величина виходить – швидкість. Ні, самій в усьому розібратися – це занадто багато роботи. Самій і не впоратися. Найму я, мабуть, собі помічника. І нехай він відповідає за відношення чисел  і величин. Так і назву його – відношення.

V.Оголошення теми, мети, очікуваних результатів уроку

VІ. Сприймання і усвідомлення поняття відношення чисел та основної властивості відношення

1. Пояснення учителя

 Як, можливо, ви вже здогадалися з казки, число, яке отримується внаслідок ділення одного числа на інше, називається не тільки як ми вивчили в молодших класах – часткою, а також і відношенням цих чисел. На дошці записані приклади відношень:

4 : 5             2,7 : 0,3    

 Як ви бачите, записується відношення за допомогою двокрапки або дробової риски. Тоді, запис 4 : 5 можна прочитати як «частка від ділення 4 на 5» або «відношення чисел 4 і 5». А запис можна прочитати трьома різними способами: «дріб чотири дев’ятнадцятих», частка від ділення 4 на 19» та «відношення чисел 4 і 19».

 Розгляньте табличку на ст. 117 підручника. Там також показано способи запису і читання відношень.

 Якщо ми говоримо, що відношення а : в – це те саме, що дріб і знаємо, що для кожного дробу можна застосувати властивість дробу, то тоді така властивість правильна і для відношення.

Демонстрація плаката

Основна властивість відношення

 

Відношення двох чисел не зміниться, якщо кожне з них помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від нуля

 Подивіться уважно як, користуючись цієї властивістю, я спрощую відношення.

  • 120 : 400 = 12 : 40 = 3 : 10
  • 1,8 : 7,2 = 18 : 72 = 2 : 8 = 1 : 4

На початку уроку ми повторили означення масштабу. Так от один з прикладів застосуванням відношень і є масштаб. Давайте разом розв’яжемо таку задачу:

Відстань між містами Миколаїв і Херсон на карті дорівнює 2,5 см. Яка відстань між ними, якщо масштаб карти 1 : 2 000 000?

(допоміжне запитання: що означає масштаб 1 : 2 000 000?)

VIІ.Сприймання й усвідомлення поняття відношення величин

1. Пояснення учителя

 У математиці говорять не тільки про відношення чисел, але й про відношення величин. Причому, якщо два значення якоїсь величини виражені в однакових одиницях вимірювання, то відношення цих величин дорівнює відношенню відповідних їм чисел. Але якщо величини взяті в різних одиницях вимірювання, то перш, ніж скласти відношення, необхідно привести їх до однієї величини.

Наприклад: 

  • 5 м : 7 м = 5 : 7
  • 21 г : 50 г = 21 : 50
  • 3 дм : 7 см = 30 см : 7 см = 30 : 7

Демонстрація плакату

Відношення різнорідних величин – це величина, значення якої залежить від вибору одиниць вимірювання величин, що є членами відношення

 

 Ми вже використовували цю властивість, коли розв’язували задачі на рух. Давайте пригадаємо, що

Швидкість – це відношення пройденої відстані до часу

VIII. Підсумок

1.Інтерактивна вправа «Незакінчені ння»

Я починаю казати речення, а ви його закінчуєте.

  • Сьогодні на уроці ми навчилися …
  • Сьогодні на уроці мені було цікаво тому, що …
  • Я думаю, мені ще необхідно попрацювати над …
  • Я сьогодні поповнив свої знання тим, що …

ІХ. Домашнє завдання, оцінювання уроку

 

doc
Додано
20 березня 2019
Переглядів
3433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку