Тема. Казки читай і все знай.
Мета: розвивати в дітей пізнавальний інтерес та любов до української казки; виховувати за допомогою казки моральні чесноти й загальнолюдські цінності; підтримувати в класі атмосферу доброзичливості та взаєморозуміння.
Обладнання: книжкова виставка «Улюблені казки»; картки із зображеннями персонажів знайомих дітям народних казок; картки із зображеннями тварин — героїв казки; аудіоапаратура; папір та олівці, електронна фізхвилинка.
Форма проведення: вікторина.
Хід заняття
- Діти, чи всі зручно всілися на свої місця й готові мене уважно слухати?
Час вже, дівчатка й хлоп’ята, розмову нам починати, а про що вона буде, ви, певно, вже здогадуєтеся.
II. Повідомлення теми й мети
- Скажіть, хто з нас не любить казок? Казки приходять у наше життя ще в ранньому дитинстві і залишаються з нами надовго. Спочатку ви чули казку з уст мами чи бабусі, її розповідала вам вихователька в дитячому садку або старша сестричка.
- Якою є ваша улюблена казка?
III. Основна частина
1. Бесіда
- А ви знаєте, що казка прийшла до нас з давніх-давен? Передавалася вона з уст в уста, з покоління в покоління.
- Український народ любив казки, тому понавидумував їх дуже багато. В основу казочок покладалися легенди, перекази, притчі. У казкових героїв вони втілювали людей, висміювали або возвеличували їхні вчинки, риси характеру. Казка багато чому нас навчає, тому тема нашого сьогоднішнього заняття — «Казки читай і все знай».
- Казки цікавлять нас і бентежать, змушують захоплюватися, хвилюватися, уявляти. Знайомлячись із казкою, ми стаємо кращими, бо кожна казочка вчить нас мудрості й доброти. Особливо близькі й дорогі для нас рідні українські казки, адже ми завжди прагнемо наслідувати найкращі чесноти героїв української казки.
2. Робота над загадками
- Український народ склав чимало казок і про тварин, кожна з яких має власну, особливу вдачу. Зараз ми пограємо в гру, яка допоможе нам пригадати всі вади й чесноти звірів з казок.
Учитель по черзі бере картки із зображеннями тварин, закриваючи їх від дітей, і читає загадки. Коли школярі відгадують загадку, класовод показує зображення.
Говорить лагідно, ласкаво,
Насправді ж хитра та лукава,
На думці в неї завше, діти,
Одне: кого б це обдурити? (Лисиця.)
Має вдачу полохливу,
Несміливу, боязливу,
Весь тремтливий і боїться
Вовка хижого й лисицю. (Зайчик.)
Він зубастий, надто лютий,
Полювати звір цей любить,
Злістю він відомий, друже,
А от розумом — не дуже.(Вовк.)
Неквапливий, вайлуватий,
Чималий у нього зріст,
Медом ласувати радий,
Залюбки солодке їсть.(Ведмідь.)
Рано-вранці він співає,
Сонечко завжди вітає.
Ця дзвінкоголоса птиця —
Мрія кожної лисиці.(Півник.)
- Добре. Бачу, ви знаєте і любите українські казки про тварин. Тому, гадаю, наступна гра здасться вам зовсім не складною.
3. Гра «З якої казки?»
Тупу-тупу ногами,
Сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу,
Хвостиком замету...
(Коза з казки «Коза-дереза».)
Я по коробу метений,
На яйцях спечений —
Як від баби та од діда втік,
Так і від тебе втечу!
(Колобок з однойменної казки.)
Онде наша діва,
Онде наша Іва,
На метеному дворці,
На тесаному стовпці.
Кужілочка шумить,
Веретенце дзвенить.
(Качки з казки «Кривенька качечка».)
Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька,
А в батенька — їсти й пити,
Ще й хороше походити!(Івасик-Телесик з однойменної казки.)
«Баба діда за сорочку, внучка бабу за торочку…»( «Ріпка»)
«Я не пила , я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку…» («Коза-дереза»)
«А мишка бігла, хвостиком зачепила, яєчко покотилося, впало та й розбилося.» («Курочка Ряба»)
«Уліз ведмідь – семеро стало…» («Рукавичка»)
«Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю.» («Колобок»)
«Котику-братику, несе мене Лиска
По каменю-мосту на своєму хвосту,
Порятуй мене!» («Казка про Котика і Півника»)
«Призволяйся, Журавлику, призволяйся, лебедику…» («Лисичка та Журавель»)
IV. Фізкультхвилинка
- У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка,
Вирушали на зарядку.
Похитали головою,
Раз притупили ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
4. Гра «З’єднай прислів’я».
Книжка вчить, як на світі жити.
Хто багато читає, той більше знає.
З книгою жити – з добром дружити.
- Поясніть прислів’я.
5. Гра “Впізнай героя”
- Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.
Казка 1
«Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок»)
Казка 2
«Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… »(Яйце , «Курочка-Ряба»)
Казка 3
«Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…»(Червона шапочка, «Червона Шапочка»)
Казка 4
«Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…» (Чоботи, «Кіт у чоботях»)
Казка 5
«Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка»)
Казка 6
«Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..» (Золотий ключик, «Пригоди Буратіно»)
Казка 7
«Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вонахоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»)
6. Робота над числами у казках
- Назвіть казку, в назві якої є число.
«Вовк і семеро козенят»
«Троє поросят»
«Білосніжка і сім гномів»
«Про царівну та сім богатирів»
«Алі-баба і сорок розбійників»
«Три горішки для Попелюшки»
«Десять братів і сестриця Галя»
«Дванадцять місяців»
7. Гра “Пригадай героя”
- З казок назвіть позитивних і негативних персонажів.
V.Заключна частина
1. Підсумкова бесіда
- Отож, діти, любіть українську казку!
- Хай казка іде по життю поруч із вами, як вірний друг, а кращі герої казки — мужній Котигорошко, мудра Маруся, вірний собачка, добра царівна — стануть для вас гарним прикладом.