Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; продовжувати розвивати в учнів прагнення самостійного творчого сприймання й осмислення навколишнього світу; розширювати і поглиблювати знання про життя і творчість В. О. Сухомлинського; виховувати кращі риси характеру громадянина України.
Урок позакласного читання «У кожного є співуча пір’їнка» (за творами В. О. Сухомлинського)
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; продовжувати розвивати в учнів прагнення самостійного творчого сприймання й осмислення навколишнього світу; розширювати і поглиблювати знання про життя і творчість В. О. Сухомлинського; виховувати кращі риси характеру громадянина України.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Діти, усміхніться до мене, подаруйте усмішку одне одному, поверніться до гостей і подаруйте їм теж посмішку, і тоді ми з гарним настроєм почнемо урок.
Учень читає вірш.
Я всміхнувся сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхнуся квіточці —
Хай вона цвіте!
Я всміхнуся дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхнуся —
Зичу їм добра.
— Не гаймо часу, поспішаймо, урок скоріш розпочинаймо!
II. А ктуалізація опорних знань.
підготовка до сприймання нового матеріалу
1. Гра «Подолай лабіринт»
— Прочитайте слова, і ви дізнаєтесь, з якою людиною ми «зустрінемося»
на уроці.
си ль кий нсь
Ва Су мли
хо
— Отже, кому ми присвячуємо сьогодні урок? Кого запрошуємо до себе?
— Що ви знаєте про цю людину?
— Які твори письменника ви читали?
2. Гра «Складіть і поясніть»
— Багато прислів’їв, приказок і висловів із творів В. О. Сухомлинського стали крилатими. Відновіть їх і поясніть значення.
Рана від слова заживає, проте веде кам’яна стежка.
До сяючої вершини своя співуча пір’їнка.
У кожної людини є слід глибокий залишає.
IІІ . Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку
Учень читає вірш.
Ми прийшли у світ, щоб жити
Всі на просторі земнім,
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім.
Це життя. Це справжня казка!
Ллється музика і сміх.
Ти ж, запам’ятай, будь ласка,
Неповторний серед всіх!
— Дійсно, є багато дітей на планеті, але саме таких, як ви, кожен з вас, нема ніде. Навіть зовні схожі близнята, але в кожного з них своє життя, свої погляди, свій характер, свої здібності. Хтось гарно малює, співає, розв’язує задачі, працює на комп’ютері. Але людина не завжди цінує свою унікальність, знає свої здібності і розвиває їх. Саме на такі роздуми хочуть наштовхнути вас твори цього розділу. А першим з них є казка В. Сухомлинського «Співуча пір’їнка».
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання казки Василя Сухомлинського «Співуча пір’їнка»
1. Читання казки підготовленим учнем
— Про яку пташку йдеться в казці?
— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Демонстрування малюнка, на якому зображено стрепета.) Звернімося до «довідкового бюро».
— Стрепет належить до родини дроф. Це великий птах з сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати в степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів. А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти.
2. Підготовча робота до самостійного читання
1) Читання пірамідок слів «буксиром» за вчителем.
птах дай
струна побіг
Сергійко стрепет
дивовижний маленький
настроюється захотілося
— Прочитайте найкоротше і найдовше слово, всі іменники, дієслова, прикметники.
— А що називається прикметником?
— Доберіть до слова дивовижний синоніми. (Чудовий, прекрасний, прегарний, чарівний)
— Прочитайте:
а) повільним темпом;
б) нормальним;
в) швидким.
— До слова маленький доберіть антоніми. (Великий, здоровий)
Фізкультхвилинка
3. Мовчазне читання казки. Підготовка до творчої роботи
4. Творча робота в групах
— Як учить нас В. О. Сухомлинський, ми повинні працювати творчо, уявляючи.
Отже, І лабораторія «Сонечко» — кореспонденти. Вони готують питання для інтерв’ю.
ІІ лабораторія — «Дзвіночки» — підбирають прислів’я, складають поради до казки.
ІІІ лабораторія — «Квіточка семипелюсточка» — готує позитивну характеристику Сергія.
IV лабораторія — «Метелики» — має продовжити казку. Поміркуйте, ким стане в майбутньому хлопчик.
5. Робота у відділі «Кодекс честі»...
— Яку пораду ми запишемо в цей «Кодекс честі»? (Вияви свої здібності і розвивай їх.)
V. Робота з додатковою літературою
— Є багато казок В. О. Сухомлинського, які дають поради людям, закликають до того, щоб усі були добрими, розумним, чуйними, чесними, працьовитими, спостережливими. І тоді життя буде цікавим і щасливим.
1. Інсценізація оповідання «Сьома дочка»
— Яка дочка любить матір справжньою любов’ю?
— Яку пораду можна дати людям? (Менше говори гарних слів, більше роби хороших справ.)
2. Читання казки «Щоб кіт мишку не впіймав»
— Які асоціації викликає ця казка?
— Який малюнок можна намалювати?
— Яку пораду ви дали б дітям? (Ніколи не ображай слабшого, а завжди допомагай.)
3. Читання оповідання «Камінь»
— Яка його основна думка? (Треба любити природу, берегти її для майбутніх поколінь.)
— Який твір можна скласти за цією темою?
VI. Підсумок уроку
— Ми дуже багато можемо говорити про В. О. Сухомлинського та його твори. Але урок добігає кінця. Мені його хочеться завершити словами В. О. Сухомлинського: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісти порошиною. Людина народжується, щоб залишити після себе слід вічний».
VII. Домашнє завдання
— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Т. Г. Шевченко — великий співець України».
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.