7 квітня о 18:00Вебінар: Інтернет-середовище для професійного розвитку вчителів математики

Конспект за твором Т.Шевченка "Катерина"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури щодо вивчення поеми Т.Г.Шевченка "Катерина" для 9 класу
Перегляд файлу

 

Тема:  Трагедія  долі героїні  поеми Т.Г.Шевченка „Катерина”

 

                                         Епіграф уроку:  ... Нічого кращого немає,

                                                                           Як тая мати молодая

                                  З своїм дитяточком малим.

                                                                                 Т.Г.Шевченко

 

Мета:  продовжувати вчити аналізувати художній твір, характеризувати образи; повторити поняття про типовість, ліричні відступи, поему; розвивати аналітичне мислення і мовлення; виховувати інтерес до творів Т.Г.Шевченка, доброту, уважність до оточуючих, інші моральні якості

Хід уроку:

  1. Організаційний  момент
  2. Перевірка домашнього завдання (зміст поеми „Катерина”)

Завдання диференційованого типу:

  • записати імена героїв  поеми (низький рівень);
  • скласти план до поеми  (середній рівень);
  • визначити тему поеми (достатній, високий рівень).

Перевірка індивідуальних завдань:

  • отже,  складемо загальну картину того, над  чим будемо працювати.
  • назвіть діючих осіб поеми.
  • які події ви вважаєте головними у творі?
  • як би ви визначили тему поеми?
  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної  діяльності:
  • зверніть увагу на протиріччя між темою поеми та словами Т.Г.Шевченка, винесеними в епіграф уроку. Хто ж або що стало причиною того, що „мати з дитяточком малим” зазнала такого лиха? Протягом  уроку спробуємо відповісти на це питання.
  • для чого нам потрібна така робота на уроці?

Визначення завдань і мети уроку.

  1. Сприймання  та  усвідомлення нового  матеріалу:

Слово вчителя:

  • Думаю, ви погодитеся, що людина завжди перебуває під впливом оточуючих, ухвалює рішення, зумовлене багатьма обставинами. Так і Катерина, зважившись на самогубство, не була цілком самостійною у своєму рішенні. Її до цього несвідомо, але  все-таки  підштовхнули інші. Саме про цих героїв поеми ми поговоримо.

1.Москаль – офіцер

Пояснення мотивів вчинків героя:

-         що поганого зробив москаль-офіцер?

  • Катерина  закохана, тому не судить про нього обєктивно. Спробуємо визначити, про що нам „говорить” ставлення москаля до Катерини та Івася  (зачитування цитат):
  • «Жартуючи кинув Катрусю москаль.»
  • «…москалі — чужі люде
    Роблять лихо з вами.
    Москаль любить жартуючи,
    Жартуючи кине;
    Піде в свою Московщину,
    А дівчина гине»
  • «А він коня поганяє,
    Нібито й не бачить.»
    "Дура, отвяжися!
    Возьмите прочь безумную!"
    "Возьмите прочь! Что ж вьі стали?
    «…Утік!.. нема!.. Сина, сина
    Батько одцурався!»

 

  • які риси характеру продемонстрував офіцер?
  • можливо,  його вини тут немає, адже  Катерина сама знала, на що йде, а він є жертвою Катерини? Доведіть свою думку.

Моделювання ситуації:

  • чи міг би цей  твір закінчитися щасливо? За яких обставин?

Висновки:

Відповідальність  повинні нести обидва – як мати, так і  батько.

2. Селяни

  • у чому суть вини селян? (Жорстокість, глузування над покриткою).
  • «Де ж ті люде, де ж ті добрі,
    Що серце збиралось
    З ними жити, їх любити?
    Пропали, пропали!»
  • «Отаке-то на сім світі
    Роблять людям люде!
    Того в'яжуть, того ріжуть,
    Той сам себе губить...»
  • можливо, Катерині так не пощастило із сусідами й це поодинокий випадок?
  • послухаємо повідомлення про становище покриток у селі і ставлення    до них оточуючих.

Повідомлення учня.

  • отже, випадок із Катериною типовий: таке ставлення до жінок-покриток звичне.
  • а чи є щось позитивне в цьому?
  •  а яким є ставлення  Шевченка до подібних Катерині? Зачитайте його слова. До речі, як називаються висловлювання авторської позиції щодо описаних подій у поемі? (Ліричні відступи)
  • висловіть власну думку щодо цієї проблеми.

3.Батьки

Формулювання учнями проблемних питань:

  • які запитання ви могли б поставити для висвітлення мотивів поведінки батьків Катерини?
  • що їх може виправдати? (І батько,  і мати – самі жертви громадських забобонів: „...та не чули вже тих  речей ні батько, ні мати.”)

4.Катерина

Елементи літературного суду:

  • як можна оцінити поведінку Катерини-дочки і Катерини-матері?  Знайдіть докази звинувачення та  аргументи на її захист.

Варіанти доказів звинувачення та  захисту:

Звинувачення

Захист

Необачна, довірлива

Палко кохала москаля

Не послухала пересторог батьків

Довіра до коханого

Покинула сина

Відчай, втрата сенсу життя

 

Ототожнення себе з героєм:

  • а як би ви вчинили на місці Катерини?

Аналіз картини Тараса Шевченка „Катерина”

Картинки по запросу катерина шевченко картина

  • ставлення автора до своєї героїні краще допоможе зрозуміти однойменна  картина.

Учням пропонується розглянути картину, звернувши увагу на її композицію (Катерина у центрі між селянином і офіцером, над нею – сонячне світло (німб), подібність до ікони із зображенням Божої Матері )

  1. Підсумки  уроку:
  • висловіть враження від почутого на уроці одним реченням.
  1. Диференційоване домашнє завдання:

Дайте відповідь на запитання:

  • що хотів сказати Т.Г.Шевченко своєю поемою „Катерина”?

Високий рівень – у формі твору-речення

Достатній рівень  - у вигляді звичайного висловлювання

Середній рівень -  процитувати статтю підручника

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку