Конспект заняття гуртка акторської майстерності "Пантоміма. Комедія дель'арте"

Про матеріал
Тема заняття: "Пантоміма. Комедія дель'арте", гурток акторської майстерності, театральний гурток. Розробка підійде для дітей віком від 9-10 років Мета заняття: навчальна: закріпити поняття пантоміма та мім, розкривати можливості власного тіла, вчити планувати свої дії відповідно до поставленим завданням і умовами її реалізації, познайомитися з поняттям «комедії дель'арте»; виховна: виховання навичок колективної творчості в процесі групового спілкування через спільні вправи; розвиваюча: розвивати уміння володіти своїм тілом та мімікою, акторські навички, знання в сфері театру.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ ДМІНІСТРАЦІЇ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ  ПОЛТАВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ПОЛТАВСЬКИЙ МІСЬКИЙ ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

ПОЛТАВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

План-конспект заняття:

 «Пантоміма. Стилізація руху. Поняття «комедії дель'арте» »

 

Кочубеївські дуби — Енциклопедія Сучасної України

 

 

 

 

 

 

Розробила:

Негрій Мирослава Василівна,

керівник гуртка акторської

майстерності

«Амплуа»

Полтавського  міського центру позашкільної освіти ПМР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Полтава – 2021

Тема заняття: Пантоміма. Стилізація руху. Поняття «комедії дель'арте».

Рівень, рік навчання: основний рівень, 2-й рік навчання.

Тривалість заняття: 3 години.

Мета заняття:

навчальна: закріпити поняття пантоміма та мім, розкривати можливості власного тіла, вчити планувати свої дії відповідно до поставленим завданням і умовами її реалізації, познайомитися з поняттям «комедії дель'арте»;

виховна: виховання навичок колективної творчості в процесі групового спілкування через спільні вправи;

розвиваюча: розвивати уміння володіти своїм тілом та мімікою, акторські навички, знання в сфері театру.

Матеріально-технічне забезпечення: телевізор, музичний супровід для розминки.

Методичне забезпечення:

  1. Барро Ж.-Л. Размышления о театре / Жан-Луи Барро ; [пер. с франц. О. И. Пичугина]. –  М. : Иностранная литература, 1963. – 303 с.
  2. Бояджиев Г. Н. «Історія зарубіжного театру». – М.:«Освіта», 1971.
  3. Дельсарт Франсуа. Система виразності людини / Франсуа Дельсарт ; [пер. з франц. та рос. М. Шкарабана]. К. : Чорна кішка, 1998. 28 с. — (Сер. "Підручний порадник для актора").
  4. Румнев А. О пантомиме. Театр. Кино / Александр Александрович Румнев. М. : Искусство, 1964. 144 с.

 

 

Дидактичні матеріали:

  • відео із Чарлі Чапліном, Марселем Марсо, Олегом Ємцевим; 
  • презентація до заняття;
  • картки до вправ;
  • кросворд «Комедія дель’арте».

Тип заняття: комбінований.

Вік вихованців: 9-11 років.

 

План заняття:

І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

ІV. Виконання практичних завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок.

V. Вивчення нового матеріалу.

VІ. Підсумок заняття, рефлексія.

Хід заняття:

 

І. Організаційний етап.

Слайд 1

Привітання з вихованцями. Перевірка  присутності вихованців та їх готовності до заняття.

 

(Емоційне налаштування колективу)

 

Керівник гуртка.

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На занятті не дрімати,

А старанно працювати.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності.

Слайд 2

Керівник гуртка.  Тема сьогоднішнього заняття: «Пантоміма. Стилізація руху. Поняття «комедії дель'арте»».

 

Завдання:

  • Закріпити поняття пантоміма та мім.
  • Розвивати уміння володіти своїм тілом та мімікою за допомогою спеціальних вправ.
  • Познайомитися з поняттям «комедії дель'арте».

Я впевнена, що після виконання усіх поставлених завдань нами буде підкорена іще одна пластична вершина. А для того, щоб підкорювати вершини обов’язково потрібно гарно розімнутися та зарядитися позитивом.

 

Танцювальна розминка

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Керівник гуртка: Діти, чи пам’ятаєте ви хто такий мім? 

Орієнтовна відповідь гуртківців: Мім (грец. μιμος, лат. mimus   «наслідувач»; «лицедій», «актор») –  актор, який не послуговується голосом.

 

Слайд 3

 

Керівник гуртка: В античних греків і римлян мімами називалися також будь-які сценічні вистави масового характеру на смак глядачів із нижніх прошарків   виступи акробатів, фокусників тощо, сценки зі співом і танцями, реально-побутовий сатиричний фарс. Актори в цьому низовому театрі також називалися мімами («наслідувачами»).

Керівник гуртка: Для того, аби ми змогли познайомитися з поняттям «комедії дель'арте» нам необхідно згадати що таке пантоміма.

Орієнтовна відповідь гуртківців: Пантоміма – особливий вид сценічного мистецтва, в якому основними засобами виразності є рух актора і специфічна техніка цього руху.

Пантоміма займає особливе місце серед других видів сценічного мистецтва. Частіше всього під пантомімою розуміють мистецтво створення сценічного образу за допомогою пластики актора, сценічного руху, міміки та жесту.

Керівник гуртка: В широкому розумінні пантомімічна гра притаманна творчості кожного драматичного актора і є основою акторської гри. Достатньо згадати висловлювання К. С. Станіславського про «паузи» великих акторів:

 

Слайд 4

 «Всі вони уміють доказати те, що недоступно слову; нерідко діють в мовчанні набагато інтенсивніше і тонше, ніж сама мова. Їхня безсловесна розмова може бути цікавішою, змістовнішою і переконливішою ніж словесна».

Емоційно виразний рух актора, який складає природну стихію пантоміми і без якого не може існувати акторське мистецтво, дозволяє вважати пантоміму вихідною, основною формою театру при участі якої виникає вся багатоликість форм драматичного та музичного театрів.

 

ІV. Виконання практичних завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок.

 

Керівник гуртка: Одним із відомих мімів, які жили не так давно, є Марсель Марсо.

Слайд 5, перегляд відео

Слайд 6

Україна теж багата талантами. Олег Павлович Ємцев (24 червня 1957 – 3 серпня 2011) - відомий естрадний артист, мім і учасник веселої трупи «Маски-шоу». Творчу біографію розпочав в 1969 році. Працюючи в Парижі, артист познайомився з Марселем Марсо. Олег показував Марсо свої роботи і отримував від нього поради. Їхнє знайомство переросло у творчі і дружні стосунки. Олег захоплено згадує кожен концерт Марсо як незвичайний урок високої майстерності. У Парижі навчався в Міжнародній школі пантоміми, де працюють послідовники Етьєна Декру.

Пропоную переглянути відео із уривками виступів Олега Ємцева.

 

Слайд 7

Вправа 1. «Поясни»

Кожен учасник повинен протягом двох хвилин за допомогою жестів, рухів і міміки показати смислове значення дії, яку він витягнув. Решті доведеться вгадати, що зображує учень. Вони можуть ставити йому додаткові питання, на які відповідати слід лише мімікою і жестами.

Дії можуть бути такими: підмітання підлоги, накривання столу, чистка туфель, розвішування білизни, миття посуду, їзда в переповненому автобусі. Можна зображати ходу: балерини, старого, солдата, манекенниці, людини, у якого тиснуть черевики, скрипаля, боксера і інших.

При бажанні завдання ускладнюється: наприклад, попросіть відтворити образ будь-якого літературного персонажа або героя фільму.

Одним з чудових акторів, які вміли розповідати публіці без слів, тільки жестами та мімікою, веселі і комічні історії, вважається Чарлі Чаплін. На його прикладі можна спробувати розвинути творче начало і навчити ставитися до всього з гумором.

Слайд 8

Німе кіно –  загальноприйнята назва кінематографа в перші десятиліття його історії, коли фільми виходили на екрани без синхронно записаного звуку. Саме відсутність доступної технічної можливості запису і синхронного відтворення звуку (а не, скажімо, відсутність кольору) виявилося найбільш важливою обставиною, що визначила художню специфіку кінофільмів у цей період.

Відсутність у фільмах усної мови стало каталізатором пошуку нових можливостей організації образотворчого ряду. Завдяки цьому обмеженню склалася «німа» школа викладу складного сюжету засобами монтажу, з'явилися титри, основою акторської гри став специфічний вид пантоміми.

 

Відео із Чарлі Чапліним

 

Слайд 9

 

Вправа 2. «Чарлі»

Керівник гуртка записує на листочках назви різних професій: маляр, скрипаль, швець, боксер, клоун, балерина, шофер, вчитель, кухар, космонавт, міліціонер, лісоруб, кишеньковий злодій, розвідник і т. д. Ці картки згортаються і ретельно перемішуються. Кожен учасник вправи повинен витягнути одну картку і, підготувавшись, зобразити оточуючим людину даної професії, користуючись лише жестами, мімікою та пластикою. Решті доведеться відгадати, кого зображує «пародист».

Продовжувати «уявлення» можна довго, змінюючи лише тематику. Наприклад, зображувати не людини певної професії, а дії людини в тій чи іншій ситуації. Ситуації можуть бути такими: болить живіт, смикають зуб, вчать уроки, крадуть цукерки та інші.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

Слайд 10

 

Керівник гуртка: Комедія дель’арте (італ. commedia deU'arte – професійна комедія) – жанр італійського народного імпровізаційного театру. Комедія дель арте, яка пізніше дістала іншу назву – комедія масок, розвивається в XVI – на початку XVIII століття. Витоки її –  у фарсі й карнавалі.

Слайд 11

Одним з головних принципів комедії дель арте була імпровізаційність. В основі твору лежав сценарій (лібретто), що мав лише стислу сюжетну схему. Протягом сценічної дії такі сценарії розширювалися завдяки імпровізаційним обробкам виконавців. До того ж імпровізація в комедії масок не обмежувалася створенням сценічного тексту. Вона визначала й пантоміміку вистави, яка відобразилась у всіляких буфонадах (так звані «лацці»).

 

Слайд 12, 13

Іншою ознакою комедії дель арте були постійні персонажі («маски»), що втілювали різні соціально-психологічні типи. Ці «маски», успадковані від карнавалу, поділялися на три групи: сатиричні маски панів (купець Панталоне, Капітан і Доктор), маски слуг – дзанні (Бріґелла, Арлекін, Пульчінелла, Коломбіна, Серветта) та маски закоханих (ці ролі виконували актори без масок). Головним змістом творів була боротьба за щастя ліричних героїв, а справжньою душею комедій масок були слуги.

Кожен з персонажів мав свої усталені риси (хвалькуватий і боягузливий Капітан, зухвалий винахідник інтриг Бріґелла), розмовляв на діалекті свого міста (Панталоне — на венеціанському, слуги — на бергамському, мовою закоханих була італійська літературна мова), носив відповідне вбрання. У виставах комедії дель’арте існували водночас слово, спів, танок, пластика, акробатика.

Оформлення вистав було незмінним: сцена зображала вулицю міста, а додатковим місцем дії були вікна й балкони. У п'єсах брали участь 10-13 дійових осіб (дві пари закоханих, двоє слуг, служниця, три сатиричні маски, другорядні персонажі). В XVII—XVIII століттях видаються збірки лібретто. Найвизначнішими творцями комедії дель арте були Ф. Скала та Б. Локателлі.

Актори комедії масок вперше створили і ввели таке поняття як «сценічний ансамбль». Це, коли трупа працює злагоджено, вони розуміють один одного з півслова і півпогляду, підхоплюють репліки партнера буквально на льоту.

З часом комедія масок перестала існувати. Її замінила інша театральна епоха, де драматургія була настільки тонкою, психологічною, що дала калейдоскоп образів на тлі яких маски з давно усталеним образом і характером зблякли.

 

 

В кінці доповіді пропонуємо гуртківцям розгадати кросворд для закріплення нового матеріалу (додаток А):

 

 

Слайд 14

 

 

  1.  «Комедія дель’арте» або «комедія….»? (Масок)
  2. Один з головних принципів «комедії дель’арте»?  (Імпровізаційність)
  3. Маска «комедії дель'арте», що пов’язана зі званням головної людини на кораблі. (Капітан)
  4. Сценарій в «комедії дель'арте», що мав лише стислу сюжетну схему – це … (Лібретто)
  5. В якій країні з’явився жанр імпровізаційного театру? (Італія)
  6. Актори комедії масок вперше створили і ввели таке поняття як «сценічний …». (Ансамбль)
  7. Як в загальному називаються маски слуг в «комедії дель'арте»? (Дзанні)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

1М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

3К

А

П

І

Т

А

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

4Л

 

 

 

 

 

2І

М

П

Р

О

В

І

З

А

Ц

5І

Й

Н

І

С

Т

Ь

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

Т

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6А

Н

С

А

М

Б

Л

Ь

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підсумок заняття, рефлексія.

 

Яке завдання вам найбільше сподобалося? (Відповіді).

Яке завдання здалося важким? (Відповіді).

Що запам’яталося більше за все? (Відповіді)

 Керівник гуртка: Основне призначення пантоміми полягає в посиленні впливу сказаного слова. Вона може супроводжувати, доповнювати, уточнювати, а інколи і замінювати слово. Використовуючи пантоміму, актор зображує, вказує, виражає прохання, вимогу, вдячність, здійснює емоційні дії (вітання, прощання, запрошення).

Ну і на останок пропоную вам «Естафету дружби».

Усі учасники повинні взятися за руки і передавати, як естафету, рукостискання. Починає керівник гуртка: «Я передам вам свою дружбу, і вона йде від мене до …, від … до … (і т.д.) і, нарешті, знову повертається до мене. Я відчуваю, що дружби стало більше, оскільки кожен з нас додав частинку своєї дружби. Хай же вона вас не покидає і гріє до наступного заняття. До побачення!».


Слайд 15

Додаток А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

1М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

3К

А

П

І

Т

А

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

4Л

 

 

 

 

 

2І

М

П

Р

О

В

І

З

А

Ц

5І

Й

Н

І

С

Т

Ь

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

Т

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6А

Н

С

А

М

Б

Л

Ь

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

2І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зінченко Аліна
    Дуже дякую за матеріал. Нарешті знайшла щось по цій темі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
1779
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку