Конспект заняття гуртка "Дебати"«Три золотих правила риторики»

Про матеріал
На даний час з усіх існуючих багаточислених правил риторики, що сформульовані науковцями та практиками, розглянемо три, що є найбільш суттєвими для ораторів «початківців»: Теза і гасло. Формула Цицерона. План і епистема.
Перегляд файлу
  1. Напрям освіти: гуманітарний
  2. Заклад: КПНЗ ЦДЮТ «Сонях» КМР
  3. ПІБ керівника гуртка: Роменська Катерина Юріївна
  4. Назва гуртка: «Дебати»
  5. Вік дітей: 15-16 років
  6. Тема заняття: «Три золотих правила риторики»
  7. Мета заняття: Ознайомити  вихованців з трьома правилами  риторики,

навчальна - ознайомити з предметом вивчення риторики, метою і завданням курсу, сформувати поняття  «з золотих правил риторики»,  дані та взаємозв'язки між ними;

розвивальна - розвивати вміння правильно і чітко висловлювати свої думки, грамотно формулювати твердження з предмета; розвивати логічне мислення та пізнавальну діяльність, вміння застосовувати отримані знання та набуті навички на практиці.

виховна - виховувати естетичний смак, самостійність, дисциплінованість,

дбайливе ставлення до  рідного слова.

  1. Обладнання:   комп’ютери. конспекти заняття, ручки.
  2. Опорний конспект заняття:

Вимоги до знань і вмінь учнів:

Учні мають знати:

-правила  правила риторики;

Учні мають вміти:

-правильно і чітко формулювати правила риторики;

- використовувати , набуті знання при підготовці виступів перед аудиторією.

Тип уроку : засвоєння нового матеріалу.

              Хід уроку

І. Організаційний момент.

        1.1. Привітання з гуртківцями.

      1.2. Правила  безпечної роботи  за комп’ютером.

ІІ. Актуалізація опорних знань: повідомлення теми і завдання уроку.

Риторика = ораторське мистецтво?

Що таке риторика? Чим відрізняються поняття риторики та ораторського мистецтва.

 III. Вивчення нового матеріалу .

 На даний час з усіх  існуючих багаточислених правил риторики, що сформульовані науковцями та практиками,   розглянемо три, що  є найбільш суттєвими  для ораторів «початківців»:

Теза і гасло.

Формула Цицерона.

План і епистема.

Теза і гасло.

Теза  (з грецької ї  положення, твердження). Положення –це думка, яку оратор повинен довести або спростувати. Якщо лектор,  не знає або ігнорує  це правило , то його виступ схожий на проголошення слів,  думок,  без спроби  пояснити слухачам ,  логічно підвести до необхідних в даному випадку висновків.

Логічность думок оратора стає досяжною слухачам тільки тоді, коли оратор почнинає  говорити. Отже, логічність думки виявляється лише в мовної діяльності, тобто. зв'язок між логікою і риторикою абсолютна і постійна.

 «Гасло» містить у собі поняття, майже протилежне з того що означає тезис».В перекладі  з німецької заклик, пароль.

Заклик, коротка, чітка, гарна фраза, що не  потребує ніяких обгрунтувань, або доказів,  ні для лектора,  ні для  слухачів. Наприклад: «З днем Перемоги!» «1939 - 1945! Ніколи знову».

Перше золоте правило риторики :  оратор логічно, вміло й яскраво доводив свої тези.

2. Формула Цицерона

Марку  Туллію Цицерону  належить вислів: «Оратор є той, хто будь-яке запропоноване  йому питання, що вимагає  словесної  розробки, зуміє  викласти   розумно, струнко, красиво, так, що воно запамятається в гідному виконанні».

 Споконвічне питання, пов'язані з контролем, з оцінкою, зі порозумінням, знімається цієї формулою Цицерона.  Оцінка будь-якого усного виступи, переплетена з думкою Цицерона, дозволяє спиратися й не так на власні знання, свій досвід, особистий смак, внутрішній голос рецензента, скільки на думку людини, що  є у риториці авторитетом майже абсолютним.

Отже, якщо перечитати формулу Цицерона, можна знайти у ній п'ять складових, п'ять вимог, які автор за потрібне пред'являти до промовця.

 Формула Цицерона  «Оратор є той, хто будь-яке запропоноване  йому питання, що вимагає  словесної  розробки, зуміє  викласти   розумно, струнко, красиво, так, що воно запамятається в гідному виконанні».

  1. План і епистема.

Епистема у античній філософії - вищий тип безсумнівного, достовірного, абсолютного знання.

Отже, творчий процес підготовки оратором свого гарного усного виступу, пов'язані з обмірковуванням як самих пунктів плану, і всієї сукупності його розділів, підрозділів , можливих питань аудиторії, так і  надання  відповідей оратора   на можливі  запитання. аудиторії

Епистемическая підготовленість оратора до виступу передбачає, що він підготувався до акту виступи найкращим із можливих йому варіантом.

 Написання самого плану, може бути   багаторазовим тому, автора щоразу   буде переробляти свій план, намагаючись зробити його максимально епистемичним, тобто. доказовим у всіх його складових аспектах.

План включає в себе:  Вступ . Розділи.  Заключення . Підсумки.

       Слід пам’ятати,  що :

  •   назви розділу повинні бути зрозумілими, чітко сформульованими, не багатослівними,  без використання жаргонізмів, діалектизмів, термінів,  здійснючи  цим самоконтроль власної риторичною діяльності, що позначиться сприятливо на  загальних результатах його виступи перед аудиторією;
  • основні розділи плану, зазначені римськими цифрами I, II, III, можуть ділитися більш незначні запитання, що позначаються  арабськими цифрами (1, 2, 3, 4 тощо.), а ці останні — позначаються малими   літерами (а, б, в, р тощо.).

( Приклад.  Розділ І.

1.1.

1) а, б тощо.

ІУ.  Підсумок уроку.

  • Кожну думку,  тезу,  оратор має довести своїй  аудиторії. 

Докази, аргументи    відрізняють тезу   від гасла.

  •  «Оратор є той, хто будь-яке запропоноване  йому питання, що вимагає  словесної  розробки, зуміє  викласти   розумно, струнко, красиво, так, що воно запам’ятається в гідному виконанні».
  •  План лекції мав бути підготовлений з урахуванням античної епистеми, тобто. щоб лекція (виступ) принесла аудиторії максимум користі й розвивала  естетичне задоволення слухачів.

Практичні завдання уроку: підготувати виступ «Чого бракує молоді сьогодні: хліба, видовищ чи відчуття справедливості?»,

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 травня 2020
Переглядів
1117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку