Конспект-заняття гуртка «Іграшка-сувенір». «Сова (пугач) – птиця мороку і смерті, уособлення розуму й мудрості»

Про матеріал
Навчити дітей практично виготовляти сову з фетру, яка може стати не тільки диванною подушкою, але й іграшкою, кухонною прихваткою, кумедною підвіскою на шкільний рюкзачок, а зовсім мініатюрна - підвіскою побілки; Повторити правила безпечної роботи з ножицями і клеєм, прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву, фантазію учнів, творчі здібності та естетичний смак, вміння робити висновки, аналізувати почутий і прочитаний матеріал . Виховувати дбайливе ставлення до птахів, товариськість, акуратність.
Перегляд файлу

Конспект-заняття гуртка «Іграшка-сувенір»

(для учнів 5-8 класів)

 Заняття № 1.

Тема: «Сова (пугач)  – птиця мороку і смерті, уособлення розуму й мудрості» (теоретичне заняття) (слайд 1)

Автор: Салієнко Тетяна Георгіївна, керівник гуртка «Іграшка сувенір»

Фастівецького ЗЗСО І-ІІІ ступенів

 

Мета: забезпечити цілісність сприйняття навколишньої дійсності, формувати різностороннє уявлення про світ птахів, розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, дбайливе ставлення до всього сущого на Землі, ознайомити  учнів-гуртківців з легендами та переказами про сову.

Обладнання. Репродукції картин та фотографії із зображенням сови, виставка дитячих книг про птахів; (технічні засоби – ПК)

Хід заняття

  1. Вступна частина. Мотивація та формування позитивної психологічної настанови та опора на суб’єктивний досвід.
  • Відгадайте загадку. (слайд 4)

Що воно за дивна птиця –

                                              світла денного боїться.

                                              Дзьоб гачком, великі очі,

                                              І не спиться їй щоночі.

  • Ху-ху-ху! –кричить, співа.

                                    Відгадали ? Це…                                            

  • А чи знаєте ви як виглядає сова?  Погляньте на світлину сови. Отже, ми сьогодні поговоримо про сову або пугача. (слайд 2,3)
  1. Повідомлення теми та мети заняття.
  2. Вивчення нового матеріалу. Вступне слово керівника гуртка.

      Неповторно прекрасна природа України. У якому б її куточ­ку ми не були (у Карпатах, Криму, на Волині, Поділлі, Поліссі чи Придніпров'ї), нам завжди здається: такої краси ми ще не бачили! І скрізь природа дарує нам безліч цікавих хвилюючих вражень. Верхі яруси – це царство птахів.  Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки і, звичайно, співом. Птахи надають природі неповторного колориту, без них вона одразу потьмяніла б. (слайд 5)

         Із давніх-давен у лісах, степах, пустелях, у горах та на рівнинах люди зустрічали дивовижного птаха. Завдовжки тіло пугача (сови) – 62-72 см, розмах крил – до 180 см.  Райдужна оболонка ока пугача жовтогарячого кольору, а на голові є «вуха» з подовжених пір’їн. (слайд 7)

  • А чи знаєте ви як виглядає сова? Розгляньте ілюстрації із зображенням сови і її найближчих родичів, обов'язково зверніть увагу на форму тулуба, голови, дзьоба, крил

        Сова в Україні (інша назва пугач) - стала рідкісною і занесена до Червоної книги України. (слайд 8)

      Крила у всіх сов широкі, хвіст короткий, оперення недолуге. Лапи пір'ям оброще до самих кігтів. Дзьоб короткий, гачкуватий. У багатьох видів, наприклад, в пугачів, вухатих сов, сплюшок, є «вушка » - пучки пір'я, стирчать над вушними отворами. (слайд 9,10)

         Виявляється, сови можуть повертати голову на 135 градусів у всіх напрямках, тобто на 270 градусів навколо вертикальної осі! Завдяки наявності спеціальних додаткових  м'язів і хребців кістки сови можуть рухатися вільно і незалежно один від одного. (слайд 11,12)

           Сови здатні бачити в трьох вимірах. Очі у них дуже великі. Якби у людей були очі такого розміру, то за величиною вони були б рівні грейпфрута. Сови здатні побачити здобич, навіть якщо найблище джерело світла у вигляді однієї свічки розташоване на відстані в 500 метрів. Але коли ока недостатньо, наприклад, в безмісячну ніч у густому лісі, ці птахи використовують слух, а слух у них просто неймовірний! Вони чують, як людина згинає пальці. А це  означає, що сови чують, як рухаються сухожилля і скорочуються м'язи! Тому не дивно, що вони можуть виявити шерех у траві або слабкий писк на відстані десятків метрів. У цьому їм допомагає ціла система уловлювання звуків. У цю систему входить і сам орган слуху (він у сов дуже чутливий), і своєрідні зовнішні вушні раковини з оперення і шкіри. Плоский лицьовій диск особливим чином розподіляє звуки і направляє їх до вух. Для порівняння: людина може чути звуки частотою від 16 Гц, а сови - від 2 Гц.

        А от почути сов дуже складно - вони і взимку, і влітку покриті м'яким  оперенням. Тому їх політ практично безшумний. Характерна поза в стані спокою - стовпчиком, майже вертикально. Таку непорушну і беззвучну фігуру важко помітити на дереві. Але час від часу сови видають себе своїми знаменитими криками (правда, далеко не всі види ), про які чого тільки не говорять. Насправдіці крики завжди мають цільове призначення. Це або сигнал особи нам свого виду про те, що територія зайнята, або необхідна складова процесу полювання - для того, щоб злякати і виявити здобич, або прохання про допомогу молодих птахів, які вже вилетіли з гнізда, але ще знаходяться на «утриманні » батьків, або любовний дует самця і самки, виконується за чіткими правилами, кожен партнер знає свою арію і розраховує момент свого вступу з точністю до частки секунди. (слайд 8)

      Сови розселені по всьому світу, від екватора до холодних  північних країн, їх можна знайти всюди: і на морському березі, і в горах, і в пустелі, і в степу, і навіть у містах. Деякі сови, наприклад, будинковий сич або сипуха, - охоче селяться під дахами або на горищах будинків. Гніздами в більшості випадків служать дупла старих дерев, причому яйця кладуться зазвичай без жодної підстилки. Також гніздами можуть cлужити ущелини скель, діри в стінах, підземні нори різних ссавців, покинуті гнізда інших птахів.

      У народних уявленнях у Стародавньому Єгипті, Індії, Центральної та Північній Америці, Китаї та Японії сову називали птицею мороку і смерті, птицею, що  приносить нещастя. Римляни так ненавиділи сову, що, побачивши і піймавшиїї в місті в денний час, спалювали, а попіл публічно висипали в Тибр. В українській культурі це також був народний поетичний символ смерті і пітьми, а крик пугача наче б то віщував пожежу, смерть, біду.

        Сова й пугач являють собою універсальний талісман, коріння якого губляться в глибокій старовині. У ряді культур ці птахи, особливо пугач, символізують мудрість і захист від неуцтва, в інші мають більше загальний характер. Є й такі народи, для яких сова й пугач символізують негативні аспекти й асоціюються зі злими силами.

     Сови й пугачі були поруч із людиною завжди, і довгий час уважалися священними птахами. Їхне зображення зустрічається ще в наскальному живописі. Це одні із самих древніх хребетних: вік цих птахів понад 60 мільйонів років. (слайд 13) (ДодатокА)

       У Древній Греції сова була символом богині Афіни, дочки Зевса, що вважалася уособленням розуму й мудрості. (слайд 14) Сова була зображена на одній зі сторін тетрадрахми, за що цю монету й прозвали «сова».

У багатьох народів «старий і мудрий пугач» символізував все, що пов'язане з пізнанням, і мав позитивне значення. У Вавилоні амулети у формі сови носили породіллі; австралійські аборигени вірили, що кажан персоніфікує душу чоловіка, а сова - жінки, і вважали сову священним птахом. (слайд 15)

(Додаток Б)

    Для деяких народів вигляд сови  (пугача) міг мати як позитивне, так і негативне значення.

   Амулети у формі сови й пугача популярні в багатьох країнах і культурах. Виготовляють їх з різних матеріалів: дерева, скла, кераміки, металу. Як правило, сову й пугача зображують із величезною головою, що нерідко не уступає по розмірі тілу тварини, з більшими очима, що виділяються на ній. Цікаво, що символом розуму в даному випадку є очі: здатність бачити пов’язане з духовним світлом і персоніфікує розуміння.

    Фігура «старого пугача» (слайд 16) (Додаток В) підкреслює якості, що забезпечили його виживання протягом мільйонів років. Пугач або сова - символ накопичених знань і мудрості. Їхня здатність спопеляти поглядом і бачити істину і є мудрість. Талісмани у формі сови й пугача допоможуть тим, кому мають бути інтелектуальні випробування.

       Крім того, вони вважаються могутнім амулетом від пристріту, що рекомендується носити на шиї, у контакті зі шкірою. Говорять, що такий амулет працює ефективніше, якщо його дарує хтось, хто вас любить. Фігуру сови й пугача можна використовувати для прикраси вдома або офісу. Якщо поставити їх у правильне місце (кімнату, спальню, садок і т.п.), вони можуть бути гарним захистом від зовнішньої негативної енергії

        В образотворчому мистецтві, яке зображує релігійні теми, сова - це символ самотності, вона фігурує в сценах, що зображують пустельників, які знаходяться в молитвах. Як символ мудрості - на зображеннях, наприклад, св. Ієроніма. Висловлювалася думка про те, що сова символізує євреїв, що відмовилися від Євангелія і вважали за краще пітьміневір'я, а також у сценах розп'яття вона виступає як атрибут Ісуса Христа, пожертвував собою заради порятунку людства.

        Як позитивне, так і негативне сприйняття пов'язане з зовнішністю і особливостями поведінки сови: переважно нічний спосіб життя, здатність бачити в темряві, кругле «людське » обличчя, проникливий «мудрий» погляд очей, що світяться в темряві, безшумний політ і моторошні нічні крики

(слайд 17) (Додаток Г).

  • А чи знаєте ви легенди про сову. Керівник гуртка розповідає легенду про сову.

Легенда Подніпров’я (Наддніпрянщини)

      Колись на цьому місці, де тепер Нікополь, слободи не було, а жили запорожці хуторами. По цей бік Дніпра земля була козацька, а по той бік — турецька. Перевіз тут був споконвіку. Де тепер скелі на Дніпрі, був острів Орловий, його змило водою. Він був великий, і на ньому, кажуть, було становище січових рибалок. Жили тоді рибалки понад річкою Лапинкою.

Нікополь поділявся на кутки. Де тепер церква й лавки, цей куток здавна зветься містечко. Далі, вгору по Дніпру, аж до Лисої гори, то Довгалівка, бо там жили запорожці Довгалі. Далі в степ — Лапинка, прозвана за урочищем Лапинці. А тут біля перевозу — Микитине, де жив багатий козак Микита.

Спочатку й слобода звалась Микитиною, а як поставили запорожці церкву, назвали попи Нікополем. Так і звемо й по цей день.

У запорожців Січ була в Капулівці та в Покровській слободі, в Нікополі було роздолля велике, був торжок, були шинки, півча, попи, музики.

Оце як набридне якому козакові сидіти в Січі, то він одпроситься в кошового і гайда в Нікополь гуляти. Як тільки в слободу, так і поверне до Микити.

Тоді в козаків були свої звичаї. «Здрастуй» не казали, а під’їде козак під вікно конем та й гукає:

— А пугу! Пугу!

— Козак з лугу!

— Базавлук!

— Соломаха та тузлук!

Цебто прилетів пугач до пугача (козак до козака) та й питає господаря:

— Що ти є за чоловік? (пугу, пугу?).

А той з хати:

— Козак з лугу.

А той знову:

— А я козак з Базавлука!

Тоді господар і просить гостя до хати хліба-солі їсти (соломахи та юшки з риби, або по-козацькому — тузлука).

На другий день іде козак до церкви, відслужить молебень і каже попові:

— Ну, панотце, богові богове, а кесарю кесареве!

Викине на тарілку червонця й знову до Микити пити-гуляти. Як підгуляє, вийде з хати й гукає:

— Ану, коти барило горілки, давай питців, співаків, музик!

Звісно, народові того й треба. Тільки пара з рота — тут тобі вродяться й питці, й співаки, й музики. Давай козак частувати, давай гуляти! Далі як загуде скрипка, бубон! Як піднімуть танці, співи, галас, так і піде все ходором! Куди запорожець — туди й челядь.

Так гуляє козак день, гуляє два, гуляє тиждень. Як витрусить кишені, тоді на коня і гайда в Січ.

За українськими народними віруваннями, сови й пугачі пішли з кішок, тому в них котячі голови, и крик їхній нагадує крик кішки.

З'явилися сови й пугачі поблизу села, щоб наводити нудьг й смуток на всіх пожільців його.

Крик сови й пугача на хаті взагалі віщує пожежу або смерть когось із членів родини. Та люди навчилися розрізняти: якщо пугач гукає: вповів! вповів! - То в тій хаті народиться дитина; а якщо: поховайте! поховайте! - То хтось помре.  

  • А чи знаєте Ви чим корисні сови ?

          Сови живуть парами. Пара в сов подібна до міцної подружньої, зберігається довгі роки і, можливо, навіть протягом усього життя. Сови дуже чутливі і сприйнятливі до змін. Вони зовсім не такі самостійні і строго самотні, як здається.

           Сови люблять поїсти. За добу сова з'їдає 20-24 дрібних гризунів. За одне літо – близько тисячі полівок і мишей. Таким чином одна сова зберігає нам з вами тонну добірного зерна. Правда іноді сови полюють на дрібних птахів, курчат, каченят і наносять цим шкоду господарствам, але гризунів в їх кігті потрапляє значно більше. (слайд 19)

          До речі, це вам нікого не нагадує? М'яка і пухнаста, рухається безшумно, чудово орієнтується в темряві, полює на мишей ... Правильно! Справжня «кішка» серед птахів.

        Максимальна тривалість життя в природі, за даними кільцювання, 18 років. У багатьох зоопарках світу  пугачі доживали до сорока навіть п'ятдесяти років. Відомо також про вісімдесятирічних пугачів! У природі в умовах гострої боротьби за існуванняні одна сова такого віку  досягти, звичайно, не може.

 

Тому кожен повинен:
1. Знати правила поведінки в природи і вміння навчити їх інших.
2. Вміти проводити бесіду з охорони природи із іншими, і переконати їх в необхідності охорони природи.
3. Знаходячись в лісі не налякати птахів, не зганяти їх з гнізд і яєць, не ловити пташенят, не розкривати маскування гнізд.
4. Підгодовувати птахів за допомогою годівниць і розміщувати біля водоймищ гніздові ящики для водоплавних птахів.
5. Не забруднюй природу.
6.  Якщо ви побачили птаха,  який випав з гнізда,  покладіть його на гілку.

           7. Не ловіть диких птахів.

          8. Не шуміть на природі. Шум лякає птахів.

  1. Не переслідуйте і не лякайте птахів, які є хворими.

4. Заключна частина заняття. Підсумки та висновки. Обґрунтування гуртківцями можливості використання на практиці отриманих знань, умінь, навичок. Запитання для закріплення матеріалу:

  • Пригадайте легенди про сову, які ви сьогодні почули.
  • Яку роль відіграла сова в житті українців?
  • Що символізує птах?

 

Конспект-заняття гуртка «Іграшка-сувенір»

Заняття 2

Тема. Виготовлення м’якої іграшки «Сова»

Тип заняття. Практичне заняття                                                    (слайд 21)

Мета: навчити дітей практично виготовляти сову з фетру, яка може стати не тільки диванною подушкою, але й іграшкою, кухонною прихваткою, кумедною підвіскою на шкільний рюкзачок, а зовсім мініатюрна - підвіскою побілки; Повторити правила безпечної роботи з ножицями і клеєм, прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву, фантазію учнів, творчі здібності та естетичний смак, вміння робити висновки, аналізувати почутий і прочитаний матеріал . Виховувати дбайливе ставлення до птахів, товариськість, акуратність.

Обладнання та технічні засоби. Ножиці, голки, лекала, шматочки фетру чи обрізки пальтової тканини або флісу.

ХІД  ЗАНЯТТЯ

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

       Керівник гуртка перевіряє наявність в учнів необхідних природних ма­теріалів та інструментів. Повторює з дітьми правила техніки безпеки.

                                                         Вже дзвіночок пролунав —

Працювати час настав.

Тож і ви часу не гайте,

                                                         Працювати починайте.

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ГУРТКІВЦІВ

  • Із яким матеріалом працювали на попередньому занятті?
  • Які матеріали, використовуються для виготов­лення виробів?

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Сьогодні ми продовжимо роботу з тканиною. Але на відміну від попереднього заняття будемо працювати з фетром. Створимо фігурку птаха.

  •                 Актуалізація опорних знань вихованців (заслуховування підготовлених дітьми повідомлень про сову)
  •           Повідомлення теми та мети заняття.
  • Вивчення нового матеріалу. Техніка виготовлення пташки. Правила техніки безпеки при виготовленні сови.

           - Сьогодні ми навчимося виготовляти пташку з тканини. Сову роблять із шматочки фетру чи обрізки пальтової тканини або флісу, різного кольору.

         Для цього використовують спеціальні шаблони або малюють від руки (слайд 22) (див. рис. 1)

Для іграшки та подушки тканина має бути м'якою, теплою та приємною на дотик, але головне, щоб зрізи не осипались. Для підвісок можна брати шматочки яскравої плащової тканини та шкіри, натуральної або штучної.  Кухонна прихватка шиється із натуральних тканин – бавовняної чи лляної, вони достатньо довго  витримують високу температуру.  В залежності від розміру виробу збільшить чи зменшіть викрійку. Викроїть деталі без пропусків на шви– по 2 деталі тулуба, очей, крилець та лапок; по 1 деталі–дзьобик, пір'ячко та низ живота. На одній  з деталей тулуба розташуйте всі декоративні елементи; на цьому етапі ви можете переміщати очі, дзьобик та пір'ячко, поки не досягнете бажаного виразу. Потім  нашивайте  знизу уверх  пір'ячко (деталі 1, 2, 3, 4), крила, очі та дзьобик, дотримуючись визначеного місця розташування.  Пір'ячко прикріпляйте окремими стібками, крильця – швом «упередголку» чи «назад голку», очі та дзьоб – швом «петельний». (слайд 23) (див. рис 2)

Таким чином ви зробите лицьовий бік виробу. Накладіть його на другу деталь тулуба, сумістіть зрізи та сколіть шпильками, потім зметайте та зшийте. Для зшивання використовуйте шов «петельний»чи«косий через край».  Поки деталі не зшиті повністю, через невеликий отвір наповніть подушку, іграшку чи підвіску синтепоном чи іншим наповнювачем, зшийте отвір до кінця. Для прихватки потрібно вставити між деталями у верху та знизу прокладку з ватину.  

Гуртківці з'єднують деталі виробу,  надають фігурці характерних ознак. Керівник гуртка слідкує за правильним виконанням прийомів роботи, дотриманням правил техніки безпеки. Заохочує старанність уч­нів, бажання виконати роботу якісно й гарно.

4. Заключна частина.  Підведення підсумків заняття

Керівник разом з вихованцями обговорює вироби, визначає найбільш досконалі, оцінює якість виконаної роботи. Проводиться відбір кращих робіт для виставки. Кращі роботи залишаються на виставці.

 Прибирання робочих місць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  А

 

 

 

 

 

 

Сова й пугач

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

Сова й пугач

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

 

Сова й пугач

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

 

Сова й пугач

 

 

 

Уночі гуляє, а в день спочиває,

має круглі очі, бачить серед ночі.

 

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

 

Сова-подушка з фетру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рисунок 1

Сова-подушка з фетру 1

 

Рисунок 2

 

Сова-подушка з фетру 2

 

 

Сова-подушка з фетру 3

 

 

 

 

 

 

Використана література

 

 

 

1. Електронна енциклопедія "Википедия"

2. Електронна енциклопедія "Світ тварин і звинувачують рослин"

3. Енциклопедія "У дикої природи" Вид-во ТОВ "Интернейшн Мастерс Паблишерс", М. - 2003.

4. Тисяча сто одинадцять загадок // Уклад.: Л.Вознюк – Тернопіль: Підручники і посібники, 2009. – 224 с.

5. Кабан Л. В.. Методичні рекомендації щодо письмового оформлення конспекту навчального заняття.  [Електронний ресурс] / Лариса Василівна Кабан // Біла Церква. – 2012. – Випуск 1. – Режим доступу:  http://www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku\1\statti\2kaban\2kaban.htm

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гур'єва Євгенія
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
22 квітня 2022
Переглядів
924
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку