Конспект заняття хореографічного гуртка «Морське царство»
Підготувала керівник гуртка Шургот Т. Я.
Конспект пізнавального сюжетного хореографічного заняття «На морському дні»
Мета: уточнити та розширити уявлення дітей про деяких мешканців моря (акула, краб, морська конячка, морська зірка, мідії, восьминіг) засобами класичної хореографії.
Завдання:
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступна частина
Заняття розпочинається в нетрадиційній формі. Педагог пропонує дітям переглянути ілюстративний матеріал, на якому зображені морські мешканці. Після бесіди педагог або музичний керівник вмикає музику (спокійна мелодія із звуковими ефектами шуму моря, крику чайок) й зазиває дітей здійснити подорож до Морського царя.
Діти на півпальцях входять до музичної зали і до кінця музики вільно рухаються по всій площі.
У цій частині можлива вказівка на імпровізацію дітей стосовно музичного матеріалу.
Педагог: «Цар морський вказівку дав - шикуватись струнко!»
Музика зупиняється й діти " утворюють коло. На запрошення педагога виконують привітання (танцювальний уклін).
Педагог: «Готові діти до пригод? Тоді підтягуєм живіт, піднімем підборіддя і вирушаймо в путь!» Звучить марш, діти рухаються разом із педагогом по колу. Спочатку звичайним кроком із вільними рухами рук, а потім за вказівкою педагога кладуть руки на пояс, пальці щільно стулені (чотири спрямовані вперед, а великий назад, лікті чітко в сторони) й виконують па марше (танцювальний крок із носка).
Педагог: «А ось і він, підводний світ. Такий великий і неповторний... Ми одягаєм акваланги. Сідаймо в човник дружно всі» Діти присідають і рухаються у напівприсіді, руки тримають на поясі.
Педагог: «Як швидко човник наш пливе, немов летить на хвилях». Музика змінюється й діти виконують легкий біг на півпальцях, руки тримають на поясі.
Педагог: «Дивіться, діти, ось акула, вона швидка, як ракета. Але ми можемо бути швидше і зараз же покажем це». Темп музики прискорюється й діти виконують біг із закиданням гомілки назад, п'ятки торкаються сідниць, руки продовжують тримати на поясі.
Педагог: «Від акули ми втекли і не заморилися. Час нам човник залишати і стрибати всім на дно». Музика змінюється й діти виконують стрибки на двох ногах, руки на поясі.
Педагог: «Ой, дивіться, як красиво! Мов у казці з вами ми! Надзвичайні та пластичні водорості навкруги» Діти стають обличчям у коло. Педагог виходить на середину, приймає вихідне положення (ноги у шостій позиції, руки підняті вгору, долоні стулені разом) й виконує рух водоростей (хвилеподібні рухи тулубом у правий та лівий бік). Після показу педагог пропонує дітям виконати цей рух разом із ним.
Педагог: «Ось пливе морська конячка, вона схожа на земну. Однак ця пливе повільно, а конячка наша скаче». Діти разом із педагогом виконують біг із високим підніманням стегна, руки на поясі.
Педагог: «А тепер давайте дружно дрібних риб наздоганяти. Розбігайтесь хто-куди! Тільки, чур, на плеск мій повернутись на місця. Подивіться навкруги - хто ліворуч вас стоїть, хто праворуч притаївся. Запам 'ятали? Тоді в путь». Звучить стрімка мелодія й діти вільно рухаються по залу, намагаючись не зачепити один одного (це правило пояснює їм педагог під час руху). По команді (музика зупиняється, педагог тричі плескає в долоні) всі встають на свої місця. Педагог разом із дітьми перевіряє, чи правильно діти визначили свої місця. Цю гру можна повторити декілька разів.
Педагог: «На дні морському корали лежать, вони незвичайної форми такої (показує), такої (показує) А може іншої якої?..» Педагог пропонує дітям прийняти чудернацьку позу в одному з рівнів (стоячи, лежачи, сидячи). Головне, щоб пози були різними. Якщо хтось із дітей з якоїсь причини не хоче виконувати завдання (соромиться, не має достатнього рухового досвіду, довго сприймає вказівку педагога та інше), то педагог запрошує їх до себе і вони, „мандруючи по морському дну", обирають найнезвичайніші „корали". Цю гру-імпровізацію можна проводити, поділивши дітей на дві підгрупи: одна - це „морські мандрівники", а інші - „корали". Кожна дитина обирає собі корал. Виграє той, хто сподобався більшої кількості дітей. Гра супроводжується спокійною мелодією.
Педагог: «А ну, швиденько всі підводьтесь, наздоганяєм рибок знов!» Із початком швидкої музики діти бігають по залу. На оплески педагога стають на свої місця й утворюють коло. Педагог: «Дивіться, діти, тут на дні Зірки морські розташувались. Лежать спокійно, нерухомо. Чекають здобичі вони». Діти разом із педагогом займають позу - ноги та руки широко розставлені в сторони.
Педагог: «А іноді вони повзуть по дну повільно, ледь помітно». Утримуючи попередню позу, діти рухаються по колу один за одним, намагаючись чітко тримати ноги й руки в сторони.
Педагог: «Тепер тихенько, на півпальцях. Крадькома йдемо по дну». Діти рухаються по колу на півпальцях, коліна рівні, руки на поясі.
Педагог: «Як незручно нам у ластах, крокувати дном морським. Але нам вони потрібні, щоб пливти скоріш могли». Діти виконують першу напіввиворітну позицію (п'ятки разом, носки розгорнуті).
Педагог: «Бачу вузьку я печеру. Може царство там царя? Треба боком повернутись, та один за одним йти». Діти, повернувшись обличчям у коло, виконують приставний крок з першої
позиції, руки тримають на поясі. Потім темп музики прискорюється й діти рухаються галопом.
Педагог: «Нарешті в царство ми попали. Однак нікого тут немає, дивіться, діти, я знайшла якийсь папір... Це лист для нас. Ідіть швиденько всі до мене, ми будемо його читати». Діти підходять до педагога, і всі у вільних позах сідають на підлогу.
Педагог читає листа: «Добрий день, малята. Хлопчики й дівчата! Я не можу вас зустріти, привітати, пригостити. На весілля до Русалки ми всі разом попливли. Але ви не ображайтесь, все навколо роздивляйтесь. Веселіться від душі. А для мене в подарунок надішліть малюнки ви. що сподобалося вам, кого встигли ви зустріти, а можливо полюбити? Хто живе на дні морському, хто найкращий від усіх? Я вам буду дуже вдячний, малюнки ваші всі, повішу в галерею на морському дні!»
Основна частина
Педагог: «Треба діти шикуватись, і навколо роздивлятись, щоб нічого не забути, вирушаймо знову в путь». Діти стають один за одним і рухаються маршем по колу. За вказівкою педагога по шість чоловік виходять на лінії, тримаючи інтервали. Після закінчення музики за зразком педагога займають вихідне положення для виконання наступної вправи - ноги у другій паралельній позиції, руки на поясі, голова прямо.
Педагог: «Подивіться, що праворуч (поворот голови праворуч), подивіться, що ліворуч (поворот голови ліворуч), подивіться, що над нами (нахил голови вверх), подивіться, що на дні (нахил голови вниз). Знов праворуч, знов ліворуч, Вгору дивимось і вниз». Діти повторюють вправу вісім разів. Під час виконання педагог слідкує, щоб вони робили повороти та наклони чітко, утримуючи вихідне положення (тулуб не повинен рухатися разом із головою), коліна тримати рівні.
Педагог: «Від таких цікавих вражень, закрутилась голова. Головою ми покрутим: раз-і, два-і, раз-і, два». Діти поперемінно крутять головою - спочатку ліворуч, а потім праворуч.
Педагог: «Ми дивуємось так часто плечі вгору, плечі вниз. Тільки праве, тільки ліве, знов двома - і вгору-вниз». Зберігаючи вихідне положення, діти повторюють вісім разів цю вправу. Під час виконання, як і в попередніх вправах, педагог слідкує за правильним положенням тулуба і за тим, щоб діти, піднімаючи плечі вгору, не згинали лікті.
Педагог: «Як втомились ми стояти, треба ніжки розім 'яти, п 'ятки дружно відриваємо, ніжки ми розігріваємо». Діти стають у шосту позицію (п'ятки й носки разом) й поперемінно піднімають вісім раз то ліву, то праву п'ятку, із силою спираючись на носок. Потім чотири рази стають на носки, відриваючи обидві п'ятки від підлоги (на „раз" - стати на носки, на „два" - вихідне положення). Вправу повторюють декілька разів. Під час виконання руки можна тримати на поясі, а можна згинати в ліктях у такт руху.
Педагог: «А тепер носочками ми будемо малювати, витягуючи ніжки, пісок перегортати».
Діти стають у першу напіввиворітну позицію, коліна рівні, руки на поясі; На „раз- два" - виводять праву ногу вперед, носок сильно витягують, коліно опірної ноги не згинається. На
„три-чотири" - повертаються у вихідне положення. Потім тією ж ногою, виводять ногу вбік. Повторюють те ж саме з лівої ноги. Після восьми разів виконання цієї вправи можна зробити наступну. Утримуючи попереднє вихідне положення, на „раз-два" - вивести праву ногу вперед, як у попередній вправі, на „три-чотири" - перевести її вбік, утримуючи рівною опірну ногу й не повертаючи за робочою ногою стегно. На „пять-шість" - перевести ногу вперед і на „сім- вісім" -повернутися у вихідне положення. Повторити те ж сааме, з лівої ноги. Під час виконання вправи треба слідкувати, щоб діти утримували правильне положення тулуба, не згинали коліна й тягнули носки.
Педагог: «Швидко як години йдуть, тік-так, тік-так. Непомітно промайнуть, тік-так, тік-так».
Діти разом із педагогом займають наступне вихідне положення - ноги у другій паралельній позиції, коліна рівні, руки на поясі. На „раз" - виконують нахил у правий бік, лікті тримають чітко вбік, коліна не згинають. На „два" - повертаються у вихідне положення. На „три-чотири" рух повторюють у лівий бік. Вправу виконують шістнадцять разів. Можливе прискорення нахилів, тобто діти, не повертаючись у вихідне положення, нахиляються поперемінно вліво і вправо, стегна при цьому не рухаються.
Педагог: «Щоб нам краще роздивиться, що там на морському дні, треба просто нахилитись, і по центру, й до ноги». Утримуючи попереднє положення, діти виконують нахили тулуба вниз: на „раз" - нахил до правої ноги, на „два" - прямо по центру, на „три" - нахил до лівої ноги, на „чотири" - вихідне положення. Під час виконання вправи коліна слід тримати витягнутими, руками намагатися торкнутися підлоги. Після повторення цього руху вісім разів, можна обхопити - руками гомілки обох ніг і, нахиляючи тулуб, просунути голову між колін (коліна при цьому не згинаються), немов роздивляючись, що там позаду.
Педагог: «Подивіться, восьминіжки! Просто диво, як пливуть. Зараз ми розставимо ніжки, Будемо схожими на них». Діти виконують випад на праву ногу, ліва спрямована чітко вбік, руки розташовані по центру між ногами на підлозі. На „раз-два" - перехід через низ на ліву ногу, на „три-чотири" - повернутися у вихідне положення. Вправа виконується вісім разів.
Педагог: «Лягаємо на животики, мов зірочки морські. Розправимо дружно голочки, а потім їх зберемо». Діти разом з педагогом лягають на живіт, руки й ноги якомога ширше розводять у сторони. На рахунок „раз-вісім" - утримують вихідне положення, а на наступну вісімку руки кладуть під підборіддя, а ноги згинають у колінах (при цьому коліна залишаються на місці) і стуляють стопи (стопи та стегна слід утримувати на підлозі). Ця вправа нагадує вправу „Жабка". Можна те ж саме виконати, лежачи на спині.
Педагог: «Дивіться, скільки мідій красивих, неповторних! Щоб їх нам назбирати, треба кошик відшукати». Діти лягають на живіт, ноги трохи розводять у сторони та згинають у колінах, , руками беруться за стопи. На „раз-чотири" - намагаються випрямити ноги, піднімаючи верхню частину тулуба. На „п'ять-вісім" - повертаються у вихідне положення.
Педагог: «Рибам всім, що тут живуть, треба швидко плавати, щоб втекти від ворогів, і звичайно бавитись. І для цього ще мальками, вчаться разом всі вони, керуватиме хвостами, пересуваючись в воді». Діти лягають на спину, спираються на лікті, ноги разом, коліна й носки витягнуті. На „раз-два" - зберігаючи вихідне положення ніг, піднімають їх на рівень 45-60 градусів, на „три-чотири" - повертаються у вихідне положення, „на пять-шість" - ноги згинають у колінах і підводять їх до грудного відділу, на „сім-вісім" - повертаються у вихідне положення. Вправу повторюють шість-вісім раз.
Педагог: «Риби мають гнучке тіло, вони жваві та спритні. Треба нам потренуватись, щоб плавати, як вони». Діти лягають на спину, руки піднімають вгору, пальці рук збирають у „замок", тулуб напружений. На „раз-два" - зберігаючи нерухомою нижню частину тіла, нахиляються, не роз'єднуючи долоні й не згинаючи руки в ліктях праворуч (розтягуючи косі м'язи живота). На „три-чотири" - повертаються у вихідне положення. На „п'ять-вісім" -повторюють рух у лівий бік. Виконавши нахили 8 разів, можна включити в рух, роботу ніг (ноги в напруженому стані рухаються в напрямку до рук: якщо нахил праворуч, то й ноги рухаються у правий бік, при цьому стегна слід утримувати на підлозі). Та ж комбінація повторюється в положенні „лежачи на животі".
Педагог: «Ще не бачили ми крабів, які повзають по дну. Давайте, клешні ми покажемо, Рухи зробимо як вони». Діти вільно рухають руками та ногами, імітуючи рухи краба, спочатку на животі, а потім на спині. Цю вправу діти виконують повільно, відновлюючи при цьому дихання.
Педагог: «Ось, усе ми роздивились, цьому буде радий Цар. А наприкінці, давайте, для всіх мешканців морських, ми покажемо поважний, придворний танець -«Менует»».
Діти, сподіваюсь, ви пам 'ятаєте, що «менует» - це придворний французький танок, який вважали головним на балах та царемоніях. І під час його виконання, партнери дуже поважно ставилися один одного і спілкувалися лише мовою танцю. Давайте скористаємося нагодою, й на дні морського царства виконаємо цей танок. Тільки будьте уважними й старанно виконуйте рухи, бо на вас дивляться всі мешканці моря.
Діти стають у вихідне положення й виконують вивчену раніше композицію «менуету»
В. п. - діти стоять один за одним у парній колоні на середині зали. Хлопчики з лівого боку від дівчат. Ноги в третій позиції: у дівчаток права нога попереду, у хлопців - ліва. Дівчата обома руками підтримують спідничку. Руки хлопців трохи відведені від тулуба й долонями звернені вниз.
Вступ - 8 тактів (музика - вступ).
1-2-й такти. Пари виконують уклін, причому на рахунок „три" 2-го такту хлопчик і дівчинка кожної пари повертаються один до одного.
З-4-й такти. Виконавці віддають уклін один одному.
5-й такт. Дівчата роблять правою ногою невеликий крок праворуч від хлопців; ліва нога, торкаючись „подушечкою" стопи підлоги, залишається позаду правої. Тулуб повертають плечем уперед. Хлопці виконують те ж саме, що й дівчата, але крок роблять лівою ногою ліворуч від дівчаток.
6-й такт. Виконують три маленьких кроки на півпальцях, повертаючись навколо себе: дівчата - праворуч, хлопці - ліворуч. Після цього стають у напівповорот один до одного.
7-й такт. Хлопці подають дівчатам праву руку.
8-й такт. Дівчата кладуть кисть лівої руки на руку хлопчиків. З'єднані руки виконавців трохи вище рівня талії дівчинки, лікті зігнуті й опущені, кисті ледь підняті.
Перша фігура - 8 тактів.
1-8-й такти. Виконують чотири рази «па менуету» вперед. Дівчата починають правою ногою, хлопці - лівою». Па менуету»- на такт - „і" - трохи присісти на обох ногах.
1-й такт: На „раз" - зробити невеликий крок правою ногою вперед, ліва нога, витягнута в коліні й підйомі, залишається позаду, торкаючись носком підлоги. На „два" - пауза. На „три" - підтягнути ліву ногу до правої назад у третю позицію, піднімаючись при цьому на півпальцях обох ніг.
2-й такт. На кожну чверть такту, починаючи з лівої ноги, зробити три маленьких кроки на низьких півпальцях. Причому на рахунок „три" ліву ногу поставити попереду в третю позицію.
З-4-й такти. Повторити рухи 1 і 2 тактів з лівої ноги. Під час виконання «па менуету», рухи треба робити злито, розмірено. На рахунок „два" під час паузи зберігати позу, тулуб і голову тримати прямо.
Друга фігура - 8 тактів.
1-4-й такти. Виконуючи два рази «па менуету», діти повертаються навколо себе: дівчата - праворуч, хлопці - ліворуч. Потім зупиняються один проти одного.
5-6-й такти. Хлопці роблять уклін дівчатам.
7-8-й такти. Дівчата відповідають хлопцям «реверансом»
Третя фігура - 8 тактів.
• 1-4-й такти. Дівчинка й хлопчик кожної пари повертаються один до одного трохи праворуч так, щоб ліве плече було направлене вперед, голова повертається до лівого плеча. Виконуючи два рази «па менуету» вперед, проходять один повз одного по діагоналі праворуч.
5-6-й такти. Виконуючи шість маленьких кроків на півпальцях, діти повертаються навколо себе - дівчата праворуч, хлопці - ліворуч і зупиняються один проти другого.
7-8-й такти. Роблять уклін один одному.
Четверта фігура - 8 тактів.
Діти кожної лінії вирівнюються один за одним таким чином, щоб дівчата стояли спиною до глядачів, а хлопці - обличчям. Голову трохи повернути до лівого плеча.
1-4-й такти. Роблячи два рази «па менуету» вперед, розходяться в різні боки.
5-8-й такти. Виконуючи «па менуету» вперед, діти рухаються назустріч. Потім роблять три маленьких кроки на півпальцях, повертаючись праворуч, зупиняються один проти одного.
П 'ята фігура - 8 тактів.
1-2-й такти. Кожна пара виконує «раз §гауе» з правої ноги, одночасно протягуючи один одному ліві руки.
З-4-й такти. Не роз'єднуючи ліві руки, діти з правої ноги роблять шість маленьких кроків на півпальцях і обмінюються при цьому місцями. Хлопчик стає на своє місце - з лівого боку від дівчинки.
5-6-й такти. Виконують уклін.
7-8-й такти. Хлопчик і дівчинка кожної пари повертаються один до одного. Хлопці віддають уклін дівчатам. Останні у свою чергу відповідають реверансом.
Заключна частина
Педагог: «Добре ви потанцювали. Просто диво, молодці! Ну а зараз, пригадайте, що ви бачили на дні? Ми пограєм з вами в гру. Не в просту, а у морську. Раз, два, три, чотири, п 'ять. Будем пози ми приймать». Із початком музики діти рухаються вільно по залу. По закінченню музики, педагог називає когось із мешканців морського дна і діти завмирають у відповідній позі. Потім самостійно приймають пози, а педагог намагається вгадати, кого діти хотіли зобразити. Таким чином відбувається повторення матеріалу, з яким малята знайомилися під час заняття. Після закінчення гри педагог пропонує дітям потанцювати на підводній дискотеці. Вмикається фонограма й під веселу музику діти виконують разом із педагогом вільний танок-імпровізацію.
Педагог: «Повертатись час додому, нам малята вже пора, дружно всі стаємо в коло, вирушаймо в путь. Ура!». Діти стають у коло, роблять уклін педагогу й під музику маршу виходять із музичної зали.