Комунальний заклад
«Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей»
Запорізької обласної ради
«На що схожі хмаринки»
Укладач:
Практичний психолог
Якушина Ю.Ю.
2014 р.
Пояснювальна записка
Мета:
- розвивати пізнавальні здібності дітей;
- закріпляти сенсорні процеси та збагачувати сенсорний досвід;
- знизити рівень емоційної напруги;
- виховувати почуття прекрасного;
Завдання програми:
- відкриття в собі доступу до пізнання власної душі, внутрішнього світу;
- трансформування власного негативу в позитив;
- розвиток навичок спілкування та позитивної соціальної поведінки;
- розвиток самоусвідомлення дитини;
- сприяння побудові гармонійного образу світу;
- підвищення самооцінки;
- формування візуальних образів успіху та благополуччя;
- створення у процесі малювання кола цілей, цінностей;
- корекція емоційної гіперчуттєвості або напроти, алекситимії (складність в відреагуванні почуттів та емоцій).
Цільова група: корекційно – розвивальна програма розрахована на дітей середньої та старшої групи (7 – 18 років).
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, словесний метод, дидактичні ігри, малювання піском, групові та індивідуальні форми роботи, наглядні методи (демонстрація ілюстрацій та моделювання).
Структура кожного заняття:
І. Вступна частина
1.1. Привітання
1.2. Очікування учасників
1.3. Правила роботи
ІІ. Основна частина
2.4. Творча робота : індивідуальна або колективна (пісочна терапія)
2.5. Релаксація
2.6. Очікування
ІІІ. Заключна частина
3.7. Рефлексія
3.8. Ритуал прощання
1. Привітання «Я вітаюся ось так…»
Учасникам пропонується привітатися один з одним нетрадиційним способом. Тобто вигадати кожен свій вид привітання з групою, якийсь окремий рух (це можуть бути рухи руками чи ногами, головою, або танцювальні рухи). Наприклад:
2. Мій настрій «Планшет емоцій»
Пропонується обрати картку з явищем природи, яке б охарактеризувало власний емоційний стан на даний момент. Та закріпити на загальному екрані власних емоцій.
Обговорення.
3. Руханка
Учасники стають у коло, а психолог каже: «Саймон сказав: « Зроби так» і показує певний рух ( присісти, поплескати в долоні, підняти ногу, покрутитися, підскочити, виконати танцювальний рух ). Решта повторюють за ним. Відтак наступний учасник каже: «Саймон сказав: «Зроби так», показує інший рух і так далі по колу.
4. Вправа «На що схожі хмаринки»
Учасникам пропонуються фотокартки з зображенням хмаринок. Діти повинні уважно роздивитись та уявити на що схожі хмаринки на картці, яку одержали.
Обговорення.
5. Вправа «Наша групова уява»
Діти повинні закріпити у власній пам’яті те зображення, на що схожа хмаринка (наприклад: хмаринка схожа на кішку) і відтворити його на столі для пісочної анімації.
Групова робота. Діти малюють уявні картинки на анімаційному столику. Таким чином утворюється загальна картина уявних зображень дітей.
6. Мій настрій «Планшет емоцій»
Пропонується повторно обрати картку з явищем природи, яке б охарактеризувало власний емоційний стан на кінець заняття. Та закріпити на загальному екрані власних емоцій.
Обговорення.
7. Рефлексія заняття
В Давній Японії був такий обряд, коли корабель відправляється в плавання, мандрівників та екіпаж проводжали всі родичі. Від проводжаючих до самого корабля тягнулись стрічки. Корабель відчалював від берега, стрічки розривались. Одна частина залишалась на кораблі, інша – в руках у проводжаючих. Частинки стрічки зберігались до повернення корабля на Батьківщину. Сьогодні ми закінчуємо свою подорож небесними краєвидами, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену – наскільки корисною була для вас наша зустріч.
8. Прощання « Арт - цукерка»
В кінці заняття психолог демонструє коробку декоровану в вінтажному стилі заповнену побажаннями для учасників на подальший позитивний налаштунок. При закінченні заняття кожен учасник обирає один запис з побажанням. Наприклад: (Бажаю тобі, щоб твої мрії збувалися! Гарного дня!
Хай тобі щастить! Бажаю тобі, щоб тебе завжди оточували лише гарні люди!
Веселих вихідних!)