Розробка занять гуртка «Юні природознавці»
Керівник гуртка: Кофан Олена Олександрівна
«Якщо ми хочемо, щоб дитина щось засвоїла,
то потрібно це втілити діяльність самої дитини»
Венгер
Представлено конспект занять гуртка «Юні природознавці» з розділу «Тварини — частина живої природи», який розроблений відповідно до навчальної програми гуртка та з використанням інноваційних технологій.
Заняття розраховане на вікову категорію дітей 6-7 років для молодшого шкільного віку. Тривалість занять дві академічні години (40 хвилин заняття, 20 перерва з використанням рухливих екологічних ігор). Заняття підготовлене та проведено керівником гуртка еколого-натуралістичного напряму Будинку дитячої та юнацької творчості Баштанської міської ради Миколаївської області Кофан Оленою Олександрівною.
Дане заняття розроблене з використанням мультимедійних технологій у формі заняття-казки, створивши цим самим умови для розвитку дітей різними методами, постійно змінюючи форми роботи на занятті.
Тема конспекту заняття з розділу «Тварини — частина живої природи»:
Тема: Птахи.
Виготовлення поробок птахів з кольорового паперу.
Мета:
Навчальна
Розвиваюча
Виховна
Обладнання : ілюстрації птахів, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал, картон, кольоровий папір, ножиці, клей, пензлики, серветки для рук, записи голосів пташок та музики на флеш-носії, мультимедійна презентація № 3.
Тип заняття: систематизація та узагальнення отриманих знань.
Методи навчання: словесні, наочні, практичні, ігрові.
Форма проведення: заняття-казка.
Тривалість заняття: 2 години.
Попередня робота: екскурсії в природу для ознайомлення з тваринним світом, розучування віршів про пташок, слухання записів співу пташок.
Хід заняття
Слайд № 1
І. Вступна частина (5хв.)
Організаційний момент.
Привітання
Добрий день, любі юнати!
У цей день і у цей час
Рада побачити знов усіх вас.
Фенологічні спостереження.
Слайд № 2 Вправа «Диктор телебачення»
Вправа «Диктор телебачення»
Вихованець розповідає про погоду уявляючи себе диктором передачі «Прогноз погоди», використовує картки-позначки.
5. Зміни в живій природі.
Слайд № 3
Повідомлення теми та мети заняття
Птахи. Виготовлення поробок птахів з кольорового паперу.
ІІ. Основна частина (65 хв.)
Слайд № 4
Актуалізація опорних знань
Діти, на минулих заняттях ми з вами вирушили до планети під назвою «Фауна». Там ми допомогли розвіяти чари злого чарівника, та врятували мешканців кількох країн. Давайте пригадаємо які країни ми відвідали та чим допомогли їхнім мешканцям. (Відповіді дітей).
Так вірно. Ми потрапили до країн «Звірі», «Риби», «Плазуни», «Земноводні», «Комахи»
Але ще не всіх мешканців планети «Фауна» ми врятували. Тож сьогодні ми продовжимо нашу казку.
Давайте вирушимо в дорогу, знайдемо ще країну, в якій живуть тварини та спробуємо здогадатися хто її жителі та допоможемо розвіяти чари.
Пропоную помандрувати далі в чарівну казку.
Щоб потрапити туди нам потрібно заплющити оченята і сказати всім разом:
Раз, два, три, чотири, п’ять
карту нашу розкриваймо
і в дорогу вирушаймо.
Слайд №
Країна «Птахи»
Чарівник зачаклував мешканців цієї країни. Вони дуже гарно вміли співати, а чарівника це дратувало тому, що у нього не було такого дзвінкого голосу, як у них. Тож ці тварини втратили свої голоси.
Комахи нам щось подарували, можливо воно стане нам у пригоді? Давайте спробуємо.
Звучить аудіо-запис співу пахів.
Слайд №
Діти, ви здогадалися хто є мешканцями країни?(Відповіді дітей) Так діти − це країна птахів. Тож давайте будемо слухати, та відгадувати, якій пташці належить голос.
Звучить аудіо-запис співу пахів: зозулі, солов’я, шпака, ворони, синички. Діти відгадують чий спів.
Ви молодці повернули птахам їх голоси. Тепер завжди вони будуть радувати нас своїм співом.
Розповідь керівника про мешканців країни
та їх значення для людей та природи.
Слайд №
Зозулі, солов’ї, шпаки, ворони, синички − це тварини, яких називають птахами. Вони мають голову, тулуб, лапи, крила, хвіст. Птахи бувають маленькими такі, як колібрі і здоровими, як страус. Майже всі вони можуть літати, деякі плавають, проте всіх їх об’єднує одна істотна ознака від інших тварин. Тіло, вкрите пір'ям, - це істотна ознака птахів. Птахи є окрасою природи та її друзями.
Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. Саме за їх посередництвом відбувається поширення насіння рослин (наприклад, сойки, дрозди, кедрівки).
Окремі види птахів (нектарниці, колібрі), живлячись нектаром рослин, сприяють перехресному запиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі існують складні взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами. Наприклад, хижі птахи поїдають, насамперед, ослаблених і хворих тварин, сприяюють природньому добору. Грифи, стерв'ятники поїдаючи загиблих тварин, є санітрами екосистем.
У житті людини птахи мають велике значення, що виявляється у величезній ролі свійських птахів у сільському господарстві та птахів взагалі у знищенні шкідників сільського господарства. Птахи також становлять значну промислову (куріпки, перепілки, фазани) і декоративну (щиглики, папуги, канарки) цінність. Існує окрема галузь тваринництва. ( Використання матеріалу з додатку № 1)
Довідавшись що ми з вами будемо відвідувати країну «Птахів» чарівник приготував декілька цікавих загадок про наших пернатих друзів.
Слайд №6
Керівник загадує загадки.
Діти відповідають, на слайдах по черзі демонструється птахи.
Пташечка невеличка,
В неї білі щічки.
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається... (Синичка)
Слайд № 7
Ми пішли до гаю вдвох —
Я й сестра Маринка.
А в гаю тім «тьох» да «тьох»,
Та іще так дзвінко!
Що за співанки? Чиї?
То співають... (Солов’ї).
Слайд №8
Крізь зимові заметілі
В сад наш птахи прилетіли.
Та такі червоногруді,
Ніби яблука повсюди
Хтось розсипав у дворі...
Звуться птахи... (Снігурі).
Слайд №9
Бідовий хлопчина
В сірій сорочині
По дворах стрибає,
Крихти збирає. (Горобець)
Слайд №10
Перший я приніс весну,
Розбудив усе від сну
І співаю під вікном.
Люди звуть мене... (Шпаком).
Слайд №11
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають... (Журавлі).
Слайд №12
Хто гнізд свого не має,
Яйця іншим підкладає
Та у лісі в холодку
Все кує: «Ку-ку! Ку-ку!»? (Зозуля)
Слайд №13
Вірно людям я служу —
Їм дерева стережу
Дзьоб міцний та гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
Пташки вміють пам’ятати своїх друзів, своїм веселим щебетанням вони не раз подякують тобі за турботу.
Горобчик уміє дружити і ділитися. Горобчики завжди живуть великими зграями. Синичка — дуже жвава і рухлива пташка. Своє гніздечко може збудувати навіть у поштовій скриньці. Дятлик уміє лікувати дерева. Стукаючи по стовбуру своїм міцним дзьобом, він швидко визначить, де ховаються жучки, що псують дерево. Сойка полюбляє стиглі жолуді. Уміє запасати їх на зиму: набравши повен рот, ховає у щілинки, закопує у землю. У сороки голова, крила, хвіст — чорні, а решта пір’ячка — біленьке. Вона любить усе блискуче і може навіть поцупити коштовності. Ворона — обережна і розумна пташка. Її дітки у гнізді поводяться завжди тихо і чемно.
Пташки пропонують вам розгадати кросворд та дізнатися одну із заповідей природи.
Слайд № 14 Пташиний кросворд
ПТАШИНИЙ КРОСВОРД
Завдання: розгадай кросворд та дізнайся одну з головних заповідей природи.
Запитання:
1. Як називається тварина тіло,
якої вкрите пір’ям?
2. Найменша пташка у світі.
3. Вірно людям я служу,
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
шкідників ним добуваю.
4. Як в народі лагідно кличуть лелеку?
5. Яке слово викрикує постійно ворона?
6. Найбільший із сучасних птахів.
7.Що чайка, лелека,чапля
ловлять в воді?
8. Без рук, без сокири
побудована хатина.
9. Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важко ходить,
Черв’ячків, жучків знаходить –
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
10. Шия довга й ніжна,
Пір’я білосніжне.
Їсть траву, комашок,
Рибу й черепашок.
11. Рот і ніс птиці.
12. Тіло птахів вкрите….. .
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
Яка ж головна заповідь природи «БУДЬ ПРИРОДІ ДРУГОМ»
Фізхвилинка
Дятел дзьобом дуб лікує
І дупло собі майструє.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Час прийшов відпочивать.
Гуси-лебеді летіли
І на землю тихо сіли.
Поклювали, походили,
Знялися і полетіли.
Перерва (20 хв.)
Використання природничих ігор
По закінченню перерви діти збираються
в центрі кабінету і продовжують роботу
Слайд № 15
Практична робота: Виготовлення поробок птахів з кольорового паперу.
Продовження бесіди про птахів.
Уночі гуляє, а вдень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
Підготовка робочих місць.
Гра «Кожній речі – своє місце»
Діти під керівництвом керівника кладуть інструменти на стіл.
Інструктаж
Самостійна робота дітей
Вихованці виконують роботу,
користуючись допомогою керівника та товаришів.
ІІІ. Заключна частина (10хв.)
Керівник разом з дітьми кидає кубик і рухаються до фінішу.
Наша подорож по планеті «Фауна» добігла кінця.
Чари чарівника розвіялись. Тож тепер всі тварини будуть жити разом на чарівній планеті під назвою «Фауна».
Давайте пригадаємо всіх мешканців планети «Фауна».
Слайд № 16
Земноводні, Риби, Птахи, Звірі, Плазуни, Комахи.
На слайдах демонструються по черзі країни. Діти говорять яка країна, називають тварин, які належать до цього виду. Керівник запитує чим корисні тварини певної країни, а вихованці дають відповідь.
Вправа «Хто зайвий»
Слайд №17, 18, 19, 20
На слайдах демонструються зображення тварин. Яка із тварин не належить до більшості та й зайва. Проводиться вправа декілька раз.
Ми допомогли тваринам, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом та належать до різних видів. На протязі останніх занять ви побували на планеті «Фауна». Допомогли птахам повернути свої голоси; в країні «Комах» виготовили сонечко та бабку з природного матеріалу; звірям повернули день; риб зробили видимими за допомогою різнокольорового листя; земноводним допомогли пригадати, що вони можуть робити, які вони на дотик та, які частини тіла мають; в країні «Плазунів» виконали завдання чарівника − виклали правильно зображення тварин.
Як ви гадаєте, що допомогло тваринам звільнитися від чарів а нам створити такі гарні вироби? (Старанність, творчість, натхнення, почуття дружби, бажання допомогти тваринам, зробити гарний витвір власними руками тощо).
Діти, а чи живуть мешканці планети «Фауни» у нас на планеті Земля.(Відповіді дітей)
Слайд №21
На слайді тварини на фоні планети.
Молодці, любі юнати!
На планету «Фауна» попали.
Там тварин ви рятували,
Добре ви попрацювали.
запропонували їм
до нас на завітати.
Раз, два, три, чотири, п’ять
Час додому вирушать.
Слайд № 22
До нових зустрічей!
ВІДПОВІДІ ДО КРОСВОРДУ
1. ПТАХ 2. КОЛІБРІ 3. ДЯТЕЛ 4. БУСЛИК 5. КАР 6. СТРАУС 7. РИБУ 8. ДУПЛО 9. ГРАК 10. ЛЕБІДЬ 11. ДЗЬОБ 12. ПІР’ЯМ
П |
Т |
А |
Х |
|
||||||||||||
К |
О |
Л |
І |
Б |
Р |
І |
|
Д |
Я |
Т |
Е |
Л |
||||
|
Б |
У |
С |
Л |
И |
К |
А |
Р |
|
|||||||
|
С |
Т |
Р |
А |
У |
С |
|
Р |
И |
Б |
У |
|||||
|
Д |
У |
П |
Л |
О |
|
Г |
Р |
А |
К |
|
|||||
Л |
Е |
Б |
І |
Д |
Ь |
|
Д |
З |
Ь |
О |
Б |
|
||||
П |
І |
Р’ |
Я |
М |
|
|||||||||||