У посібнику розкриті основні напрямки і зміст
корекційно-розвивальної роботи з дітьми у віці 4-6 років
з моторною алалією. Робота щодо подолання алалії - тривалий процес, що включає численні напрямки і різноманітні її види: корекційні,
виховні, навчальні, розвиваючі. Даний посібник рекомендований вчителям-логопедам, вчителям -дефектологам, вихователям
корекційних груп для дітей з мовленнєвими порушеннями.
На допомогу батькам та педагогам пропонуються цікаві ігри та вправи.
Вступ
За висновком ПМПК міста в мою групу надходять діти з важкими порушеннями мовлення. Це дошкільнята, які мають перший рівень мовленнєвого розвитку. Все частіше зустрічаються діти з порушеннями мовленнєвого аналізатора, тобто з моторною алалією.
Моторна алалія - – це системне недорозвинення експресивного мовлення, обумовлене ураженням центрального відділу мовнорухового аналізатора.
Дитина з моторною алалією
відносно розуміє звернене
мовлення, але її власне
мовлення не розвивається.
Причина – ураження мовнорухового
центру Брока і його провідних шляхів.
Хочеться відзначити, що алалія - комплексна проблема
(медико- психолого-педагогічна), її не можна розглядати,
як затримку мовленнєвого розвитку. Проводячи корекційно-розвивальну роботу з дітьми, я переконалася в тому, що мовлення, що виникає із запізненням, і в подальшому розвивається своєрідним шляхом. Навіть невелике запізнення в розвитку мовлення гальмує формування інтелекту, змінює характер. Чим раніше починається корекційно-розвивальна робота, тим більш позитивний прогноз можна дати в подоланні моторної алалії.
Ознаки моторної алалії
При моторної алалії, перш за все, спостерігається затримка формування всіх рухових вмінь. У дитини достатня м'язова сила, рівномірні рефлекси. І в той же час віна незграбна, погано засвоює нові навички, їй важко навчитися навіть таких простих речей, як вміння їсти ложкою, мити руки, одягатися, застібати ґудзики- порушені рухові вміння і навички. Особливо порушена моторика артикуляційного апарату. Це виражається в таких діях як: дитина не вміє цілувати (дитина спочатку чмокне, а потім докладе губки, або спочатку прикладає губки, потім забирає їх від щоки і чмокає), погано дує, не вміє висунути язик, не може підняти язик і зробити губи «трубочкою». Важливо відзначити, що невміння дути, чмокати, рухати язиком зустрічається у більшості дітей з моторною алалією, хоча вони виражені не у всіх дітей однаково.
Часто діти, приходячи в группу потребують потребу в спілкуванні і тому користуються жестами. Самий важливий жест який має значення для розвитку мовлення, це вказівний. Наявність вказівного жесту (якщо жест правильно робиться вказівним пальцем) може свідчити про достатні рухові вмілості і про бажання комунікації (звернути увагу оточуючих на певне явище). У дітей з моторною алалією вказівний жест є важливим засобом спілкування з навколишнім середовищем.
У більшості випадків у дітей дзвінкий і навіть виразний голос. Слова ж, що з'являються у дітей, дуже довго зберігають лепетний характер, як правило в них не вистачає кінця або середини слова, дитина випускає склади, іноді зберігається тільки ритмічний малюнок слова, або наголошений склад.
У фразовому мовленні діти з моторною алалією не будують правильно речення, тобто не змінюють слів згідно граматичним правилам, не використовують прийменники, сполучники - фрази виглядають незвично, наприклад, замість того щоб сказати: «Хочу кататися на машині», дитина скаже: «Машина я». Також особливістю мовлення дітей з моторною алалією є невміння вчасно її використовувати. Такі діти не звикли до користування мовленням і тому їм важко сказати ті слова, які йому потрібні. Особливо важко для них називання узагальнюючих предметів, а ще важче вимовити слова у відповідь на питання, коли предмета, що позначається цим словом, у них перед очима немає.
Особливості поведінки дітей з моторною алалією.
Ці особливості не однакові. Одні діти надмірно рухливі, рухливо - метушливі, не в змозі «сидіти на місці». Їх рухи
як ніби на щось направлені і зазвичай є повторенням незавер-шених дій. Діти не вміють грати іграшками, то кинуть її, то знову візьмуть. Рухове занепокоєння буває особливо виражене
у дітей 4 років. Другий тип порушень поведінки протилежний першому: діти скуті, загальмовані, малорухливі. Найсильніше
у них загальмоване мовлення, іноді можна годинами не почути від них жодного звуку. Слід зазначити, що діти з моторною алалією розрізняються і по здатності вступати в спілкування з оточуючими. Одні з них товариські, охоче грають з дітьми і дорослими. Інші надмірно сором`язливі, уникають спілкування, лякаються нових людей, віддають перевагу грі на самоті.
Основні напрямки і зміст
корекційно-розвивальної роботи
Розвиток сенсорних і рухових можливостей
Розвиток особистості
Рекомендації до організації роботи
Корекційно- розвивальна робота з дітьми з моторною алалією спрямована в першу чергу на створення механізмів мовленнєвої діяльності. Також ведеться робота над особистістю в цілому. Робота щодо подолання алалії - тривалий процес, що включає численні напрямки і різноманітні її види: корекційні, виховні, навчальні, розвиваючі. Вся робота включає в себе, особливо на початковому етапі, формування мовлення, емоційно-вольової сфери, розвиток інтелекту, моторики, довільних рухів,збагачення словника і уявлень про навколишній світ, активізація пізнавальних процесів.
У комплексній корекції беруть участь всі педагоги групи та закладу дошкільної освіти:
1.Логопед - логопедичні заняття, логопедичний масаж з артикуляційної гімнастикою.
2. Дефектолог - індивідуальні та подгруппові заняття з корекції всіх психічних процесів.
3. Вихователь - розвиває дрібну моторику, проводить комплексну кінезіологічну програму.
4. Музичний керівник - проводить рецептивну та активну музикотерапію.
Дуже важливий комплексний підхід до корекції дитини з моторною алалією, тобто крім педагогічного, необхідний також і медичний вплив.
Перший етап корекційно-розвивальної роботи
Мета:Формування первинних мовленнєвих навичок в
системі мовленнєвого спілкування.
Завдання:
Клінічна картина
Другий етап корекційно-розвивальної роботи
Мета:Розвиток словника і фразового мовлення.
Завдання:
Клінічна картина
ізольованій вимові;
Третій етап корекційно-розвивальної роботи
Мета: Формування зв`язного мовлення.
Завдання:
Клінічна картина
Висновок:
Логопедична робота з дітьми з моторною алалією спрямована на всю систему мовлення: розширення, уточнення словника, формування фразового мовлення, корекцію звуковимови, фонематичного слуху, аналізу і синтезу.
При плануванні логопедичної роботи необхідно спиратися на збережені компоненти мовленнєвої системи, враховувати структуру мовного дефекту. Також необхідно пам'ятати, що у дітей з моторною алалією динаміка розвитку мовлення сповільнена. Важливо створити сприятливе мовленнєве середовище, яке б стимулювало дитячу мовну активність.
На допомогу батькам та педагогам
Артикуляційна гімнастика
Однією з причин порушення звуковимови у дітей з моторною алалією є недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та мякого піднебіння. Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика.
Її метою є – відпрацювання правильних, чітких рухів органів мовлення, необхідних для правильної вимови звуків. Арти-куляційні вправи супроводжуються голосовим оформленням та рухами рук, що посилює дію на руховий центр, знімає та забирає на себе напруження з органів артикуляції. Синхро-нізація рухів рук і органів артикуляції сприяє: розширенню рухового діапазону, рівномірному розподілу уваги, оскільки необхідно стежити і за ротом, і за руками, посиленню стимулюючої дії рухового центра на інші центри мозку.
«Лев»
Лев прокинувся і почав позіхати.
Він так широко відкрив рота,
що зловив повітряну кульку.
Широко відкрити рот, промовити -ааа,
закусити верхню губу-ввв, відкрити рот,
промовити -ааа, закусити нижню губу-ввв.
Руки відображають пащу, яка відкривається
і закривається як зуби: відкрити,
закрити-нижні розкриті пальці захватують
верхній кулак та навпаки. Рухи чергуються 4-8 разів.
«Качечка»
Губи витягнути вперед,так щоб було видно
зуби,руки з`єднати, долоні разом, пальці
розвести, промовити зук «у». Рухи
чергуються 4-8 разів.
Виконуючи вправи «Парканчик» та «Качечка» чередувати різні склади: пу-пи, ви-ву, би-бу, ди-ду.
«Пташенятко»
Губи витягнути трубочкою,відкривати і закривати як дзьоб,
долоні разом, щільно притиснуті, відкривати тільки
зімкнені разом пальці, імітуючи рухи дзьоба.
Рухи чергуються 4-8 разів.
«Вперед-назад»
Уяви,що палець зв’язаний з язиком ниточкою. Палець «смикає»за ниточку і язик висовується
зовні та ховається. Рухи чергуються 4-8 разів
«Лопаточка»
Покласти широкий язикна нижні зуби. Губи розтягти так, щоб
було видно верхні та нижні зуби ,руки долонями донизу
приблизити одна до одної.Закривати та відкривати рот,
прикушуючи язик вимовляти ла-ла-ла,стукати долонями
в такт по столу. Рухи чергуються 4-8 разів.
«Товстий-худий»
1.Надути щоки, руками
зобразити «кульку»
«Повітряна кулька»
Перекочування повітря із щоки в щоку. Руками зображувати положення щік:ліва долоня –кулькою, права долоня-пряма,і навпаки. Рухи чергуються 4-8 разів.
«Конячка»
Широко відкрити рот,
язик підняти вгору,
зробити дзвінке клацання
язиком, руки витягнути
вперед, пальці в кулак, на кожне клацання язиком піднімати кулаки вгору,після клацання опускати. Рухи чергуються 4-8 разів.
«Зупинимо конячку»
Руки витягнути вперед, різким
рухом притиснути до себе
кулаки, вимовляючи губами тпру.
Рухи чергуються 4-8 разів.
«Фарбуємо стелю»
Рухати язиком від зубів до горла по піднебінню, руки в положенні «віяло» зігнути в ліктях і рухати вниз,якщо язик біля зубів,підняти до обличчя ,коли язик рухається до горла.Рухи чергуються 4-8 разів.(зап’ястя та пальці з`єднанні); втягнути (долоньки вигнути в середину і з`єднати бугорками, пальці та зап’ястя розвести.
Пальчикова гімнастика
На сьогоднішній день загальновідомий факт:рівень розвитку вищих форм пізнавальної діяльності перебуває у прямій залежності від стану рухового аналізатора в цілому, а особливо від ступеня сформованості тонких рухів кистей і пальців рук. Прості рухи допомагають прибрати напругу не тільки з самих рук, але і розслабити м'язи всього тіла. Загалом, чим краще працюють пальці і вся кисть,тим краще дитина говорить. Ручки дитини як би готують грунт для подальшого розвитку мовлення.
Ясне сонечко в кімнату
Дивиться в віконечко
Дуже раді всі малята,
Плескають в долонечки
***
Лиса з лісу у село
«Ку-ку-рі-ку» занесло.
Заглядає лис у вікна:
«Де ж це півень кукурікнув?»
***
Два кінці, два кільці –
Посередині цвях.
***
Едельвейс росте на скелі.
Вище сосен і смерек.
Біля сонечка оселі,
Біля-гнізд орлів, лелек.
***
Олівець в руці катаю,
Поміж пальчиків кручу.
Неодмінно кожен палець
Будь слухняним я навчу.
***
Вовк ведмедя розбудив:
- Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлоги -
Вовк тікає в ліс від нього.
***
Я маленьке, я красиве,
Як біжу, то в'ється грива.
Копитцями туп-туп-туп,
По каменю цок-цок-цок.
***
Зоя і Зіна плели
З лози корзину
Лозина до лозини –
І зроблена корзина.
***
Чапа чапля біля річки-
У червоних черевичках
Чапу-чапу! Чап-чалап!
Носить у хустинці
Для малят гостинці.
Веселі, нетрадиційні ігри для маленьких пальчиків дітей
Ігри з гумками для волосся
Ігри з кришечками
Дайте дитині декілька різних за формою і розміром баночок, пляшечок. Поряд покладіть кришечки. Нехай дитина спробує підібрати кришечку до баночки (пляшки),або викладе різні предмети за зразком та самостійно.
Ігри з ґудзиками та намистинками
Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.
Квасолеві ванни та фантазії
В миску чи коробку насипати квасолю або горох, покласти туди дрібні іграшки та все це перемішати. Нехай дитина занурює руки у квасолю та витягує іграшки. Така ванна сприяє розвитку координації пальчиків.
Фантазії з прищіпок (скріпок)
Розвивають координацію дрібних рухів пальців рук, тактильні та колірні відчуття; розвивають інтелект дітей та креативне мислення, фантазію, творчу уяву, пам’ять, увагу, спостережливість, просторове сприйняття, зв’язне мовлення. Сприяє взаємодії між мовленням та рухами пальців рук. Активізує емоційну сферу дітей.
Ігри з м'ячем
Ігри з м'ячем відомі з давніх часів, хоча історія не знає ні місця, ні часу народження цих ігор. Практично кожна дитина з раннього віку знайома з м'ячем і тому мяч – прекрасний інструмент для використання в корекційній роботі для дітей з моторною алалією. Ігри з м'ячем:
Сучасні наукові дані підтверджують, що області кори головного мозку, що відповідають за рух органів мовлення, і керуючі рухами пальців рук, розташовані в безпосередній близькості один від одного. Отже, нервові імпульси,що йдуть в кору головного мозку від пальців рук «турбують» розташовані по сусідству мовні зони, стимулюючи їх активність. Просліджується пряма залежність між рівнем сформованості мови і розвитком моторики пальців рук.
Ігри з м`ячем,направленні на формування правильної звуковимови і розвиток фонематичних процесів
Гра «М'ячик ми долонькою «стук», повторюємо дружно звук»
Коли почуєш звук «А», стукни м'ячем об підлогу. Зловивши м'яч, повтори цей звук. А — В — О— В —А — А — О— В
Гра «Звук співучий чують вушка, м'яч злітає
до макушки»
Я називатиму голосні звуки.
Підкинь м'яч, коли почуєш
звук «Е». А-Е - В - И -Е – У-О-А-Е -И – Е
Ігри з м`ячем, направленні на узагальнення
і розширення словникового запасу,
розвиток граматичної будови мовлення.
Гра: «Швидко м'яч мені кидай і тварини називай»
Залежно від теми гри можливі варіанти:
«чітко фрукти називай, транспорт
швидко називай…»
Гра: «Я знаю три назви тварин» (кольорів, три імені дівчаток…)
Гра: «Стукни раз, а може два, по складах скажи слова».
Вправи для ніг з елементами самомасажу
Виконується сидячи на стільчику. Дитина катає м'яч вперед - назад стопою правої і лівої ноги по черзі.
Ноги розминаємо,
М'яч ногами покатаємо.
Правою ногою туди і сюди.
Ліва все повторює завжди.
Ігри з м`ячем для розвитку дрібної моторики
Раз, два, три, чотири, п'ять
Ми з м'ячем підемо грать.
Хтось - підкинить, а хтось – зловить,
В кошик влучно попаде,
Хтось ногою у ворота
Із розбігу гол заб`є.
Раз, два, три, чотири, п'ять,
Вийшов м'ячик погулять.
Стали діти з м`ячем грати,
Стали ігри вибирати.
«Здрастуй, мій маленький м'ячик!» -
Скаже вранці кожен пальчик.
Міцно м'ячик обіймаю. І нікуди не пускаю.
Брат у брата м'яч бере, лише братові дає.
По столу круги катаю, із-під рук не випускаю.
Взад-вперед його катаю;
Вправо-вліво - повертаю.
Танцювати вміє танець на м'ячі мій кожен палець.
М'ячик мій не відпочиває - поміж пальцями гуляє.
З ним пограю я в футбол та заб`ю в долоньку гол!
Релаксація
(від лат. relaxatio - полегшення, розслаблення) - стан спокою, пов'язаний з повним або частковим м'язовим розслабленням. Релаксаційні вправи найкраще проводити під спокійну музику. Регулярне виконання цих вправ робить дитину більш спокійною, врівноваженою, а також дозволяє дитині краще зрозуміти свої почуття. В результаті дитина володіє собою, контролює свої деструктивні емоції і дії. Релаксаційні вправи дозволяють дитині опанувати навички саморегуляції та зберегти більш рівний емоційний стан.
Релаксаційні настрої
«Хмарка»
«Лягай зручніше. Закривай очі. Дихай спокійно і рівно. Дамо нашим ногам і рукам відпочити, витягнемо і розслабимо їх. Трішки помовчимо і прислухаємося до звуків навколо себе (пауза). Прислухайся до свого подиху (пауза). Дихання рівне і спокійне. Дозволь своєму тілу розслабитися і відпочити (пауза).
Послухай, що я хочу тобі розповісти: ... Уяви собі теплий літній вечір. Ти лежиш на траві і дивишся на пропливаючі в небі хмари - такі білі, великі, пухнасті хмари в блакитному небі. Навколо все тихо і спокійно, тобі тепло і затишно. З кожним подихом і видихом ти починаєш повільно і плавно підніматися в повітря, все вище і вище, до самих хмар. Твої руки легкі, легкі, ніжки легкі, все тіло стає легким, як хмаринка. І от ти вже лежиш на цій хмарі, відчуваєш, як вона ніжно гладить тебе, це пухнаста і ніжна хмарка (пауза - погладжування дитини). Тобі добре і приємно. Але ось хмарка спустила тебе на галявинку. Посміхнись своїй хмаринці. Потягнись і на рахунок «три» відкрий очі. Ти добре відпочив(ла) на хмаринці.
Релаксаційні вправи для зняття напруги
з м'язів тулуба, рук, ніг
«Спляче кошеня»
Уяви собі, що ти веселе кошеня. Кошеня ходять, вигинає спинку, махаює хвостиком. Але от кошеня втомилося (пауза), почало позіхати, лягло на килимок і засинає.У кошеняти рівномірно піднімається й опускається животик, воно спокійно дихає.
«Шишки»
Уяви собі, що ти - ведмежа і з тобою грає мама - ведмедиця. Вона кидає тобі шишки. Ти їх ловиш і з силою стискаш в лапах.
Але ось ведмежа втомилося і поклало втомлені лапки вздовж тіла, лапки відпочивають.
«Холодно – спекотно»
Уяви собі, що ти граєшся на сонячній галявині. Раптом подув холодний вітер. Тобі стало холодно, ти змерз(ла), (обхопити себе руками, голову притиснули до рук ). Зігрітися, розслабитися (пауза). Але ось і знову подув холодний вітер. (повторити 2-3 рази).
Релаксаційні вправи
для зняття напруги з м'язів обличчя
«Сонячний зайчик»
Уяви собі, що сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю. Ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Погладь ніжно, щоб не злякати, голову, шию, животик, руки, ноги. Він заховався за пазуху - погладь його і там. Він не бешкетник - він ловить і пестить тебе, а ти погладь його і подружися з ним (повторити 2-3 рази).
Використання живих мнемотаблиць під час вивчення віршів з дітьми із моторною алалією
Актуальність вивчення віршів завжди гостро стояла в системі дошкільної освіти. Як показує практика, традиційне вивчення віршів з дітьми із моторною алалією, що ґрунтується на механічному запам`ятовуванні, викликає негативні реакції та психоемоційне перенавантаження у дітей. Тому в своїй роботі я використовую вивчення віршів за допомогою асоціативних та анімаційних малюнків, виконаних у програмі PowerPoint. Живі мнемотаблиці - це своєрідний зоровий план, що допомагає дітям послідовно розповідати вірш, зберігаючи лексико-граматичне наповнення. Викорис-тання живих, анімаційних мнемотаблиць при вивченні напам'ять невеликих віршів полегшує і прискорює процес запам'ятовування і засвоєння текстів, формує прийоми роботи з пам'яттю. Асоціативними позначеннями кодується кожен рядок вірша. При такій діяльності працюють не лише слухові, а й зорові аналізатори.
«ГОДІВНИЧКИ!» А.Камінчук
Я ладнаю годівнички
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
«КЛЕНОВІ ЛИСТКИ» І.Блажкевич
.
Осінь, осінь... Лист жовтіє. З неба часом дощик сіє. Червонясте, золотисте Опадає з кленів листя. Діти ті листки збирають, У книжки їх закладають. Наче човники, рікою Їх пускають за водою. З них плетуть вінки барвисті - Червонясті, золотисті.
|
«МОРОЗЕЦЬ!» Г. Бойко
Морозець, Морозець, Не щипай за щічки! Теплі валянки у нас, Шубки й рукавички. Морозець! Морозець! Плещемо в долоні. У дівчат і хлоп’ят Носики червоні.
|