Конспект заняття з розвитку мовлення
для 3 класу спеціальної школи
Тема: Формування правильної вимови звуку [р]. Лексична тема «Птахи».
Мета: Формування компетентностей:
предметні :
а) знаннєва складова: розширити знання дітей про птахи; збагачувати словниковий запас, удосконалювати вміння правильно будувати речення, відповідати на поставлені питання повними реченнями; закріпити вміння конкретизувати зображене на малюнку.
б)діяльнісна складова :
розвиваюча: розвивати фонематичний слух, пам'ять, мислення, зорову і слухову увагу, дрібну моторику, зв’язне мовлення, вміння формулювати повні відповіді на запитання; розвивати відчуття форми, розміру, просторового розташування предметів та їх елементів.
корекційна: формувати навички правильної вимови звуку [р] у словах, реченнях, під час читання, самостійних висловлювань, формувати навички слухового, зорового контролю та самоконтролю.
виховна:виховувати любов та дбайливе ставлення до птахів, навколишнього середовища.
ключові:
уміння вчитися:
розвивати пізнавальний інтерес, вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників;
комунікативна
розвивати вміння правильно формулювати власні висловлювання, відповідати на запитання, доводити власну думку;
соціальна
розвивати вміння продуктивно працювати в парах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
екологічна
усвідомлення основи екологічного природокористування,
формувати вміння дотримуватися правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства
культурна компетентність
залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості.
Обладнання: дзеркала, альбом «Гімнастика для язика», схема-модель звуку [р], малюнки, картки для індивідуального читання, вивчення скоромовки, запис співу птахів, презентація з лексичної теми «Птахи».
Хід заняття.
І. Загальнокорекційний етап.
1. Організаційна підготовка до заняття.
2. Нервово-психологічна підготовка .
Звучить спів птахів.
Психогімнастика.
Покажіть здивованого, засмученого, веселого і гордого птаха, як на малюнку. (Додаток 1)
ІІ. Основний етап.
Я відкрию вам таємницю, чому так змінювався настрій птаха, чому він зрадів і запишався.
Сьогодні він у лісі має зустрітися з птахами, в назвах яких є звук [р], а вимовляти його добре ще не вміє і переживає, що не правильно їх назве. Побачивши вас, діти, він зрозумів, що ви йому допоможете, навчите птаха правильно вимовляти звук у словах і реченнях. Познайомимося з птахами, у назвах яких є звук [р] і пригадаємо, яку користь приносять птахи.
Ми знаємо підказку, схему-модель звуку [р].
При правильній вимові звуку [р]:
Губи і зуби напіввідкриті, язик наче «чашечка» за верхніми зубами біля піднебіння, кінчик язика легенько тремтить.
Правильно вимовляти звук [р] нам допомагає Язичок. Одного разу з ним відбулася така пригода. Ось послухайте.
Жив-був маленький Язичок. У нього були друзі: жабка і слоник. Давайте будемо перетворюватися то в жабку, то в слоника. (Артикуляційна вправа «Жабка», «Слоник»)
У язичка був улюблений котик. Коли кошеня сердилося, то вигинало спинку. Давайте покажемо, як сердите кошення вигинає спинку. (Артикуляційна вправа «Сердите кошеня»). Кошенятко любило лащитися і ніжно гладило хвостиком. Погладимо хвостиком. (Артикуляційна вправа «Ласкаве кошеня»)
Біля дому Язичка протікав веселий струмочок. Язичок вирішив зробити човник з вітрилом і відправити його у плавання. Давайте покажемо, яке вітрило у човника. (Артикуляційна вправа «Парус»)
Пустив Язичок човник на струмочок, а сам побіг по березі, щоб подивитися, чи далеко він попливе. Раптом Язичок побачив маляра, який фарбував дах будиночка. (Артикуляційна вправа «Маляр». Язичок задивився, як маляр фарбує, а човник з вітрилом поплив далеко-далеко. Кинувся Язичок наздоганяти човника. Раптом чує: хтось стукає д-д-д. підняв голову вверх – а це дятел сидить на дереві і стукає по стовбурі дзьобом. (Артикуляційна вправа «Дятел»)
Допоможемо дятлу знайти всіх шкідливих жуків, які заховалися під корою дерева і порахуємо їх.
Послухав Язичок, як дятел стукає, і дальше пішов. Ось хтось тонко запищав над йогов ухом. Це комар «дззз». (Артикуляційна вправа «Комар»).
Побіг дальше і побачив машину «дррр».
Уважно подивимося на малюнок і згадуємо всі пригоди Язичка. (Додаток 2)
- Які друзі були в Язичка?
- Що було раніше, язичок зробив човника з вітрилом чи зустрів дятла?
За допомогою вправ покажемо всі пригоди Язичка.
Гра «Де звук?» .
Ворона, сорока, снігур, ремез, стриж…
о . ра тра . ва
а . ру тру . ба
і . ри дру . зі
у . ро дра . бина
Слова читати швидко, без помилок.
рис сорока рак
сир ворона лак
рис ворона рак
сир сорока рак
сир ворона лак
Щось горобчик наш стомивсь,
Крильця притомились.
Він тремтить маленький весь,
Силоньки згубились.
Тож вставайте, не сидіть,
Горобчика веселіть.
Ніженьками плиг, скік,
То вперед, то вбік.
Крильцями затріпотіли.
А тепер присіли й встали,
Щоби ніжки сили мали.
Хитру сороку піймати морока,
А на сорок сорок, сорок морок.
А зараз складемо та вивчимо скоромовку про вередливу ворону. (Додаток 2)
Кар ворона, кар, кар, кар
Принесіть вороненятам…(самовар) (знайти і назвати відповідну картинку)
Кар ворона, кар, кар, кочки
Принесіть вороненятам… (грибочки)
Кар ворона, кар, кар, куз
Принесіть вороненятам… (гарбуз)
Кар ворона, кар, кар, кос
Принесіть вороненятам… (абрикос)
Кар ворона, кар, кар, куші
Принесіть воронятам …(три груші).
Пернаті друзі.
Птахи приносять велику користь лісам, полям, садам. Дрозди, граки й шпаки із землі добувають личинок шкідливих комах. Біля річок вистежують комах білі плиски. Є птахи, які полюють на деревах: вівчарик і славка – на листках, синиця і шишкар – на гілках і сучках, а пищуха, повзик і дятел – стовбурах дерев. Дятел чудово бігає по стовбурах дерев, спираючись на жорсткий хвіст.
Багато птахів ловлять свою здобич у повітрі. Це мухоловки, стрижі, ластівки.
- Яку користь приносять птахи?
- Де полюють птахи?
- Знайти в тексті і підкреслити слова, назви птахів. Назвіть їх, подивіться і запам’ятайте, як вони виглядають. (Показ презентації «Пернаті друзі». Додаток 3).
- Назвати назви птахів, в яких є звук [р].
ІІІ. Заключний етап.
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 3.
Додаток 4. Матеріал до презентації «Пернаті друзі»