Конспект засідання «філософського столу» «Творчий вчитель – талановитий учень?». Така форма роботи допомагає розглянути проблему чи питання ніби з середини, дає змогу поповнити свої знання і теоретично і практично.
Конспект засідання « філософського столу» “Творчий вчитель – талановитий учень?”. Така форма роботи допомагає розглянути проблему чи питання ніби з середини, дає змогу поповнити свої знання і теоретично і практично.
Мета: мотивація діяльності районного методичного обєднання вчителів світової літератури з розвитку та реалізації творчих можливостей у навчально-виховному процесі.
Завдання:
• Систематизувати теоретичні знання з теми “Творчий вчитель – талановитий учень? ”.
• Визначити методи роботи, що впливають на підвищення творчого потенціалу педагогів.
• Виявити умови для реалізації творчих можливостей педагогів.
Форма проведення: “філософський стіл”.
Метод: колективна творча діяльність.
Методичне забезпечення:
• Презентація.
• Відеозапис фрагменту уроку майстер – класу учасника конкурсу « Вчитель року – 20….» А. В. Разумної.
Етапи проведення « філософського столу»
1-й етап - інформаційний. Теорія питання.
1. Виступ учителя – методиста світової літератури О. Л. Хмельницької.
Основні аспекти виступу:
• дати визначення поняттю «творчість»;
• ознаки творчої діяльності учителя і учня;
• групи творчих педагогів;
• результати діагностики визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності педагогів у Кремінському районі.
Педагогічна праця не творчою не буває і бути не може, бо неповторні діти, обставини, особистість самого вчителя, і будь-яке педагогічне рішення повинно виходити з цих завжди нестандартних факторів. Якщо ж дії людини, що працює з дітьми, не враховують цих особливостей, то його праця лежить вже за межею того, що називається словом “педагогіка”. (М.М. Поташник)
Таким чином, педагогічна діяльність - це вияв постійного різнобічного творчого потенціалу.
Творчість - це все, що нас оточує. Насамперед, це процес і результат творчої діяльності: культура, мистецтво, знання, праця, краса.
З позиції філософії творчість - діяльність людей, яка перетворює природний і соціальний світ у відповідності з цілями і потребами людини на основі об'єктивних законів реальної дійсності.
У психолого-педагогічній науці розрізняють як психологію, так і педагогіку творчості. Під психологією творчості розуміється область знань, що вивчає творення людиною нового, оригінального, корисного в різних сферах діяльності. В центрі уваги вчених - психологів знаходяться питання про структуру творчості, про шляхи, що ведуть до відкриття нового, про пізнавальної ролі інтуїції, уяви, передбачення і т.д. Педагогіка творчості - наука про педагогічну систему двох взаємопов'язаних видів людської діяльності: педагогіки виховання та самовиховання особистості в різних видах діяльності і спілкування.
Мета педагогіки творчості - формування творчої особистості, для якої характерна стійка спрямованість на творчість, творчий стиль в одному або кількох видах діяльності.
У роботах теоретиків і практиків педагогіки творчість розглядається і як процес, і як результат діяльності педагога і його вихованців. Педагогічна творчість має таку особливість, що змістом його є творіння людини, яке завжди неповторне, унікальне.
Головними ознаками творчості є : ( за М. Поташник)
• Створення нового або суттєве вдосконалення відомого;
• Оригінальність, неповторність продукту діяльності, її результатів;
• Взаємозв'язок творчості і саморозвитку, самовдосконалення, тобто творча людина постійно працює над собою, над створенням нового.
Отже, творча діяльність - це процес створення нової інформації або продукції з високими показниками їх кількості та якості з найменшою витратою часу і сил. (А.І. Кочетов).
У сучасних умовах все більше з'являється вчителів-майстрів своєї справи.. Творчість і майстерність - одне і те ж чи ні? (Питання учасникам « філософського столу»)
Майстер - це працівник, який досконало володіє своєю професією, а майстерність, як правило, пов'язують з великим досвідом.. Творчим може бути і молодий вчитель, ще не майстер.
За рівнем творчості педагогів можна розділити на кілька груп .У першу групу входять вчителі, які володіють набором стандартних прийомів, здатні створювати нове в рамках нескладної діяльності; інша група - педагоги, які прагнуть виробити нову систему методів в умовах більш складної діяльності і, нарешті, педагоги, що створюють систему навчальних технологій.
В листопаді ми проводили діагностику визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності педагогів у нашому районі.( Додаток 1)
Творчий навчально-виховний процес вимагає від педагога його духовних і творчих сил, знань характерних для творчої діяльності.
2-й етап - “філософський стіл” за методикою колективної думки.
1. Робота творчих груп по запропонованих питань. Оформити свої відповіді на ватмані або у вигляді презентації ( за можливостями).
Перша творча група: Які здібності людини є сходинками до педагогічної творчості? Фактори, що сприяють розвитку творчої активності? Джерела творчості?
Здібності: Вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати, виділяти головне, передбачати; здібності - гнучкість і нестандартність мислення; комбінування, реконструювання; бачити проблеми і протиріччя.
Фактори: система дидактичних умінь, аналітичний підхід до визначення якості викладання, аналіз розвитку творчих здібностей: впровадження педагогічного досвіду, колективна робота над науково-методичною проблемою, самоосвіта, система стимулювання педагогічної праці.
Джерела: вивчення досвіду колег, читання наукової літератури, картотека цікавих фактів, питання учнів, які аналізуються, спілкування з колегами, друзями, учнями.
Висновок.Таким чином, творчий педагог - володіє науковим, психолого-педагогічним мисленням, високим рівнем педагогічної майстерності, критичним мисленням і розумним використанням передового педагогічного досвіду.
Друга творча група: Які умови потрібні для того, щоб учитель розвивався творчо? Чи є вони у нас в школах? Якщо ні , то що для цього нам потрібно змінити?
Умови: морально - психологічний клімат колективу, стимулювання до нестандартних рішень, матеріальна база, свобода критики, проведення дискусій, вплив особистості керівника, наявність вільного часу.
Таким чином, щоб наш колектив розвивався творчо потрібно:
• точність у всьому;
• дисципліна;
• порядність;
• натхнення;
• уміння слухати критику;
• увага;
• воля;
• впевненість у власних силах;
• здатність доводити справу до кінця;
• високий загальний рівень розвитку;
• знання своєї справи.
Третя творча група: Які якості творчого педагога дозволяють виявити і розвинути творчий потенціал учня? В чому полягає завдання педагога з розвитку творчості учнів?
Якості: педагогічний такт, здатність до співчуття, співпереживання, артистизм, вміння ставити несподівані питання, створення проблемних ситуацій, заохочення вчителем дитячої уяви.
Таким чином, формування творчої особистості розглядається як двосторонній процес, пов'язаний, з одного боку, з виробленням необхідних якостей творчої особистості вчителя, з іншого - з формуванням у нього досвіду творчої діяльності.
Визначити рівень творчих умінь учнів на уроках можна за допомогою заняття-тренінгу. Ми сьогодні певним чином торкнемося творчої діяльності учнів, але це тема іншого засідання , та цей тренінг допоможе вам визначити рівень сформованості репродуктивних або творчих умінь.
Четверта творча група: Методи і прийоми творчої роботи (приклади з практики). Форми педагогічної творчості.
Форми: творчі групи: проблемні, ініціативні; розробка моделей, схем, рекомендацій щодо застосування на практиці.
Показ фрагменту уроку А. В. Разумної.
3-й етап - практичне обґрунтування питань.
1.Виступи педагогів від творчих груп. Обговорення.
4-й етап - підведення підсумків “філософського столу”.
1. Оцінка діяльності учасників педради, його результативність.( Додаток 2)
2. Прийняття рішення. (робота експертної групи).
Додаток 1
Визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності вчителів.
Зміст питань.
1. Чи можете ви дати визначення поняття «педагогічний досвід»?
1. Ні, не можу.
2. Розумію, але важко сформулювати.
3. Для мене це не важко.
2. Як часто у своїй педагогічній практиці ви зверталися до педагогічної теорії?
1 . Епізодично, не бачив (ла) в цьому особливої потреби.
2.Часто, але, як правило, у межах свого навчального предмету.
3. Постійно, використав (ла) в своїй роботі останні досягнення педагогічної теорії.
3. У своїй педагогічній діяльності ви:
1 . Часто допускаєте теоретичні та практичні помилки.
2. Рідко помиляєтеся, вмієте пов'язати теорію з практикою.
3. Вміло застосовуєте отримані в процесі навчання знання.
4 . Якого виду педагогічна діяльність переважає у вас?
1 .В основному репродуктивна, відтворює, використовуючи наявні в учнів знання, уміння.
2. Репродуктивна, але з елементами творчості.
3. Творчо-репродуктивна.
5 .Якщо у вас виникла цікава педагогічна ідея, то чи здатні ви, попередньо теоретично обґрунтувавши її, експериментально її перевірити?
1.Мені це буде зробити складно.
2. Не завжди.
З.Так , мені вистачає теоретичних знань та способів практичної діяльності.
6. Чи є у вас потреба поповнювати свій досвід творчим досвідом інших педагогів?
1 . Ні, вважаю, що прийду до всього сам (а).
2. Дивлячись який педагог, це дуже індивідуально.
3. Вважаю це обов'язковою умовою становлення професіоналізму педагога.
7. Зустрічаючись з цікавим педагогічним досвідом, ви:
1 . Спостерігали і оцінювали.
2.Спостерігали, оцінюючи і виділяючи нове, творче в ньому.
3. Спостерігали, оцінювали й аналізували нове, творче з позиції можливості і необхідності застосування у своїй творчій діяльності.
8. Яким чином ви відчуваєте потребу в постійній педагогічній творчості.
1. Поки про це говорити рано.
2. Мінімально.
3. Відчуваю в ньому постійну необхідність.
9. Здатні ви, узагальнивши результати своєї педагогічної діяльності, підготувати виступ, написати творчу роботу, статтю, дисертацію, тобто провести власне педагогічне дослідження?
1.Мабуть, але тільки у вигляді невеликого творчого виступу, звіту.
2. Мені це цікаво, зміг (ла) би.
3. Я вже працюю в цьому напрямку.
Вісім заповідей творчої особистості.( Додаток 2)
1.Будь господарем своєї долі.
2.Досягни успіху у тому, що ти любиш.
3.Додай свій внесок у конструктивну справу.
4.Будуй свої відносини з людьми на довірі.
5.Развивай свої творчі здібності.
6.Культивуй у собі сміливість.
7.Піклуйся про своє здоров'я.
8.Не втрачай віру в себе.