Вам пропонуються судження, з допомогою яких можна пояснити причини, що спонукають вас вчитися в школі. Відповідати слід у такий спосіб:
Використання тестування для визначення мотивів учнів до навчання
Тест для визначення мотивів учнів до навчання.
Інструкція: Вам пропонуються судження, з допомогою яких можна пояснити причини, що спонукають вас вчитися в школі. Відповідати слід у такий спосіб:
– судження повністю збігається з моєю думкою – саме задля цього я вчуся – 5 балів
– це має не дуже важливе, але певне значення для мене – 4 бали
– не знаю, про це не думав – 3 бали
– це не має для мене істотного значення – 2 бали
– це не має для мене жодного значення – 1 бал.
Я так вчуся, тому що...
1. Хочу розширити свій кругозір, краще орієнтуватися в навколишній дійсності.
2. Як і всі мої ровесники, я нічого іншого робити не вмію.
3. Цікавлюсь певною галуззю науки, шлях до оволодіння якою лежить через школу.
4. Хочу в майбутньому добре заробляти.
5. Хочу пізнати закони розвитку природи і суспільства.
6. Оволодіння знаннями – обов’язок кожного учня.
7. Без навчання у школі неможливо розвинути свої розумові здібності.
8. У школі ми вчимося спілкуватися з іншими людьми.
9. Інакше будуть неприємності в школі і удома.
10. З атестатом про середню освіту легше влаштуватися на роботу.
11. Такий порядок: дорослі працюють, а діти вчаться.
12. Хочу підготуватися до участі в житті нашої країни.
13. В школі закладають основи для подальшого вдосконалення знань.
14. Не хочу бути гіршим від інших.
15. Хочу бути на рівні сучасного науково-технічного прогресу.
Продовження додатку Б.
16. Цікаво пізнавати нове.
17. Знання дають почуття впевненості у собі.
18. Середня освіта необхідна для оволодіння обраною професією.
19. Хочу підготуватися до вступу у вищий учбовий заклад.
20. Не хочу важко фізично працювати.
21. У шкільні роки розвиваються здібності.
22. Хочу закінчити школу і якомога швидше оволодіти певною професією.
23. Люблю розумову працю.
24. Нашій країні потрібні високоосвічені і всебічно розвинені люди.
25. Отримані знання допомагають орієнтуватися в багатьох питань.
26. У школі закладають основи для пізнання минулого, теперішнього і майбутнього життя людства.
27. У школі життя цікаве і різноманітне.
28. Примушують батьки.
29. Хочу оволодіти способами самостійної роботи над собою.
30. У мене вироблена звичка сумлінно виконувати свої учбові обов’язки.
31. Одержані в школі знання, вміння, навички пригодяться в житті.
32. Не хочу завдавати прикрощів батькам, які прагнуть дати мені хорошу освіту.
33. Хочу бути корисним своїй країні громадянином.
34. Не хочу «пасти задніх», бути серед невстигаючих.
35. Вчитись потрібно, бо інакше жити буде нецікаво.
36. Хочу бути освіченою і культурною людиною.
37. Навчання розвиває і загартовує волю.
38. Гадаю, що якісна освіта дасть мені деякі переваги в житті над тими, хто її не має.
39. Хочу бути повноцінним громадянином суспільства.
40. Хочу мати забезпечене життя.
Продовження додатку Б.
41. Ціную друзів, з яким я вчуся.
42. Хочу, щоб батьки не дорікали мені.
43. Прагну здобути знання та вміння, щоб служити своєму народу.
44. У школі під час спілкування з ровесниками і вчителями перевіряється правильність поглядів і вчинків.
45. Хочу мати в майбутньому спокійну і фізично неважку роботу.
46. У школі ми багато вчимося один в одного.
47. Хочу підготуватися до майбутньої трудової діяльності.
48. Навчання в школі сприяє виробленню власних поглядів на навколишній світ.
49. Навчання в моїй школі забазпечує мені певні переваги над ровесниками з інших шкіл.
50. Середня освіта – добра основа для будь-якої професії.
51. Не хочу, щоб мене вважали невігласом.
52. Вчитись примушують дорослі.
53. У шкільні роки знаходиш справжніх друзів.
54. Середня освіта допомагає знайти бажане місце в суспільстві.
55. Хороша освіта – основа подальшого самостійного життя.
56. Хочу багато знати і вміти.
Обробка одержаних даних
Слід провести кількісну обробку даних за визначеними балами. Підрахунок здійснюється за судженнями показниками відповідних груп мотивів:
1. Соціально-ціннісні : 6, 12, 15, 24, 33, 39, 43.
2. Учбово-пізнавальні : 1, 3, 5, 16, 23, 26, 30.
3. Професійно-ціннісні : 18, 19, 22, 31, 47, 50, 55.
4. Позиційні (намагання посісти більш високе місце) : 13, 14, 34, 35, 36, 51, 54.
Продовження додатку Б.
5. Комунікативні: 8, 25, 27, 41, 44, 46, 53.
6. Самовиховання: 7, 17, 21, 29, 37, 48, 56.
7. Ситуаційні (навчання для когось) : 2, 9, 11, 28, 32, 42, 52.
8. Утилітарні (вузько егоїстичні) : 4, 10, 20, 38, 40, 45, 49.
Підраховується сумарна кількість балів по кожному мотиву. Максимальна кількість балів одного мотиву – 35. Структуру учбової мотивації кожного учня можна визначити співвідношенням мотивів, які її утворюють. Мотиви, що за своїми кількісними показниками посіли перші 4 місця, можна вважати провідними для кожного учня.