Запропонований матеріал допоможе вчителям зарубіжної літератури зацікавити учнів творчістю відомої дитячої письменниці А. Ліндгрен та цікаво провести уроки позакласного читання у 5 класі.
Тема. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха». Перше знайомство з Пеппі
Мета уроку:
• формування предметних компетентностей: викликати інтерес учнів до особистісті шведської дитячої письменниці Астрід Ліндгрен, зацікавити її творчістю; допомогти осягнути своєрідний зміст казки "Пеппі Довгапанчоха”;
інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та представляти її; загальнокультурної: формувати ціннісне ставлення учнів до людей та до себе: інтерес до читання, доброзичливість, людяність, безкорисливість, дружелюбність, почуття гумору, активну життєву позицію.
Тип уроку: позакласне читання
Обладнання: виставка творів А. Ліндгрен, портрет А.Ліндгрен,
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок
Психологічна вправа «Це чудово!» Учні стоять півколом. Учитель пропонує кожному по черзі вийти в центр і розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант (наприклад, «Я люблю танцювати!», «Я гарно фантазую!», «Я вмію стрибати через калюжі!» тощо). У відповідь на кожне таке висловлювання всі, хто стоїть у півколі, повинні хором відповісти: «Це чудово!» і одночасно підняти вгору великий палець. Якщо немає можливості розмістити учнів у колі, можна залишити їх на місцях, а той, хто говорить про свої таланти, виходить до дошки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми не випадково розпочали урок позакласного читання такою цікавою вправою. Дійсно, кожен з нас уміє щось робити найкраще, має свої таланти.
Сьогодні на уроці позакласного читання ми познайомимося з твором, головна героїня якого має безліч найрізноманітніших і найкумедніших талантів.
Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, я пропоную вам розгадати кросворд «Весняний». Прихід весни супроводжує стоголосий розлив пташиних голосів і розмаїття квітів. А якщо ви правильно розгадаєте його, то у виділених клітинках ви прочитаєте ім’я цієї дівчинки. (додаток 1)
Як звати дівчинку? (Пеппі Довгапанчоха)
ІІІ. Оголошення теми уроку
IY. Опрацювання навчального матеріалу
Самостійне читання статті про А. Ліндгрен. Під час опрацювання матеріалу учні заповнюють «Анкету письменниці» (додаток 2)
Прожила письменниця 95 років. І щовечора вона мріяла про те, щоб якнайскоріше розпочався новий день і настав момент, коли можна буде сісти за письмовий стіл і залишитися наодинці зі своїми героями! Її 35відомих книги перекладені більш ніж 85 мовами та видані більше ніж у 100 країнах.
Шведську письменницю Астрід Ліндгрен називають «Андерсеном наших днів». За свою творчість для дітей вона, як виняток, отримала Золоту медаль імені Г. К. Андерсена двічі — у 1958 і 1982 роках, хоча у положенні про Андерсенівську премію сказано, що вона присуджується лише один раз.
Коли маленькій Карін, доньці Астрід Ліндгрен, було сім років, вона тяжко захворіла і лежала в ліжку кілька довгих місяців… Щовечора мама розповіла їй якісь історії. Якось, коли Астрід Ліндгрен уже не знала, про щоб їй ще розповісти, Карін попросила розказати про Пеппі Довгупанчоху.
Як згадує сама письменниця, вона тоді, "не спитала, хто це, і почала вигадувати дивовижні пригоди, які б відповідали незвичайному імені дівчинки”. Отак народилися ці історії, а згодом, наче й забулися. Та якось узимку письменниця … зламала ногу! Щоб якось розрадитись, вона почала пригадувати й записувати пригоди Пеппі, розказані доньці. Потім передрукувала їх і подарувала Карін на день народження, а один примірник надіслала до видавництва. Та невдовзі рукопис повернувся з відмовою.
Проте вона через рік надіслала рукопис в інше видавництво, де пригоди Пеппі Довгапанчоха і побачили світ, одразу ж отримавши першу премію на конкурсі книг для дітей.
(Приклади карток:
КАРТКА №1
Ось який вона мала вигляд: морквяного кольору волосся, цупко заплетене в дві кіски, що стирчали, мов палички, ніс з горбинкою, весь поцяткований ластовинням, великий рот і з білими маленькими зубами. А вбрана вона була просто-таки химерно. Пеппі купила сукенкуу відомого модельєра. Сукенка мала бути блакитною, та блакитної матерії не вистачило, тому Пеппі в кількох місцях подоточувала зелені клапті. На довгі, худі ноги вона понатягала довгі панчохи - одну руду, другу синю, а коричневі черевики були рівно вдвічі довші за її ступні. Ці черевики мама купила дівчинці на виріст у Південній Америці, і ніяких інши черевиків вона не хотіла носити( 7 помилок: здровими, сама пошила, червоні, чорну, а чорні, тато)
КАРТКА №2
Вона підняла його вгору своїми тоненькими руками, понесла до яблуні, що росла неподалік, і перевісила через гілляку. Потім узяла другого хлопця й закинула на будинок, третього посадила на стовпець хвіртки, четвертого зв’язала, і він гепнув на грядку з квітками, а останнього розбишаку відлупцювала.Пеппі, Томмі, Аніка й Віллє мовчки дивилися на хлопців, що аж поніміли з подиву(5 помилок: дужими, берези, перевісила через іншу гілляку, перекинула через огорожу, вмостила в манесенький іграшковий візочок)
КАРТКА №3
Після сніданку Пеппі запросила їх до вітальні. Там було повно різних меблів та маленький комод з кількома шухлядами. Пеппі повідчиняла шухляди й почала показувати Томмі й Аніці свої скарби. Там були яєчка рідкісних птахів, незвичайні мушлі й камінці, гарні різьблені коробочки, чудові срібні фігурки тварин, разки перлин і багато інших речей, що їх Пеппі з батьком накупували, поки їздили по світі. Пеппі дала своїм новим друзям подарунки на згадку. Томмі одержав пістолет, оздобленим перламутром, а Аніка - різьблену коробочку. В коробочці було намисто із зелених камінців(5 помилок: ніяких, величезного комоду з безліччю, люстерки, кинджал, перстень)
Учитель. Уявіть, що до нас завітала надзвичайно активна, рухлива Пеппі Довгапанчоха. Пропоную активно порухатися, потанцювати під веселу музику з уявною гостею.
Y. Підсумок уроку
Тести
а) у Франції; б) у Швеції; в) у Англії.
а) 8 років; б) 11 років; в) 9 років.
а) попав на безлюдний острів;
б) відправився у кругосвітню подорож;
в) його змило хвилею.
а) вілла «Хованка»; б) вілла «Кішка»; в) вілла «Старушка».
а) собака і кіт; б) кінь і мавпа; в) куриця і черепаха.
А) ходила задом на перед;
Б) розфарбовувала лице різними кольорами;
В) місила тісто на підлозі;
Г) вдень спала, вночі гуляла.
Учитель. Пеппі Довгапанчоха – одна з найбільш кумедних героїнь у дитячій літературі. Як ми з вами переконалися, вона робить усе, що хоче. Спить з ногами на подушці і з головою під ковдрою; повертаючись додому, задкує всю дорогу задом, тому що їй не хочеться розвертатися і йти прямо. Але найдивовижніше в ній те, що вона неймовірно сильна і моторна, хоча їй всього дев'ять років. Вона носить на руках власного коня, який живе в її будинку на веранді, перемагає знаменитого циркового силача, розкидає в сторони компанію хуліганів, які напали на маленьку дівчинку, спритно виставляє з власного будинку цілий загін поліцейських, прибулих до неї, щоб насильно забрати її в дитячий будинок; блискавично закидає на шафу двох злодіїв, які вирішили її пограбувати.
Дівчинка швидка на розправи. Вона постійно порушує дисципліну, порядок, не слухається, б’ється… А ми чомусь захоплюємося нею.
«Коло думок»
– Чому Пеппі Довгапанчоха викликає любов і захоплення читачів? (Нас захоплює фантазія і оптимізм Пеппі, її здатність з легкістю сприймати події, знаходити вихід із ситуацій. У розправах Пеппі Довгапанчоха немає ані злості, ані жорстокості. Вона на рідкість великодушна зі своїми переможеними ворогами: осоромлених поліцейських вона пригощає щойно спеченими булочками; а злодіїв, що вторгися до її будинку, нагороджує золотими монетами).
VІ.Оцінювання
YII.Д.з. Скласти сенкан «Пеппі».
Додаток 1
Кросворд «Весняний»
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
4 |
|
|
|
|||||||||||
|
5 |
|
|
|
|||||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
10 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
15 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Додаток 2
Прізвище, ім’я:
Країна:
Місто, де народилась:
Батьки:
Освіта:
Роки життя:
Відомі твори:
Тема. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха». Образ головної героїні
Мета: формування предметних компетентностей: продовжити знайомство учнів із повістю А. Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха»; допомогти зрозуміти її ідейно-художні особливості; розвивати навички вдумливого виразного читання, характеристики героїв твору на основі аналізу їхніх вчинків, ставлення до них оточення, авторської оцінки
Тип уроку: позакласне читання.
Обладнання: портретне зображення Астрід Ліндґрен, Пеппі Довгапанчоха, роздатковий матеріал, плакат «Правила дружби»,
І. Організаційний момент
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
І до роботи швидко взятись.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Долоньки»
− Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, увагу. Простягніть іншу долоню. На неї я вам подарую вам свою любов, терпіння, повагу, знання. А тепер обміняймося дарунками. Доторкніться долонькою до долоньки.
Учитель. Сподіваюся, що ви сьогодні будете активними та продемонструєте ґрунтовні знання з даної теми.
III. Актуалізація опорних знань
Ім’я відомої письменниці, яку називають «чарівницею зі Швеції» та «Андерсеном нашої доби»…. Головну героїню шведської письменниці звати….ЇЇ батько був… . Дівчинка оселилася у віллі «….». Вона була сама, тому що її тато…, а мама… . Разом з дівчинкою жили……. - ….і… . Поряд з віллою жили … й …. Познайомившись з ними, Пеппі запросила їх у гості. Вона пригостила їх …. . На згадку Пеппі дала своїм новим друзям подарунки: хлопчик отримав …, а дівчинка - …, у якій був…
Ключ. Астрід Ліндгрен, Пеппі, капітаном, «Хованка», потонув, померла, пан Нільсон – мавпочка, кінь, Томмі й Аніка, млинцями, кинджал, коробочку, перстень.(Учні не пишуть весь диктант, а лише записують слова. У разі незнання відповіді ставлять тире.)
Сенкан «Пеппі»
Пеппі.
Сильна, розумна.
Допомагає, дарує, захищає.
Вміє цікаво проводити час.
Мрійниця.
Пеппі.
Самотня, мрійлива.
Вигадує, шукає, вірить.
Робить щасливими інших людей.
Справжня подруга.
III. Оголошення теми й мети уроку
IY. Систематизація й узагальнення знань
Пригадайте, якою на вигляд була Пеппі (її портрет, опис зовнішності).
Речі: бляшанка, яйця, батіг, лист.
Вчитель виймає з торбинки речі, а діти розказують епізоди з книжки.
Завдання. Виправити помилки допущені у листі.
Луба Пепі як жеве твоя 7я кін Пан нілсон чи ти ни хвора в нас світить ☼ тмі вбивиликого пацука привіт од Пепі.
Люба Пеппі!
Як живе твоя сім´я: кінь, Пан Нільсон. Чи ти не хвора? У нас світить сонце. Томмі вбив великого пацюка. Привіт від Пеппі.
Учитель. Пеппі Довгапанчоха – дівчинка-фантазерка, яка постійно живе у мріях і пошуках нових пригод. Давайте визначимо риси характеру, які притаманні цій «дивній дитині».
Ситуації |
Риси вдачі |
- Не бійтеся! Я не пропаду! |
смілива |
-Моя мама - ангел, а мій тато - негритянський король! Не всі діти мають таких гарних батьків,- любила похвалитися Пеппі |
брехлива |
- Бувайте, хлопці ! - сказала Пеппі і всіх по черзі поцілувала в чоло.- Не бійтеся за мене. Я не пропаду. |
життєрадісна |
А вона йшла, не озираючись, і несла під пахвою пана Нільсона, а в руці - торбу. |
сильна |
Пеппі була дуже дивна дитина. |
дивна |
Пеппі сама пошила собі сукенку. |
вправна |
Хіба ми живемо не у вільній державі? Хіба не можна ходити так, як кому хочеться? |
винахідлива |
Тож коли я, бува, ненароком збрешу,19 вибачте мені, бо я надто довго жила в Конго. Але ж ми однаково можемо приятелювати, га? |
жартівлива |
Діти малюють квіточку, а на пелюстках записують риси вдачі Пеппі.
Розумна, щедра, сильна, добра подруга, вигадлива, кмітлива, роботяща, фантазерка, добра, смілива.
Скажіть, діти, а чи не нагадує Пеппі вам когось із героїв інших літературних творів, вивчених у 5 класі? Кого саме? (Тома Сойєра, Полліанну). Пропоную виконати порівняльну характеристику: дівчатка- Пеппі і Полліанна, хлопчики – Пеппі і Том Сойєр.
Пеппі Спільне Том
Пеппі Спільне Полліанна
- Що для вас означає слово «дружба» ?
Отже, дружба – це близькі стосунки між людьми, засновані на взаємній довірі, прихильності, спільності інтересів. Для дружби характерні вірність і самовідданість. Самовідданість – готовність жертвувати своїми інтересами заради інших, заради загального блага.
- Чи вміла Пеппі дружити?
- У чому проявляється її дружба?
- Як Пеппі ставиться до своїх друзів?
- Якою, на вашу думку, має бути дружба?
- Що повинні робити друзі?
- Що таке дружба?
- Кого ми називаємо справжніми друзями?
- Що найголовніше в дружбі?
9. Робота з плакатом «Правила дружби»
- Уважно прочитайте правила дружби.
- Чи дотримувалася зазначених правил Пеппі?
Y. Підсумок уроку
1. Читання вірша
Пеппі Довгапанчоха
Весна змахнула на трави роси.
Швидко плине, мов на крилах, час.
Дивна дівчинка з рудим волоссям
Цього разу завідала до нас.
Ця дівчинка – Пеппі Довгапанчоха,
Весела, щира і працьовита.
Щоб не траплялось – ніколи не оха,
Уміє життю радіти вона.
З людьми усіма вона ладить.
Сильна, смілива, завзята,
У дружбі ніколи не зрадить –
Це знають дівчатка й хлоп’ятка.
І зовсім це неважливо,
Яку зовнішть має вона.
Якщо Пеппі і невродлива,
Та прекрасна в неї душа.
Хто не знає її, багато втратив –
На дорозі скарб не лежить.
Тому потрібно всім більше читати,
Щоб найдорожчий скарб відшукать.
2. Бесіда
- Що, на вашу думку, є найдорожчим скарбом?
- Чому ви так вважаєте?
- Для чого потрібно читати книги? Що це нам дає?
- Як ви гадаєте, навіщо людина живе на Землі? (Це запитання ставиться кожному учневі. Ми живемо для того, щоб робити людям добро.)
- Що ви взяли для себе, прочитавши повість «Пеппі Довгапанчоха»?
YI.Самооцінка та взаємооцінювання. Вчитель пригощає дітей цукерками від Пеппі.
YIІ. Д.З Прочитати повість Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див».