Конструктори «Lego» як допоміжний інструмент в процесі навчання та виховання

Про матеріал
Кожна дитина любить і хоче грати, але не кожен може навчитися це робити самостійно, та ще й не з кожною іграшкою. У той же час, як показали експериментальні дослідження, гра в ЛЕГО ефективно сприяє розвиткові дітей.
Перегляд файлу

КЗО «Криворізький багатопрофільний навчально – виховний

реабілітаційний центр «Надія»

 

 

 

 

 

 

 

Конструктори «Lego»  як допоміжний інструмент в процесі навчання та виховання

 

 

Підготувала

вихователь

Тимофеєва М.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг – 2019

     Дошкільне дитинство - це вік гри. Малюк, в грі, не тільки пізнає світ, а й висловлює до нього своє ставлення. Чи завжди ми, дорослі, уважно і серйозно ставимося до дитячої гри? Чи можемо «на рівних» грати з дитиною, вибирати для нього найбільш цікаву і корисну іграшку? Чи можемо зробити так, щоб гра стала дійсно розвиваючим, виховуючим і коригувальним засобом? Необхідність постійної уваги до гри дітей з боку дорослих обумовлена тим, що вона є критерієм психофізичного розвитку дошкільника. (А.Н. Леонтьєв, Д.Б.Ельконін та ін.) Крім традиційних методик навчання останнім часом в психолого-педагогічному процесі все ширше використовуються ЛЕГО - технології. Однією з них є конструктивно-ігровий засіб ЛЕГО ДУПЛА, що володіє рядом характеристик, які значно відрізняють його від інших конструкторів, насамперед - великим діапазоном можливостей. Вітчизняні та зарубіжні педагоги відзначають, що використання в роботі з дітьми наборів ЛЕГО дозволяє за більш короткий час досягти стійких позитивних результатів у навчанні та вихованні.

      Кожна дитина любить і хоче грати, але не кожен може навчитися це робити самостійно, та ще й не з кожною іграшкою. У той же час, як показали експериментальні дослідження, гра в ЛЕГО ефективно сприяє розвиткові дітей. Підкреслюючи соціальну значимість іграшок і порівнюючи їх з міні-предметами реального світу, через які дитина доповнює уявлення про навколишній світ, Г.В. Плеханов і Б.П. Нікітін в той же час відзначали, що ці готові іграшки позбавляють дитину можливості творити самому. Про це ж багато років тому в своїй книзі про іграшки писав французький соціолог і філософ Роланд Бартес, кажучи, що головним для дитини в грі є мікрокосмос, аналогічний світу дорослих, що складається з предметів дорослих, тільки в мініатюрі: «До цього космосу віри і складних перекладень дитина може ставитися тільки як власник і споживач, ніколи - як винахідник і творець. Діти вправляються виконувати дії без казковості, без подиву, без радості. Дитина отримує все готове, йому не треба думати і працювати над тим, якою має бути його іграшка. Вони створюють дітей-споживачів, а не дітей-творців». У той же час навіть самий маленький набір будівельних елементів відкриває дитині новий світ. Дитина не споживає, він творить: створює предмети, світ і життя. Маніпулюючи з елементами ЛЕГО, дитина вчиться добра,творчості,радості. Для більш ефективної роботи з дітьми необхідно було створити яскраві, функціональні навчальні засоби, здатні впливати буквально на всі органи чуття дитини і поєднувати в собі можливості потужного впливу як на емоційну, так і на логічну сфери, що дозволяє зв'язувати їх, швидко «будувати» надійні і стійкі «містки» до тих навичок і умінь, які повинна освоїти дитина. Багаторічні зусилля датських педагогів, вчених і конструкторів привели до створення розгалуженої системи наборів ЛЕГО, яка знайшла широке застосування в усьому світі. В останні роки ЛЕГО все більш широко застосовується при вирішенні психолого-педагогічних завдань і в нашій країні.

Розвиток сучасної дитини як особистості передбачає максимальну реалізацію нею свого життєвого потенціалу, активності, самостійності, творчої ініціативи, прагнення обирати на власний розсуд шляхи й засоби досягнення цілей, намірів, реалізовувати свої власні потреби та інтереси, пізнавальну активність. Я переконана, що ставлячи собі за мету виховання компетентної особистості, кожен вихователь має пам’ятати, що той, хто здатен конструктивно мислити, швидко вирішувати логічні завдання, найбільш пристосований до життя, тому що швидко знаходить вихід зі скрутних ситуацій, приймає раціональні рішення. 

     Вплив конструктивної діяльності на розумовий розвиток дітей дошкільного віку вивчав А.Р.Лурія. Саме він зробив висновок про те, «що вправляння в конструюванні впливає на розвиток дошкільника, радикально змінюючи характер пізнавальної діяльності». Конструювання – «продуктивний вид діяльності дошкільника, що припускає створення конструкцій за зразком, за умовами й за власним задумом». Конструктивна діяльність займає значне місце в дошкільному вихованні і є складним пізнавальним процесом, у результаті якого відбувається інтелектуальний розвиток дітей: вони опановують практичні знання, вчаться виділяти істотні ознаки, встановлювати стосунки й зв'язки між деталями й предметами.

      Із усього різноманіття конструкторів, які використовуються в дошкільних навчальних закладах, мені хотілося б зупинитися на використанні «Lego»-конструктора,  сучасної педагогічної технології. Основна ідея цієї інноваційної педагогічної технології: працюючи з конструктором «Lego», діти вчиться граючи й навчаються в грі. «Lego» (лат. lego — збирати, конструювати) — тип дитячого конструктора, що з'явився в 50-х роках минулого століття. Він являє собою «яскравий, барвистий, поліфункціональний матеріал, що надає величезні можливості для пошукової й експериментально-дослідницької діяльності дошкільника». Елементи конструктора «Lego» мають різні розміри, різноманітні за формою. На відміну від попередніх будівельних наборів, «Lego» запропонував деталі, які скріплювалися між собою. У результаті отримані будівлі були міцними й стійкими, що швидко  оцінили маленькі будівельники з різних країн світу. Варіантів скріплення «Lego»-елементів між собою досить багато, що надає практично необмежені можливості для створення різних типів будівель і ігрових ситуацій. Конструктор «Lego» – це цікавий розвиваючий матеріал, що стимулює дитячу фантазію, уяву, сприяє формуванню моторних навичок. До того ж для конструктора «Lego» характерні також  висока якість матеріалу, з якого він виготовлений, естетичність, міцність, безпека для дошкільників, що є важливими критеріями вибору цього матеріалу.

     ЛЕГО – одна з найвідоміших і поширених нині педагогічних систем, широко використовує моделі реального світу і предметно-ігрову середу навчання і розвитку дитини. Перспективність застосування ЛЕГО - технології обумовлюється її високими освітніми можливостями: багатофункціональністю, технічними та естетичними характеристиками, використанням у різних ігрових і навчальних зонах.

     Діти народжують нові ідеї, втілюючи в реальність те, що могло б бути насправді. І допомагають їм у цьому різноманітні набори ЛЕГО, які створюють поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.

Основним видом діяльності школярів є гра. Робота з конструктором ЛЕГО дозволяє молодшим школярам у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості.

На кожному занятті педагог пропонує певну тему, що стосується історії, географії, культури, техніки, містобудування та ін. А діти конструюють на задану тему. Особливості конструктора ЛЕГО, його високу якість дозволяють дітям втілити найрізноманітніші проекти, працюючи за своїм задумом і в своєму темпі, самостійно вирішуючи поставлену задачу, бачити продукт своєї діяльності, конструювати свої простори, в яких можна з задоволенням грати, змінювати і вдосконалювати.

Завдяки цій технології:

  • дитина користується тільки виразними засобами (інтонацією) без міміки і пантоміміки;
  • атмосфера майбутнього інсценування або відтворення завдань породжує в учасників потужні стимули, викликає у них сильні відчуття, пов'язані з детальним обмірковуванням образів героїв, яких їм треба змоделювати, озвучити (зіграти);
  • завдяки LEGO на заняттях створюється атмосфера, в якій діти відчувають себе господарями, творцями;
  • саме конструювання перетворює персонаж з абстракції в реальність і дає можливість дитині уявити собі героя як живого;
  • активізується словниковий запас дитини, розвивається творчість дітей, формуються навички діалогічного мовлення;
  • на етапі роботи з конструювання моделей діти вчаться працювати у групі з 2-4 чол, дає позитивні результати: вони вчаться спілкуватися, бути терпимими один до одного і до невдач товариша, частіше приходити на допомогу один одному;
  • у процесі конструювання та інсценізації діти переживають події ще раз;
  • створюється атмосфера змагання.

     Отже, використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам'яті, просторових уявлень, уяви. Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність.

     Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості. В результаті аналізу формується самооцінка й усвідомлення оцінки себе іншими людьми (рефлексія). Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, усвідомленими стають знання учнів, більш надійними навички. Учні люблять ці заняття.

Головною метою в роботі з конструктором «Lego» - є:

  • Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загальне мовленнєвий розвиток і розумові здібності.
  • Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.
  • Отримання математичних знань про рахунок, форму, пропорції, симетрії.
  • Розширення своїх уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.
  • Розвиток уваги, здатності зосередитися, пам'яті, мислення.
  • Навчання уяві, творчому мисленню.
  • Оволодіння умінням подумки розділити предмет на складові частини і зібрати з частин ціле.
  • Навчання спілкуванню один з одним, повага свого і чужого праці.

     Конструювання-це вид продуктивної діяльності школяра, що передбачає побудову предметів. Його успішність залежить від рівня розвитку мислення і сприйняття дитини. Щоб побудувати конструкцію з будівельного матеріалу, необхідно вміти обстежити об'єкт, розділити його на складові частини - деталі, оцінити їх розмір, просторове розташування, замінити одні деталі іншими в разі потреби. Також для успішності конструювання потрібно вміти представляти майбутній предмет в цілому - з усіх боків, спереду, збоку; особливо уявити невидимі деталі.

Виділяють такі види конструювання:

  •  конструювання за зразком;
  • конструювання за моделлю;
  • конструювання за задумом;
  • конструювання за умовами - вимогам, яким повинна задовольняти майбутня конструкція (наприклад, певний розмір);
  •  конструювання за кресленнями і наочним схемами;
  • конструювання з теми.

Методика організації занять з ЛЕГО-конструювання з молодшими школярами

   Для формування дитячої  конструкторської  творчості за допомогою ЛЕГО- конструювання необхідно виконання трьох умов.

     Перша  умова - організація цілеспрямованої системи навчання, що включає три етапи:

а) створення умов для широкого самостійного дитячого експериментування з новим матеріалом;

б) надання дітям можливості вирішувати завдання, спрямовані на розвиток уяви і на формування узагальнених способів конструювання;

в) організація самостійного дитячого конструювання за задумом.

     Така система хороша для навчання дітей п'яти-семи років. З дітьми ж молодшого дошкільного віку (три-чотири роки) з метою залучення їх до конструювання і формування інтересу до цієї діяльності найкраще організувати «сюжетне» конструювання, засноване на розігруванні з допомогою вихователя близьких дітям сюжетів.

     Друга умова - використання в навчанні конструкторського матеріалу, що має прості нетрудомісткі способи кріплення і дозволяє дітям експериментувати, вести широку орієнтовно-пошукову діяльність, знаходити варіанти вирішення однієї і тієї ж задачі і втілювати їх різноманітні задуми, в тому числі і сюжетні. Цій умові сприяє наявність в наборах великих пластин-підставок (якогось поля), які об'єднують різні дитячі конструкції просторово і сюжетно.

     Третя умова - організація конструювання в тісному взаємозв'язку з іншими видами дитячої діяльності, і насамперед з грою, твором казок і різних історій, малюванням. Спочатку дітям краще дати можливість самим познайомитися з деталями простого конструкторського набору шляхом практичного експериментування з ними. З цією метою можна використовувати, наприклад, набір «Стандартний комплект цеглинок LEGO DUPLO», що складається з безлічі (104 шт.) яскравих об'ємних деталей чотирьох основних кольорів (червоний, синій, жовтий, зелений), що мають різну геометричну форму. Кількість деталей дозволяє об'єднати дітей по підгрупах (4-5 чоловік).

Для першого практичного знайомства з новим матеріалом важливо надати достатньо місця, щоб в середині розміщувалося велика кількість деталей, а навколо вільно діяли діти. При цьому необхідно забезпечити кожній дитині підгрупи можливість вільно взяти будь-яку деталь.

     Через відому велику здатність до наслідування дітей часто буває так, що вибрав один, хочеться мати й іншому. Але вихователь не повинен відразу ж приходити на допомогу і давати із загального набору таку ж деталь (може бути, іншого кольору). Краще запропонувати самій дитині пошукати таку ж деталь, що важливо для розвитку у нього сенсорики, орієнтовної діяльності, певної самостійності. І тільки в тому випадку, якщо дитина сама не впоралася, вихователь може прийти на допомогу: відібрати кілька деталей (3-4) і запропонувати з них вибрати потрібну (як правило, діти з цим справляються).

     Як показує досвід, діти спочатку не схильні розглядати деталі; вони відразу ж починають їх об'єднувати, намагаючись щось зробити. При цьому багато хто з них приставляє одну деталь до іншої або ставить їх один на одного, не скріплюючи між собою. Але через те, що деталі мають нерівні поверхні (опуклості і угнутості), діти змушені повертати їх по багато разів, щоб знайти рівні сторони. Деякі діти намагаються докласти деталі один до одного нерівними сторонами, у когось раптом пази збігаються зі штифтами і деталі скріплюються між собою. Ця мить є відкриттям для дітей: вони радісно починають всім показувати і повторювати дію сполуки. Тоді й інші діти підгрупи починають робити те ж саме.

     Однак потрібно мати на увазі, що в підгрупі можуть виявитися діти, які мають досвід гри з такого типу конструктором. Вихователю важливо визначити це заздалегідь і виділити таких дітей в окрему підгрупу для того, щоб інші мали можливість зробити для себе відкриття способу кріплення. Після того, як спосіб кріплення деталей став надбанням всіх дітей, їх можна об'єднувати.

     В результаті практичних дій діти, з'єднуючи кілька деталей, отримують різні конструкції; позначають їх словом («машина», «трамвайчик», «кораблик» тощо) і діють з ними. Часто, додаючи деталі до вже наявної конструкції, діти отримують або нову конструкцію («... тепер це будиночок»), або нові її якості («... тепер це великий літак, він швидко літає»). На наступних двох-трьох заняттях вихователь використовує або той же конструктор, доповнюючи його дрібними деталями, або інший - «Великий базовий набір LEGO DUPLO», в якому вже 146 деталей, у тому числі:домашні тварини, чоловічки, машинки і деталі з нанесеними на них малюнками. З підгрупами дітей він організовує сюжетне конструювання, розігруючи разом з ними нескладні ситуації: наприклад, будують поїзд, і люди їдуть в ньому на дачу; далі будують дачу, і люди там живуть, відпочивають на лавочках, годують курочок і т.п. Або будують гараж, в який діти ставлять машинки, деякі з них діти конструюють самі.

         Будь-яка дитяча конструкція несподівано може стати новою темою для сюжетного конструювання. Вихователю важливо її підхопити і розвинути. Велике значення в цьому віці має залучення дітей до складання деталей в коробки. При цьому дітям можна запропонувати різні підстави для складання, наприклад, колір: «... спочатку складаємо всі зелені деталі, а тепер - жовті» і т.п. (колір діти можуть вибрати самі); розмір: «... спочатку кладемо найбільші, потім - трохи менше і найменші» і т.п. Цю процедуру можна перетворити на цікаве для дітей заняття: попередньо розподілити, хто з дітей розбирає конструкції (їх може бути двоє), хто - збирає деталі і подає, а хто - укладає їх в коробку. Вихователь може бути рівноправним учасником. Отже, на кількох заняттях діти самостійно і з допомогою вихователя знайомляться з новим конструкторським матеріалом і його властивостями, практично його випробують. І вже поза організованих занять діти самі із задоволенням грають і конструюють, використовуючи набутий досвід. З дітьми організовується більш цілеспрямована робота, пов'язана з акцентуванням їхньої уваги на процесі конструювання. При цьому використовують і ігрові прийоми, завдяки чому цей процес стає мотивованим і цікавим.

У цьому віці у дітей можна формувати вміння виділяти в предметах їх просторові характеристики: «високий-низький», «широкий-вузький», «довгий-короткий». (Подібну роботу проводять і з використанням будівельного матеріалу.) Дітям пропонують побудувати коротку і довгу доріжки; широкі і вузькі ворота (дороги) для машин різних розмірів; високі та низькі паркани, башточки та ін. - тільки тепер шляхом скріплення деталей. Цьому можна присвятити три-чотири заняття, і в кінці кожного з них корисно обігравати готові конструкції, використовуючи машинки, фігурки тварин, різних чоловічків. На останньому занятті всі будівлі дітей можна об'єднати, зручно розташувавши їх по відношенню один до одного, і організувати гру.

      Спочатку діти можуть не називати просторові характеристики, але, даючи завдання типу «А тепер побудуй високу вежу, ... широкі ворота, щоб ось такі машини могли б проїхати ...», вихователь бачить, розрізняють їх діти чи ні. До кінця року майже всі діти можуть не тільки розрізняти просторові характеристики предметів, але й називати їх. Цьому також сприяє і конструювання з будівельного матеріалу. Все це дуже важливо для розвитку не лише просторового орієнтування, а й самої діяльності конструювання. Надалі, конструюючи той чи інший об'єкт, діти попередньо в процесі його створення приміряють іграшку (машинку, качечку, матрьошку і т.п.) до ще не закінченої споруди. Часто можна при цьому чути дитячі висловлювання типу «... ні, треба ще вище, а то машина не проїде». Це говорить про те, що у дітей починає формуватися вміння виділяти в предметах їх просторові характеристики - висоту, довжину, ширину - і співвідносити предмети між собою за цими характеристиками.

     При цьому у більшості дітей проявляється великий інтерес до процесу створення об'єктів, він стає більш цілеспрямованим і тривалим. Це говорить про зародження у дітей конструювання як діяльності. Далі діти вже здатні замислити досить просту конструкцію, назвати її і практично створити.

Методика організації занять з дітьми старшого дошкільного віку

      Спочатку краще використовувати вже знайомі дітям конструктори, і насамперед базові набори, а тематичні - тільки як додатковий матеріал.Якісні зміни, що відбуваються в діяльності  дітей, дозволяють надалі ставити перед ними проблемні завдання, спрямовані на розвиток уяви і творчості. Для занять дітей доцільно ділити на підгрупи (по 5-6 дітей у кожній). Так, на першому занятті цього етапу навчання кожної дитини дають Г-подібну фігуру, зроблену з деталей конструктора, і кажуть: «Це - недобудована конструкція чогось. Я почала будувати, а ви відгадайте, що я хотіла зробити, і добудуйте. Але перш ніж почати конструювати, скажіть мені на вушко, що ви будете робити ». Діти спочатку розглядають фігуру, перевертають її, іноді по кілька разів; деякі з них беруть інші більш дрібні деталі і приставляють до неї і т.д. І тільки після такого «практичного» обдумування (а вихователю важливо не квапити дітей з відповіддю) називають те, що, на їхню думку, почав робити вихователь. І далі, шляхом добудовування заданої основи, діти створюють різні, як правило, структурно прості конструкції: літак, лавку, будиночок і т.п. Вихователь схвалює дитячі рішення, а потім каже, що вона почала робити і не літак, і не лавку, а щось інше. Це викликає у дітей здивування. Вихователь пропонує подумати, що ж це могло бути. Діти починають або перебудовувати свою модель, видозмінювати її, або розбирати і конструювати заново. В результаті діти на одній Г-подібної основі можуть створити кілька різних конструкцій.

    На наступних заняттях в якості основи недобудованої конструкції можна давати інші фігури: Т- і П-подібні, а також довгий тонкий і короткий товстий бруски, складені з декількох деталей конструктора. Завдання повторюються.  Уже на другому занятті діти діють більш впевнено, а деякі з них пропонують відразу 2-3 варіанти конструкції. При цьому задана фігура залишається основою, яку діти доповнюють для отримання нової конструкції. Інакше кажучи, діти освоюють спосіб «опредмечування» основи як спосіб побудови образу майбутньої конструкції.  До четвертого заняття діти починають використовувати задану фігуру не тільки як основу, але і як деталь нової конструкції. Наприклад, довгий брусок - це труба великого пароплава або стовп, на якому тримаються каруселі, і т.п. Це говорить про те, що задум (образ) будується способом «включення» заданої фігури не в якості основи, як було раніше, а як елемента загальної конструкції. А це - показник більш високого рівня розвитку уяви, творчості. Зауважимо, що в цей же час діти починають освоювати конструювання з природного матеріалу і будувати художні образи цими ж способами. Отриманий дітьми досвід, безумовно, допомагає їм при творчому вирішенні завдань на добудовування фігури з деталей конструктора. Інакше кажучи, способи побудови образу стають узагальненими, і діти користуються ними самостійно в будь-якому вигляді конструювання.

 На останньому занятті з цієї серії дітям можна дати всі вже знайомі їм основи і запропонувати вибрати загальну тему (наприклад: зоопарк, аеродром, місто тощо) та створити свої конструкції відповідно до теми.  А далі дітям можна пропонувати конструювання за умовами:  побудувати  міст  для пішоходів через певну річку; багатоповерховий на два під’їзди  житловий будинок; вулицю з двостороннім рухом і світлофором; зробити підйомний кран з кабіною для шофера і т.п.

 На наступному етапі діти можуть конструювати за задумом: вони самі придумують тему, самі відбирають матеріал, домовляються, хто що буде робити, і т.п. Для сюжетного колективного конструювання важливо створювати необхідні умови: вибрати разом з дітьми місце (килим, кілька складених столів тощо), забезпечити великими пластинами-підставками та додатковими тематичними наборами «LEGO DACTA» типу «Міський транспорт», «Люди світу» , «Домашні тварини» та ін.

  У цьому віці у дітей закладається: розвиток здібностей до конструювання який активізує розумові процеси дитини, народжує інтерес до творчого вирішення завдань, винахідливості і самостійності, ініціативності, прагнення до пошуку нового й оригінального. Творча  діяльність завжди приваблива для дитини і змушує її думати, оскільки пов'язана зі створенням чогось нового, відкриттям нового знання або своїх нових можливостей.

       ЛЕГО - конструювання, як і інші види діяльності сприяє розвитку не тільки дрібної моторики, а й розвитку мовної активності у школярів. Особливість конструктивної діяльності полягає в тому, що вона, як і гра, відповідає інтересам і потребам дитини дошкільного віку. Вона дає можливість діяти з геометричними тілами, на практиці пізнавати їх колір, форму, величину, засвоювати правильні назви деталей, удосконалювати сприйняття просторових відносин. Ігрова форма занять сприяє розвитку у дітей пізнавального інтересу, дозволяє вберегти від зайвого дидактизму, стомлення, активізує часту зміну позицій.

     Працюючи з конструктором, можна будувати моделі і при цьому навчатися, граючи і отримуючи задоволення. Коли придумуєш моделі сам, відчуваєш себе професійним інженером, механіком, будівельником або великим конструктором. І це здорово! Це дає повну свободу дій. Робота є жвавою і цікавою і відкриває абсолютно нові перспективи, де немає меж фантазії.

       ЛЕГО допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи. Конструювання сприяє розвитку мислення, спритності, а також інтелекту, уяви та творчих задатків. Сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співробітничати з партнером, і найголовніше - почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання - це перейде в уміння вчитися конструювання направлено і сприймати нове з великим інтересом.

Розвиваючі ігри з конструктором ЛЕГО

     Всі ми хочемо дати маленьким дітям початкові математичні знання. Рахуємо все підряд, співаємо пісеньки-лічилки, порівнюємо довге і коротке, високе і низьке, важке і легке. У нашому випадку виграє математика з використанням ЛЕГО. Легоматематика - це легкий і веселий спосіб навчання дитини математики.

     Математика з лего-конструктором - це більше ніж пізнання азів арифметики. Дитина не тільки знаходить навички роботи з числовим рядом, а й вчиться логічно мислити. ЛЕГО розвиває дрібну моторику, посидючість, акуратність. На наших заняттях дитина вчиться взаємодіяти в команді. Педагоги працюють за принципом індивідуального підходу до кожної дитини, що дозволяє йому розкритися і знайти упевненість в собі, а це згодом допоможе йому впевнено зробити крок в успішне майбутнє.

     Складати цеглинки ЛЕГО куди більш захоплююче, ніж розглядати демонстраційні картки. ЛЕГО дозволяє працювати з будь-якою дитиною. Матеріал дається легше, якщо навчання супроводжується практичною роботою: необхідно все помацати, скласти, зібрати, сконструювати.

Розглянемо ігри та вправи з використанням ЛЕГО. Це ігри з різних сфер всього спектра математичних навичок: рахунок, обчислення, вимірювання, порівняння висот і довжин. Наприклад:

   

 «Вчимося рахувати» Мета: формування елементарних уявлень про кількісний і порядковий рахунку, складі чисел в межах 10, навчання рішенню найпростіших арифметичних задач на додавання і віднімання в межах 10.

 

     Використовуючи кубики конструктора як рахункові палички, можна навчитися вирішувати приклади.

     Для наочності заготовити картонну табличку у вигляді сітки, з лівого боку якої написані цифри від 1 до 10. У комірки сітки дитина викладає кількість кубиків відповідно зазначеному числу. В даному випадку у малюка задіяні зорова і моторна пам'ять, тому запам'ятовування чисел відбувається швидко.

 

 

«Графічний диктант». Можна використовувати цеглинки як одного кольору, так і різних. Приклад завдання. Покладіть у правому нижньому куті дві цеглинки, далі підніміться вгору та викладіть чотири цеглинки, поверніть наліво та викладіть п’ять цеглинок і так далі. Це може бути геометрична фігура або малюнок. Запитання до дітей після виконання завдання: Що вийшло? Скільки цеглинок використали? Якого кольору?

 

«Вимірюємо предмети та порівнюємо їх» Приклад завдання. Виміряти висоту олівця та іграшки. Порівняти їх. Процес виконання завдання. Для того щоб виміряти висоту предмета, запропонуйте дитині побудувати поряд з цим предметом вежу з цеглинок, яка б охопила всю його довжину. Після того як дитина побудує дві вежі, їх слід порівняти: який з предметів вищий та на скільки цеглинок. Дуже цікаво за допомогою башточки, зібраної з кубиків конструктора, вимірювати різні речі, відрізки. Можна пронумерувати деталі башточки, на зразок сантиметрової стрічки, а можна кожен раз перераховувати кількість «сходинок» в ній - таким чином, вимірюючи речі, ми з тим разом вчимося рахувати.

 

 

«Збери модель по пам'яті» Дорослий показує дитині протягом декількох секунд модель, зібрану з цеглинок ЛЕГО (з 3-4 деталей для молодшого віку, для старшого віку з 5-6 деталей), а потім прибирає її. Малюк збирає модель по пам'яті, і порівнюють зі зразком.

 

 

«Просторове орієнтування» Дорослий пропонує дитині (старшого віку від 5-7 років) плату і набір деталей конструктора. Потім диктує дитині, куди виставити деталь певної форми і кольору. Використовуються такі орієнтири положення: «лівий верхній кут», «лівий нижній кут», «правий верхній кут», «правий нижній кут», «центр плати», «середина лівого боку», «середина правого боку», «середина верхньої сторони» і «середина нижньої сторони».

«Симетрія» Візьміть базову плату і викладіть лінію кубиків зверху вниз по центру. Це вісь симетрії. Викладіть візерунок з одного боку, нехай діти повторюють його з іншого в симетричному відображенні. Чи зможуть діти точно створити симетричне зображення, використовуючи лінію в якості дзеркальної?

 

«3D форми. Вивчаємо геометричні фігури» Зберіть різні 3D форми (наприклад, кубики, кубоід, призми, піраміди), геометричні форми, використовуючи кубики Lego.

«Координати» Всі знають, як грати в хрестики-нулики. У них можна грати скрізь і з чим завгодно. Варіант з ЛЕГО напевно сподобається дітям. Потрібно на ЛЕГО-килимку зробити розмітку ігрового поля за допомогою тонких ЛЕГО-плашок, підібрати фішки двох кольорів і почати гру! Помістіть кубики на координатну сітку і використовуйте їх, щоб грати в гру в стилі Хрестиків-нуликів.

«Співвідношення і пропорція» Дайте дітям купку кольорових кубиків і попросіть їх опрацювати співвідношення червоної цегли до синіх цеглин (або з'ясувати долю червоної цегли). Наприклад, вони повинні зрозуміти, що червоних кубиків в два рази більше, ніж синіх.

 

«Математичний ЛЕГО — потяг». На кожній платформі-вагончику напишіть числа від 1 до 10 і послідовно їх з'єднайте. Цифри будуть підказувати малюкові, який склад скільки повинен везти цеглинок лего. Крім того, що дитина буде вчитися вважати, запам'ятовувати порядковий рахунок і розвивати дрібну моторику, він також візуально зможе визначати, де більше цеглинок, а де менше. Одночасно в цій грі можна закріпити і лексико-граматичний лад: вивчати числівники прикметники (перший вагончик, другий, третій), схиляти їх за відмінками (немає п'ятого вагончика, дамо четвертому вагончика цеглинка). Ще можна розвивати уважність і пам'ять: переплуталися вагончики - постав усе своєю чергою, загубилися вагончики - знайди, які, на цьому вагончику вірне кількість цеглинок чи ні.

«Вчимо порівняння з ЛЕГО». Порівняння чисел і поняття «більше», «менше» і «порівну» дуже просто пояснити дитині на наочному прикладі. Приготуйте 1 велику платформу від конструктора ЛЕГО і багато маленьких однакових деталей двох кольорів. Також напишіть на папері числа від 1 до 10, виріжте їх. Гра починається з того, що з купи чисел дитина вибирає два числа для порівняння. Далі він робить припущення, яке з чисел більше / менше. Потім він перевіряє своє припущення, побудувавши дві вежі з блоків ЛЕГО згідно заданому їх кількості. Правильна відповідь знайти дуже легко, порівнявши висоту будівель. Розвиток пам'яті. Покажіть дітям плату з викладеним візерунком (або колону кубиків), дайте розглянути, а потім приберіть: нехай вони повторять візерунок на такий же платі (або зберуть кубики в тій же послідовності кольорів). Візерунок може бути як простий, так і складний, як вам подобається, в залежності від віку учасників. Дуже добре підходить для спільної роботи, спілкування, розвитку пам'яті та терпіння, розуміння масштабу, математичних навичок, координації.

 

 

Судоку. Завдання: Розвиток спостережливості, логічного мислення; закріплення кольорів спектра; орієнтування на площині. Спочатку розглядаємо картку із завданням, розповісти умови, які потрібно виконати, щоб можна було вважати головоломку вирішеною. Спочатку вирішуємо всі разом, задаємо питання і пояснюємо правила до тих пір, поки діти не починають говорити «я можу вже сам, я зрозумів, можна я сам буду ...» Після того, як дитина заявив про свою готовність вирішувати самостійно, вона отримує окреме завдання.

 

     Опрацювавши програми, методичні рекомендації, досвіди вихователів перш за все слід звернути увагу на те, які знання, які мають діти для подальшого впровадження нових програм; яке оснащення процесу навчання; виготовлення потрібного матеріалу; на підготовку батьків. Робота повинна бути цікавою як для дітей, так і дорослих. Не потрібно мати складне, якщо є просте, доступне, зрозуміле... Це можна віднести і до використання в роботі з дітьми ЛЕГО конструктору, який дасть змогу:

• Розвивати дрібну моторику рук, яка стимулюватиме в майбутньому мовленнєвий розвиток і розумові здібності;

• Вчитися правильно і швидко орієнтуватися в просторі;

• Отримувати математичні знання про рахунок, форму, пропорції, симетрію;

• Розширювати свої уявлення про навколишній світ - про архітектуру, транспорт, ландшафт;

• Розвивати увагу, здатність зосередитися, пам'ять, мислення;

• Вчитися уявляти, фантазувати, творчо мислити;

• Оволодівати умінням подумки розділити предмет на складові частини і зібрати з частин ціле;

ЛЕГО-конструювання, дозволить закласти на етапі шкільного дитинства передумови навчальної діяльності: вміння і бажання трудитися, виконувати завдання відповідно до інструкції і поставленою метою, доводить розпочату справу до кінця, планувати майбутню діяльність.

     Вибираючи для себе програму слід звертати увагу на її різноплановість, як можливо поєднати її з іншими видами діяльності, чи не буде вона навчати, розвивати в одному напрямку, чи буде вона цікавою, мати свої позитивні результати.

     Можна сказати - завдяки проведенню занять, ігор з ЛЕГО-конструктором у дітей формуються уявлення про сенсорні еталони, навички орієнтації у просторі та на площині, технічні навички конструктивної діяльності Такі вміння і навички закладають фундамент учбової діяльності  майбутніх школярів.  Діти, що захоплюються конструюванням, відрізняються багатою фантазією і уявою, активним прагненням до творчої діяльності, бажанням експериментувати. У них добре розвинене просторове, логічне, математичне, асоціативне мислення,  пам'ять, що є основною інтелектуального розвитку і показники готовності дитини до навчання у школі.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Інкл
Додано
6 грудня 2019
Переглядів
6220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку