Грати і займатися з дитиною можна не тільки за столом вдома, але і по дорозі в дитячий сад. Шановні батьки, перетворіть дорогу в дитячий сад в гру пізнавальну, розвиваючу, цікаву як для Вас, так і для вашої дитини. Гру, яка допоможе розбудити його мова і думки.
Гра «Хто або що може це робити?»
(систематизація словника)
Дорослий називає дію, а дитина підбирає предмети. Наприклад, слово йде, дитина підбирає дівчинка йде, хлопчик йде, кішка йде, сніг йде і т. д. Підберіть слова до дієсловам стоїть, сидить, лежить, біжить, плаває, спить, повзає, гойдається, літає, плаває,...
Гра «Що на що схоже»
(розвиток зв'язковою монологічною промови, розвиток творчих здібностей дитини)
Дитині пропонується підібрати схожі слова (порівняння)
Білий сніг схожий на...(що?)
Синій лід схожий на...
Густий туман схожий на...
Чистий дощ схожий на...
Блискуча на сонці павутиння схожа на...
День схожий на...
Гра «Що для чого»
(активізація в мовленні складних слів)
Дорослий пропонує згадати, де зберігаються ці предмети.
хліб – у хлібниці,
цукор – в цукорниці,
цукерки – в конфетнице,
мило в мильниці,
перець - в перечниці,
салат – в салатниці, суп – в супниці,
соус - в соусниці і т. д.
Гра «Говоримо і думаємо»
(закріплення багатозначності слова)
Іноді ми говоримо однакові слова, але думаємо про різних предметах. Знайдіть у вірші слова, які звучать однаково.
В чужій країні, в дивовижній країні, де не бувати тобі і мені, черевик з чорним язичком з ранку хлепче молочко.
І цілий день в віконце дивиться оком картопля.
Пляшка горлечком співає, концерти ввечері дає.
І стілець на гнутих ніжках
Танцює під гармошку. (І. Токмакова)
Згадайте, стосовно яких предметів використовують слова: ручка, коса, ключ, вічко, ніжка, язичок...
Гра «Разом веселіше»
(систематизація словникового запасу.)
Додай одне слово, яке підходить до двох слів.
Мама, син (дочка) – що роблять?
Летить, клює – хто?
Дерево, квіти – що роблять?
Сидить, стоїть – хто?
Кішка, собака – що роблять?
Ллється, дзюрчить – що? Шумить, дме – що?
Дощ, сніг – що роблять?
Гра «Ланцюжок слів»
(закріпити вміння виділяти перший і останній звук у слові)
Дорослий і дитина по черзі називають будь-які слова
Наприклад: кішка – автобус – сік – кущ – танк – капуста - ...
Гра «Веселий рахунок» (узгодження числівника з іменником і прикметником)
Навколо багато однакових предметів. Які ти можеш назвати? (будинки, дерева, листя, калюжі, замети, стовпи, вікна..) Давай їх порахуємо. Один цегляний будинок, два цегляних будинки, три цегляних будинки, чотири цегляних будинки, п'ять цегляних будинків і т. д. (Кожен день можна підібрати різні визначення до одного слова. Наприклад: цегляний будинок, високий будинок, гарний будинок, багатоповерховий будинок, знайомий будинок...)
Гра «Подружи слова»
(утворення складних слів)
листя падають – листопад, сніг падає – снігопад, вода падає водоспад, сам літає літак, пил смокче – пилосос,
Гра «Все зробив» (утворення дієслів доконаного виду).
Скажи, як ніби ти вже все зробив (зробила). мив – вимив, вішає – повісив, одягається – одягнувся, ховається – сховався, гладить – погладив, пере - виправ малює – намалював, пише – написав, поливає – полив, ловить – зловив, лагодить – полагодив, фарбує – пофарбував, прибирає – прибрав, будує – побудував
Гра « Ти ідеш, і я йду»
(закріплення в мові дієслів з різними приставками)
Ти виходиш, і я виходжу, ти обходиш і я обходжу і т. д. (підходити, заходити, переходити...)
Можна за аналогією використовувати дієслова їхати, летіти.
Гра «А що, якщо...»
(розвиток зв'язного мовлення і розумових процесів)
Дорослий починає фразу, а дитина закінчує.
А що сталося, якби не було жодної машини...
А що сталося, якщо б не було птахів...
А що сталося, якщо б не було цукерок...
А що б сталося, якщо б було все навколо твоїм...
(І т. д. можливо придумати різні варіанти).
Гра «Знайди дерево»
(виділення ознак дерев: загальна форма, розташування гілок, колір і зовнішній вигляд кори)
Розглянути і навчитися розповідати про деревах і чагарниках, які зустрічаються по дорозі в дитячий сад.
Гра «Як можна...»
(розширення та активізація словника)
Дорослий запитує: «Як можна грати?» Дитина відповідає: «Весело, цікаво, голосно, дружно...» Інші питання: - Як можна плакати? (Голосно, тихо, жалібно, гірко...) - Як можна мити посуд? (Добре, погано, чисто, швидко...) - Як можна пахнути? (Приємно, смачно, апетитно, ніжно...) - Як можна бути одягненим? (Акуратно, недбало, модно...) - Як можна дивитися? (Ласкаво, зло, уважно...)
Гра «Виправ речення»
Дорослий вимовляє неправильно речення, а дитина виправляє.
-Жук знайшов Сашу. (Саша знайшов жука.)
- Підлога біжить по кішці.
- Наташа жила у їжачка.
- Снігова баба ліпить Ваню.
- Катя вжалила осу. І т. Д