Тема: «Світлиця природи. Літо.»
Освітні лінії: Мовлення дитини. Гра дитини. Дитина у природному довкіллі.
Завдання: перевірити засвоєння дітьми програмового матеріалу, уміння уважно, точно, самостійно виконувати завдання; розвивати мову та мовлення, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Попередня робота: спостереження у природі за сезонними змінами, бесіди про літо, розглядання ілюстрацій та читання художніх творів про літні явища, перегляд слайдів, відео на літню тему, відображення своїх вражень про побачене та почуте в малюнках, аплікації, ліпленні.
Обладнання: схеми речень, картка із зображенням будиночка, на даху якого звукова модель слова, картки із зображенням лісових звірят (на кожну дитину), іграшковий зайчик, м’яч, вивіска «МАГАЗИН».
Бібліографія:
Хід заняття
1.Вступна частина.
ЛОГОПЕД
В небі ластівка летить,
З вітром листя шелестить,
Воду п’є лелека.
Сонце палить. Спека.
Дозріває жито.
Яка пора?
Діти. Літо! (Слайд №2, №3)
2.Основна частина.
ЛОГОПЕД. Які літні місяці ви знаєте?
Діти. Червень, липень, серпень.
Далі вихователь пропонує пограти у гру «Що буває влітку?»: вихователь промовляє цілі речення, а діти повторюють лише ті, що підходять до літа.
ЛОГОПЕД Цвітуть квіти – падає сніг, падає жовте листя – пташки висиджують пташенят, хлопчики катаються на санчатах – дівчатка плетуть віночки з квітів, тане сніг – на небі з’явилась веселка.
(слайд 4)
ЛОГОПЕД Як гарно сьогодні світить сонечко! (Слайд №5)
Воно запрошує нас у чарівну подорож до Країни Знань, де на нас чекатимуть багато цікавих завдань. Оскільки шлях далекий, пропоную скористатися чарівним автобусом. Займайте місця і рушаймо! (Слайд №6)
Діти сідають на ті стільчики, на яких зображено кількість звуків їх імені.
Вихователь. Поки їдемо в автобусі, пригадаємо, з чого складається речення?
Діти. Зі слів.
ЛОГОПЕД. Складіть речення зі словами літо, сонце, квіти.
Діти складають речення, добирають до них схеми.
ЛОГОПЕД. З чого складаються слова?
Діти. Зі складів.
ЛОГОПЕД Пограємо в гру «Склади слово».
Вихователь називає перший склад, а діти придумують з цим складом слово: ма-лина, мо-ре, ме-телик, пі-сок і т.д.
ЛОГОПЕД Тепер я називатиму слова, а ви уважно слухайте і робіть оплески стільки разів, скільки складів у цих словах. (дуб, весна, літо, кошик, калина, квітка, їжачок, метелик, літечко)
ЛОГОПЕД. Ось ми під’їхали до лісової галявини. (Слайд №7)
Хто це плаче?
З’являється іграшковий зайчик.
Зайчик. Добрий день, діти! У лісовій школі звірята вчили все про звуки, але в мене тоді боліли вушка, і до школи я не ходив. Отже,про звуки нічого тепер не знааааю!.. (плаче)(слайд 8)
Вихователь. Малята, допоможемо зайчику? Розкажіть йому, що таке звуки!
Діти. Звуки – це те, що ми чуємо і вимовляємо.
ЛОГОПЕД Які бувають звуки? (голосні і приголосні)
ЛОГОПЕД Як ми їх розрізняємо? (голосні звуки можна співати без перешкод, а приголосні – ні, бо заважають зуби, губи, язик)
ЛОГОПЕД. Які бувають приголосні звуки? (тверді та м’які, діти наводять приклади, показують фішки).
Зайчик дякує і поспішає до лісу, щоб розповісти іншим зайченятам
про звуки. (Слайд №9)
Дидактична гра « Ланцюжок слів»
ЛОГОПЕД А ми з вами пограємо в гру «Ланцюжок слів» (Діти стають в коло, вихователь називає, наприклад звук «а» і кидає м’яч дитині. Вона повинна назвати слово, що починається на цей звук, і передає м’яч дитині, яка стоїть поруч і називає слово на звук, на який попереднє слово закінчувалося: автобус – суниця – яблуко – озеро і т.д.)
ЛОГОПЕД Добре погралися! Дивіться, на галявині живуть у своїх буди-ночках багато лісових звірів. Вони так поспішали,щоб побачити малят із дитсадочка, що не запам’ятали як слід свої будиночки. Давайте їм теж допоможемо! (Слайд №10)
Діти грають у гру «Хто господар будиночка?»: кожна дитина отримує картку із зображенням будиночка. На даху – звукова схема. Це назва тваринки. Дитина повинна до схеми дібрати слово, потім знайти зображення відповідної тварини серед інших зображень звірів.
ЛОГОПЕД Розселили всіх звірят, аж просторо стало на галявині! (Слайд №11)
Мандруємо далі! Діти, що це за будівля? (діти, які вміють читати, читають: МАГАЗИН) (Слайд №12)
ЛОГОПЕД Магазин не простий, а багатоповерховий: на першому поверсі можна купити речі, у назвах яких наголошений перший склад, на другому – слова з наголосом на другому складі, а на третьому – слова з третім наголошеним складом. Шикуйтесь в чергу за покупками!
Діти називають предмети, які вони купили у магазині.
3.Заключна частина.
ЛОГОПЕД Молодці, діти! Покупки зробили, з усіма завданнями справилися, час рушати додому. А зараз сідаймо в наш «автобус» і їдемо до дитячого садочка. (Слайд №13)