МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВСП «БОБРИНЕЦЬКИЙ АГРАРНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ ІМ. В. ПОРИКА
БІЛОЦЕРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
Актуалізація пізнавальної діяльності студентів під час позааудиторної роботи
Розробила викладач: Протасова І. М.
2021
Курсовий проект - один із важливих етапів підготовки майбутнього фахівця у вищому навчальному закладі. Його науковий рівень, грамотність викладу, правильність оформлення, вміння студента в процесі захисту обґрунтувати і довести правомірність викладених у роботі думок, висновки свідчитимуть про рівень засвоєння матеріалу студентам у майбутньому.
Виконання курсового проекту передбачає вироблення навичок самостійної роботи з науковими джерелами і оволодіння методикою досліджень, а також здатність обрати і проаналізувати наукову або практичну проблему роботи, самостійно узагальнити опрацьований матеріал, обґрунтувати висновки.
Курсовий проект є завершальним етапом у вивченні навчальної дисципліни «Землевпорядне проектування». Написання курсового проекту є базою для виконання студентами більш складного завдання — дипломного проектування.
Курсовий проект розробляється на тему: Проект землеустрою щодо забезпечення еколого – економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь сільськогосподарського підприємства що має на меті поглиблення теоретичних знань із землевпорядного проектування, правових норм Земельного Кодексу України та законів України «Про землеустрій», «Про охорону земель».
Об’єктом дослідження курсового проекту є сільськогосподарське
підприємство на території сільської (селищної) ради
Проекти землеустрою розробляються з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища, покращення природних ландшафтів та інших обґрунтованих заходів.
Для розробки курсового проекту викладач видає кожному студенту індивідуальне завдання яке містить:
−Завдання на розробку курсового проекту;
− План існуючого стану використання земель у межах сільської ради;
− Характеристику природно-кліматичних та соціально-економічних умов сільської ради, сільськогосподарського підприємства;
− Відомості про населенні пункти, населення, у тому числі працездатне, кількість наданих земельних паїв в оренду;
−Відомості про господарські (виробничі) центри.
Кожен студент виконує курсовий проект самостійно, консультується з керівником курсового проекту. Під час роботи над курсовим проектом, крім методичних вказівок, використовує спеціальну літературу, законодавчі, інструктивні та нормативні матеріали.
У ході виконання курсового проектування студентам необхідно вирішити такі питання:
1. Визначення структури земельних угідь за категоріями та землекористувачами.
2. Вивчення і систематизація матеріалів, які забезпечують екологічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь
3. Розробити проект організації території сівозмін та угідь у межах землекористування.
4. Розмістити виробничі будівлі і споруди, визначити типи, види сівозмін з урахуванням спеціалізації сільськогосподарського виробництва, запроектувати сівозміни;
5. Розробити бізнес-план, виходячи з економічних та екологічних умов підприємства;
6. Провести влаштування території сівозмін, скласти план переходу до прийнято сівозміни;.
Підготувати вихідні дані та робоче креслення для перенесення проекту в натуру запроектованих полів та робочих ділянок.
Завдання на курсовий проект містить:
− тему курсового проекту;
− строк подання студентом проекту
− вихідні дані для розробки проекту;
−зміст розрахунково-пояснювальної записки;
− зміст графічної частини проекту;
−календарний план виконання курсового проекту.
Курсовий проект складається із текстової і графічної частин, які об’єднуються в одну справу і мають єдину наскрізну нумерацію
Склад (Зміст) проекту землеустрою визначено в Порядку розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 листопада 2011 року № 1134.
Курсовий проект, як правило, складається з:
- вступу (1-2 сторінки);
- чотирьох розділів (40-45 сторінок);
- висновків (1-2 сторінки);
- списку використаної літератури (1-2 сторінки);
- графічної частини (2 аркушів формату А1 та аркуша формату А3).
Загальний обсяг курсового проекту (текстової частини) 45 – 50 друкованих сторінок (аркуш А4).
У розділах викладається основний зміст роботи з посиланнями на використані джерела (у квадратних дужках із зазначенням порядкового номера джерела на яку зроблено посилання).
У висновках студент дає характеристику курсового проекту та підсумки про досягнення мети.
У графічній частині фіксуються всі існуючі та запроектовані елементи проекту.
Аналізуючи роботи студентів за минулі роки було визначено ряд помилок які допускають студенти під час написання курсового проекту. Основні із них:
- Назва розділу курсового проекту не відповідає змісту завдання - Проектні заходи та розрахунки не відповідають об`єкту проектування Не дотримано вимог щодо оформлення курсового проекту.
Розглянемо перший недолік: Назва розділу курсового проекту не відповідає змісту завдання.
Наприклад Згідно завдання розділ 4. ОХОРОНА ПРАЦІ ПРИ ВИКОНАННІ ЗЕМЛЕВПОРЯДНИХ РОБІТ, а в пояснювальній записці розділ звучить ОХОРОНА ПРАЦІ ПРИ ВИКОНАННІ ІНЖЕНЕРНО-ВИШУКУВАЛЬНИХ, ПРОЕКТНИХ ТА РОЗБИВНИХ РОБОТАХ ПРИ ЗЕМЛЕУСТРОЇ.
Тому для написання курсового проекту розроблено Методичні вказівки щодо написання курсового проекту.
Згідно теми у вступі необхідно описати: використання земель в період реформування земельних відносин; назву теми курсового проекту, мету курсового проекту її актуальність в сучасному землевпорядному виробництві.
1.Розділ Природно-економічна характеристика і стан використання земель сільськогосподарського підприємства
Характеризується місце знаходження землекористування, його назва, форма господарювання, участь у міжгосподарських зв’язках, пункти реалізації продукції, кількість населення та наявність трудових ресурсів, транспортні зв’язки тощо. Ідентифікація права на землю агроформування та сучасний стан сільськогосподарського виробництва.
Характеризується розташування господарства щодо природно-
сільськогосподарської зони; температурний режим (середня, максимальна і мінімальна температура, сума активних температур за вегетаційний період, заморозки); опади (середні за рік, частота випадання, сніговий покрив, його товщина і строки); пануючі вітри (напрямки вітрів); рельєф території (загальна характеристика. роздробленість схилів, наявність ерозійних процесів); гідрографічна сітка (наявність річок, струмків і водоймищ, їх назви, розміри, наявність прибережних смуг). Дається характеристика ґрунтового покриву за агровиробничими групами ґрунтів, тощо.
Аналізується і дається оцінка якісного стану сільськогосподарських угідь, визначається існуюча структура угідь, рівень використання земель, відповідність класифікації угідь грунтовим умовам, шляхи можливого підвищення продуктивності використання угідь
2. Розділ Проектні рішення щодо забезпечення еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь
Описуються вимоги та умови щодо розміщення виробничих центрів, господарських дворів, окремих будівель та споруд. Дається характеристика існуючих господарських дворів чи виробничих центрів.
Описується мета і завдання організації раціональної системи використання кожного виду угідь залежно від природних, соціально-економічних, організаційно-правових умов і просторового розміщення угідь.
Визначається мета і завдання розміщення сівозмін. Описується проектування сівозмін за придатністю ґрунтів та рельєфу для розміщення польових, кормових і спеціальних типів сівозмін та їх видів залежно від природносільськогосподарських зон та земельно-оціночних районів.
Описуються проектні розміри полів, їх конфігурація, співвідношення сторін, середній розмір поля у сівозмінні, розташування полів щодо рельєф, ґрунтів, дорожньої мережі, рівності полів за величиною. Характеризується внутрішньопольова організація території за кількістю робочих ділянок. Дається технологічна характеристика запроектованих полів і робочих ділянок.
Розроблення плану переходу до прийнятої сівозміни рекомендується:
якомога швидше усунути строкатість та роздрібненість посіву різних культур у межах полів; витримати агротехнічно правильне чергування культур у роки переходу, використавши кращі попередники для більш цінних і вимогливих культур; забезпечити в роки переходу розміщення культур потрібного складу, щоб усунути великі коливання в площах посіву товарних технічних і зернових культур.
Надаються рекомендації щодо раціонального використання земель Описується методика вибору та застосування різних видів сучасної системи удобрень. Визначаються необхідні норми внесення добрив.Виконується розрахунок балансу гумусу Наводяться розрахунки щорічних витрат виробництва, величини капіталовкладень, вартості валової продукції
Розділ 3. Перенесення проекту в натуру
Характеризуються способи перенесення проекту в натуру запроектованих елементів, їх меж. Підготовка геодезичних даних для перенесення проекту в натуру. Вибір маршрутів, встановлення межових знаків, місць їх закладення. Надається порядок складання розмічувального креслення перенесення проекту в натуру і оформлення результатів перенесення.
Розділ 4. Охорона праціпри виконанні землевпорядних робіт
Під час виконання курсового проекту передбачено польові та топографогеодезичні роботи із використанням різних геодезичних приладів, тому висвітлюються правила поводження з геодезичними приладами, охорону праці при виконанні інженерно-вишукувальних, проектних та розбивних робіт.
Описати правила безпечного користування із сучасною обчислювальною технікою .
Висновки та використана література
У висновках студент дає характеристику проектним рішенням. Обґрунтовується отримання позитивних результатів внаслідок впровадження запроектованих заходів. Зокрема, звертається увага: на організацію території господарських структур ринкового типу; створення екологічно-стійких агроландшафтів; оптимізація структури земельних угідь.
Список використаної літератури повинен містити щонайменше 15-20 літературних джерел в алфавітному порядку, які записуються в повному обсязі.
До списку включають Закони України, Постанови Верховної Ради України, Укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, виробничі рекомендації, вказівки, довідкові і методичні матеріали, підручники, які були використані під час розробки курсового проекту.
Другий вид недоліку при написання курсового проекту коли проектні заходи та розрахунки не відповідають об`єкту проектування.
Тому на допомогу студентам розроблений робочий зошит. Його структура і зміст відповідають методиці розробки проекту землеустрою щодо екологоекономічного обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь сільськогосподарського підприємства та діючій нормативно-технічній документації.
Та третій вид недоліку недотримання вимог щодо оформлення курсового проекту. Цей недолік можна виявити відразу навіть не спеціалісту. Головне добре орієнтуватися у вимогах до оформлення.
Розглянемо основні вимоги до оформлення курсового проекту
Курсовий проект подається у друкованому вигляді. Текст курсового проекту повинен бути надрукований чорною фарбою на білому аркуші формату А4 (210х297 мм).
Для виконання роботи найкраще застосовувати Microsoft Word версії не нижче 6.0. Вимоги до тексту: шрифт – Times New Roman, розмір №14, інтервал між рядками – 1,5, вирівнювання за шириною, відступ абзацу – 15мм.
Заголовки розділів, ВСТУП, ВИСНОВКИ та СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ пишуть прямим друкованим шрифтом Times New Roman розміром
№22 і розміщувати в середині рядка
Розділи нумерують арабськими цифрами. Слово «розділ» не пишеться.
ВСТУП, ВИСНОВКИ та СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ не нумеруються.
Підрозділи нумеруються в межах кожного розділу, а пункти – в межах кожного підрозділу.
Наприклад: підрозділи – 1.1; 1.2; 1.3 і т.д. пункти 1.1.1; 1.1.2; 1.1.3 і т.д.
Для розділів шрифт Times New Roman розміром №22, для підрозділів - Times New Roman розміром №18, для пунктів Times New Roman розміром №16.
Перенос слів у заголовках не дозволяється. Крапка в кінці заголовка не ставиться.
Кожна частина курсового проекту (зміст, вступ, розділи і т. ін.) починається з нової сторінки.
На аркуші робляться поля: ліве 30 мм, праве 15 мм, верхнє і нижнє по 20мм. Усі сторінки, крім першої та другої, нумеруються. Номер сторінки проставляється знизу з права (тільки арабська цифра).
Кожен новий додаток до курсового проекту (зразки документів, графічні схеми, таблиці і т. ін.) треба починати з нової сторінки. Вони повинні мати заголовок, надрукований угорі малими літерами з першої великої симетрично до сторінки (зправа), і відповідну нумерацію.
Відстань між заголовками і наступним текстом має бути не менше як один рядок (16 мм).
Якщо після тексту залишається до кінця сторінки не менше 60 мм, то наступний підрозділ або пункт починається з нового аркуша.
Нумерація ілюстрацій, формул і рівнянь здійснюється арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком тих, що наведені у додатках. Номер складається з номера розділу і порядкового номера тексту, ілюстрації, формули чи рівняння, відокремлених крапкою. Після номерів крапку не ставлять. Наприклад: Рис. 1.3 - третій малюнок першого розділу.
Вимоги до тексту в таблицях: шрифт Times New Roman, розмір №12-14, інтервал між рядками 1,5-1, відступи не допускаються. Вимоги до тексту в ілюстраціях: шрифт Times New Roman розмір не більше №14.
Формули в курсовому проекті повинні бути виконані у редакторі формул Microsoft Equation 3.0, графіки та діаграми – за допомогою редакторів Microsoft Excel або Microsoft Graph.
Нумерація таблиць здійснюється арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах всього курсового проекту. В тексті обов’язково повинні бути посилання на них, наприклад: табл. 3.
Таблиці підписують по середині, номер і назва таблиці шрифт Times New Roman розмір не більше №14.
Таблицю слід розташовувати безпосередньо після тексту, у якому вона згадується вперше, або на наступній сторінці.
У вертикальних графах цифри проставляються так, щоб вони стояли одна під одною і розряди цифр збігалися. Якщо цифрові або інші дані в таблиці відсутні, то ставиться прочерк, який пояснюють в тексті або примітці.
Формули та рівняння розташовують безпосередньо після тексту, в якому вони згадуються. Вище і нижче кожної формули або рівняння повинно бути залишено не менше одного вільного рядка. Номер формули або рівняння зазначають на рівні формули або рівняння в круглих дужках у крайньому положенні на рядку справа. При посиланні на формулу або рівняння у тексті роботи наводять номер у круглих дужках, напр.: "... у формулі (2.1)...".
Формули, що йдуть одна за одною й не розділені текстом відокремлюють комою.
Текст пояснювальної записки повинен бути чітким, термінологія повинна бути єдиною і відповідати стандартам.
У кінці пояснювальної записки подається список використаних джерел.
Робочий зошит для виконання курсового проекту містить основні вимоги щодо оформлення курсового проекту, зміст завдань та порядок їх виконання. Наявність таблиць та ілюстрацій орієнтує студента щодо поставлених завдань та суттєво скорочує час на виконання роботи.