"Доброта не має зросту"

Про матеріал
Мета. Збагатити знання дітей про життя та творчість В.О. Сухомлинського; розвивати діалогічне мовлення, інтерес до читання; вчити висловлювати свою думку, працювати над прочитаним, розвивати пізнавальні здібності та творче мислення учнів; виховувати доброту, повагу до інших та бажання допомагати старшим; любов до природи свого краю.
Перегляд файлу

Тема: "Доброта не має зросту"

Мета. Збагатити знання дітей про життя та творчість В.О. Сухомлинського; розвивати діалогічне мовлення, інтерес до читання; вчити висловлювати свою думку, працювати над прочитаним, розвивати пізнавальні здібності та творче мислення учнів; виховувати доброту, повагу до інших та бажання допомагати старшим; любов до природи свого краю.

Обладнання: портрети Матері Терези, В.Сухомлинського, квіти доброти, малюнок сонця Доброти, роздруковані тексти оповідань

Хід уроку 

І. Організаційний момент. 

1.Привітання вчителя

Усміхнемось всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям!
і побачимо одразу –
День для нас добрішим буде!
Привітаймось! Добрий день!

Щастя й здоров'я вам кожної днини,
Миру і злагоди вашій родині.


2. Хвилинка психологічного настрою «Хвилинка доброти» . 
- Закрийте очі і подумки пошліть один одному добрі думки і добрі відчуття. Подаруйте посмішку другу для створення хорошого настрою. 
3. Вправа «Очікування» 
- Я сподіваюся, що сьогоднішній урок буде уроком роздумів, пошуку, добра, радості і любові. 
- А чого ви очікуєте від уроку? 

ІІ. Мотивація навчальна діяльності 
-Сьогодні ми говоритимемо про добро , доброту, добротворення. 
1. Технологія «Мікрофон». 
-Давайте з’ясуємо, що ж таке доброта?

- Діти,з чим у вас асоціюється слово « добро»? ( Діти називають)

https://fs01.vseosvita.ua/01002yxg-0daa/005.jpg

              світло,радість,щастя                               краса ,щирість,чистота

 

ДОБРО

                    •підтримка,подяка,сонечко               співчуття,допомога,милосердя


- Так, доброта – це насамперед уважне, чуйне ставлення до інших. 
- Що сталося б зі світом, якби у ньому не залишилося добра? (Загинув світ.) 
- А що ви відчуваєте, коли вам роблять добро? (Радісно на душі, добре.) 

У тлумачному словникові подається тлумачення, визначення слова Д Добро, доброта.

ТЛУМАЧНИЙ СЛОВНИЧОК,

добро - корисна справа.

доброта - чутливе , дружнє ставлення до людей.

  • У народі кажуть , що добрий чоловік надійніше кам’ яного мосту.
    2. Гра «Займи позицію». 
    - Скажіть, а уміння пожаліти когось буде проявом доброти? 
    - А здатність співчувати? 
    - Підтримка не словом, а ділом означає бути доброю людиною? 
    - Творити добро – це життєва необхідність чи життєва позиція? 
    - Для чого потрібна доброта? 
    -Якою на вашу думку є найголовніша характеристика доброти? 
    Сьогодні на уроці кожен із нас отримає можливість серйозно подумати та висловити свої міркування щодо етики людських відносин. 

ІІІ Повідомлення теми уроку. 
1. Вступне слово учителя. 
-Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. Доброта, чуйність, співпереживання, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини. Ось ми і підійшли до серйозної розмови про етику людських відносин, основою яких є, звичайно, добро і доброта. 

1 учень:

Не залежить доброта від зросту,

Не залежить доброта від віку.

Доброта з роками не старіє,

Доброта, як сонце, гріє.

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш

Коли у радощах витаєш,

Забувши про чужу біду.

 

2 учень:

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово

В цім почутті така основа,

Яка з глибин душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

Ніж чисте сяйво доброти.


-Назвіть якості, у корені яких у буквальному або переносному розумінні закладене поняття добра? 
(Відповіді: доброта, доброзичливість, добродушність, добросердечність, добропорядність, добросусідство, добросовісність, добродійність.) 
-Дуже мудро говорить народ: «Роби добро – і воно повернеться до тебе». Якщо ми робимо добро, то……..(відповіді дітей). Будеш робити зло – зло й отримаєш. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І сьогодні на уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими заповідями Матері Терези, повчаннями В.О.Сухомлинського. Ці люди усе своє життям присвятили творінню добра. 

2. Розповідь про В.О.Сухомлинського.
«Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.»
 Ці слова належать тому, хто все своє життя віддав дітям, видатному педагогу, письменнику В.О.Сухомлинському. За свою педагогічну працю він був нагороджений двома орденами Леніна, багатьма медалями. Заслужений вчитель УРСР,Герой Соціалістичної праці. Він був доброю людиною і тому міг писати добрі і повчальні твори для дітей.

3. Робота над прислів’ями. 
-Добро, як сонечко, зігріває, тішить і радує людей. Добро вважають найціннішим скарбом, народна мудрість говорить: 
«Роби добро - воно дорожче золота.» 
«Не одяг звеличує людину, а добрі справи.» 
«Добро посієш - добро й пожнеш.» 
«Добро завжди перемагає зло.» 
-Совість спонукає соромитися лихих вчинків. Совість у нашій душі - це неначе вогник свічки. Коли совість не спить - світло в душі людській. Коли (учитель запалює свічку) ми питаємо в неї: «Чи добре те, що я роблю?», коли ми аналізуємо наші вчинки, наші думки, совість наша ніколи не згасне. А якщо не берегти її - вогник погасне. У душі запанує пітьма (гасить свічку). 

3. Інтерактивна вправа «Знайди відповідність»

Вчитель:

-Пропоную попрацювати в парах.(Діти працюють за картками).До слів з лівої колонки відповідно дібрати слова з правої колонки, щоб утворилися можливі фразеологічні звороти , які означатимуть риси поведінки доброї людини.

- Що повинна вміти робити добра людина?

                           1 пробачити                А горе

                            2 допомогти                Б  добре слово

                                  3поділитися               Внавчання

                            4сказати                      Грозпач

                            5пожертвувати          Д  знедоленалюдина

                            6утішити                    Е образа

                           7розрадити                 Є радість

4. Слухання казки В. Сухомлинського “Пелюстка і квітка ”

 

Пелюстка і квітка

Розцвіла біла Квітка жоржини. Літали над нею бджоли та джмелі, брали нектар.

В Квітці сорок дві Пелюстки. І ось одна Пелюстка загордилася! "Я найкрасивіша. Без мене Квітка не цвіте. Я найголовніша. Ось візьму та піду - що мені?"

Напружилася Пелюстка, вилізла з Квітки, стрибнула на землю. Сіла в кущі троянди і дивиться, що буде робити Квітка.

А Квітка як ні в чому не бувало посміхається сонечку, кличе до себе бджіл та джмелів.

Пішла пелюстка, зустріла мурашку.

- Ти хто? - питає Мурашка.

- Я - Пелюстка. Найголовніша. Найкрасивіша. Без мене і Квітка не цвіте.

- Пелюстка? Знаю пелюстку у квітці, а на двох тоненьких ніжках, як ти, - не знаю.

Ходила Пелюстка, ходила, до вечора засохла.

А Квітка цвіте. Квітка і без однієї пелюстки - квітка. А пелюстка без квітки – нічого.

 - Чого вчить нас ця казка?
 Фізкультхвилинка 5. Робота групах. 

- Пропоную вам проаналізувати життєві ситуації і розказати, як мають вчинити діти. Для цього попрацюємо в групах. А щоб поділитися на групи, пригадайте якої пори року ви народилися. Пам'ятайте про правила роботи в групі. Оберіть спікера .

Завдання для 2 груп:

1. Петрик не зробив домашнього завдання. Але він точно знає,що у портфелі в Оленки лежитьзошит з виконаним домашнім завданням. І ось на перерві ...
2. Сашко дуже поспішає додому і по дорозі наздоганяє літню жінку, яка ледь несе важку сумку з крамниці. І Сашко ...


 

6. Складання сонечка Добра. 

Запишіть на ваших промінчиках, що гарного є в кожному з вас, чим ви можете зігріти оточуючих.  Послухайте невеличкі оповідання, що потребують великих роздумів.

Розповідь із життя

Якось старенька мати приїхала до свого сина, який жив у місті, привезла різних гостинців із села. Син попросив матір прогулятися містом. Гуляючи, старенька часто зупинялась, щоб перепочити. Вони сіли в сквері на лавку. Син відійшов і сказав, що скоро повернеться. Довго виглядала мати свого наймилішого сина, але він не повернувся. Коли люди питали, як вона сюди потрапила, старенька відповіла, що заблукала. Адже її син учений, він не міг залишити її, запевняла мати. Вона не могла й подумати, що він її залишив назавжди.Чи є серце в такої людини? Якщо є, то яке воно? Чи достатньо одного розуму для морально вихованої людини?

ІV Підсумок уроку.

1.Гра «Якщо людина добра» 

– Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять.

Діти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні  – нічого не робите. Уважно слухайте:

  • бути милосердним, чуйним, сердечним, щирим;
  • насміхатися з чужого горя;
  • допомагати людям похилого віку;
  • захищати слабкого;
  • бути завжди ввічливим;
  • ображати інших;
  • піклуватися про тварин;
  • шанувати працю інших людей;
  • хвалитися, коли зробив добрий вчинок;
  • шанувати батьків.

А що б ви хотіли зробити для людей? 2. Створення Серця Доброти

Вчитель:

- У вас на партах лежать паперові рожеві сердечка, які символізують ваші маленькі добрі сердечка. Напишіть коротеньке ессе на сердечках на тему: «Якби я був добрим ангелом світу…». Спробуємо утворити велике Серце Доброти. Прикріпимо на дошці

маленькі сердечка.(Діти прикріплюють на дошці уявні свої сердечка. Вчитель допомагає,щоб вийшло велике Серце Доброти).
- Вийшло велике Серце Доброти. І це свідчить про те, що якщо всі люди будуть мати добрі серця, то наша планета буде квітучою. На ній пануватиме мир і добро. Світ врятує тільки добро. Пам’ятайте про це !!!

- Чи справдилися ваші очікування? 

 

docx
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку