Конкурс на кращого знавця козацьких традицій

Про матеріал
Сценарій конкурсу на кращого знавця козацьких традицій. Для учнів восьмого класу, але також можна використовувати для учнів середньої ланки.
Перегляд файлу

Марія Юрковська , учитель музичного мистецтва

Конкурс на кращого знавця козацьких традицій

Для учнів 8 класів

Мета: розширити уявлення про Запорізьку Січ, козацькі звичаї й традиції; виховувати почуття дружби, силу волі, любов до нашого славного минулого; розвивати навички командної гри.

Наочне оформлення: портрети козаків, плакати, повітряні кульки.

Обладнання: портрети козаків, плакати, музичний центр, диски, глечики, тенісні м’ячики, стандартні листи, олівці.

Музичне оформлення: український народний танець «Гопак»; «Пісня про п’яту школу» (Сл. І муз. А. Кульчицького);  «Гей ви, козаченьки» (муз. Г. Татарченка)

              Що говорить вам «козак» -

              Це крилате, горде слово?

              Чом завжди буває так ,
                        Що світлішає від нього?

              Козаки – це вільні люди !

              Козаки – безстрашні люди !

              Козаки – борці за волю.

  1 ведучий. Козаччина: найлегендарніше  минуле українського народу, його святиня. Синонім свободи, людської й національної гідності, лицарської доблесті, високого благородства, талановитості. Навіть у наш час, якщо хочуть підкреслити вроду людини, її кращі риси, то говорять, що «він (або вона) козацького роду». А щоб підкреслити чоловічі якості юнака чи хлопчика – говорять «гарний козак». Можна мати прізвище Козак, Козаченко, або жити на вулиці Козацькій.

2 ведучий. Слово «козак» означає вільна людина, ні від кого не залежна. Погано озброєний військовий загін називався козаками «коза-дереза», бо восени, взимку і ранньої весни вони носили одяг з козячої шкіри вовною назовні. У літературі слово « козак» зустрічається з 1303 року.

Учитель. З кожним днем зростає інтерес багатьох людей до нашої історії. Знання свого родоводу, історичних та культурних надбань предків необхідне не лише для піднесення національної гідності, а й для використання кращих традицій у сучасному нашому житті.

Українці мають усі підстави пишатися тим, що їх Батьківщина не раз переживала найважчі випробування, коли гинули сотні, тисячі, мільйони її дочок і синів, і потім, мов казкова птаха Фенікс, відроджувалась, виростала з пожарищ, руїн, виховувала нові покоління закоханих у рідну землю лицарів правди і волі. Ми можемо пишатися тим, що Україна ніколи не поневолювала інші народи, а вміло захищала себе від ворогів. Був час, коли всю нашу землю загарбали й поділили між собою сусідні держави. Нестерпно було жити українському народу в неволі. І почав він утікати в пониззя Дніпра, за пороги, де були дикі степи. Утікачі називали себе козаками, тобто вільними людьми. На островах, що лежали посеред бистрої Дніпрової води, вони заснували Запорозьку Січ.

Слава про волелюбних козаків-запорожців линула широким світом. Сьогодні великої ваги набуває відродження українського козацтва, бо це і відродження України. Указом Президента України 14 жовтня оголошено Днем українського козацтва. Таким чином, Покрова святкуватиметься в нас не тільки як народно-релігійне, а й національне свято. На Запоріжжі була церква святої Покрови, і запорозькі козаки вважали святу Покрову своєю покровителькою.

Учитель. Наші змагання буде оцінювати журі у складі...

Тож розпочнемо змагання і подивимось, хто з нас гідний носити звання «козак».

Ведучий.   Гей ви, хлопці-запорожці,

         А де ж ваша сила?

         Чи свою козацьку славу

         Ви не розгубили?

         Будем, хлопці-запорожці,

         Завжди пам’ятати:

         Хто безсилий, той безкрилий,

         Тому не літати.

Ведуча. І справді, запорожці були витривалі, дужі, кмітливі і на диво-хоробрі. Вони чинили опір найзапеклішому ворогові. У нашому святі сьогодні беруть участь козаки трьох куренів. Курінні отамани, виводьте свої курені і розпочнемо змагання. (Курінні отамани виводять козаків).

А ви, глядачі, не будьте байдужими, оплесками підтримуйте свої команди.

1 конкурс.

Поки буде звучати музика, потрібно дати назву команді й придумати девіз. А поки команди думають, звернуся до вболівальників, які можуть протягом усієї гри приносити бали своїй команді, даючи правильні відповіді.

  1. Хто такий козак? Звідки прийшло до нас це слово?   (У перекладі з тюркської мови означає «вільний чоловік» , «безстрашний вояк». У 15-18ст. так називали вільну людину із селян чи міської бідноти , утікачів від утиску феодалів.)
  2. Коли записані перші звістки про козаків у хрониках і літописах?  (1490 рік – початок козаччини )
  3. Козаки селилися в безмежному українському степу за порогами Дніпра, тому їх називали запорожцями. А що це за пороги? (Пороги – це унікальна особливість Дніпра, це пасма кам’яних скель, що стирчали з води на висоту 5 метрів і майже суцільною масою перекривали річку. Порогів було 9 , вони велися лише вузенькими проходами , які були дуже небезпечні, особливо влітку та восени при низькій воді. Тому на Січ потрапити міг не кожен, а лише найсміливіший, найвправніший, найзавзятіший)

Козак – чесна, смілива людина,

Найдорожча йому – Батьківщина.

Козак – усім народам друг,

І лицарський у нього дух.

Козак – слабкому захисник,

Цінити побратимство звик!

Козак – це той, хто за освіту,

Хто прагне волі і блакиту!

Козак вкраїнську любить мову,

Він завжди здержить своє слово!

Надаємо слово нашим козакам.

2 конкурс. «Які риси характеру були притаманні козакам

Називаєте почергово по одній рисі характеру, притаманній козакам, до того часу, поки в якійсь команді не стане відповіді. По 1 балу за кожну рису.

(спритні, умілі, кмітливі, розумні, безкорисливі, добродушні, щедрі, схильні до щирої дружби, чесні, гостинні тощо)

Мандрівники відзначали гостинність, привітність і виняткову чесність козаків. Можна було залишити  на вулиці гроші і не боятися, що їх украдуть. Цінували й особисту свободу. Через те частіше обирали люту смерть, ніж ганебне рабство.

3 конкурс. Вершиною бойового мистецтва вважався гопак,  який з часом перетворився на народний танець. Буде звучати музика, а представники команд виконають елементи українського танцю.

4 конкурс. Наступний  конкурс полягає в тому, що вам потрібно намалювати клейноди. Показати їх і розповісти, як вони називаються.

Ведуча. Цікаво, що документи засвідчують про обов’язкове зведення школи при козацькій церкві. Запорізька школа навчала письма, церковного читання, хорового співу та музики. Гадаємо, не даремно оповідають про запорожців, що між ними були «такие грамоти, что и в Лавре, й в столицах редко отыскать можно было подобных им…» За переписом 1763 року – з 28 чоловік, які перебували в одному курені, було 15 письменних.

Так що козаки були мудрими й обізнаними людьми.

5 конкурс. Наступний конкурс має назву «Кмітливий козак»

         (відповіді на запитання)

  1. Хто з кошових отаманів Запорозької Січі був висланий на Соловки в 1864 році і дожив у неволі до 112 років? (Петро Калнишевський, останній кошовий Запорозької Січі)
  2. Ударний інструмент українського козацтва? (Литаври)
  3. Що означає слово клейноди»? (Символ влади військової старшини Запорізької Січі: печатка, корогва, бунчук, булава, литавр.)
  4. Хто така козацька старшина? (Поважні, авторитетні козаки, які не раз бували в боях, брали участь у змаганнях і завжди виходили з них переможцями)
  5. Яке подвійне ім’я мав Богдан Хмельницький? (Богдан – Зиновій)
  6. Що обов’язково було в середині Січі? (Невелика церква Святої Покрови, знадвору скромна, але всередині повна золота й срібла, козаки були побожні(одна з умов прийому до козаків – православна віра), дбали про церкву, при читанні Євангелія тримали шаблі напоготові на знак того, що готові будь – якої миті боронити свою віру).
  7. Як козаки голили собі голову? (Залишали чуб на оселедець)
  8. Якого кольору був стяг на Запорізькій Січі? (Малиновий)
  9.  Для чого козаки випалювали високу траву? (Щоб не було де ховатися ворогу)
  10.  На який термін обирався кошовий отаман або просто кошовий у Запорізькій Січі? (На один рік)
  11.  Чи були жінки на Січі? (Ні , ніхто не смів мати на Січі жінку , навіть отаман , за це грозила смертна кара)
  12.  Як називались козацькі судна? (Чайки)
  13.  Назвіть атрибут влади гетьмана. (Булава – палиця з горіхового дерева довжиною 50 – 60 см.. Із срібного чи золоченого металу виготовлялась куля, що прикрашалась коштовним камінням, гербом. Вона вручалась гетьману як символ влади)
  14.  Яких ви знаєте козацьких отаманів – героїв українського народу? (Сірко, Полуботко , Самійло Кішка , Сагайдачний, Хмельницький тощо)
  15. Яку назву мали козацькі прапори? (корогви)
  16. Як називався верхній одяг козаків? (жупан)
  17. Як називалось місце, де жили козаки, військова одиниця? (курінь)
  18. Що входило до озброєння козаків? (Самопали, рушниці, пістолети, шаблі, списи, луки, стріл , гармати тощо)
  19. Назвіть відомі вам військові звання в Запорізькій Січі. (Полковник, гетьман , сотник , курінний , кошовий отаман)
  20. Що означає слово козак?(вільна людина)
  21. Що в перекладі означає слово гетьман? (перший)
  22. Як називається послідовний запис історичних подій із року в рік? (літопис)
  23. Коли розпочалася національно – визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького? ( 1648 рік)
  24. У якому році і де саме вперше згадується назва Україна? (у 1187 році у Київському літопису)
  25. Кого козаки вважали своєю заступницею? (Покрова Пресвятої Богородиці)
  26. Як називається зачіска козака – січовика? (оселедець)
  27. Кому з гетьманів поставлено пам’ятник біля Софійської церкви в  м.Києві? (Богдану Хмельницькому )
  28. У 1764 році Катерина 11 скасувала гетьманство. Хто був останнім гетьманом? (Кирило Розумовський)
  29. За чиїм наказом було зруйновано Запорізьку Січ? (за наказом Катерини ІІ у 1775 році)
  30. Як називається картина Рєпіна , на якій зображені козаки? (Козаки пишуть лист турецькому султану)
  31. Що вважалося вершиною бойового мистецтва на Запорізькій Січі? (гопак , який з часом перетворився на народний танець)
  32. Як звали останнього січового отамана? ( Петро Калнишевський)

6 конкурс. Наступний конкурс має назву « Влучне око» . Потрібно тенісним м’ячиком влучити у глечик.

7 конкурс. Зараз ми оголошуємо музичний конкурс. Кожна команда повинна виконати козацьку пісню. Конкурс оцінюється за 5-ти бальною шкалою.

8 конкурс: «Повітряна кулька». Часто козакам доводилось перепливати Дніпро, Чорне море, а тому в них мали бути добре розвинуті легені. Завдання для козаків з різних кошів: трьома видихами наповнити повітрям кульки. У кого більша кулька, той має більш розвинуті легені. За перемогу 5 балів. Глядачів попросимо рахувати видихи: раз, два, три.

9 конкурс «Козацька каша». Веселі люди – козаки – любили добре повечеряти. Я впевнена, що наші хлопці мають неабиякий апетит, тому вирішила запитати в них: із чого вони варять козацьку кашу?

          Тож оголошується конкурс.

Перша частина: потрібно розповісти про свій рецепт приготування каші та дати їй оригінальну назву. (Діти виконують завдання)

Друга частина конкурсу: капітан повинен нагодувати свою команду.

Смачні та корисні каші наших козаків. Але улюблена їжа козаків – це куліш. Як його готували? У кип’ячену воду кидали пшоно, варили 10 хвилин. Солили та заправляли цибулею, салом, подрібненою зеленню. Варили до готовності та подавали гарячим. За бажанням можна заправити часником.

Зранку їли козаки  саламаху – житнє борошно, зварене у воді й засмажене олією або салом. На обід – тетеря – зварене пшоно або житнє борошно на квасі.

-                     Що ще любили їсти козаки? (Юшка з риби – щерба, баранина, смачненькі, маленькі і великі… вареники, їх їли і зранку, і вдень, і ввечері)

-         З чим їли? (Із сиром, картоплею, ягодами, грибами, капустою. А ще краще – із сметаною)

Запорізька Січ…Це про неї Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви. Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну» Споконвіку Україна пишалася своїми козаками, які її любили, як неньку, величали й захищали в усі часи, коли загрожувала небезпека.

Основою козацької педагогіки, за свідченням істориків, була система передачі життєвого досвіду, знань, умінь, навичок, народних традицій. Тож будьте гідні звання «славний козак»! Ви є нащадками славних українських козаків. Тож любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен із вас своїми вчинками й добрими справами доведе, що козацькому роду нема переводу…

Підніміться команди і глядачі.

Складемо присягу, як справжні козаки!

Бути чесним і сміливим!

Присягаємось!

Боронити справедливість!

Присягаємось!

Цінувати побратимство!

Присягаємось!

Шанувати всі народи!

Присягаємось!

До освіти прагнуть завжди!

Присягаємось!

І плекати рідну мову!

Присягаємось!

Не порушувати слово!

Присягаємось!

Щоб козацькому роду

Не було переводу,

Присягаєм на вірність

Вітчизні й народу!

Присягаємось!

А зараз надаємо слово нашому шановному журі.

Список використаних джерел

  1. Коновалова М. В. Тематичні класні години (національно - патріотичне та громадянське виховання), 5–11 класи / М.В. Коновалова/ – Харків : Видавнича група «Основа», 2011.
  2. Яременко Н.В., Гаврилюк В.Ю., Мальцева І.О. Організація діяльності клубів інтелектуальних ігор у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах // Навчально-методичний посібник. – Біла Церква : КОІПОПК, 2004. – 176 с.
  3. Яременко Н.В., Боярчук О.І, Микитюк Л.В., Устич Ю.П. Зростаємо в любові // Збірник методичних матеріалів для організації позакласної виховної роботи з учнями школи ІІ-ІІІ ступенів. – Біла Церква: КОІПОПК, 2009. – Частина ІІ. – 288 с.

 

 

 

docx
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
43
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку