1
Консультативно - методичні поради для педагогів
Особливості учнів з акцентуаціями характеру
Рекомендації підготувала Констатинова Л.М., практичний психолог НВК 56
(поради включають в себе опис типів акцентуацій характеру особистості з конкретними рекомендаціями для педагогів за кожним типом акцентуацій)
Діти з таким типом акцентуації завжди в гарному настрої. Якщо трапляються вибухи гніву й роздратування, то вони швидко минають, піднесений настрій супроводжується бажанням діяти і спілкуватися, завдяки чому діти легко сходяться з людьми, стають лідерами. Прагнуть усього нового, тому виявляють енергійність, ініціативу, творче мислення. Однак надмірна активність може перетворитися на розпорошеність інтересів, відсутність цілеспрямованості, що призводить до того, що часто такі учні не доводять розпочатої справи до кінця. Підвищена товариськість спричиняє недостатню розбірливість у контактах. Виражене прагнення до самостійності.
Цінують волю, тому можуть протестувати проти спроб дорослих втручатися в їхнє життя. Протест найчастіше виражається в навмисних порушеннях правил, у втечі з дому. Зазвичай погано переносять будь-який режим і дисципліну.
Рекомендації вчителеві щодо роботи з такими дітьми:
Для цих підлітків також характерна зміна настрою, але, на відміну від попереднього типу, вона нерегулярна. Настрій змінюється дуже різко та з найнезначнішого приводу. Для виходу зі стану пригніченості достатньо невеликого заохочення, зміни виду діяльності. Такі діти, як правило, мають непогану інтуїцію! Вони здатні щиро любити, співпереживати чужому горю, відчувати прихильність до близьких і друзів, але лише в тому випадку, якщо це взаємно. Вони люблять компанії для одержання нових вражень. Не є лідерами, їм більше до душі роль «улюбленця».
Рекомендації вчителеві:
3. Сенситивний тип
Вирізняється вразливістю, м'якосердям. Боязкі та сором'язливі серед незнайомих людей, у новому для них оточенні. У звичних умовах зі знайомими достатньо товариські. Люблять проводити час із молодшими. Прив'язані до близьких людей. Слухняні, їх вважають «домашніми дітьми». У них добре розвинене почуття обов'язку, відповідальності, висока вимогливість до себе й інших. Характерна занижена самооцінка. Надміру чутливі до думки значущих осіб. Важкою виявляється ситуація, коли такі учні стають об'єктом глузувань або їх підозрюють у поганих учинках, тому дуже скуто почуваються біля дошки.
Рекомендації вчителеві: підтримуйте таких дітей, коли вони відповідають біля дошки.
4. Демонстративний тип
Підлітки з цим типом акцентуації постійно прагнуть звернути на себе увагу. Вони вимагають захоплення, подиву, співчуття. Такі учні згодні бути об'єктом образ, обурення, аби лише їх помітили. Часто брешуть, причому дуже вишукано, бо мають чудові акторські здібності. Ніколи не бувають безкорисливими у взаєминах з іншими.
Рекомендації вчителеві:
5. Шизоїдний тип
Характерна риса — погана інтуїція: у розмові не відчувають моменту, коли потрібно вислухати й поспівчувати, а коли, навпаки, краще промовчати. Живуть у власному світі, побудованому ними та сповненому фантазій і захоплень. У свою душу нікого не пускають, мають оригінальні захоплення, ерудовані. Діти з таким типом, як правило, усвідомлюють свою несхожість на інших і часто самі страждають від самотності, невміння налагодити контакти, знайти собі друга.
Рекомендації вчителеві:
6. Конформний тип
Вирізняється постійним підкоренням більшості. Такі діти прагнуть чинити, «як усі», одягатися, «як усі», думати, «як усі». Якщо оточення гарне, то особливих проблем не мають. Але, потрапивши в погане середовище, вони згодом засвоюють усі манери, звички та правила поведінки й тоді потребують особливої уваги дорослих. Можуть відмовитися відповідати лише тому, що перед цим інший учень отримав погану оцінку.
Рекомендації вчителеві:
Отже, головне завдання профілактичної роботи з важковиховуваними — соціальна адаптація, захист від впливу конфліктів, життєвих негараздів, самотності, вироблення імунітету до негативних впливів соціального оточення. Профілактику слід проводити систематично, у тісному контакті учителів, батьків, працівників психологічної служби. Лише спільними зусиллями всього педагогічного колективу можна створити у школі атмосферу морально-психологічної підтримки для всіх, хто цього потребує.
Роль блазня класу, «клоуна», бешкетника, вживання наркотиків і алкоголю, агресивність і протиправна поведінка дозволяють компенсувати в очах однолітків неуспішність у навчанні.