Заняття з елементами тренінгу для батьків «Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе»

Про матеріал
Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе,це слова Василя Сухомлинського. Його мудрі слова заставляють замислитися і направляють на вірний шлях у вихованні дітей. Саме в сім'ї шліфуються найтонші грані - особистості. Сім'я дає початок суспільному вихованню. Сухомлинський вважав, що виховання дітей є головним обов'язком батьків. Саме вони повинні навчити дітей добру, людяності.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для батьків

 «Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе»

         

Актуальність: Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе, це слова Василя Сухомлинського. Його мудрі слова заставляють замислитися і направляють на вірний шлях у вихованні дітей. Саме в сім'ї шліфуються найтонші грані -  особистості. Сім'я дає початок суспільному вихованню.Сухомлинський вважав, що виховання дітей є головним обов'язком батьків. Саме вони повинні навчити дітей добру, людяності.

Мета:  ознайомити батьків з особливостями впливу спілкування на розвиток дитини, сприяти конструктивному спілкуванню дорослого з дитиною, зміцнювати та зберігати родинні відносини.

Обладнання: склянка з водою, сіль, перець, грудка землі, роздатковий матеріал,  печиво з бажаннями, ватман, аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери, ручки, клей, ножиці, журнали, релаксаційна музика.

Тривалість:  1 година

 

Хід заняття

Шановні батьки! Ми раді вітати вас сьогодні на нашому занятті. Сьогодні  поговоримо про найважливіше в житті для людини – про виховання.

Притча «Година часу» (5 хв.)

„ Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди

втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає п’ятирічний

E:\уроки\4\childclock.pngсин.

-Тату, можна в тебе щось спитати?

-Звичайно, що сталося?

-Тату, а яка в тебе зарплатня?

-Це не твоя справа! - обурився батько. - І навіщо це тобі?

-Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?

-Ну, взагалі, 500. А що?

-Тату, - син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима.

- Тату, ти можеш мені позичити 300?

Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку?

– закричав той. - Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж

бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе

так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері.

А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина:

„Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?”

Згодом він заспокоївся і почав роздумувати: „Може йому й дійсно щось

дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями,

адже він у мене ще ні разу не просив грошей”.

Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку.

-Ти не спиш, синку, - запитав батько.

-Ні, тату, - відповів хлопчик.

Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто

зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив.

Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся. Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув

він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його

батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав

всі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька.

Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той.

Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, - відповів

хлопчик. – Тату, тут рівно 500. Можна я куплю годину твого часу? Будь

ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з

нами”.

Я дякую Вам, та впевнена що після сьогоднішньої зустрічі остані слова

ніколи не промовить ваша дитина.

Вправа «Чи знаєте Ви дитину» (5хв.)

Мета: активізувати знання батьків о  вподобаннях, бажаннях своїх дітей.

До уваги психолога! Завчасно можна провести цю вправу з дітьми, щоб вони відповіли на це запитання. В кінці вправи батькам віддати листочки дитячі, щоб співвіднести відповіді.

Учасникам роздають  чисті аркуші, на яких батьки повинні відповісти на питання.

Улюблена страва дитини

 

Улюблений колір

 

Улюблений урок

 

Улюблена гра

 

Ім’я подруги/друга дитини

 

  • Чи на всі запитання ви дали відповідь?
  • Чи впевнені ви на всі 100% у правильності своїх відповідей?
  • Чи співпадають дитячі відповіді та ваші припущення?
  • Для того, щоб більше знати про свою дитину: її інтереси та вподобання, тривоги, радощі потрібно стати їй другом, приділяти більше часу, підтримувати, допомагати, вислуховувати.

Експеримент «Склянка води»

Психолог бере склянку води, сіль, перець, грудку землі та коментуючи експеремент.

Якщо в склянку  води – це дитина (чиста, прозора, наївна) додати сіль (пекучі, образливі слова), перець (пекучі образливі слова), грудку землі – жорстокі слова. Усе добре змішуємо – отримуємо – стан дитини.

- Скільки мене часу, доки все осяде, забудеться? А варто легенько збовтати і все підніметься на поверхню та спричинить нові стреси та неврози у дитини.

Обговорення твору невідомого автора «Коли ти думав, що я не дивлюсь...» (3хв.)      (Автор невідомий)

  Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти повісив мій перший малюнок на стіну, i я захотів намалювати ще один.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти годуєш бездомного котика, i я подумав, що добре піклуватися про тварин.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти печеш мій улюблений пиріг, i я зрозумів, що навіть мале може бути особливим.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я чув як ти молився, i я пoвipив в те, що існує Бог, з яким можна поговорити будь-коли.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я відчув, як ти поцілував мене перед сном, i я відчув себе коханим.

 Коли ти думав що я не дивлюсь, я побачив, як сльози капали з твоїх очей, i я зрозумів, що іноді буває боляче, й це нормально – плакати.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що тебе турбує моє життя, i я захотів стати тим, ким маю стати.

 Коли ти думав, що я не дивлюсь, я дивився … та захотів подякувати Toбi за все те, що ти робив, коли думав, що я не дивлюся.

Завжди пам'ятайте: ми виховуємо дітей власним прикладом, системою власних цінностей, звичним тоном спілкування, ставленням до праці та дозвілля. І, навіть, тоді, коли ми не помічаємо, наші діти спостерігають за нами і вчаться бути такими, як ми.

Вправа «Стежками народної мудрості» (5хв.)

Мета: активізація учасників шляхом використання творів усної народної творчості.

Необхідно продовжити прислів’я про схожість батьків і дітей.

Яке дерево, такі в нього й квіточки, які батьки… (такі їхні діточки)

Який корінь, такий і пагінець, які самі… (такі й сини)

Який кущ, така й калина, яка мати…(така й дитина)

Який дуб, такий й тин…(який батько, такий син)

Не навчив батько, не навчить…(і дядько)

Коли дитину не навчиш у пелюшках, то не навчиш… (і в подушках)

Коли тато каже «так», а мати – сяк, росте…(дитина, як будяк)

Що вчать удома діти, те знають і…(сусіди)

Умів дитя народити, умій…(і навчити)

Як під сонцем квітам…(так із матір’ю дітям)

Як мати рідненька, то й сорочка…(біленька)

На сонці тепло, а біля матері…(добре)

Про покарання і про те, як мати сприймає біди своїх дітей

Мати сильно махне…(та легенько вдарить)

Мати однією рукою б’є…(а другою гладить)

У дитини заболить пальчик, а в матері…(серце)

Як слід ставитися до батьків

Добрі діти – батькам вінець, а злі діти…(кінець)

Добрі діти доброго слова послухають, а лихі й…(дрючка не бояться)

Коло батька чемно вітаються, коло матері..(вклоняються)

 Вправа «Як говорити з дитиною» ( 15хв.)

Батьки об’єднуються в пари. Завдання кожній парі  Програти ситуації, які вони отримали.

 

 

1

А

Говорите з жахом: „Залиш! Не чіпай цей молоток! Це чоловіча справа!

В

Говорите спокійно та доброзичливо: „О! Я бачу, ти хочеш забити цей цвях. Подивись, молоток треба тримати так, а цвях отак…”

2

А

Дитина хоче допомогти Вам скласти пазли. Ви сердитеся, відкидаєте її руки і кажете: „Залиш! Ти їх зіпсуєш! Якщо ти знищиш пазли, я буду змушена за них заплатити!!! Іди робити уроки!”

В

Візьміть дитину за руку і скажіть рішучим тоном: „Мені важливо, щоб ти ретельно намилила руки, помила і витерла їх насухо! Потім прийдеш і ми разом складемо пазли. Руки повинні бути чистими, бо ми маємо віддати пазли в ідеальному стані.”

3

А

Скажіть з радістю у голосі: А пам’ятаєш, як у минулому році ти боялася того довгого вірша Тараса Шевченка, але ж вивчила на таку гарну оцінку! Мужності! Вивчиш і зараз!”

В

Говорите зі стурбованістю у голосі: „Почни, нарешті, вчити цей вірш. Ти ж знаєш, що ти слабша учениця і потребуєш більше часу на навчання!”

4

А

Кричите: „Перестань його бити! Ти поводишся, як бандит! Що з тебе виросте!”

В

Зловіть дитину за руку і скажіть рішучим тоном: „Мені не подобається, що ти його б’єш! Битися не можна! Скажи брату словами, чого ти хочеш. Я вірю, що ти зможеш захистити себе у гідний спосіб!”

5

А

Говорите жалісливим тоном: „Синочку, чому ти такий лінивий! Ти ж такий здібний. Якби ти не був таким лінивим, то міг би добре вчитися. Я справді не знаю, в кого ти такий вдався!”

В

Говорите рішуче, але доброзичливим і діловим тоном: „Синочку, ти досить розумний та здібний для того, щоб осягнути це! Я чекаю рішучих змін у школі”.

6

А

Говорите незадоволено та з гнівом до дитини, яка не хоче виступати на публіці: „Перестань боятися! Тут нічого боятися та соромитися! Ти вже велика, а поводишся, як мала дитина! Ну давай! Не бійся!”

В

Говорите спокійним голосом із розумінням: „Ти боїшся…? Ти напевно трохи засоромилась…? Розповідати вірш на публіці – це дуже складна справа навіть для справжніх акторів… Це називається хвилюванням. Але, напевно, ти скоро переможеш цей страх! Ти переконаєшся…”

 

 

 

Після програвання кожної пари учасники обговорюють, чому до дитини краще звертатися за допомогою одних фраз та чим інші звертання можуть їй нашкодити.

 Висновок: Самооцінка дитини завжди залежить від звернень до них дорослих, зокрема батьків. Часто батьки в родинах при звернені до дітей використовують принизливі слова (ярлики): невдаха, неохайний, неуважний… Відомо, що при постійних таких звертаннях у майбутньому дитина до цього звикає і вважає себе такою, а це невпевненість в собі, зниження самооцінки. І в наступній грі я пропоную щоб ви на деякий час опинилися на місці дитини і пояснили свої відчуття.

 Вправа "Щаслива сім’я" (10 хв.)

Мета: надати можливість учасникам використати знання про сім’ю, родину шляхом створення колажу.

Психолог пропонує  учасникам об’єднатися в 3 групи, які працюватимуть над створенням колажу сім’ї.

1-ша група – Що робити батькам, щоб родина була щасливою?

2-га група – Що робити дітям, щоб родина була щасливою?

3-тя група – Скласти рецепт щастя.

Після завершення роботи учасники групи повинні презентувати свої роботи у великому колі.

Релаксаційна вправа «Водоспад» (3хв.)

Мета: зняття психоемоційної напруги.

 Сідайте зручно, закрийте очі. Зробіть глибокий вдих і видих… Уявіть собі, що ви стоїте біля водоспаду, але це незвичайний водоспад. Замість води в ньому падає до низу м’яке біле світло. Тепер уявіть собі, що ви стоїте під цим водоспадом і відчуйте, як це ласкаве біле світло повільно ллється по вашій голові… Ви відчуваєте, як розслаблюються м’язи обличчя, шиї . Біле світло тече по ваших плечах, спині і допомагає їм  стати м’якими і розслабленими. Біле світло тече по вашому тулубу…, по руках по долонях  ви відчуваєте себе дуже розслаблено і приємно. Світло тече по ногах і спускається до ступенів. Ви відчуваєте як вони стають м’якими і розслабленими. Цей чарівний водоспад з білого світла ніжно торкається всього вашого тіла, ви відчуваєте себе цілком спокійно і безтурботно, і з кожним новим вдихом і видихом ви все глибше розслабляєтеся і наповнюєтеся  новими свіжими силами. Постійте біля водоспаду стільки, скільки хочеться і потім повільно відкрийте очі. 

 Гра «Печіво з бажанням» (3хв.)

Мета: підвищити настрій учасникам заняття, оптимізувати відносини між батьками й дітьми.

Вихователь. Шановні учасники! У Європі є така традиція – подавати тістечка з найкращими побажаннями. Пропоную кожному дістати зі скриньки по одній записці, яка підкаже, що вас чекає найближчим часом.

Побажання

  • Життя готує для вас дивовижний сюрприз!
  • Усе складається для вас якнайкраще!
  • Настав час зробити те, що ви постійно відкладаєте!
  • Сьогодні ваш день! Удачі вам!
  • Сьогодні фортуна усміхається вам!
  • Ви готові зробити серйозний крок у своєму житті!
  • Пам’ятайте: ви народилися, щоб бути щасливими!
  • Сьогодні чекайте прибутку!
  • Любіть себе такими, якими виє, адже ви чарівні!
  • Пам’ятайте, що ви кохані!
  • Зробіть собі подарунок, ви його заслуговуєте!
  • Вищі сили оберігають вас, будьте сміливішими!
  • Усе, що вам потрібно, легко приходить до вас!
  • Усі ваші бажання здійсняться, повірте!
  • Сьогодні з вами спокій і радість!
  • Сьогодні ваш щасливий день!
  • Вам сьогодні обов’язково пощастить!

Рефлексія

 

Рецепти сімейного щастя

 

Злагоджені сімейні відносини залежать від декількох рецептів сімейного щастя. І якщо людина буде їм слідувати, то зможе побудувати згуртовану сім’ю. Всі люди хочуть мати гармонійну і благополучну сім’ю. Але багато людей шукають відповідь на питання: З чого складається сімейне щастя? Довіри, поваги, вірності, підтримки, розуміння і турботи. Необхідно освоїти рецепти сімейного щастя і знайти відповідь.

Рецепт 1. Грунтовний вибір партнера для сімейного життя. Людина повинна розуміти, чи підходить йому партнер за поглядами і ставленням до життя, сходяться у партнерів принципи у вихованні дітей. І чим більше у партнерів точок дотику, тим більше шансів, що вони побудують здорову і щасливу сім’ю.

Рецепт 2. Поводження з близькими людьми. Людині потрібно вести себе з рідними людьми так, як він хоче, щоб вони ставилися до нього. Будь-яка людина хоче, щоб його любили і визнавали, з усіма його перевагами і недосконалостями. Тому чоловік повинен любити свого партнера.

Рецепт 3. Любов. Сімейне життя засноване на любові. Якщо людина вміє визнавати і доглядати, здатний дарувати і бути надійним, чесним, великодушним і шляхетним – значить, він проживе сімейне життя добре. Справжня любов проявляється у благородстві, а також у тому, що людина виконує щось для партнера і не чекає від нього нічого в нагороду.

Рецепт 4. Слова. Дуже багато чого у відносинах рідних людей залежить від того, що вони пояснюють один одному. Треба намагатися якомога частіше говорити партнеру слова любові, похвали і допомоги. Будь-яка людина боїться бути незрозумілим і відірваним. Дуже просто нанести страждання своєму партнеру, в силу цього потрібно ставитися до нього дуже уважно і вміти підбирати слова.

Рецепт 5. Довіра. Справжні почуття будуються на довірі. Якщо в сім’ї немає довіри, з’являються припущення. Той, хто не вірить, постійно знаходиться у стані страху і негативних думок. А той, кому не вірять, перебуває в емоційному напруженні. Довіра – основна утворює частка справжніх сімейних відносин.

Рецепт 6. Щирість. Чоловік повинен бути щирий у почуттях, з щирістю вихваляти і визнавати свого партнера. Людині необхідно відкрито говорити про своє ставлення до партнера, про мрії і інтересах, показувати рідній людині, що він дуже вагомий і цінний. Партнерам треба відкрито вихваляти і цінувати один одного.

Рецепт 7. Віддача. Чоловік повинен любити свого рідного людини безкорисливо, не чекати нічого у відповідь. Для того щоб оволодіти любов’ю, її треба дарувати. Чим більше людина буде дарувати – тим більше йому повернеться. Людина має думати про те, що він може запропонувати, а не про те, що отримає. І тоді до нього прийде щастя.

Рецепт 8. Дотики. Проявом любові є тілесна взаємозв’язок і дотику. Відносини між людьми підсилюють ласки, погладжування по тілу. Сімейні відносини засновані як на фізичному, так і емоційному контакті. Дотики – це невід’ємна частина пробудження любові.

Рецепт 9. Свобода. Будь-яка людина хоче мати особисті заняття і вільно проявляти свої ідеї та емоції. Якщо він дає можливість свого партнера на власну незалежність, тим самим він визнає його особистість. Він підтверджує, що людина, яку він цінує, може вільно ставити мету, мати свої захоплення і судження. Якщо людина не нав’язує партнеру свою позицію, він надає йому можливість бути по-справжньому визнаним.

Якщо освоїти ці поради досконало, то прийде успіх у побудові сімейного щастя. Кожна людина повинна цінувати свою сім’ю і бути щасливим у цьому житті!

 

docx
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку