1
Тренінг « Я і моя майбутня професія»
Цілі і завдання: створити сприятливу емоційну атмосферу учнів. Виявити інтереси учнів до професій. Розширити знання про професії. Допомогти учням усвідомлено зробити вибір майбутньої професії.
План проведення заняття
№ з/п |
Види роботи |
Орієнтована тривалість (хв.) |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Вступне слово |
5 |
|
2 |
Вправа «Знайомство» (Привіт,мене звуть..,моє хобі.., я хочу стати…) |
10 |
|
3 |
Вправа « Скільки професій ви знаєте?» |
5 |
|
4 |
Вправа «Вгадай,що за професія?» |
15 |
|
5 |
Гра «Слова-ланцюжок» (Мозговий штурм) |
10 |
|
6 |
Гра «Які емоції у професії?» |
10 |
|
7 |
Інформаційне повідомлення |
5 |
|
8 |
Тестування. Методика «ДДО» Е.А. Климова |
25 |
Аркуш поперу, ручка |
9 |
Висновок |
5 |
|
1. Вступне слово.
Добрий день! Сьогодні ми зібралися з вами для того, що б поговорити на тему: « Я і моя майбутня професія». Сподіваємося, що наша бесіда допоможе вам, визначитися з вибором професії і зробити правильний вибір у житті.
2. Знайомство:
Привітаємо, один одного, представимося і коротко скажемо про те, що я вмію добре робити, чим займаюся у вільний час, ким я хочу стати в майбутньому.
Приклад:
Привіт, мене звуть.., моє хобі ..., я хочу стати…
3. Вправа « Скільки професій знаєте ви?»
Учні, дуже швидко по черзі, називають професії. Переможцем є той, хто швидше з учасників гри перерахував найбільшу кількість професій.
4. Вправа «Вгадай, що за професія?»
Ведучий тихо (на вушко) говорить професію одному з учасників. Учасник, якому загадали цю професію, повинен невербальним способом (мімікою, жестами, положенням тіла) зобразити цю професію так, щоб гравці, що залишилися, яким професія невідома, її відгадали. Хто з учасників вгадав загадану професію, продовжує гру.
Перелік професій: вчитель, вихователь, психолог, хореограф, художник,спортсмен,швачка,модель,тесляр,продавець,будівельник,візажист,перукар,водій,лікар, пожежний, музикант, програміст, суддя, військовий, телеведучий , кухар, льотчик, журналіст, моряк, актор, співак, екскурсовод, прибиральниця, офіціант, бібліотекар, домогосподарка, бомж...
5. Гра «Слова-ланцюжок»
Необхідно складати ланцюжок зі слів за заданою тематикою професії. Правила гри: перший гравець називає будь-яку професію, другий гравець називає слово, перша буква якого збігається з останньою буквою слова, названого першим гравцем. Далі третій гравець і т. д. по черзі.
Той, хто не може протягом 30 секунд придумати слово з потрібної літери, вибуває з гри. Якщо названо слово, що закінчується на Й, І, Ъ, Ь, наступному гравцеві потрібно придумати слово на передостанню букву. Професії не повинні повторюватися.
6. Гра на професійне самовизначення: «Які емоції у професій?»
Кожен з учнів, по черзі, називає професію і невербальним способом, показує свої почуття та емоції, які ця професія у них викликає. Учні відгадують емоцію. Наприклад: наснага, радість, інтерес, нудьга, любов, горе, здивування, ненависть…та переходять до обговорення: "чому така емоція асоціюється з цією професією?»
7. Інформаційне повідомлення:
Залежно від типу взаємин людини і об'єкта дії, професії поділяють на п'ять типів:
"людина-природа" - садівник, еколог, зоотехнік, ветеринар, Тваринник, геолог, агроном, біолог, фермер, лісник, бджоляр і т. д.
"людина-людина" - продавець, вихователь, няня, викладач, лікар, медична сестра, офіціант, адміністратор, менеджер, юрист, журналіст, психолог і т. д.
"людина-техніка" - Слюсар, Токар, радіотехнік, зв'язківець, швачка, водій, електрик, інженер, монтажник і т. д.
"людина-художній образ"-маляр, гравер,архітектор, фотограф, актор, шліфувальник каменів, художник, музикант, модельєр, склодув, хореограф і т. д.
"людина-знакова система" - кресляр, друкарка, оператор ЕОМ, радист, плановик, економіст, коректор, програміст, телеграфіст, складальник і т. д.
Давайте проведемо діагностику і виявимо вашу схильність до певних типів професій.
Діагностика учнів.
8. Методика " диференційно-діагностичний опитувальник "(ДДО) Е. А. Климова.
Методика призначена для відбору на різні типи професій відповідно до класифікації типів професій Е.А. Климова. Можна використовувати при профорієнтації підлітків і дорослих.
Випробуваний повинен в кожній з 20 пар пропонованих видів діяльності вибрати тільки один вид і у відповідній клітці листа відповідей і
поставити знак" + »
Час обстеження не обмежується. Хоча, випробуваного слід попередити про те, що над питаннями не слід довго замислюватися і зазвичай на виконання завдання потрібно 20-30 хв.
Можливо, використання методики індивідуально і в групі.
Експериментатор може зачитувати питання групі випробовуваних, але в цьому випадку обмежується час відповіді.
Такий спосіб застосовується, коли експериментатор повинен працювати в обмеженому часовому інтервалі.
Інструкція до тесту
"Припустимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконати будь-яку роботу.
Але якщо б Вам довелось вибирати тільки з двох можливостей, що б ви воліли?»
ТЕСТ
1а. доглядати за тваринами |
1б. обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати) |
2а. допомагати хворим людям і лікувати їх
|
2б. складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин |
За. Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, грампластинок |
3б. стежити за станом, розвитком рослина |
4а. обробляти матеріали (дерево, тканина, метал, пластмасу і т. п.) |
4б. доводити товари до споживача, рекламувати, продавати |
5а. обговорювати науково-популярні книги, статті |
5б. обговорювати Художні книги (або п'єси, концерти) |
6а. вирощувати молодняк (тварин будь-якої породи) |
6б. тренувати товаришів (або молодших) у виконанні будь-яких дій (трудових, навчальних, спортивний) |
7а. копіювати малюнки, зображення (або налаштовувати музичні інструмент) |
7б. управляти будь-яким вантажним (підйомним або транспортним) засобом-підйомним краном, трактором, тепловозом та ін. |
8а. повідомляти, роз'яснювати людям потрібні їм відомості (у Довідковому бюро, на екскурсії і т. д.) |
8б. оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці п'єс, концерт) |
9а. ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло |
9б. шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках |
10а. Лікувати тварин |
10б. Виконувати обчислення, розрахунки |
11а. Виводити нові сорти рослин |
11б. Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинки, продукти харчування і т. п.) |
12а. розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, роз'яснювати, карати, заохочувати |
12б. розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, упорядковувати) |
13а. Спостерігати, вивчати роботу |
13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів |
14а. обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати |
14б. надавати людям медичну допомога при пораненнях, ударах, опіках |
15а. складати точні описи-звіти про спостережувані явища, події, вимірюваних об'єктах та ін. |
156 художньо описувати, зображати події (спостережувані і подаються) |
16а. робити лабораторні аналізи в лікарня |
16б. Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування |
17а. фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхня виробів |
17б. Здійснювати монтаж або зборку машин, приладів |
18а. організувати культпоходи однолітків або молодших в театри, Музеї, екскурсії, туристичні походи і т. п. |
18б. грати на сцені, брати участь у концертах |
19а. виготовляти за кресленнями деталі, вироби (машини, одяг), будувати будівля |
19б. Займатися кресленням, копіювати креслення, карти |
20а. Вести боротьбу з хворобами рослин, з шкідниками лісу, саду |
20б. Працювати на клавішних машинах (друкарській машинці, телетайпі, ЕОМ та ін.) |
Ключ до тесту
Типи професій номери питань
Людина-природа 1а, 3б, 6а, 10а, 11а, 13Б, 16А, 20а
Людина-техніка 1Б, 4а, 7б, 9а, 11 б, 14а, 17Б, 19а
Людина-людина 2а, 4б, 6б, 8а, 12а, 14Б, 16Б, 18а
Людина-знакова система 2Б, 5а, 9б, 10б, 12б,15а, 19Б, 20б
Людина-художній образ 3а, 5б, 7а, 8б, 13а, 15б, 17а, 18б
За кожен збіг з ключем нараховується один бал.
Інтерпретація результатів тесту
Випробуваному рекомендується вибрати той тип професій, який отримав
максимальну кількість знаків балів. Назва типів професій:
• "людина-природа" - всі професії, пов'язані з рослинництвом,
тваринництвом та лісовим господарством;
Психологічні вимоги професій " людина-природа»:
* розвинена уява, наочно-образне мислення, хороша зорова пам'ять,
спостережливість, здатність передбачати і оцінювати мінливі природні фактори;
* оскільки результати діяльності виявляються після досить тривалого часу, фахівець повинен володіти терпінням, наполегливістю, повинен бути готовим працювати поза колективами, іноді у важких погодних умовах, в грязі і т. п.
"людина-техніка" - всі технічні професії;
Психологічні вимоги професій «людина-техніка»:
* хороша координація рухів;
* точне зорове, слухове, вібраційне і кінестетичне сприйняття;
* розвинене технічне і творче мислення і уяву;
* вміння перемикати і концентрувати увагу;
• спостережливість
• "людина-людина" - всі професії, пов'язані з обслуговуванням людей, з
спілкування;
Психологічні вимоги професій " людина-людина»:
* прагнення до спілкування, вміння легко вступати в контакт з незнайомими людьми;
* доброзичливість, чуйність; витримка; вміння стримувати емоції
* здатність аналізувати поведінку оточуючих і своє власне, розуміти наміри і настрій інших людей, здатність розбиратися у
взаєминах людей, вміння залагоджувати розбіжності між ними,
організовувати їх взаємодію;
* здатність подумки ставити себе на місце іншої людини, вміння слухати,
враховувати думку іншої людини;
* здатність володіти мовою, мімікою, жестами;
* вміння переконувати людей;
* акуратність, пунктуальність, зібраність;
* знання психології людей.
•"людина-знак" - всі професії, пов'язані з обрахунками, цифровими і літерними знаками, в тому числі і музичні спеціальності;
Психологічні вимоги професій " людина-знакова система»:
* хороша Оперативна і механічна пам'ять;
* здатність до тривалої концентрації уваги на абстрактному (знаковому)
матеріал;
* хороший розподіл і перемикання уваги;
* точність сприйняття, вміння бачити те, що стоїть за умовними знаками;
* посидючість, терпіння;
* логічне мислення.
• "людина-художній образ" - всі творчі спеціальності.
Психологічні вимоги професій " людина-художній образ»:
* художні здібності; розвинене зорове сприйняття;
* спостережливість, зорова пам'ять; наочно-образне мислення; творче
уява;
* знання психологічних законів емоційного впливу на людей.
9. Висновок:
Щоб зробити правильний вибір професії, дуже важливо бути проінформованим: читати про різні професії, дізнаватися про особливості праці, порівняти підійде вона вам чи ні. Робота повинна приносити не тільки гідний заробіток, а й моральне задоволення.
Бажаю вам, зробити правильний вибір професії, ходити на роботу, як на свято і бути щасливими!