Контрольна робота №1 з теми "Билини і балади"

Про матеріал
Розробка містить тестові завдання для учнів 7 класу з теми "Билини і балади". Завдання різнорівневі закритого та відкритого типів. До кожного завдання є відповіді.
Перегляд файлу

Контрольна робота з теми

«Билини і балади»

І варіант

Початковий рівень ( 0,5 б.)

Знайдіть правильну відповідь

  1. Які  цикли билин ви знаєте?

а) Київський та Московський;

б) Новгородський та Житомирський;

в) Київський та Новгородський;

г) Львівський та Київський.

  1. Кунігунда впустила на арену

а) хустинку;          б) черевичок;

в) рукавичку;        г) перстень.

  1.  Які випробування довелося подолати лицарю Делоржу з балади Шиллера «Рукавичка»?

а) битися з драконом;

б) стати до двобою з іншим лицарем;

в) вийти на арену до хижих звірів;

г) заспівати серенаду.

  1. Чия відповідь засмутила короля Ліра?

а) Гонорелли;

б) Маріанни;

в) Регани;

г) Корделії.

  1.   Робін Гуд у народних баладах

а) грабіжник;

б) народний месник;

в) благородний розбійник;

г) мисливець.

  1. Визначіть назву твору, з якого взято рядки.

а)   Так врятувався народ безборонний,           1. «Вересовий трунок»

      Так ми уникли неслави.                               2. «Ілля Муромець і    Бачиш квітки? То дівчата і жони,                   Соловей   Розбійник»   Змінені в білі купави.                                   3. «Світязь»

                                                                              4. «Рукавичка».                   

 

б) Та раптом батько сину                                         

     Так голосно сказав:                                               

     «Я тут скажу всю правду —

 

     Король щоб тільки знав.

 

в) «Король великий Франц сидів з пажами,

     Оточений придворними, як псами,

     А дами на балконі стали колом.                                      

г) Як закричить він по-звіриному,

     Як зашипить по-зміїному,

     Так усі трави-мурави в’януть,                                          

     Усі квіти обсипаються,

     А хто близько з людей,

     Так всі мертві лежать.

Ключ:  1в; 2 в; 3 в; 4 г; 5 б; 6: а-3, в-4, г-2.

Середній рівень (1 б.)

Дайте розгорнуту відповідь

1. Чим відрізняються народні казки  від  билин?

2. Визначте основну думку балади «Світязь». Які художні деталі її увиразнюють?

3.Чому старий бровар з балади Р.Л. Стівенсона  відмовився розкрити секрет виготовлення трунку?

Ключ:

1.Билина є народною епічною піснею, а казка належить до малих оповідальних епічних жанрів.

Сюжет казок - вигадка, билина завжди має історичну основу і реальний прототип героя.

У казці використовується розмовний стиль оповіді, билина виконується речитативом.

Казка - прозовий твор усної народної творчості, билина має віршований розмір.

Основний прийом билини - гіпербола, повтор, стійкі формули і мовні звороти.

  1. Показ боротьби польського народу за незалежність; загибель жителів Світязя, уславлення патріотизму простих людей. Балада «Світязь» побудована на матеріалі слов’янської історії, легендаризованої, поетизованої митцем у дусі романтизму. У даній баладі, як і в інших ранніх творах, багато місця відведено місцевому колориту.

 

Місцевий колорит – це сукупність достовірних деталей, які передають географічні  й національні особливості місця подій, атмосферу й обстановку новогрудських країв. Невипадково тут згадуються реальні географічні місця: озеро Світязь – одне з найпрекрасніших місць України; Новогрудок- містечко, яке нині входить до складу Білорусії(Міцкевич народився неподалік від нього); Плужини – маєток, де проживав Михайло Верещак, брат коханої поета. Про місцевий ландшафт свідчать назви місцевих сіл: Царини, Заосьє, Рута, Щорси, руїни замків, бори, дороги, вибалки.

Прикмети Новогрудського регіону, топоніміка, а також одяг, звичаї, діалект надають емоційній атмосфері твору відчуття достовірності, передають екзотичність волинсько-української природи. Це дозволяє письменникові наблизити легендарне минуле до дійсності, показати, що життя слов’ян має глибоке коріння в історії, для того, щоб жити далі, треба знати про те, що було, бути гідним пам’яті своїх предків. 

3.Згідно з давніми уявленнями, ель давав силу й мужність людині. Існувала легенда про те, що пікти були напрочуд міцними завдяки саме вересовому напою. Тому завойовники хотіли дізнатися про цей секрет, але пікти не виказували його,свято зберігаючи свої традиції і вільне життя.

Балада  прославляє подвиг і непримиренність до національного ворога. Невеличкий епізод захвату в полон батька й сина допомагає авторові розкрити драматизм реальних історичних подій, а також утвердити ідею незалежності маленького народу, який, навіть помираючи, не скоряється перед насильством.
Свій твір Стівенсон побудував на антитезі: з одного боку – „мале, мов дитяче,” тіло пиктів, але з іншого – їхній величний дух, завдяки якому вороги так і не дізналися таїну вересового трунку.

Достатній рівень ( 1,5 б.)

1. Дати  визначення жанру «балада», виявити  характерні ознаки балади як жанру. 

2. Які чесноти народного героя втілено в образі Іллі Муромця?

Ключ:

1.Балада (з фр. ballade, прован. ballar — танцювати) — жанр фольклору й літератури, у якому органічно поєдналися розповідь (епос) і людські почуття (лірика). Тому баладу називають ліро-епічним жанром (або ліро-епос).

Характерні ознаки балади:

 невеликий обсяг; напружений драматичний сюжет; невелика кількість

подій і персонажів; поєднання епосу (зображення зовнішніх подій) і лірики (зображення почуттів героїв, емоційне ставлення автора до подій);

тісний зв’язок із фольклором (мотиви, образи, художні засоби, мова);

можливе використання фантастики; велика роль описів, пейзажів.

 

  1. 2.  Які чесноти народного героя втілено в образі Іллі Муромця?

Безкорисну і самовіддану любов до своєї землі, бажання зберегти і захистити живу душу народу. Справедливість і повага до людей праці, почуття поваги до себе, хоробрість і мужність. Ілля Муромець – захисник народу, рідної землі. А рідна земля для нього це – міста, народ – вдови і сироти, бідні люди. За них він готовий битися з будь-яким ворогом.

 

Високий рівень (3 б.)

(10-12реч.)

1. Висловіть своє судження про те, наскільки  в наш час актуальною є ідея свободи і служіння народові. Аргументуйте, наводячи приклади з прочитаних творів. 

ІІ варіант

Початковий рівень ( 0,5 б.)

Знайдіть правильну відповідь

  1. Княжна-світязянка попросила  у Бога:

а) щоб усі жителі  перетворилися на квіти;

б) щоб під ворогами розверзлася земля;

в) убити їх громом чи забрати під землю;

г) щоб князь повернувся і захистив їх.

  1. Ілля Муромець не поїхав  до Києва об’їзною дорогою, тому що:

а) побоявся далекої відстані;

б) захотів розчистити пряму дорогу від ворогів;

в) прагнув скоріше потрапити до князя на бенкет;

г) хотів зустрітися з дівчиною біля річки Смородини.

  1. У баладі «Вересовий трунок» Р.Л. Стівенсона утверджується ідея:

а) захисту природи;

б) дотримання морально-етичних законів;

в) великої ролі мистецтва в житті людини;

г)       волі, патріотизму, честі.

  1. Робін  Гуд у народних баладах:

а) грабіжник;

б) народний месник;

в) благородний розбійник;

г) мисливець.

5.  Балада «Рукавичка»

а)      належить Ф.Шиллеру;

б)      змальовує два світи: світ вельмож і світ звірів;

в)      знайомить нас із Кунігундою і Делоржем; 
г )     закінчується весіллям головних героїв.

 

6.  Поєднайте  назву твору та країну

1. «Ілля Муромець та Соловей Розбійник»       а) Польща

2. «Вересовий трунок»                                        б) Франція

3. «Рукавичка»                                                      в)Англія

4. «Робін Гуд»                                                       г) Київська Русь

5.«Світязь»                                                           д) Німеччина

6.«Король Лір і його дочки»                               є)Шотландія

Ключ: 1 в ; 2 б ; 3 г ; 4 в ; 5 а ; 6: 1-г, 2-є, 3-д, 4-в, 5-а, 6-б. 

Середній рівень (1 б.)

  1. Хто і чому дав героєві нове ім’я — Робін Гуд? 

2. Яку ідею проголошує Ф.Шиллер у баладі ,Рукавичка»? Обґрунтуйте свою думку.

3. Охарактеризувати короля Ліра з однойменної англійської балади.

Ключ:

  1. Хто і чому дав героєві нове ім’я — Робін Гуд? 

 Так Робіна назвала його кохана дівчина Маріан, коли він виграв турнір лучників іпроголосив її королевою турніру.

  1.               Яку ідею проголошує Ф.Шиллер у баладі ,,Рукавичка»? Обґрунтуйте свою думку. 

     Засудження деспотичних законів суспільства, звеличення людяності та високого почуття людської гідності.

    Делорж виявив неабияку мужність. Він нічим не виказав свого сум'яття. Делорж "кроком твердим ступає між звіром тим". Він був переможцем, героєм в очах публіки, коли неушкодженим повернувся з рукавичкою до юної красуні. "Кунігунда героя очима вітає — той погляд щастя обіцяє!" А чи був би щасливий лицар Делорж з жінкою, яка знічев'я посилає його на смерть? Тут, у баладі, зіткнулися справжнє лицарство і підлість. Виявляється, що шляхетні манери й високий соціальний стан можуть поєднуватися зі звірячою жорстокістю. І найжахливіще те, що ця жорстокість дрімала до слушного часу в юній красуні. 

Фінал балади закономірний: під голосні вигуки лицар кинув рукавичку в обличчя Кунігунди: "Подяки, дамо, не треба мені!"

  1. Охарактеризувати короля Ліра з однойменної англійської балади.

Король Лір посів гідне місце в галереї "вічних образів" світової культури і став  загальнолюдським символом трагічної батьківської любові. Ця історія час від часу відроджується в різних видах мистецтва - літературі, живописі,опері,балеті. Образ Ліра зустрічається в кельтських міфах, де Лір зображується як правитель моря, в   старовинному літописі  "Історія

Британії". Легендарний король Лайр Британський (Leir) мав трьох дочок. Доживши до старості, він вирішив поділити королівство між ними, зваживши на їхні обіцянки доглядати його в майбутньому. Дві старші дочки — Регана й Гонорелія — усіляко підлещувалися до батька, а третя, Корделія, була скромною  у висловлюванні своїх почуттів. Тому король поділив своє королівство між старшими дочками. А Корделія, не знайшовши притулку в Англії, поїхала до Франції й вийшла заміж за короля Аганіппа, котрий, згідно з легендою, полюбив її за добре серце.

Згодом старші доньки не виконали своїх обіцянок і залишили батька без належного піклування. Тому йому довелося звернутисядо Корделії. У неї король Лір знайшов справжню любов, милосердя й допомогу.

Як свідчить легенда, батько разом із Корделією зібрав військо й відвоював Англію в злих старших дочок. Незабаром Корделія померла. Через деякий час пішов у небуття її батько.

 

Достатній рівень ( 1,5 б.)

1. Дайте  визначення жанру «билина»,    назвіть  характерні ознаки билини як жанру. 

2. Як Регані та Гонореллі вдалося переконати батька у своїй любові до нього?

Ключ:

  1. Дайте  визначення жанру «билина»,    назвіть  характерні ознаки билини як жанру 

Билини – героїко-патріотичні пісні, де йдеться про подвиги богатирів та про події Давньої  Русі переважно ХІ – ХVІ століття, які усно передавались з покоління в покоління. У билинах, як у дзеркалі, відобразилися чаяння та надії простих людей. Образи героїв-богатирів, їх слава і справи несуть в собі високу мудрість.

  1. Як Регані та Гонореллі вдалося переконати батька у своїй любові до нього?

На відміну від найменшої сестри, Регана та Гонорелла говорили багато пестливих слів  та пустих обіцянок. Їхньому батьку було приємно це чути, але слова нічим не підтверджувались “Мій отче, як мені вас не любити? Якби яка пригода підійшла, готова я за вас і кров пролити, а хоч і серце би моє криваве на штуки посікти хотіли, воліла б я, ніж мала допустить, аби яку ви прикрість потерпіли”, “І я – сказала другая на те – Волю хоч би найтяжче бідувати, прийняти муки і ганьбу, ніж би ви біди ніякої мали зазнавати. Я день і ніч готова вам служить, стать вам найменшою слугою, щоб віку його ви могли дожить у радощах та супокою”.

Високий рівень (3 б.)

Напишіть твір-мініатюру (10-12 речень.) «Образ  справжнього лицаря.

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
19 вересня 2019
Переглядів
14467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку