Контрольна робота №2. Лексикологія. Активна і пасивна лексика

Про матеріал
5 клас. НУШ. Контрольна робота №2. Лексикологія. Активна і пасивна лексика
Перегляд файлу

Контрольна робота №2.

Лексикологія.

Активна і пасивна лексика

Тест

Варіант 1

  1. Як називаються слова, що вийшли з активного вжитку? (0,5 б)

А) неологізми;          Б) запозичені;             В) застарілі;                  Г) іншомовні.

 

  1. Як називаються слова, що вийшли з активного вжитку, тому що зникли названі ними предмети чи поняття? (0,5 б)

А) архаїзми;           Б) історизми;                 В) неологізми;              Г) омоніми.

 

  1. Неологізми – це … (0,5 б)

А) застарілі слова;       Б) нові слова;          В) запозичені слова;      Г) архаїзми.

 

  1. Слова перст, зріти, лицедійце … (0,5 б)

А) архаїзми;               Б) історизми;              В) неологізми;               Г) синоніми.

 

  1. Вкажіть застаріле слово, яке означає говорити. (0,5 б)

А) ланіти;                    Б) вакації;                       В) ректи;                   Г) зигзиця.

 

  1. Вкажіть слово, яке замінило у сучасному мовленні застаріле слово воліти. (0,5 б)

А) бачити;                   Б) чути;                           В) знати;                    Г) хотіти.

 

  1. Вкажіть слово, яке є сучасним неологізмом. (0,5 б)

А) трамвай;               Б) телевізор;                    В) електрика;              Г) скайп.

 

  1. Вкажіть застаріле слово, яке є історизмом. (0,5 б)

А) зигзиця;                Б) жона;                          В) постоли;                   Г) десниця.

 

9. Виберіть  діалектне слово. (0,5 б)

    1. Какаду.     2. Телефон.     3. Комедія.      4. Когут.     5. Коромисло.

 

    10 . Вкажіть професійне слово, що властиве мовленню програмістів. (0,5 б)

А) педрада;          Б) лікарняний;           В) сольфеджіо;           Г) відсканувати.

 

      11. Вкажіть речення, у якому є діалектизми. (1 б)

  1. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і коханих   батьківських степів (Т. Масенко).

  2.  Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легінів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з’явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення .

  3. Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ!

        4. Зібралися три сини, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать

      12. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами. (1 б)

1. Панцир, отара, вовк, князь, об’єкт.

2. Володар, тінь, святиня, пивовар, пиріг.

3. Отаман, кольчуга, чернь, голота, десниця.

4. Гетьман, золото, побратим, перець, перепілка.

 

     13. Визначте, у якому рядку всі слова є термінами. (1 б)

1. Бароко, романтизм, підручник, театр, порівняння.

2. Магнітола, афіша, колібрі, модернізм, квітник.

3. Цирк, повітря, апартаменти, журналістика, новела.

4. Косинус, суфікс, гіпотенуза, дефіс, діалект.

 

  1.  Вкажіть речення, у якому правильно виділене застаріле слово. (1 б)

А) Колись були воли, очкур і постоли (П. Федотюк).

Б) Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує (О. Матійко).

В) Уранці біля брам Радогостя стала дружина з червоними щитами .

Г) Чоловік взяв у руки справжнє допотопне мотовило (За О. Гончарем).

 

  15. Вкажіть речення з неологізмами. (1 б)

А) Тут моя Січ, курені та стани, тут булавіють гетьмани (За П. Біливодою).

Б) Зове кобзарів струноброва бандура за сивим Дніпром (П. Перебийніс).

В) Біла панна зима тихо ступала назустріч (В. Шкляр).

Г) Працівники офісу приготували досить цікаву презентацію (З газети).

 

  1.  Установіть відповідність між словом і його характеристикою. (2 б)
  1.     Планшет;                                   А) історизм;
  2.     кріпак;                                        Б) загальновживане;
  3.     дзиґарі;                                       В) архаїзм;
  4.     життя.                                         Г) неологізм.

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №2.

Лексикологія.

Активна і пасивна лексика

Тест

Варіант 2

  1. Вкажіть рядок, у якому правильно пояснено, що таке лексикологія. (0,5 б)

А) сукупність усіх слів мови;

Б) розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення;

В) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови;

Г) розділ мовознавства, що вивчає іншомовні слова.

 

  1. Як називаються слова, що виникли на українському ґрунті? (0,5 б)

А) запозичені;      Б) українські;           В) власне українські;      Г) іншомовні.

 

  1.  Вкажіть спортивне слово-термін. (0,5 б )

   А) балетмейстер;          Б) гросмейстер;         В) вокаліст;            Г) сценарист.

 

  1. Вкажіть слово, яке є власне українським. (0,5 б)

А) футбол;                 Б) алея;                  В) театр;                         Г) літак.

 

  1. Вкажіть слово, яке є запозиченим.( 0,5 б)

А) сузір’я;                  Б) міркувати;         В) пломбір;                    Г) віхола.

 

  1. Вкажіть, яке запозичене слово має таке значення: «Службовець, який розносить ділові папери». (0,5 б)

А) поштар;               Б) кур’єр;                   В) аспірант;                  Г) водій.

 

  1. Вкажіть правильне лексичне значення слова ватра. (0,5 б)

      А) лісова пожежа;     Б) вершина гори;    В) багаття, вогнище;    Г) огорожа, паркан.

 

8. Як називаються слова, які вживають лише жителі певної місцевості? (0,5 б)

А) професійні;          Б) терміни;            В) просторічні;              Г) діалектні.

 

     9. Вкажіть просторічне слово-росіянізм. (0,5 б)

        А) потоваришувати;        Б) подіжурити;       В) піклуватися;       Г) насварити.

 

    10. Який словник пояснює лексичне значення слів? (0,5 б)

      А.Фразеологічний.        Б.Орфографічний.        В.Орфоепічний.       Г.Тлумачний.

 

     11. Виберіть речення, в якому використано авторський неологізм. (1 б)

1. Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі.

2. Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих

    часових не міг прорватися надвір (Л.Сеник).

3. Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі    

     давно погасли (Ф.Бурлака).

4. Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не осіннє,  

     навіть припікає.

 

12. Вкажіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними. (1 б)

1. Сокира, копія, меч, князь, когут.

2. Грунт, урожай, вража, зневага, коромисло.

3. Розмова, самота, освіта, перст, урок.

4. Полотно, художник, мрія, правда, система.

 

13. Виберіть рядок із словами-термінами. (1 б)

1. Істина, мовознавство, концерт, кенгуру, дієслово.

2. Керівник, хустка, малина, корінь, дифузія.

3. Кореляція, координація, синус, асиміляція, бароко.

5. Кемпінг, морозиво, дзеркало, ін’єкція, апельсин.

 

14. Вкажіть речення, у якому вживається розмовна лексика. (1 б)

А) З портретів на мене дивились учені різних століть.

Б) Хлопець занадто багато теревенив.

В) Контрольну роботу з математики я написав на десять балів.

Г) Наступного тижня ми поїдемо у Київ на екскурсію.

 

15. Вкажіть речення, у якому використано професійні слова. (1 б)

А) Уже під’їжджали, коли заскреготіла коробка передач, злісно гарикнув двигун.

Б) Гніздо мостили лелеки високе та розкішне (За В. Близнецем).

В) На ярмарку гончарі дивували різноманітними глечиками (З газети).

Г) Ще голубим крилом леліє тепла днина ( І. Москаленко).

 

16. Установіть відповідність між словом і його характеристикою (2 б)

1) Кльово;                                        А) просторічне слово;

2) легінь;                                          Б) професійне слово;

3) процесор;                                    В) діалектне слово;

          4) котлован;                                      Г) слово-термін

 

 

6 клас                                Лексикологія. Фразеологізми                                        

 

  1. Вкажіть правильне визначення фразеологізмів. (1 б)

А) це словосполучення з переносним значенням;

Б) це речення з переносним значенням;

В) це сполуки слів, які є одним членом речення;

        Г) це стійкі сполучення слів,  які за лексичним   значенням дорівнюють одному    

                слову (словосполученню).

  1. Вкажіть правильне твердження. (1 б)

А) Лексичне значення фразеологізмів можна дізнатися у тлумачному словнику.

Б) Фразеологізм є одним членом речення.

В) У фразеологізмах одне слово можна замінити іншим або вилучити його.

Г) Фразеологізми найчастіше використовуються у художньому і офіційно-діловому стилях.

  1. Вкажіть фразеологізм, який означає дуже давно. (1 б)

А) за царя Гороха;                                                Б) за тридев’ять земель;

В) у тридесятому царстві;                                   В) одна нога тут, а друга там.

  1. Вкажіть правильне значення фразеологізму народитися в сорочці. (1 б)

А) народитися швидко;                                       Б) бути щасливим;

В) бути здоровим;                                                 Г) бути розумним.

  1. Вкажіть словосполучення, яке є фразеологізмом. (1 б)

А) як камінь у воді;                                                Б) як водорості у воді;

В) як риба у воді;                                                     Г) як пісок у воді.

  1. Вкажіть речення з фразеологізмом. (1 б)

А) Народу зійшлося дуже багато.                      Б) Було це дуже давно.

В) Склав козак голову в чужині.                          Г) Довелося нам збиратися в дорогу.

  1. Вкажіть фразеологізм, який є синонімом до фразеологізму кури не клюють. (1б)

А) хоч греблю гати;                                                  Б) як кіт наплакав;

В) як курка лапою;                                                    Г) мокра курка.

  1. Вкажіть фразеологізм, який є антонімом  фразеологізму намотати на вус.(1б)

А) тягнути за язик;      Б) водити за ніс;       В) пекти раків;         Г) викинути з голови.

  1. Вкажіть речення, у якому правильно підкреслено фразеологізм як член речення.(1 б)

А) Лягли кістьми незвані гості.                        Б) Хлопець злякався і накивав п’ятами.

В) Бабина дочка лише байдики б’є.               Г) Мишко часто ловить ґав на уроці.

  1.  Вкажіть слово, яке з дієсловом кусати утворює фразеологізм. (1 б)

А) яблуко;                      Б) хліб;                           В) лікті;                         Г) камінь.

  1.  Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням. (1 б)
  1.      Робити з мухи слона;                      А) виконувати непотрібну роботу;
  2.      Товкти воду в ступі;                         Б) раптово;
  3.      Як зірок на небі;                               В) перебільшувати;
  4.      Як сніг на голову;                              Г) дуже багато.

 

 

 

6 клас                     Джерела фразеологізмів. Крилаті вислови                            

 

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є народна мова. (1 б)

А) манна небесна;     Б) молочні ріки;      В) терновий вінок;        Г) гнути спину.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є усна народна творчість. (1 б)

А) за тридев’ять земель;                             Б) закласти фундамент;

В) заварити кашу;                                         Г) святе сімейство.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є мова людей певної професії. (1 б)

А) медовії ріки;                                             Б) стригти під одну гребінку;

В) ахіллесова п’ята;                                       Г) кліпати очима.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є давньогрецька  міфологія. (1 б)

А) авгієві стайні;          Б) фальшива нота;    В) жива вода;            Г) зализувати рани.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є Біблія. (1 б)

А) наступати на граблі;                                   Б) олімпійський спокій;

В) Ноїв ковчег;                                                 В) чекати біля моря погоди.

  1. Вкажіть речення, у якому використано прислів’я. (1 б)

А) Не поет, хто забуває про страшні народні рани! (Леся Українка)

Б) Поховайте та вставайте, кайдани порвіте…! (Т. Шевченко)

В) Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать (Леся Українка).

Г) Бувайте здорові та, не питаючи броду, не суньтесь у воду, бо втопитесь! (Марко Вовчок)

  1. Вкажіть речення, яке містить крилатий вислів. (1 б)

А) Небо розкинуло шати над головою (За П. Загребельним).

Б) Загублений той час, який ти не використав для навчання (З підручника).

В) Дівчина була на сьомому небі від щастя (З газети).

Г) Усім відомо, краса врятує світ (З газети).

  1. Вкажіть речення, у якому правильно підкреслено фразеологізм. (1 б)

А) Ви не носіть за пазухою камінь.

Б) На чужу працю ласий не будь.

В) Він жив як горох при дорозі.

Г) Вони в мене на цьому ділі зуби з’їли.

  1. Установіть відповідність між фразеологізмом і його джерелом походження.(2 б)
  1.      Удар нижче пояса;                                                А) Давньогрецька міфологія;            
  2.      спочивати на лаврах;                                            Б) Біблія;
  3.      гнути спину;                                                            В) народна мова;
  4.      Вавилонське стовпотворіння;                               Г) мова людей певної професії.
  1. Установіть відповідність між частинами прислів’їв. (2 б)
  1.      Не одежа красить людину                                    А) та твердо спати;
  2.      Дружній череді                                                       Б) вовк не страшний;
  3.      Під лежачий камінь                                                В) а добрі діла;
  4.      М’яко стеле                                                              Г) вода не тече.

 

doc
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку