Контрольна робота №2.
Лексикологія.
Активна і пасивна лексика
Тест
Варіант 1
А) неологізми; Б) запозичені; В) застарілі; Г) іншомовні.
А) архаїзми; Б) історизми; В) неологізми; Г) омоніми.
А) застарілі слова; Б) нові слова; В) запозичені слова; Г) архаїзми.
А) архаїзми; Б) історизми; В) неологізми; Г) синоніми.
А) ланіти; Б) вакації; В) ректи; Г) зигзиця.
А) бачити; Б) чути; В) знати; Г) хотіти.
А) трамвай; Б) телевізор; В) електрика; Г) скайп.
А) зигзиця; Б) жона; В) постоли; Г) десниця.
9. Виберіть діалектне слово. (0,5 б)
1. Какаду. 2. Телефон. 3. Комедія. 4. Когут. 5. Коромисло.
10 . Вкажіть професійне слово, що властиве мовленню програмістів. (0,5 б)
А) педрада; Б) лікарняний; В) сольфеджіо; Г) відсканувати.
11. Вкажіть речення, у якому є діалектизми. (1 б)
1. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і коханих батьківських степів (Т. Масенко).
2. Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легінів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з’явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення .
3. Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ!
4. Зібралися три сини, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать
12. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами. (1 б)
1. Панцир, отара, вовк, князь, об’єкт.
2. Володар, тінь, святиня, пивовар, пиріг.
3. Отаман, кольчуга, чернь, голота, десниця.
4. Гетьман, золото, побратим, перець, перепілка.
13. Визначте, у якому рядку всі слова є термінами. (1 б)
1. Бароко, романтизм, підручник, театр, порівняння.
2. Магнітола, афіша, колібрі, модернізм, квітник.
3. Цирк, повітря, апартаменти, журналістика, новела.
4. Косинус, суфікс, гіпотенуза, дефіс, діалект.
А) Колись були воли, очкур і постоли (П. Федотюк).
Б) Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує (О. Матійко).
В) Уранці біля брам Радогостя стала дружина з червоними щитами .
Г) Чоловік взяв у руки справжнє допотопне мотовило (За О. Гончарем).
15. Вкажіть речення з неологізмами. (1 б)
А) Тут моя Січ, курені та стани, тут булавіють гетьмани (За П. Біливодою).
Б) Зове кобзарів струноброва бандура за сивим Дніпром (П. Перебийніс).
В) Біла панна зима тихо ступала назустріч (В. Шкляр).
Г) Працівники офісу приготували досить цікаву презентацію (З газети).
Контрольна робота №2.
Лексикологія.
Активна і пасивна лексика
Тест
Варіант 2
А) сукупність усіх слів мови;
Б) розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення;
В) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови;
Г) розділ мовознавства, що вивчає іншомовні слова.
А) запозичені; Б) українські; В) власне українські; Г) іншомовні.
А) балетмейстер; Б) гросмейстер; В) вокаліст; Г) сценарист.
А) футбол; Б) алея; В) театр; Г) літак.
А) сузір’я; Б) міркувати; В) пломбір; Г) віхола.
А) поштар; Б) кур’єр; В) аспірант; Г) водій.
А) лісова пожежа; Б) вершина гори; В) багаття, вогнище; Г) огорожа, паркан.
8. Як називаються слова, які вживають лише жителі певної місцевості? (0,5 б)
А) професійні; Б) терміни; В) просторічні; Г) діалектні.
9. Вкажіть просторічне слово-росіянізм. (0,5 б)
А) потоваришувати; Б) подіжурити; В) піклуватися; Г) насварити.
10. Який словник пояснює лексичне значення слів? (0,5 б)
А.Фразеологічний. Б.Орфографічний. В.Орфоепічний. Г.Тлумачний.
11. Виберіть речення, в якому використано авторський неологізм. (1 б)
1. Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі.
2. Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих
часових не міг прорватися надвір (Л.Сеник).
3. Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі
давно погасли (Ф.Бурлака).
4. Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не осіннє,
навіть припікає.
12. Вкажіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними. (1 б)
1. Сокира, копія, меч, князь, когут.
2. Грунт, урожай, вража, зневага, коромисло.
3. Розмова, самота, освіта, перст, урок.
4. Полотно, художник, мрія, правда, система.
13. Виберіть рядок із словами-термінами. (1 б)
1. Істина, мовознавство, концерт, кенгуру, дієслово.
2. Керівник, хустка, малина, корінь, дифузія.
3. Кореляція, координація, синус, асиміляція, бароко.
5. Кемпінг, морозиво, дзеркало, ін’єкція, апельсин.
14. Вкажіть речення, у якому вживається розмовна лексика. (1 б)
А) З портретів на мене дивились учені різних століть.
Б) Хлопець занадто багато теревенив.
В) Контрольну роботу з математики я написав на десять балів.
Г) Наступного тижня ми поїдемо у Київ на екскурсію.
15. Вкажіть речення, у якому використано професійні слова. (1 б)
А) Уже під’їжджали, коли заскреготіла коробка передач, злісно гарикнув двигун.
Б) Гніздо мостили лелеки високе та розкішне (За В. Близнецем).
В) На ярмарку гончарі дивували різноманітними глечиками (З газети).
Г) Ще голубим крилом леліє тепла днина ( І. Москаленко).
16. Установіть відповідність між словом і його характеристикою (2 б)
1) Кльово; А) просторічне слово;
2) легінь; Б) професійне слово;
3) процесор; В) діалектне слово;
4) котлован; Г) слово-термін
6 клас Лексикологія. Фразеологізми
А) це словосполучення з переносним значенням;
Б) це речення з переносним значенням;
В) це сполуки слів, які є одним членом речення;
Г) це стійкі сполучення слів, які за лексичним значенням дорівнюють одному
слову (словосполученню).
А) Лексичне значення фразеологізмів можна дізнатися у тлумачному словнику.
Б) Фразеологізм є одним членом речення.
В) У фразеологізмах одне слово можна замінити іншим або вилучити його.
Г) Фразеологізми найчастіше використовуються у художньому і офіційно-діловому стилях.
А) за царя Гороха; Б) за тридев’ять земель;
В) у тридесятому царстві; В) одна нога тут, а друга там.
А) народитися швидко; Б) бути щасливим;
В) бути здоровим; Г) бути розумним.
А) як камінь у воді; Б) як водорості у воді;
В) як риба у воді; Г) як пісок у воді.
А) Народу зійшлося дуже багато. Б) Було це дуже давно.
В) Склав козак голову в чужині. Г) Довелося нам збиратися в дорогу.
А) хоч греблю гати; Б) як кіт наплакав;
В) як курка лапою; Г) мокра курка.
А) тягнути за язик; Б) водити за ніс; В) пекти раків; Г) викинути з голови.
А) Лягли кістьми незвані гості. Б) Хлопець злякався і накивав п’ятами.
В) Бабина дочка лише байдики б’є. Г) Мишко часто ловить ґав на уроці.
А) яблуко; Б) хліб; В) лікті; Г) камінь.
6 клас Джерела фразеологізмів. Крилаті вислови
А) манна небесна; Б) молочні ріки; В) терновий вінок; Г) гнути спину.
А) за тридев’ять земель; Б) закласти фундамент;
В) заварити кашу; Г) святе сімейство.
А) медовії ріки; Б) стригти під одну гребінку;
В) ахіллесова п’ята; Г) кліпати очима.
А) авгієві стайні; Б) фальшива нота; В) жива вода; Г) зализувати рани.
А) наступати на граблі; Б) олімпійський спокій;
В) Ноїв ковчег; В) чекати біля моря погоди.
А) Не поет, хто забуває про страшні народні рани! (Леся Українка)
Б) Поховайте та вставайте, кайдани порвіте…! (Т. Шевченко)
В) Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать (Леся Українка).
Г) Бувайте здорові та, не питаючи броду, не суньтесь у воду, бо втопитесь! (Марко Вовчок)
А) Небо розкинуло шати над головою (За П. Загребельним).
Б) Загублений той час, який ти не використав для навчання (З підручника).
В) Дівчина була на сьомому небі від щастя (З газети).
Г) Усім відомо, краса врятує світ (З газети).
А) Ви не носіть за пазухою камінь.
Б) На чужу працю ласий не будь.
В) Він жив як горох при дорозі.
Г) Вони в мене на цьому ділі зуби з’їли.